Jutumehi on ÜT valdkonnas tõesti palju. Ülimalt kahju aga, et Ülle Harju, kes ometi vaat et enim valdkonnaga kursis olev ajakirjanik, jätab õiged küsimused küsimata!
Loo alguses heietatakse pikalt Ruhingu külast. Kuna artikli valdav toon on, et parem tasuline kui tasuta buss, sest aeg on tähtsam kui raha, võin kohe ette ära öelda - ka tasuline buss ei muuda Ruhingu taoliste kohtade jaoks mitte midagi. Lihtsalt nii ongi, et kohad, mis jäävad peateedest kõrvale ei hakkagi Võrumaal saama ideaalilähedastki bussiliiklust, see ei ole lihtsalt võimalik ei tehniliselt ega rahaliselt! Nii et milleks püüda näidata midagi "võrreldes" midagi, mida ei ole, millegagi, mida ei saagi olema? Ainuke, mida saab lihvida hea tasemenei on see, et bussid sõidavad tihemini Sangaste ja Võru vahel kui antud kanti vaadata. Seda enam, et seal ongi bussiliiklus vilets, nagu enamuses Eestimaal mujalgi ja süüdi needsamad MKM ja ÜTK-de ametnikud, kes siin valjust sülge pritsimas! Nende endi tegemata töö on meid toonud olukorda, kus täna oleme. Nüüd siis lahkaks asju ausalt? Looda sa....
Kui aga Sangaste suunalt (Tõrva) oleks normaalsem bussiühendus Võruga, siis võiks tekkida mingidki võimalused - tuua lapsed bussipeatusesse ja pärast sinna neile ka vastu minna ja see sõit oleks tunduvalt lühem kui Võrru. Aga ei saa ju ja paraku siin on vaid riik süüdi - RAS asemel on meil maakondlikud hanked ja busse kärutatakse kasvõi sadade viisi nii, et suur osa liinist pole bussis reisijaid. Põhjuseks iganenud ehk algusest peale vale süsteem, nn tõmbekeskustepõhine liinivõrk!
Loost kumab läbi seegi, nagu peakski igalt poolt saama kooli täpselt tundide alguseks ja samamoodi tagasi. See ei ole lihtsalt võimalik. Toodud näide Põlvast Väimelasse on aga samas üsna markantne, sest nende kahe koha vahet peaks olema korralik bussiliiklus täiesti võimalik! Ometi, ka seda ei ole ja mis veelgi olulisem (sellest ei räägita) - Põlvast enamus busse sõidavad ju äärelinnas asuvast bussijaamast, mitte ei alusta raudteejaamast, tehes peatused ka linnas. Nii hoiabki mainitud õpetaja aega kokku ja valib auto. Sest EI ELA kõik, kes sõidaks, Põlva bussijaama taga! Sander Saar mainib õnneks ära, et üleminek tasulisele bussiliiklusele busse JUURDE EI TOO! Küll aga on naeruväärne lugeda ta kommentaare liinivõrgu muutmise ettepanekute ja analüüside kohta. Need on ammu tehtud, aga mida ei ole, on muudatused. Alustades sellestsamast Põlva linna läbivatest maakonnaliinidest. Milles küsimus, hr Saar? Korralik liinivõrk tähendaks, et paljudel liinidel võiks sõita suuremad bussid, mis sobivad ka linna sees reisijatele sõitmiseks! Mitte 100% muidugi, linnas elavatele vanuritele, kel liikumisraskused, peavad muidugi mingil määral jääma ka bussid, kuhu pääseb rulaatoriga jne.
Loost kumab läbi seegi, nagu peakski igalt poolt saama kooli täpselt tundide alguseks ja samamoodi tagasi. See ei ole lihtsalt võimalik. Toodud näide Põlvast Väimelasse on aga samas üsna markantne, sest nende kahe koha vahet peaks olema korralik bussiliiklus täiesti võimalik! Ometi, ka seda ei ole ja mis veelgi olulisem (sellest ei räägita) - Põlvast enamus busse sõidavad ju äärelinnas asuvast bussijaamast, mitte ei alusta raudteejaamast, tehes peatused ka linnas. Nii hoiabki mainitud õpetaja aega kokku ja valib auto. Sest EI ELA kõik, kes sõidaks, Põlva bussijaama taga! Sander Saar mainib õnneks ära, et üleminek tasulisele bussiliiklusele busse JUURDE EI TOO! Küll aga on naeruväärne lugeda ta kommentaare liinivõrgu muutmise ettepanekute ja analüüside kohta. Need on ammu tehtud, aga mida ei ole, on muudatused. Alustades sellestsamast Põlva linna läbivatest maakonnaliinidest. Milles küsimus, hr Saar? Korralik liinivõrk tähendaks, et paljudel liinidel võiks sõita suuremad bussid, mis sobivad ka linna sees reisijatele sõitmiseks! Mitte 100% muidugi, linnas elavatele vanuritele, kel liikumisraskused, peavad muidugi mingil määral jääma ka bussid, kuhu pääseb rulaatoriga jne.
Kus on siis Võru - Mägiste Jaam - Tõrva, Tõrva - Palupera Jaam - Pühajärve - Otepää, Kose - Võru - Põlva Jaam bussid?
Mil moel aga Rannamõisa Harjumaal on lõpp-peatuseks ebaloogiline koht? "Üks reisija" nii arvab igatahes. Muidugi ei maksa sellistele arvamustele tähelepanu pöörata, sest rannamõisa on üsna rahvarohke koht Tabasalu külje all ja võib vaid tänulik olla, et osa liine just seal alustab ja lõpetab. Seda nimetatakse koera sabaks, et kui Tabasalus on väga tihe ühendus, siis Rannamõisas enam nii väga tihe ei ole. Seda juhul kui bussid ei sõidaks Rannamõisa ja Tabasalu vahel nagu täna. Mida siis "üks teine reisija arvaks"? Suurupi, Vääna-Jõesuu jt kohad on omaette teema. Ometi, jälle on siin kivi PEÜTK kapsaaeda. Asutus, kus pidid töötama kõrgeltharitud spetsialistid, ei ole siiani mitte midagi sisulist ära teinud! Andrus Nilisk võib siin küll räusata (väga inetu seda teha, kui enda tegemata töö ei tähenda justkui midagi?), aga inimestel ongi õigus - TASUTA bussid on need, mis sõitma kutsuvad! Ja ärgem unustagem, loo üks põhiviide on sellele, et aeg on tähtsam kui raha! Aga just tasuta bussiliiklus on üks PEAPÕHJUSEID, miks bussid KIIREMINI sõidavad! Ja see, et Tabasalust on väga tihe bussiühendus, on tõsi küll, aga paluks lugupeetaval loetleda üles need bussiliinid, mida on muudetud ja milledega saab täna kiiremini Sossi mäele, Jürisse, Viimsisse või mujale? Ehk et millised bussiliinid Tabasalust sõidavad kaugemale kesklinnast/Balti jaamast peale 180E?
Mainitakse ka tallinna ringtee bussiliini - tõepoolest, on andestamatu sellega venitamine. Kas tasuline bussiliin või minister Kallase lemmik, nõudeliinid, täidaks selle koha? Muidugi mitte! Aga asi loos läheb tegelikult veel hullemaks!
Madis Kallas, kes küll kiidab enda tehtut Saaremaal ehk nõudeliine, mis tõesti kohati väga mõttekad, teisal aga kasvatasid dotatsioonikulusid MITMEKORDSEKS. Seega ei ole need asjad nii roosad kui Kallas näidata püüab! Sealsamal Saaremaalgi võib ju rääkida Orissaarest või Valjalast, aga siiski, "igalt poolt" olulistel aegadel bussid ei pea läbi sõitma. ja loomulikult ei teinud Kallas vallavanemana mitte midagi, et teisi suundi paremaks muuta ja ei tee ka ministrina. Sest ka Laimjala kaudu võiks Orissaarest saada tasuta Kuressaarde ja mitte oluliselt aeglasemalt, aga probleemiks on busside täituvus. Ja see ei saa muutuda paremaks, kui tegu ei ole Kuressaare - Laimjala - Kuivastu tihedama bussiliiklusega KOOS teisel pool vett ootavate Virtsu - Haapsalu, Virtsu - Turba Jaam, Virtsu - Pärnu jt bussiliinidega! "AINULT SIIS TULLAKSE AUTODEST BUSSIDESSE" kui saab pileti eest maksta, see Madis Kallase hüüdlause siin on puhas pläma! Ja kui seda väidavad tema sõnul ÜTK-de juhid, siis on need juhid väga valesti valitud! Et tema jutt on vägagi vastuoluline, näitab seegi, kuidas Saaremaal mingi liin käigust ära võeti ja siis kisa peale tagasi pandi, aga reisijaid oli ikka vähe? Lasteaed või? Liine mitte ei võeta ära ja ei panda tagasi, vaid arenenud riigis NEID MUUDETAKSE PAREMAKS. Siis alles toimuvad MUUTUSED! Ja sellise arusaamaga saab ministriks ning hakatakse bussiliiklust reformima? Vallavanemakski ei kõlba ju!
Ah et piletirahast saaks ÜTK-d lisatulu, millega tihendada bussiliiklust või rahastada nõudepõhiseid lahendusi? Mis siis PAREMAKS MUUTUKS? Mitte miski, sest lisatulu ei kulu nende asjade peale! Ainuke võidumees on piletisüsteemide operaator, Ridango või kes iganes. ÜTK-d peavad aga lisakulutusi tegema rahadega tegelemiseks (sh lisatööjõud), selle asemel,. et hoopis piletimasinad (-süsteemid) ära kaotada!?
Super on aga seekord Luxi tegevjuhi väide: AHNUS TULEB TÖÖLE PANNA! Loomulikult on ahnus edasiviivaks jõuks, see on ka põhjuseks, miks Lux jt pole tänini kommertsliine reisijatele mõeldes planeerinud vaid ikka enda ahnusest lähtuvalt!
Aga see pole veel kõik, Madis Kallas suudab veel lapsikusi kokku klopsida. Ah et enne kui Elron ja bussid ei olnud regionaalministri all, polnud oluline neid siduda? Valdavas osas ongi see ALATI olnud oluline, lihtsalt ministrid ja ÜTK-d pole saanud oma tööga hakkama! Pole teadmisi, tahtmist ja asjatundlikkust! Vaid üksikud positiivsed näited on Ida-Virust jm, enamasti on tegu olnud täieliku laiskuse hja ükskõiksusega. Mina tean seda, sest olen kitsaskohad konkreetselt välja toonud, aga Viljandimaal, Raplamaal, Läänemaal jm ei ole ju ka 10 aastaga sisuliselt bussiliine rongidega ühendatud! Mis 10, võib öelda, et 30 aastaga! Nüüd siis tuli tark maalt ja hakkab mingit soga suust välja ajama?
Ingmar Roos hõõrub aga käsi ja arvab, et oleks hea, kui oleks mingi reisijate sihtarv, millest üle oleks puhas lisatulu bussifirmadele? Ja tahaks ju ise sõidugraafikuid paika panna? Et kui Tapa ja Rakvere vahel peaks olema 8 bussi päevas, siis vedaja vaatab, kuidas TALLE sobib!? Tule taevas appi? Juba siis, kui uued porgandid ja perroonid olid tulemas, küsisin bussifirmadelt nende arvamusi, ,kuidas busse ja ronge siduda. MITTE ÜHTEGI arvamust neil polnud ja loomulikult ei hakkaks nad ka homme rongidega arvestama! Kui üldse, siis vaid seda, kas õnnestuks Rakveres mõnele kommertsliinile kedagi ette vedada! Ainulr RIIKLIK ÜHTNE BUSSIFIRMA saab edukalt toimida avaliku liinivõrgu puhul, aga selle jaoks pole ühelgi poliitikul selgroogu!
Vist Nilisk loo lõpupoole räägib osalist tõde ringtee liinidest jm, aga sellest hoolimata ta naudinguga valetab, et piletihind on alles 5-6 kohal reisijale tähtsuselt ühistranspordi puhul. Kuskohast ta seda võtab ja kas selliste valede jaoks tahetaksegi ÜTK-dele uuringuteks lisaraha? Et tõestada asju, mis pole tõde? Kas piletihind pole ka siis tähtis, kui bussisõit maksakski 2.50 korra eest, aga sõites teisele poole kesklinna ehk uute, kokkupandud liinidega, tuleks maksta 2 x 2,5 ehk siis 5 eurot?
Lõpetage ära see jauramine, muutke kõik bussiliinid tasuta liinideks ja liitke maksimaalselt kokku, et "aeg-aeg-aeg" saaks ka tegelikkuses võidule. Nii piletite müümatajätmise kui liinide liitmise arvelt! Ja rohkem liine, ka Harjumaale, juurdeveoliinideks rongidele, mitte ilmtingimata Tallinna! Näiteks Nõvalt võiks Tallinna asemel Keilani sõitmisel sama raha eest sõita 3 korra asemel 6 korda päevas!? SEE toob inimesi autodest ühistransporti!
Lõpetage ära see jauramine, muutke kõik bussiliinid tasuta liinideks ja liitke maksimaalselt kokku, et "aeg-aeg-aeg" saaks ka tegelikkuses võidule. Nii piletite müümatajätmise kui liinide liitmise arvelt! Ja rohkem liine, ka Harjumaale, juurdeveoliinideks rongidele, mitte ilmtingimata Tallinna! Näiteks Nõvalt võiks Tallinna asemel Keilani sõitmisel sama raha eest sõita 3 korra asemel 6 korda päevas!? SEE toob inimesi autodest ühistransporti!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar