Teisipäev, 16. juuli 2019
Tellimusliine netu? Bussiliiklust ka netu?
Ja tegelikult ei ole ka mitte 
kelleltki tegelikult aru pärida. Ütle veel, et ametnikud ja poliitikud 
targad pole! Kui varemalt sai veel maavanemalt või -valitsuselt midagigi
 küsida ja oli ehk mingigi vastutus, siis nüüd on see osavalt lükatud 
mitte millegi eest vastutavate ÜTK-de kaela. Ka mitte kellegi eest 
vastutavate ÜTK-de. Sest ka majandusministeerium, Maanteeamet jt 
ütlevad, et "pole õige sekkuda"!
Ja nii pääsevad endised maa- ja 
vallavanemad igasugusest vastutusest selle eest,, et nad pole 16 aasta 
jooksul suurt midagi ära teinud. Ning bussiliikluses üldiselt on teinud 
pigem vähikäiku.
Aga muuseas me teame, mis on keskkonnahoid? Ning vastutustunne ei küüni ka selleni, et sellelegi mõeldes oma tööd hästi teha?
Ometi meil palju üritusi, kus korraldajaid ei huvita tellimusbussid ega 
ka see, et bussiliine pole. Muidugi ei viitsita selle nimel vaeva näha 
ega ka mitte kohalike võimude ja ÜTK-dega suhelda, selgitada, nõuda. 
Lüüakse käega, sest küll tuleb ka autoga piisavalt külastajaid. Kuigi 
isegi selle koha pealt vahel kuulda olnud, kuidas sealsamas peipsiveerel
 vanausuliste pühad vm ja samal ajal üritused. Küsitakse tasakesi, kas 
üldse ei mõelda kohalike elu-olule ja ummistatakse see autodega? Aga 
seegi hääl vaibub...
Sattusin Rein Riisalu poolt aastal 2003 (!) kirjutatud loole 
ühispeatustest. Mõelge, 16 AASTAT SELLEST JUBA MÖÖDAS! Sisuliselt võiks 
seda ehk pidada esimeseks pääsukeseks sel teemal. Minagi alustasin 
sellest kirjutamist, küll sõltumatult, oma teooriaid arendades. Kuid 
küllap olid sellised lood mindki alateadlikult mõjutanud.
Ühistranspordi korraldamisel Eestis on 
olnud kombeks vastandada bussi- ja rongiliiklust. Nagu igas lahingus, on
 siingi kaks leeri, kes otsivad argumente oma eelistuse kasuks ning 
loomulikult ka vastuargumente teise poole kahjuks. Igatahes on 
tervitatav, et teemaks on ühistranspordi korraldus, mitte aga see, kas 
Mazda 6 on tõesti nii hea auto, kui edetabelitest paistab.
Infrastruktuuriliselt on raud- 
ja maanteede võrk välja kujunenud iseseisvalt. Kummagi tuiksoone äärde 
on kerkinud elu- või äripinnad ning avaliku sektori ülesandeks on 
korraldada ühistransporti kõigis piirkondades. Tõsiasi on, et nii bussi-
 kui ka rongiliiklusele tuleb enamasti peale maksta. Nagu pea kõikjal 
arenenud maailmas. Kui vaadata doteerimist läbi Euroopa-prillide, pole 
tegemist sotsiaalpoliitilise paratamatusega, vaid ühistransport aitab 
lahendada ka regionaalpoliitilisi, transpordikorralduslikke ja keskkonna
 probleeme.
Aga ikkagi – kas saaks 
odavamalt? Kui riik vähendaks kalli reisirongiteenuse ostmist, võiks ju 
rohkem paindlikumalt liikuvaid busse käiku panna! Keegi sellest võidab, 
keegi kaotab. Aga kas süsteem tervikuna läheb efektiivsemaks?
Teine võimalus on integreerida 
rongi- ja bussiliiklus. Logistika seisukohalt pole vahet, millise 
transpordivahendiga tegemist – reisijatevoo suurus ja kohtkilomeetri 
hind panevad paika, kas vaja oleks neljakohalist taksot, 15-kohalist 
väikebussi, 50-kohalist bussi või 350-kohalist rongi. Ehk kui inimesi 
palju, tellitakse rong, kui vähe, siis buss. 
Selle asemel et doteeritavad 
buss ja rong sõidaksid paralleelselt ehk läbiksid topelt 
liinikilomeetrid, “toidavad” bussid kui väiksema veomahuga sõidukid 
ronge kui suurema veomahuga sõidukeid, tuues inimesed ümbruskonnast 
ühisesse peatusesse kokku või vedades nad sealt laiali, kui rong on nad 
ühispeatusesse toonud. Sellise kokku-(lahku)vedamisega oleks ka rongidel
 täita oma kindel funktsioon. 
Ühtne ühistranspordivõrk
Seega saaks rääkida ühistranspordivõrgust,
 mis on üles ehitatud reisija liikumisvajadusi ja mugavust ning 
lahenduse hinda arvestades. Ühtses ühistranspordivõrgus koostatakse 
liinigraafik, mis seob omavahel raud- ja maanteeliikluse läbi ühiste 
ümberistumiskohtade tingimusel, et reisija ei pea ühest 
ühistranspordivahendist teise liikumiseks kõndima üle ühe minuti. 
Kohtadesse, kus see pole praegu infrastruktuuriliselt võimalik, tuleks 
rajada vastavad teed ja ühispeatused.
Järgmiseks sammuks on ühiselt 
koostatud sõiduplaanid bussidele ja rongidele, et osutuks võimalikuks 
sujuv ümberistumine ning rongide ja busside poolt läbitav summaarne 
liinikilomeetrite hulk (ehk sõidukulud) väheneksid tänasega võrreldes 
paralleelsete liinide kadumise arvelt. Samas ühendus keskuste/ 
asustuspunktide vahel ehk inimeste liikumistingimused ei halveneks. 
Pidevaks protsessiks kujuneks liinivõrgu ja sõiduplaani optimeerimine 
tulenevalt tegelikest reisijavoogudest ja nende muutustest.
Oluliseks lüliks ühtses 
ühistranspordivõrgus oleks piletisüsteem, mis tagab igapäevastele 
sõitjatele (s.t kuukaardi kasutajatele) sõiduõiguse sõltumatult 
transpordivahendist (operaatorist). Üksikpiletite osas oleks otstarbekas
 kasutusele võtta komplekspiletid, mis võimaldavad ümberistumist ilma 
täiendava piletiostuta. Kui lisada veel reisija infosüsteem, kuhu oleks 
koondatud nii rongi- kui ka bussiliikluse info, ning ühine 
positsioneerimissüsteem transpordivahendites, mis võimaldab vahetult 
otsustada graafikust väljasoleva liikluse korral, siis saaks juba 
võrdlemisi töökindla ja mugava süsteemi, mis pole kallim praegusest 
ühistranspordikorraldusest.
Turumajanduslikud jõud
Kui minu visioon on hea 
reisijale ja kasulik avalikule sektorile, siis mis takistab selle 
realiseerimist? Kas turumajanduslikud jõud ei suuna meid selle poole? 
Iga operaator, kes ühistransporditurul tegutseb, püüab maksimeerida oma 
kasu ja sõita sellistel aegadel, mil rahvast palju. Kui tööpäeva lõpus 
sõidab ühissõidukiga Keila poole pea kaks tuhat inimest, siis pole ju 
keeruline 15-kohaline väikebuss täis saada ning end piletitulust ära 
majandada.
Rein Riisalu on Elektriraudtee AS-i juhatuse liige  
Turujõud ei sunni tegema “otsi” 
hõreasustatud aladele, et 4-5 inimest kokku korjata, või sõitma 
õhtutundidel, mil rahvast vähe. Muidugi, ebaotstarbekalt ei taha 
opereerida ka riigile kuuluv Elektriraudtee – kui ikka õhtul on 
reisijaid rongis 30-60, siis on mõistlikum panna rongid liikuma 
aegadele, mil eeldatav täitumus suurem. Kurb on asja juures see, et 
turujõud ei paku nendele 30-60 inimesele alternatiivi.
Siin ei ole muud võimalust kui 
ühistranspordi teenuse tellijad – riik, maavalitused ning kohalikud 
omavalitsused – teeksid koostööd ühtse ühistranspordivõrgu 
väljatöötamisel. Ja näiteks Harjumaal võiks vabalt olla pilootprojekt, 
kuna nii bussi- kui ka rongiliiklus seal on piisavalt tihe. 
Ühistransport ei tähenda ju midagi muud kui ühiselt korraldatud 
transporti.
Tekst nii oluline, selge ja konkreetne, et toon selle välja. Välja 
arvatud siis tänaseks väga kalliks osutunud piletisüsteem, mis ei sobi 
siinse eesmärgiga. Aga mida on siis 16 aastaga tehtud? SELLES osas, 
millest rääkis Riisalu ja millest minagi üle 10 aasta rääkinud, 
sisuliselt pole ka täna edusamme! Bussid ei ole rongidega valdavas 
enamuses ühendatud, tasemel pilootprojekte pole ka Harjumaal ega mujal 
Eestis, on vaid üksikud märkamatud edusammud. Millest ka meedia muide 
vaikib, aga see juba teada, et paraku kirjutajate hulgas tasemel 
arusaajaid eriti pole. Peale mõne üksiku, nagu Zirnask, Langebraun ja 
mõni veel.
Kui nüüd lugeda, siis näemegi (kes vähegi üle Eesti toimuvaga kursis), 
et üksikud pääsukesed, kes siingi midagi teinud või proovinud, ongi 
üksikuteks jäänud! Samal ajal on aga küllaga neid juhttegijaid, kes 
suurt tegemisega hakkama ei saanud, tänagi KOV-ides võimutüüride juures.
 Olgu siis nt Vallavanem 1 (ei suutnud vallavanemana ... bussiliiklusega
 tegeleda, ei suuda ka ... vallas), Vallavanem 2 (... perrooni asukoha 
kooskõlastamisel naljanumbrina silma paistnud), Maavanem 1 
(maakonnaliinide ... vaksalisse viimise vastasena tuntud), Maavanem 2 
(raudtee- ja ühistranspordivastane, kuid nõudebussidele raha jagamise 
pooldaja), Maavanem 3 vpt. Valimiste eel lubadusi jagamas, aga tegemata 
asjade kohta vaikides!? Pole julgust? Kuid jätkub siiski julgust taas 
piruka manu liikuda? Kõigi mainitute jpt puhul võin tuua igal puhul 
hulganisti näiteid omaaegsest perroonide planeerimisest ja 
kooskõlastamisest, vastuste puudumisest või asjatundmatusest 
kirjavahetuses jne. Ääretult kurb!!!
(Huvitaval kombel on paljud tuntud Isamaa erakonna liikmetena!? Erakonnasisene "koolitus"? Ometi sellegi erakonna liikmete hulgas ka vastupidiseid näiteid, n.ö. "eesrindlikke", kes midagigi siis teinud ja teevad ka täna! Miks küll edumeelsus "ei levi"? Riisalu muide mainib ka piletisüsteemi ja just Isamaa erakonna inimeste hulgas oli kapitaalselt rohkem ka eeltasutud bussiliikluse vastaseid ja piletisüsteemi kalli rakendamise pooldajaid!?)
(Huvitaval kombel on paljud tuntud Isamaa erakonna liikmetena!? Erakonnasisene "koolitus"? Ometi sellegi erakonna liikmete hulgas ka vastupidiseid näiteid, n.ö. "eesrindlikke", kes midagigi siis teinud ja teevad ka täna! Miks küll edumeelsus "ei levi"? Riisalu muide mainib ka piletisüsteemi ja just Isamaa erakonna inimeste hulgas oli kapitaalselt rohkem ka eeltasutud bussiliikluse vastaseid ja piletisüsteemi kalli rakendamise pooldajaid!?)
Kuidas siis aga tellimusreisidega asi edeneb?
Halvema poole pealt Paunvere Väljanäitus näitab endiselt oma viletsat 
taset ja suhtumist. Parem olukord Jõgeval, Kuremaa spaasse laupäeviti 
aga käigus valla buss, kuigi avalike liinidega ühildamata. Antslas oli 
tänavu mingi lasteüritus, tellimusbusse ei tellinud keegi. Ämaris äsja 
lennushow, käigus oli palju busse. Peisiveere kodukohvikute päev, 
tellimusbussid korraldajaid ei huvitanud. Ka ei saa Jõgevamaal 
nädalavahetuseti sisuliselt bussidega sõita, pühade ajal pole aga 
peaaegu üldse busse! Nüüd Rääbisefestival Kasepääl, liinibusse pole, 
korraldajad ei huvitu ka koostööst KOV-idega. Kohtla-Nõmme 
muusikafestivali puhul teevad rongid lisapeatuse, Jäneda laada puhul ei 
tee. Jne jne.
Jätkuvalt väga suur ükskõiksus nii korraldajate kui KOV-ide poolt! 
Millal hakatakse palka välja teenima? Ja millal ürituste korraldajad 
saavad aru, et vaja on natuke rohkem mõelda? Ning millal mõlemad pooled 
VÕTAVAD JULGELT SÕNA, öeldes välja, et ka nädalavahetuseti on vaja HEAD 
BUSSILIIKLUST!???
Näide ühest "tasemest" ja iseseisvast mõtlemisvõimest: Riigi raha otstarbekast kulutamisest....
(Rohkem vastuseid sealt ajaloos praktiliselt tulnud ei olegi.)
Tere!
Oleme saatnud Teie ettepanekud edasi Kagu 
ühistranspordi keskusele seisukoha võtmiseks.  Omavalitsusena oleme 
lähtunud ettepanekute tegemisel kohalike elanike poolt laekuvatest 
taotlustest. Nimetatud
 muudatuste osas ei ole meile laekunud taotlusi.
Lugupidamisega
Teine kiri. 
Aastatetagune ametniku vastus kohalikule elanikule. Ehe näide sellest, 
kuidas ettekujutus isegi suhteliselt heal spetsialistil puudub! Mis 
jutt, et Räpinast keegi ei sõidaks Veriorale rongile? Tänagi on üldiselt
 10 bussi Räpina - Tartu, aga Riisalu ettepanekust pole ikkagi õppust 
võetud. Ja kas ikka "kohalikud analüüsijad" analüüsivad midagigi kui 
saadavad hoopis ettepanekud ÜTK-le, täna? Ei suutnud analüüsida siis, 
ammugi siis täna? TUNDUB on liiga vähe! Vaja on uurida, katsetada, 
informeerida ja mõista!
Omaette teema on muidugi see, et ei siis ega tänagi mõisteta "lõunamaal" mida tähendaks rongiliikluse tihendamine. Nimelt seda, et see tooks ka OLULISELT ROHKEM SÕITJAID, mitte ei saa "tunduda" see, et sõitjate vähesus ei luba ronge sõitma sagedamini panna!
Omaette teema on muidugi see, et ei siis ega tänagi mõisteta "lõunamaal" mida tähendaks rongiliikluse tihendamine. Nimelt seda, et see tooks ka OLULISELT ROHKEM SÕITJAID, mitte ei saa "tunduda" see, et sõitjate vähesus ei luba ronge sõitma sagedamini panna!
Vastavalt kehtivale korrale aga .... ostke auto või kolige maalt ära....
Tänan
 ühistranspordi teemadel kaasamõtlemise ja ettepanekute tegemise eest. 
Põlvamaal kasutab maakonnaliine aastas  ca 1 miljon reisijat ja busside 
 läbisõit
 üle 2 miljoni kilomeetri. Bussiliinide toimimise aluseks on reisijate 
olemasolu. Sellest sõltub bussiliinide avamine ja sulgemine. Sellise 
mahu juures ei suuda maavalitsuse üks töötaja otsuseid langetada.
Vallavalitsuste
 ja maavalitsuse vahelise  kokkuleppe alusel laekuvad piirkonna elanike 
ettepanekud ühistranspordi ümberkorraldamise kohta kohalikule 
omavalitsusele.
 Vallavalitsus analüüsib  laekunud ettepanekuid,
 vajadusel korraldab elanike liikumisvajaduse uuringuid, küsitlusi ja 
nende alusel teeb maavalitsusele omapoolse ettepaneku, mis vastab 
enamike reisijate huvidele.
Tänase
 päeva seisuga teenindab Räpina-Tartu marsruuti 10 bussiliini päevas ja 
Tartu-Räpina suunal samuti 10 bussiliini. Tundub, et sellest peaks 
piisama. Räpina
 rahvas ei hakka kindlasti sõitma Veriorale või 
Oravale, et rongiga Tartusse jõuda. Teie poolt tõstatatud hommikune liin 
nr 27(1) on mõeldud selleks, et Orava rahvas  ( kooliõpilased, 
tavareisijad) jõuaks kell 7.45-ks Räpinasse. Loomulikult kasutavad 
inimesed
 alates Veerksust seda liini  ka Orava rongile minekuks.  
Alates
 maikuust muutuvad rongide sõiduplaanid. Arvestades maavalitsusele 
laekunud ettepanekuid oleme oma tahtmised ELRON-le edastanud. Vähene 
reisijate arv
 Koidula-Tartu liinil seab  kolmanda rongiliini avamise kahtluse alla.
Vastavalt kehtivale korrale palume tulevikus esitada oma ettepanekud Räpina Vallavalitsusele. 
*******************************
Kelle käest küsida Põlvamaal? Jõgevamaal? Raplamaal? Igal pool?
*********************************************************************
Esmaspäev, 22. juuli 2019
Laagri Jaam bussipeatus.
Kuigi selgelt ja põhjendatult pooldan ühispeatustes standardseid 
bussipeatuste nimesid, siis veidi olen ka kõhklemas. Näiteks Jõhvis jääb
 jaamas oleva bussipeatuse nimeks mitte JAAM, vaid JÕHVI VAKSAL. 
Iseenesest ju isegi täiesti mõeldav? Seda enam, et mingis mõttes 
"venejuurselt" on ju reisiliikluse jaoks ikka olulisem vakzal kui 
stantsija?
Küll aga on Jaam enamusel juhtudel ainuvõimalik, sest Raudteejaam liiga 
pikalt kõlav, lihtsalt Jaama või muud ei sobi aga juba infootsingute 
puhuks. Ning JAAM on see, mis viitab selgelt ja üheselt bussipeatuste 
puhul ka ümberistumisvõimalustele.
Täna tulin aga .... Vana-Pääskülast Laagrisse. Kuhu siis? Rongile. Ja 
Laagri asum ju algab ühest küljest rongipeatusestki. Mida siin aga teha?
 Vana-Pääsküla on muidugi väga paljude jaoks ammu teada ja kinnistunud 
nimi. Laagri rongipeatuse nimi ei ole eksitav, kuigi nüüdseks võiks 
öelda, et see pigem asumi servas? On ju lisandunud nt Urda peatuski, mis
 samamoodi Laagris. Aga ometi, isegi hoolimata sellest, et ülipaljud 
teavad, et ses kohas ümberistumised rongide ja busside vahel võimalikud,
 siis on ka neid, kes ei tea, igal hetkel sõiduviisi valides ei mõtle 
või ei meenu, turistide jaoks (olgu neid või vähe) ei assotsieeru need 
omavahel kuidagi jne.
Ja sel teemal mõtiskledes olen esialgu jõudnud seisukohale, et päris vanamoodi ei tasu jätkata. Ja kuna Vana-Pääsküla hoopis tuntum bussipeatusena kui Laagri jaamana, pooldaksin bussipeatust VANA-PÄÄSKÜLA JAAM ning rongipeatuse nimena VANA-PÄÄSKÜLA!
Natuke ka konkreetsuse mõttes. "Hei, tuled rongiga? Võtan su Laagrist 
peale...". Aga kui sinu jaoks on Laagri pigem "seal" kus on Urda? 
Või...?
Aga seda tasub muidugi põhjalikult mõelda läbi, kuigi uued bussipeatuste sildid võiks ju KOHE teha nii nagu vaja. Mine tea...
Hetkel teeremont rohkem linna saabuval suunal, sp on kaugliinide peatus 
ka vanast peatusest ülikaugel. Vaatasin FB Lux Expressi lehele ja ei 
leidnud mingit infot. Kas peatubki ainult siin, kus saab istuda 
bussidele 18 ja 27 või peatub ka linna sees, et saada bussidele 10 ja 
14? Või pole see oluline?
Viit näitab bussipeatusesse 200 m kaugusel. Väga ei näinud küll seda peatust!? Ju ma siis ei pannud möödasõites tähele.
Linnast väljuval suunal korrektne viit samuti olemas 
Ja olemas ka viit nende busside kohta. Möödunud nädalal helistasin 
TLT-sse, küsides, kas siit ka nende liinide bussidele peale saab, 
vastata ei osatud. Lubati tagasi helistada. Millal, seda ei öeldud... 
Metsa langetama, igatahes... 
Kus ja kui palju mahub tulevikus siia busse peatuma? Kuidas asi läbi mõeldud? 
Puidki maha võetud. Osa kindlasti jäävad ette, aga võetakse vist ka 
niisama, tulu mõttes natuke rohkem? Või dendroloogid otsustanud? Linna 
sõnutsi ei pidavat saama siia midagi ehitada, eramaaga lugu? 
Võib olla pidanuks juba ammu kogu siinse ala broneerima suure 
ühispeatuse tarvis. Tollal ei osatud mõelda ja nüüd siin üpris suur 
tankla. Kuidas ära mahtuda, homme ja ülehomme? 

 
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar