Me kõik tahame uusi maanteid ja telefone, kuid samal ajal soovivad paljud meist, et selleks vajalikke maavarasid ammutataks kuskil mujal: et kruusa maantee jaoks ei kaevandataks meie vallas ning mobiiltelefonide tegemiseks vajalikke metalle ei kaevandataks isegi mitte meie riigis. Selline hoiak on üsna levinud Eestis, aga ka teistes Euroopa Liidu riikides.
Geoloogid töötavad sellest kõigest hoolimata ja uurivad, milliseid võimalusi pakuvad Eestis leiduvad maavarad ühiskonna vajaduste rahuldamiseks ja rahvusliku rikkuse kasvatamiseks, rääkis Tallinna Tehnikaülikooli geoloogia instituudi maavarade ja rakendusgeoloogia osakonna juhataja Rutt Hints.
Näiteks tuleb 100 protsenti Euroopa Liidu raskete haruldaste muldmetallide tarnest Hiinast või 71 protsenti plaatinast Lõuna-Aafrika Vabariigist. Euroopa Liit on nüüd sõnastanud, et edaspidi sellist olukorda ei tohiks olla, kus ühest riigist tuleb enam kui 65 protsenti mingist kriitilisest toorainest.
On sõnastatud ka, et kümme protsenti kriitiliste toorainete aastasest tarbimisest peaks tulevikus olema Euroopa Liidus kohapeal kaevandatud ja vähemalt 40 protsenti peaks olema Euroopa Liidus kohapeal töödeldud.
"Patuvaba" hakklihakaste. Umbes millegi sellisena Nunne Õlletuba end reklaamis, päevapraena 5.50. Lõhna oli kaugelt tunda ja kaste oli tõesti hea! Kõht täis õhtuni! Siiani olen ikka koduseid kotlette või grillvorste, sageli riisiga, võtnud.
Ühismeediast leiab kümneid seenehuviliste gruppe. Eesti suurim seenegrupp
„Eestimaa seened“ ühendab ligi 64 000 seenesõpra. Keskmiselt tehakse grupis
„Eestimaa seened“ kümme, tippajal suisa mitmeid kümneid postitusi päevas.
Enamasti küsitakse grupikaaslastelt foto põhjal, kas tegemist on söögiseenega, või
palutakse seent määrata. Väiksematest Facebooki gruppidest eristub „Eestimaa
seened“ selle poolest, et grupil on koguni kümme administraatorit, kelle seas on ka
loodusteadlased ja mükoloogid. Nad panustavad oma vabast ajast nii palju kui
võimalik ja jälgivad, et grupis oleks vähem asjatundmatuid seenemääratlusi ja ohtlikke
soovitusi.
Kohe pannile?
„Kommentaar „Kohe pannile“ kujunes algusaastatel lausa hüüdlauseks, millest oleme
nüüdseks pigem lahti saanud,“ ütleb grupi „Eestimaa seened“ administraator Neeme
Sihv.
„Väga palju on tulnud ette, et seeni määratakse valesti või ollakse seeneliigi
tuvastamisel eriarvamusel. Praegu on selliseid juhtumeid vähem, sest me reageerime
aktiivselt. Grupi reeglites on kirjas, et inimeste elu ja tervis on esmatähtis. Kui näeme,
et seen on määratud valesti, siis kirjutame juurde õige seeneliigi või -perekonna, juhime
tähelepanu mittesobivale kommentaarile või isegi kustutame selle, kui see ei vasta
grupi reeglitele. Oleme usaldusväärsetest allikatest kokku koondanud seeneraamatu ja
mürgiste seente albumi, kust jagame vajadusel vastajale viidet õigele seeneliigile.
Täiendava meetmena võime peatada mõneks ajaks grupis osalemise. Neid, kes on
korduvalt valesoovitusi andnud, oleme kahjuks pidanud ka lõplikult grupist
eemaldama. Murekohti on palju, kuid piisava jälgimise abil saab ohtusid vähendada,“
Administraator tõdeb, et seente määramine Facebooki gruppides pole kunagi täiesti
ohutu. „Väga palju sõltub määrajatest ning piltide kvaliteedist ja valgusest. Sageli ei
näe inimesed vaeva ega lisa juurde kasvukeskkonda ega muud seene määramiseks
olulist infot. Seetõttu on valemääramise oht väga suur. Inimeste peas on palju ka
esivanemate tarkust – kommentaarides kirjutatakse seene rahvapärane nimetus, mis
võib viidata mitmele seeneliigile ja lisatakse, et nii on vanaema alati seda seent
nimetanud.“
Seenel esimest korda
Infoajastu võimaldab kõike guugeldada, kuid unustatakse olla allikakriitilised. „Meil on
olnud kõnesid, kus öeldakse, et käidi seenel esimest korda ja seejärel püüti seeni
Facebooki seenegrupis tuvastada. Päris kõikide seente kohta aga küsida ei juletud
ning pärast seenetoidu söömist hakkas halb ja kahtlustati seenemürgistust,“ toob Oder
näite.
Sihv rõhutab, et grupi loomisest peale on selle oluline eesmärk olnud abistada teadlasi
ja leida haruldasi liike ning söömissoovituste andmisse ei suhtuta kergekäeliselt.
„Grupi reeglid näevad ette, et ei tohi anda huupi soovitusi söömiseks, kuigi see on väga
populaarne käitumisviis,“ ütleb Sihv. „Kujutage ette, kui kommentaarides käib arutelu
seeneliigi määramise üle ja samas keegi juba soovitab väidetavalt hea söögiseene
pannile panna, jättes isegi seene nime mainimata. Me ju ei tea, mis liigi kohta see
soovitus kehtib,“ hoiatab ta. Seeneäpid pole võrreldavad seeneteadlasega
Abi otsitakse ka seeneäppidest. „Oluline on meeles pidada, et äpp ei pruugi öelda, kui
ta seent tuvastada ei oska. Pigem pakub see kõige lähemat varianti nähtule, mis võib
aga olla hoopis teisest perekonnast. Samuti tasub vaadata, kus äpp on väljatöötatud,
kas see tutvustab meie piirkonnas kasvavaid seeni või viitab hoopis kaugemate maade
metsaandidele,“ lisas mürgistusteabekeskuse õde-konsultant Ruth Kastanje. „Äpid
võivad seenteks määrata ka suvalisi esemeid, sest neid pole n-ö õpetatud asju ja seeni
eristama,“ lisab Sihv.
Seeni oskavad tuvastada vaid seeneteadlased, aga ka eksperdil on keerukas pelgalt
pildi põhjal otsustada, millise seenega on tegu. Lisaks välimusele (olulised on kõik
osad kübarast tupeni) aitab seent määrata lõhn, kasvupaik, maitse ja see, kas murdes
eraldub seenemahla või mitte. Kõige turvalisem on, kui tundmatud seened jäävad
metsa.
Rail Baltica teeb revolutsiooni Balti regiooni infrastruktuuris, muutudes sajandi suurimaks omataoliseks projektiks.See ambitsioonikas 870km kiirraudtee ületab lõhe Balti riikide - Eesti, Läti ja Leedu - ning Euroopa raudteevõrgu vahel.Planeeritav raudteeliin kasutab igapäevaselt nelja kiirrongi, kulub veidi üle kolme tunni, et läbida kogu Tallinna ja Kaunase või Vilniuse vaheline vahemaa. IDOM projekteeris 389 km (44% kogu liinist) kuues erinevas lõigus, mis hõlmas 44 raudteeviadukti, 50 maanteeviadukti, 15 silda, 17 eluslooduse ülekäigukohta ja kogu raudteeliinile elektrisüsteeme. Bentley tarkvara kasutamine 3D modelleerimiseks ja kokkupõrke tuvastamiseks aitas neil hõlbustada sujuvat koordineerimist sadade ettevõtete ja 150 multidistsiplinaarse inseneriga globaalse meeskonna vahel.Ehitus käib hästi, pooleli on üle 10 suure raudteeülesõidu projekti ja veel viis ettevalmistust ehituseks. Keerulise piiriülese raudteeprojekti eesmärk on olla täielikult toimiv aastaks 2030.Pärast valmimist saab Rail Baltica täielikult elektrifitseeritud. See tähendab CO2 heitkoguste 18,3% vähenemist, mis toob kaasa puhtama õhu ja vaiksema keskkonna 4,5% väiksema mürareostusega.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar