Blogiarhiiv

laupäev, 25. november 2023

Heal juhul võib riigil olla mõistus! Võru raudtee.

 

 
Kurõnurmõ.
 
Ah et heal juhul võivad inimesed saada endale head liikumisvõimalused? Mida tähendab "heal juhul"?
 
Paraku on just mõistust aga ka hoolimist ja asjatundlikkust üliraske loota! Lugu Lõunalehes. Muide, minu teada on tegu ühena vähestest eetilistest meediaväljaannetest, kes 14 päeva järel tasu lugemise eest enam ei küsi.
 
Eesti Raudtee on võtnud käsile ambitsioonika plaani teha eeskätt militaareesmärkidel korda Valga-Võru-Koidula 40 aastat remontimata raudteelõigu. Heal juhul võivad aastakümneid rongiühenduseta olnud võrulased lähitulevikus 120 km/h kiirusega Valka (ja sealt edasi Riiga) või Piusale seenele põrutada...
 Mida räägivad sellest plaanist Eesti Raudtee, Võru valla, Võru linna ja Elroni esindajad, loe LõunaLehe paberväljaandest.
 
Olen Lõunalehte ostnud üsna sageli, üks asjalikumaid ja huvitavamaid ajalehti üldse. Vooremaad aga näiteks ei müüda Balti jaama R-Kioskis erinevalt Lõunalehest. Vidrik Võsoberg on loo kokku pannud, aga küsimused on jäetud küsimata ja ega vaevalt, et ka selgeid vastuseid oleks saanud. Nii ka Võru vallavalitsus piiras oma raudteeteemalisele postitusele ligipääsu ehk tekitas tsensuuri. Enne sai küll mingid vastukommentaarid, kuid nende konkreetsuses tuleb kahelda ja Sõmerplau peatuse asukoha suhtes jäädigi vastus võlgu.
 
Võru vald:
 
vald liituski antud projektiga, et tulevikus ka reisiliiklus võimalikuks teha. Nagu eilsel koosolekul räägiti, siis on Elroni poolt olemas ka valmidus antud marsruudil reisirongide liikumiseks.
 
Väga tublid muidugi, et vallavalitsus just reisiliiklusele mõeldes antud projektiga liitus, aga vaja on ka mingit asjatundlikkust ning julgust uuringuid tutvustada. Kommenteerisin siis kaanepildi all, aga arvatavasti saan selle eest vaid bloki peale.

Raudtee teemalise postituse all olete tsensuuri rakendanud ja mitte vastanud küsimustele. Siiski on ülioluline teada, juhuks kui reisiliiklus käivitub, siis kas Sõmerpalu rongipeatus saab olema Sõmerpalu jaamas või Sõmerpalu - Nursi maantee ülesõidule? Viimasega silmas pidades siis ka Rõuge jt kohtade ligipääsu bussidega ning P&S süsteemiga?
Peatust oleks vaja ka Roosisaarele, sest tegu on ülisuure turismipiirkonnaga, see peatus aitaks ka inimestel lihtsamini ligi pääseda Vagula järve loodusaladele.
Milliseid uuringuid on vallavalitsus teinud ja kus nendega tutvuda saab?
 
Aga mida siis artiklist teada saab?
 
Esmalt seda, et peatuseid taastatakse vähem kui vaja oleks. Plaanide järgi siis Karula, Antsla, Sõmerpalu, Võru ja Lepassaare ning "luuakse eeldus reisirongiliikluse taastamiseks Valga - Koidula liinil". Seegi tore, kuigi eeldusest üksi on vähe! Juba aastaid tagasi sai korduvalt omavalitsustele selgitatud milliseid peatusi on vaja, kuid vastuseid oli ülivähe ja see näitab, et erilist huvi neil ei olnud. Tänaseks oli aega kõvasti õppida, teadmisi omandada ja uuringuid teha, aga peale ühe neid vist ei tehtudki. Ehk siis tüüpiliselt on omavalitsustel täiesti suva, mida ja kuhu tehakse? Aga just nii juhtubki see, millest loos edasi räägitakse!
 
Vahepeal on eraldi lõik ka Elronist ja no nagu karta oli, siis sealt kindlasti midagi tarka oodata ei ole!
 
Elron (kokkuvõtvalt):
* Me ei näe Koidula - Valga liinil pidevat reisijatevoogu.
* Põhiliselt on huvitatud omavalitsused, kes on näinud sellel potentsiaali linnade vahel asuvate asulate koolilaste ja tööle-koju reisjate veoks.
* Linnast linna reisijaid oleks sel liinil tõenäoliselt minimaalselt.
* Liini võiks teenindada mõni väiksem ja aeglasem  mootorvagun. Sellega saaks reisijatele pakkuda sõidugraafikut, millega oleks võimalik ka reisijad rongi tuua.
* See eeldab detailsemat analüüsi.
* Kindlasti poleks liinile mõistlik tuua Stadler Flirt ronge.
* Põlva ja Võru vahel võiks eeldada rohkem reisijaid, aga ainult otseraudtee olemasolul. Väga pikka ringi ei olda valmis sõitma, hinnatakse aega.

Mida siis saab selle jutu peale kosta? Tore, kui omavalitsused nende arvates midagi näevad, sest Elron ise ei näe jälle mitte midagi!
* Pidev reisijatevoog sõltub liiklustihedusest, aga muidugi ka ajast jm. See võib olla suurem kui Elron "näeb"!
* Eks ka omavalitsuste nägemine pole kõige parem, aga arvan, et erinevalt Elronist nad pudelipõhjasid prilliklaasideks kasutama ei pea. Kahtlemata on potentsiaali ja mitte vähe ka turistide jaoks + Võrus baseeruvate kaitsevälaste sõtmiseks.
* Kui rääkida Põlvast, siis nende jaoks tekib tõepoolest mõningane ring ja ajakulu, kuid vaadata tuleb siiski rohkemat, sh Antslast ja Võrust Tartusse ning Tallinna. Ja siin, eriti kiiremate rongide puhul "tasandub" sõiduaja vahe, nt Tartusse võib Võrust olla sõiduaeg 1.40 ringis, bussid täna 1.15 - 1.25. Kas see ongi vahe, mida reisijad kohutavalt oluliseks peavad? Loomulikult mitte ning rong on paljude sihtgruppide jaoks oluliselt mugavam, alates ratastoolidest ja vankritest ning lõpetades rattaturismiga.
* Mingi soga a la "aeglasema moogtorvaguniga saaks reisijaid rongi tuua" on lapsik! Loomulikult sobiks siia mootorvagun väga hästi, eriti kui see sõidaks Koidula (Võru) - Valga vahel vähemalt 10 x päevas ja maksimaalselt seotuna ka Tartu - Riia rongidega Valgas.
Kuid kahtlemata oleks vaja ka otseronge ehk Stadlereid. Kolmel-neljal korral päevas sõita kiirrongina Tartu - Koidula - Valga - Tartu, peaks olema põhiline kondikava. Seda on vaja lisaks tänastele rongidele ka Tartust Põlva ja Valga suunal sõitmiseks, kus rongiliiklus on nagu kuuvarjutus.
* Elroni esindaja räägib detailse analüüsi vajalikkusest, aga ise juba täna teab, et Stadlereid liinile pole mõtet tuua. Selline jutt näitabki kui eluvõõrad ja raudteest kaugel Elroni juhtkond on. Mina tean seda ammu, aga väheteadliku lugeja suudavad nad sageli ära petta!

Võru vallavalitsuse poolt annab vastuseid vallavanem Kalmer Puusepp, aga kogu jutt on muidugi üldsõnaline. Osalt just ka seetõttu, et aastate jooksul pole ükski vallavalitsus tõsiselt ajusid liigutanud. Seda nägi ka Jõgevestel toimunud seminaril. Küll aga saab nõustuda, et teada pole ju täna mitte midagi, ka kaubavedude suhtes - ei hindu, võimalusi ega muud.


Võru linnavolikogu esimees ja Riigikogu liige Anti Haugas (RE) nii tagasihoidlik ei ole. Raudtee ja reisirongid tagavat mugavad sõiduvõimalused, sh Riiga ja sealsesse lennujaama (ta nimetab küll lennuvälja, ma ei tea, äkki see on miski muu?). Nähakse võimalust turistide lihtsamaks Võrumaale meelitamiseks ja sellega tuleb kindlasti nõustuda, sest potentsiaal on ülikõva! Raudtee ühendavat Võrumaa "enam kui miljoni inimesega, sh Riiaga". Kes ja kus need enam kui miljon on, täpselt aru ei saa! Lisades:
"Ühelt poolt on see parem keskkonnale, teiselt poolt viib alal transpordihindu ning vähendab ääremaisest paiknemisest tingitud eripärasid. Odavam transport tähendab Euroopa siseturul ... (pläägi-pläägu!)"

Esiteks, Haugas on sellest erakonnast, kes on pidurdanud Tartu - Riia rongiliikluse loomist aastakümneid. Ja kui ääremaast rääkida, siis teadaolevalt olid taas just refid need, kes panid piduri teise ääremaa, Rohuküla raudtee taastamisele. Kolmandaks, mitte mingeid odavamaid hindu see kaasa ei too kaubaveos. Ja neljandaks, RE ei ole näidanud üles ei huvi ega asjatundlikkust paremate raudteeühenduste saavutamiseks, küll aga just nemad algatasid 100% valesti planeeritud RB ehitamise ehk sisuliselt MILJARDITE eurode raiskamise ja keskkonna hävitamise! Seega võib hinnata tema ülevoolavat pläägut puhta propagandana, sest MITTE MIDAGI RE-l ETTE NÄIDATA KUSKIL POLE!

 Aga peatused? Millised peaks välja ehitama?

OLULINE! Peatuste olemasolu ei tähenda, et kõikides peab ka peatuma kõik tulevased rongid, peatuste valik lähtub ikkagi nende olulisusest!
 
 Piusa on õnneks juba olemas.
 
 
Lepassaare kindlasti ka vajalik, lühikese perrooniga.


Loomulikult ka OTSA ja HUSARI lühikeste perroonidega, ülesõidu vahetus läheduses koos bussipeatustega. Eriti olulised kohalike (Lasva jm) huvid, aga ka väga erinevad matkajate võimalused.

 
Võru puhul on olulisim küsimus, kas teha perroon jaama juurde nagu vanasti (muutes sellega vajalikuks busside sisseõidu, mis võib olla ebamugav ja aeganõudev või siis perroon enne  ülesõitu koos vastavate fooridega. Foorid tagaks selle, et peatuses seisev rong ei hoia kinni autosid ja ülesõit sulguks vahetult rongi väljudes. Loomulikult tähendab perroon siin ka mitmete busside korraga peatumise võimalust vahetult perrooni kõrval! Seega, bussid saaks siin vajadusel seista veidi pikemalt (nt saabudes enne ja väljudes peale rongi). Arvestama peab ka vajadusega, et osa bussiliine alustaksidki siit sõitu Tartu, Põlva vm suunal, läbides praegust bussijaama alles teel olles.


Vagula peatust kui sellist pole vaja taastada, aga selle asemel on kindlasti oluline Roosisaare peatus sinna viiva tee ülesõidul. Lisaks sellele, et see annab kohalikele võimaluse sõita ka jaamast sinnani ning liikuda seejärel vabas looduses Roosoisaare kaudu linna, kui ka muudab paljude jaoks otseliigipääsu võimalikuks, vältimaks linna läbimist. Ja loomulikult saab see tagada ka hea võimaluse puhkajatel Vagula järveni jõudmiseks.


Kas Sõmerpalu peatus peaks olema (militaar)jaamas või siin ülesõidul, on põhimõtteline küsimus. Rõuge suunalt oleks jaama juurde sõit pikem nii autodega kui ratastega, lisaks tähendaks see ka väga aeganõudvat busside sissesõitu jaama rongide aegadel. Ülesõidu juures oleks kõik üheskoos, paljude jaoks ajakulu väheneb jne. Kuidas ikkagi vallavalitsus neid asju näeb ja kas näeb?

Arvatavasti on ka Kurenurme (Kurõnurmõ) vajalik, ümberringi palju hajaasustust ja Sõmerpalu või Antsla on nende jaoks tunduvalt kaugemale jäävad kohad. Lõplik otsus peaks öeldama siiski peale selget kohaliku piirkonna analüüsi.

Antsla puhul pole küsimustki.



Ja loomulikult Karula peatus muidugi vajalik, eriti hea on siit edasi liikuda Karula Rahvusparki, Lüllemäele. Ooteplatvorm tuleb küll tuua võimalikult ülesõidu lähedale ja teha soovitavalt. teedevahelisena.
 
Varasemalt pidasin oluliseks ka Anne peatust, kuid nüüd pigem eeldaks teist lahendust. Kindlasti peab kaalumaa peatuse ehitamist enne Valga jaama jõudmist, Tibina tee otsa jääva raudteeäärse asumi jaoks.
 
Kas kohalik võim kavatseb olla tõsiseltvõetav ja oma inimeste eest seista? Elronil on loomulikult pohh! Regionaalministeerium peaks aga näitama, et neist on mingitki tolku ühistranspordi kujundamisel vastavalt riigi ja inimeste vajadusele, kuigi praegune minister on rohkem kui nõrk!
 
 
 
 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar