Blogiarhiiv

teisipäev, 6. mai 2025

Arupärimine Rohuküla raudtee rajamise katkestamise kohta (nr 731)

 

7. 21:44 

Arupärimine Rohuküla raudtee rajamise katkestamise kohta (nr 731)

 

 

21:44 Esimees Lauri Hussar 

Tänane seitsmes päevakorrapunkt on Riigikogu liikmete Reili Ranna, Anti Allase, Ester Karuse, Helmen Küti, Lauri Läänemetsa, Tanel Kiige, Jaak Aabi, Züleyxa Izmailova ja Tiit Marani 24. märtsil käesoleval aastal esitatud arupärimine Rohuküla raudtee rajamise katkestamise kohta. Palun arupärimist tutvustama siia Riigikogu kõnetooli Riigikogu liikme Reili Ranna. Palun! 

21:44 Reili Rand 

Aitäh, lugupeetud Riigikogu esimees! Austatud kolleegid. Paljud Läänemaa ja Hiiumaa inimesed on nördinud. Nad ootavad rongi, mille jõudmine lükkus uue valitsuse ametisse astumisega taas teadmatusse edasi. Aastaid on tehtud tööd selle nimel, et taastada rongiühendus Haapsallu ja rajada edasi Rohuküla suunal. Eelmiste regionaalministrite Madis Kallase ja Piret Hartmani juhtimisel koostati põhjalik ühistranspordireformi kontseptsioon, mille kandev osa on viies ühistranspordi põhisuunas välja arendatav raudteevõrk, nende hulgas ka Haapsalu ja Rohuküla suund. 

Riisipere–Rohuküla raudteelõigu taastamisel on tehtud esimese etapi investeeringud. 2019. aasta detsembris avati Riisipere–Turba raudteelõik, mille statistika näitab keskmisest kõrgemat omatulude osakaalu. Tänaseks on olemas kõik olulised eeldused, et raudteed edasi arendada. Turba–Rohuküla lõigul on tehtud ka enamus vajalikest ettevalmistustöödest, sealhulgas antud välja ehitusload kuni Rohukülani. Kuni Ristini on teostatud otsesed ehituse eeltööd, sealhulgas raadamine. 

Tänase valitsuse otsus loobuda Turba–Risti lõigu rahastamisest teeb Lääne-Eesti inimesed nõutuks. Tegemist on nii riigi kavades kui ka poliitiliste erakondade programmides ette nähtud tegevusega, mille etapiviisiliseks elluviimiseks on olemas ka rahalised vahendid. Kaks korda on selle projektiga jätkamiseks vahendid eraldatud, kuid valitsuse vahetumise järel on mõlemal korral need vahendid Reformierakonna juhtimisel tagasi võetud. 

Tegevusest loobumist ei saa aktsepteerida, sest see eirab ühistranspordireformi põhimõtteid ja pärsib piirkonna arenguvõimalusi. Sellest tulenevalt soovimegi regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terraselt konkreetseid vastuseid, millistele argumentidele tuginedes sündis otsus taas kord loobuda Turba–Risti raudteelõigu rahastamisest, kuigi projekt oli ette valmistatud, sellele on väljastatud ehitusluba ja ka rahastus eelarves olemas. Teiseks: "Kas uue ministrina toetate Haapsalu ja Rohuküla raudtee väljaehitamist ning kas plaanite selle rahastuse taastamist järgmise riigi eelarvestrateegia raames?" Ning kolmandaks, veidi laiem vaade: "Milliste teiste regionaalpoliitiliste meetmetega plaanite toetada Lääne-Eesti piirkondade arengut?" Jääma ootama teie vastuseid. Aitäh!

Omalt poolt mainiks veel, et Reformierakond eelmiste valimiste eel LUBAS selgesõnaliselt jätkata Rohuküla raudteega, aga juba lubadus ise anti teadmisega, et see on PETULUBADUS!

21:47 Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras 

Austatud istungi juhataja! Head Riigikogu liikmed! Tänan teid võimaluse eest vastata arupärimisele Rohuküla raudtee tuleviku kohta. Eriline tänu kuulub arupärimise esitajatele, Sotsiaaldemokraatliku Erakonna liikmetele Reili Rannale, Anti Allasele, Ester Karusele, Helmen Kütile, Lauri Läänemetsale, Tanel Kiigele, Jaak Aabile, Tiit Maranile ja Züleyxa Izmailovale. 

Mõistan täielikult teema olulisust Läänemaa ja Hiiumaa inimeste jaoks ning regionaalarengu mõttes laiemas vaates. Seetõttu on mul hea meel anda ülevaade valitsuse kaalutlustest ja vastata teie küsimustele. 

Esimene küsimus: millistele argumentidele tuginedes otsustati loobuda Turba-Risti raudteelõigu rahastamisest? Ametist lahkunud ministri tänaseks tühistatud käskkirjaga eraldati Turba-Risti raudteelõigule 15 miljonit eurot meetme "Kliima- ja energiapoliitika eesmärkidel pilootprojektide toetamine" säästva liikuvuse pilootprojektide toetamise alammeetme raames. Kliimaministri 5. juuli eelmise aasta käskkirja kohaselt on Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumile eraldatud eelnimetatud meetme raames vahendid 20 miljonit eurot sihtotstarbeliselt järgmisteks tegevusteks. Tsiteerin: "Antud meetmega toetab Regionaal- ja Põllumajandusministeerium kohalike omavalitsuste või ühistranspordikeskuste pilootprojekte, millega soovitakse soetada koolitranspordiks, sotsiaaltranspordiks või kohaliku omavalitsuse enda poolt korraldatud liiniveoks keskkonnahoidlikke ühissõidukeid. Lisaks toetatakse eeltoodud teenuse osutamiseks hangitavate keskkonnahoidlike ühissõidukite kasutamiseks sobiva laadimistaristu või tankla rajamist. Kuna Turba-Risti raudteelõigu ehituse puhul ei ole tegemist pilootprojektiga, siis raha eraldamine nimetatud vahenditest ei vasta meetme eesmärkidele." Täna on ettevalmistamisel ka esimene elektribusside soetamise toetuse rahastamise voor circa 6 miljoni euro ulatuses. 

 

 

Teine küsimus: kas ministrina toetate Haapsalu ja Rohuküla raudtee väljaehitamist? Haapsalu ja Rohuküla raudteeliini taastamine on jätkuvalt osaks transpordi ja liikuvuse arengukavast ning ühistranspordireformi tegevustest. Koostöös Kliimaministeeriumiga jätkame ka edaspidi tööd ühistranspordireformi eelduseks olevate taristuinvesteeringute nimel. 

Konkreetselt Turba-Haapsalu-Rohuküla raudteeliini rajamise ajalisest perspektiivist rääkides tuleb arvestada riigieelarve võimalustega. Investeeringute tegemine raudteetaristusse peab toimuma vastavalt prioriteetidele. Täna on esmane prioriteet tagada elektrifitseeritud ühendused kiirusel 160 kilomeetrit tunnis nii Tartu kui ka Narva suunal. Kiiruste suurenemisel tuleb ohutuse tagamiseks viia raudtee tehnokasutuseeskirjaga vastavusse kõik raudteeületuskohad. Raudteeülesõidukohad peavad olema vastavalt ümber ehitatud 2028. aasta lõpuks ning raudteeülekäigukohad 2033. aasta lõpuks. Esmaste prioriteetide saavutamise järel saab hakata hindama, millises järjekorras on võimalik ellu viia ülejäänud ühistranspordireformi toetavaid investeeringuid, sealhulgas Haapsalu-Rohuküla raudtee ehitamine. 

 

Mida aeg edasi, seda rohkem võike eeldada, et uued ministrid on targemad, sest infot mille iganes kohta on oluliselt rohkem, sh Rohuküla raudtee kohta. Ja arvestades, et Rohuküla raudtee puhul on rahalises mõttes kasumlikkus hoopis suurem kui Tartu ja Narva puhul, peaks olema prioriteedid ammu muutunud. Kas kuskil tekib VÕIMALUS kiiret rongiühendust kasutada, kus seda kaua aega pole olnudki või kuskil on see võimalus ammu olemas - need on eksitentsiaalsed küsimused. Ning unustada ei tohi sedagi, et Rohuküla suunal saab kahe miljoni eest kilomeetri raudtee, Tartu suunal aga ei saa selle raha eest rohkem kui 0,2 minutit kiirema sõiduaja!

 

Ja kui me räägime teistest regionaalpoliitilistest meetmetest, siis minu hinnang on selline, et piirkondade tasakaalustatud arengu edendamine on oluline teema nii riiklikul kui ka kohalikul tasandil. Lääne-Eesti piirkonna arendamisel tuleb arvesse võtta piirkonna eripärasid, nagu madal rahvastiku tihedus, saarestik ja selle eraldatus mandriosast. Piirkondi aitab toetada piirkonnaülene terviklik ja pikaajaline lähenemine. Lääne-Eesti puhul peaks pikaajaline vaade sisaldama infrastruktuuri arendamist, majanduse elavdamist, kogukonna tugevdamist ning keskkonnasõbralikke lahendusi, et säilitada piirkonna omapära ja tagada elanike hea elukvaliteet. 

 

Terras on õppinud ilusaid lauseid nagu pärleid ritta lükkima, aga nende sõnade ja lausete tähendus on talle vist mõistetamatu? Igal juhul need laused annavadki aimu, et Rohuküla rongiliiklus peaks olema riigi prioriteet nr 1. Miks aga tundub siin koomilisena sõna "pikaajaline"? Et siis arenguid tuleb teha hästi pikaajaliselt ehk viivitades nii palju kui võimalik? Muide, Lääne-Eesti, Hiiumaa ja ka Saaremaa on Eesti vaat et kõige suurema turismipotentsiaaliga piirkonnad, see on asja juure üks olulisemaid punkte.

 

 

Samas on tõsi ka see, et tasakaalustatud regionaalarengu saavutamiseks ei piisa ainult riigi ja kohaliku tasandi üksikpingutusest. Vaja on mitmetasandilist koostööd ja kohapõhist lähenemist. Piirkonna tasakaalustatud arengu saavutamiseks tuleb poliitikat kujundada koos kohalike kogukondadega ja ettevõtjatega, arvestades piirkondade unikaalseid ressursse ja võimalusi. Selline alt üles suunatud lähenemine tugevdab kogukondade omanikutunnet ning suurendab usaldust riigi ja kohaliku valitsemise vastu. 

Meie omalt poolt panustame piirkondade arengusse läbi elu- ja ettevõtluskeskkonna tervikliku arengu, sealjuures toetades piirkonna ja kogukondade tugevdamisest läbi alt-üles-lähenemise, maapiirkonna ettevõtjate konkurentsivõime tõstmise ja kodu rajamise abistamisega maapiirkondades. 

 

Toon välja mõned Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumi planeeritud järgmised sekkumised. Esiteks, kogukonna juhitud kohaliku arengu meede, mis toetab maa- ja rannapiirkonna elu- ja ettevõtluskeskkonna ja kohalike kogukondade arengut alt-üles-lähenemise kaudu. Lääne-Eesti piirkonnas tegutseb kaheksa kohaliku kogukonna tegevusrühma. Eelarve Lääne-Eesti maa- ja rannapiirkondade arenguks on 34 miljonit eurot. Maapiirkonnas tegutsevate ettevõtjate konkurentsivõime suurendamise investeeringutoetuse eelarve on 30 miljonit eurot. Seni on Lääne-Eesti piirkonna ettevõtjaid toetatud summas 809 840 eurot, menetluses hetkel 12 projekti, mille raames küsitakse toetust summas 1,9 miljonit. 

Kolmandaks, investeeringud ettevõtluskeskkonna arendamiseks maapiirkonnas pole veel käivitunud. Kogu eelarve on 15 miljonit eurot. Neljandaks, kapitali kättesaadavuse ettevõtjale investeerimiseks Maaelu Edendamise Sihtasutuse laenuportfell on ligi 165 miljonit eurot. Lääne-Eesti piirkonnas on laenuvahendeid ettevõtjate arenguks suunatud suurusjärgus 45 miljonit eurot. Ja kodu maale eluaseme kaaslaenu krediidiasutustega 2025. aasta eelarve 10 miljonit eurot. Seni on Lääne-Eesti piirkonnas laenu väljastatud kodu rajamiseks 2,5 miljonit eurot 35 maapiirkonna elanikule. Aitäh!

 

Bla-bla-bla....

21:55 Esimees Lauri Hussar 

Suur tänu! Ja teile on ka küsimusi. Kõigepealt küsib kolleeg Anti Allas, palun!

21:55 Anti Allas 

Aitäh, hea eesistuja! Austatud minister! Mida ütleb siis Eesti 200 pikk plaan, millal saab kiiresti rongiga Võrru sõita? Ma usun, et nii siseminister kui härra Riigikogu esimees mõlemad on teie ukse taga tihti selle mõttega ja küsimusega. Aga kui nüüd edasi minna, siis täpsemalt, kui see eelmine küsimus oli liiga keeruline, millal saab Haapsallu sõita, eriti just see Rohuküla lõik, mis praegu on plaanimisel? Kas te kavatsete ikkagi selle koalitsioonileppesse sisse suruda? 

 

21:55 Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras 

Aitäh selle küsimuse eest! Võru suunas ma tõesti ei oska hetkel hinnangut anda, kas Võru rahvas seda nõuab. Ma kuulen praegu läbi teie suu ka esimest korda, et nõuab. Kui me räägime Haapsalu ja Rohuküla lõigust, siis siin on oluline arvestada riigi rahalisi võimekusi. Ja hetkel on prioriteet siis selleks, et me oleme juba või on juba käivitunud projekt nii Narva kui Tartu suunal, ning see, et me selle taristu välja ehitame lõplikult, paneme rongid 160 kilomeetrit tunnis sõitma ja siis saame liikuda järgmiste projektide juurde. Kahte poolikut projekti, ma arvan, ei ole mõistlik riigil toetada.

 

Kui keegi, kes on asunud ministri ametikohale ja ei ole enne seda isegi valdkonna vastu vähimatki huvi tundnud, siis millest me räägime? Ning asi ei ole üldsegi AINULT rahva nõudmistes vaid selles, millest minister ise rääkis - arengutes!

Ja midagi niisama lambist ARVATA ei tohiks ammugi mitte. Rohuküla raudtee ehitus, eriti kiiresti Ristini, ei ole mingi "kahe projekti toetamine". Muide, unustada ei tohi sedagi, et Narva suunal on tänini nii hõre rongiliiklus, et selle elektrifitseerimise mõttekus on palju kahtlasem. Eriti esimeses järjekorras. Ehk et selle asemele pidanuks kahe asjana tegelema just Tartu elektrifitseerimise ja Rohuküla raudtee ehitamisega, seejärel aga vaadata, kuhu edasi!

21:56 Lauri Läänemets 

Aitäh, lugupeetud istungi juhataja! Lugupeetud minister! Teiega on juhtunud sama, mis sotsiaaldemokraatidega. Kui me kunagi valitsusse läksime, siis Reformierakond tõmbas sellele Haapsalu poole liikuvale raudteele kriipsu peale. Tookord olid samasugused jutud, et riigil pole raha ja kõike muud, seal oli juba raha ette nähtud. Nüüd ma peaks parandama, et te võite siin selliseid termineid ette lugeda, aga tegelikkuses koalitsioonis oli kokkulepe, et see raha on mõeldud ühistranspordireformi jaoks, selle põhiloogika on raudtee haarade väljaehitamine, sest nii on efektiivsem ja nii on odavam. Te kindlasti olete nüüd tänaseks neid pabereid lugenud, ja nii on ka parem kõigile Läänemaa elanikele. Raadamine on tehtud, kõik ettevalmistused on tehtud, kõige odavam oleks seda täna ehitada. Ja loomulikult raha selle jaoks oli ka olemas. Ma küsin: kui te nüüd katkestasite selle ja seda ei tule praegusel hetkel, aga kuna ta tuleb, kas ta tuleb siis järgmine või ülejärgmine aasta, kuna ehitama hakatakse?

 

Lauri Läänemets võiks muidugi selgitada, miks sellesse valitsusse mindi kui teati, et kõige tähtsamale projektile tõmmatakse kriips peale?

21:57 Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras 

Aitäh selle küsimuse eest, hea kolleeg! Ma pean tegema faktilise täpsustuse, et mina seda ei katkestanud, tegi kliimaminister regionaal- ja põllumajandusministri ametis olles. Ma ütlesin ja vastus jääb selles mõttes samaks, et kui me oleme suutnud Tartu ja Narva suunal projektid lõpuni viia, siis reformikava järgi saame hakata keskenduma Haapsalu suunale.

Kus see reformikava loetav on?

21:58 Vladimir Arhipov 

Aitäh, lugupeetud juhataja! Hea minister! Ma arvan, et selline mees nagu von Pahlen kirstus keeras ringi, kui see raudteeliiklus katkestati. Ja ilmselt keerab ta ka teist korda ringi, sest seda ei hakata ehitama. Aga kas teie kui minister saate ja kas praegune valitsus saab aru, kui tähtis oleks praegu see transpordiühendus Rohukülaga Haapsalu ja kogu selle piirkonna arenguks – Läänemaa, Hiiumaa? Tavainimene ootab seda pikisilmi ja see tõesti ja annaks suure inspiratsiooni seda regiooni arendada. Ja kas on tehtud mingisugused arvutused, kui palju me aastas kaotame selle tõttu, et me seda regionaalpoliitikat sealkandis ei arenda? 

21:59 Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras 

Aitäh selle küsimuse eest, hea kolleeg! Ma mõistan seda ootust selle raudteeühenduse suhtes nii Läänemaa kui ka Hiiumaa elanike puhul, kui see Rohukülla välja läheb, et oleks võimalik rongi pealt otse praami peale minna. See on täiesti arusaadav. Arvutusi kui selliseid – ma ei saanud päris täpselt aru, mis arvutused meil puudu jäävad. Seda ma täpselt ei mõistnud. Kui te soovite täpsemalt mingit informatsiooni, siis ma kindlasti saan selle saata. (Vladimir Arhipov selgitab saalist.) See on väga hea tähelepanek. Ma ei ole ise sellist arvutust näinud, ma võin selle kohta küsida ja teile saata. Kui see on olemas

 

Mitte ainult ärge saatke vaid avalikustage! Reformierakonna väitel on ju teada, et "Rohuküla raudtee ei tasu ennast ära". Järelikult on ka arvutused olemas?

22:00 Anastassia Kovalenko-Kõlvart 

Jaa, ma lihtsalt tuletan ajalooliselt meelde, kuidas Reformierakond käitus aastal 2022, see on natuke naljakas lugu, kui see ei oleks muidugi nii kurb. Keskerakond visati valitsusest välja, juuni 2022. Reformierakond, olles ainuüksi valitsuses, paari ministriga tegi otsuse võtta korraga ära rahastus Tallinn haiglalt, Rohuküla raudteelt ja meditsiinikopteritelt. Ja enne seda selle jaoks toimusid väga pikad läbirääkimised, meil oli Euroopa Liidult taotletud rahastus, see oli Euroopa Komisjoni poolt kinnitatud, ja põhimõtteliselt Reformierakond selle jaoks, et nii-öelda ära panna Keskerakonnale poliitiliselt, siis otsustas, et aga no ei olegi neid projekte vaja, ja loobuti projektidest, loobuti rahastusest. Ja kus me täna oleme? Juba mitu aastat möödas. Täna oli just uudis: Tallinna haiglale raha ei eraldata. Rohuküla raudteele ka raha ei eraldata. Mis on teie hinnang, teie just regionaalpoliitiliselt vaatest, kas te näete, et too hetk see oli ikkagi viga Reformierakonna poolt?

22:01 Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras 

Aitäh, selle küsimuse eest, hea kolleeg! Ma ei tea küll täpselt, missugused kaalutlused Reformierakonnal, reformierakondlastel olid sellel ajahetkel. Küll aga tahan ma uskuda, et nad tegid need otsused, arvestades riigi rahalisi võimalusi ja enda poliitilist tunnet arvestades.

22:01 Tiit Maran 

Aitäh! Auväärt minister! Te olete kaks korda olnud praegu puldis ja huvitav dissonants on kahe jutu vahel. Eelmisest korrast te rääkisite, et noh, see on fataalne paratamatus, et inimesed tulevad ära linna ja maakohas kaovad inimesed ära. Ja samal ajal nüüd te ütlete niimoodi, et ega me maakohta ei saagi toetada, sest seal on liiga vähe inimesi. Nii et te olete ise nagu … Ma pean nüüd raudtee ehitamisel, seal peame arvestama, et inimesi on vähe. Et kummalisel kombel te nagu ise olete selle fatalismi tekitaja. 

Aga mul on küsimus taoline, et kui te nüüd ütlete, et tõesti, seda raudteed ei ole tarvis, seda võib kaugesse tulevikku võtta, sest Narva ja Tartu suunal on vaja veel arendada, jätmata kõrvale selle, et tegelikult sinna lähevad meeletult suured summad ja see väikene summa, mida oleks tarvis selle arendamiseks, millest me praegu räägime, mõjutaks väga vähe seda kahte suunda. 

Aga mida te ütlete inimestele, kes selles maapiirkonnas tahaksid mitte kulutada fossiilkütust, mitte sõita autoga? Mida te ütlete nendele inimestele, kes tahavad paremini arendada seal turismi, aga neil ei ole seda võimalust, sest nende ainukene võimalus on liikuda ainult fossiilkütusel töötava autoga?

 

Hea tähelepanek, sest ka bussidega (avalikud maakonnaliinid) ei ole võimalik liikuda ja seda osalsielt raudtee puudumise, osaliselt aga igasuguse kohaliku ÜT arengute puudumise tõttu.

22:03 Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras 

Aitäh! Ma päris täpselt ei oska öelda, me selles küsimuses ei ole kordagi maininud, et seal piirkonnas on inimesi vähe või et see otsus oleks sõltuv sellest. Seda ma ei ole öelnud, enda teada praegu mitte. Ja kui ma seda ütlesin, siis ma seda ei mõelnud. Siin tuleb arvestada riigi rahaliste võimalustega. Ma saan sellest murest väga hästi aru. Ja kui on inimesed, kes tahavad liikuda nii roheliselt kui võimalik, siis on see väga tänuväärt nende inimeste suhtes. Ja kui see võimalus riigil tekib ka riigi rahaliste võimaluste piires seda suunda arendada ja seda võimalust pakkuda, siis ma arvan, et seda oleks oluline teha. Ja praegusel hetkel seal on ka busside elektrifitseerimise meede, kuhu läheb kuus miljonit, mis kindlasti aitab üleüldiselt vähendada heitgaase ühistranspordis. 

 

Tubli minister, kes on õppinud korrutama asju. Asju, mis ei vasta tõele, sest näiteks rahalised võimalused on täiesti olemas.

22:04 Reili Rand 

Aitäh! Ma võtan kinni ministri eelnevast vastusest. Te ütlesite, et teeme kõigepealt valmis need projektid, mis on pooleli. Sellesse pilti ju sobib Haapsalu-Rohuküla raudtee imeliselt, see on ka hetkel pooleli. Aga tuleme korra jälle laiemalt, enne kui ma jõuan küsimuseni. Teatavasti taristu ehitusel on majandusele väga oluline positiivne mõju läbi selle raha, mis me erinevatesse objektidesse suuname. Neid projekte, mis oleks praegusel ajahetkel kohe ehitus valmis, on samamoodi loetletud. Ma soovitan sellele aspektile veel kord nii-öelda riigieelarveplaane tehes rõhku panna. 

Aga minu küsimus läheb hoopis kitsamalt Läänemaa inimeste ootustele. Teatavasti valminud ehitusprojektide kohaselt tuleb riigil raudteemaa tarbeks Rohukülani, Ristilt Rohukülani lõigul osta maad ligi 90 kinnistult. Kinnistuomanikud nende projektide tõttu ei saa oma maaga aga täna mitte midagi teha. Sinna ei saa ehitada, seda maad ei saa sisuliselt müüa, jääb üle vaid maksta maamaksu. 

Sellest tulenevalt ma küsingi, et kas teie arvates on õiglane, et riik piirab põhimõtteliselt eraomandi kasutamist, andmata aga mingitki kindlustunnet, millal nad saavad oma maa eest õiglast kompensatsiooni või selgust?

 

Just nimelt, pooleli on mitmed projektid ja nagu juba mainisin, eriti pooleli on eriti prioriteetne projekt!

22:05 Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras 

Aitäh selle küsimuse eest, hea kolleeg! See mure on täiesti arusaadav. Ma pean siinkohal küll märkima, et raudteetaristu ehitamine on tegelikult taristuministri haldusalas. Mina saan vaadata seda regionaalpoliitilist mõõdet ja seda ka suunata läbi diskussiooni, aga see vastutusala tegelikult on Leisi käes.

22:06 Riina Sikkut 

Aitäh, hea esimees! Lugupeetud minister! Siin arutelu kuulates võib tõesti jääda mulje, et Rohuküla raudtee on mingi sotside poliitiline leiutis, aga tegelikult seda ei ole. Me seisame lihtsalt tõenduspõhise poliitika elluviimise eest. Näiteks kehtiv üleriigiline planeering aastani 2030 näeb ette raudteetranspordile toetuva ühistranspordi ja Rohukülani ulatuva raudtee. Praegu valmistatakse ette järgmist üleriigilist planeeringut. Ühistranspordireform tugines raudteeliiklusele viies põhisuunas: taktipõhine rongiliiklus, sellele bussidega ettevedu.  Ja sellele oli CO2 kvoodikaubanduse tulude arvelt ette nähtud vahendid Ellamaani raudtee ehitamiseks. Mida te plaanite teha? Kas te plaanite üleriigilist planeeringut aastani 2050 muuta, võttes välja läänesuuna? Kas ühistranspordireform saab tugineda millelegi muule kui viies suunas olemasolevale raudteele ja mida te teete CO2 vahenditega, 15 miljoniga, mis praegu on olemas ja planeeritud Ellamaani raudtee väljaehitamiseks?

22:07 Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras 

Aitäh selle küsimuse eest! See suund on jätkuvalt seal programmis sees, ma ei ole kordagi öelnud, et see peaks ära jääma. Lihtsalt, kui me seda ellu viime, siis me teeme seda vastavalt prioriteetidele, mis minu hinnangul on mõistlik. Me arendame projektid lõpuni ja siis, kui riigil on rahalisi vahendeid, mis on seal kavas ette nähtud tulevikus, siis jätkame selle suuna väljaheitmisega.

22:07 Jaak Aab 

Tänan, austatud esimees! Hea minister! Sellest raudteest sinna Rohukülani, nagu siin tänagi on räägitud, on praktiliselt kõik ettevalmistustööd tehtud. Isegi ehitusload on väljastatud, trassikoridor on puhastatud. Nii et see on üks väheseid selliseid taristuobjekte, kus kõik eeltööd on tehtud, ainult raha peale ja läheb ehituseks. Kui te ütlesite, et see on rohkem nagu taristuministri ala, siis tuletan meelde ühte asja. Kui Keit Pentus-Rosimannus oli rahandusminister, siis ta reklaamis väga seda Rohuküla raudteed kui regionaalpoliitilist ettevõtmist. Ma soovitan temalt eeskuju võtta. Hea küll, et Reformierakond pärast lihtsalt kustutas selle rea taasterahastust ära, aga see on omaette lugu. Kui on võimalik kuhugi poole regionaalpoliitiliselt taristut arendada, siis just see suund on. Kas te arvate, et mul on selles osas õigus?

22:08 Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras 

Aitäh selle küsimuse eest, hea kolleeg, ja selle tagasivaate eest!

22:08 Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras 

Üks hetk, ma mõtlen korra, kuidas vastata. Jah, teil on õigus selle väite eest seista.

22:09 Tanel Kiik 

Jaa, lugupeetud Riigikogu esimees! Austatud minister! Saan aru, et see hiline õhtutund hakkab mõjuma juba, aga see on inimlikult inimlikult mõistetav. Mul ongi selline hästi lihtne ja selles mõttes nagu toetav küsimus, appi tulles teile korra. Eesti 200-le meeldib pikk plaan ja mulle ka meeldib selline mõte, et me ikkagi mõtleme Eestis ette pikemalt, mitte nagu Reformierakond, et pool valimistsüklit korraga või pool aastat korraga, et siis jälle uut valitsust kokku panna. Ehk nii nagu näiteks Tallinna Haigla on nad ära käkkinud korda mitu, eks, on nad ka selle raudtee rahastamise tuksi keeranud nii Euroopa rahadest kui ka mujalt. 

Kuidas teile tundub, kõik erakonnad on lubanud, sealhulgas Reformierakond, et kohe-kohe tuleb Rohuküla raudtee – ja tulevad ka muud raudteed, aga hetkel käsitleme siin Rohuküla poolt –, kas on realistlikult lootust, et olukorras, kus kõik valitsuserakonnad justkui toetavad, opositsioon ka pakub siin tuge, tegelikult nüüd, kus teie olete ainukene alternatiivne erakond või teine erakond peale Reformierakonna valitsuses, on võimekust teil see konkreetne projekt läbi suruda, et päriselt ka see Rohuküla raudtee saab vajaliku rahastuse, saab valmis ehitatud, mitte me ei kuule neid lõputuid lubadusi, mida viljelevad eeskätt teie kallid koalitsioonipartnerid?

22:10 Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras 

Aitäh selle küsimuse eest! Ma arvan, et see viiel suunal raudtee arendamine on mõistlik ühistranspordi reformikava osa ja neid suundasid tuleb arendada vastavalt prioriteetidele. Hetkel on projekteeritud Tartu ja Narva.

(Korrutab nagu kalkun, kurat küll! Tühi koht! Meenub see, et Eesti 200 kogunes kokku kontingent, kes milleski kuskil läbi kukkusid, aga Terras ju ei ole veel jõudnud sellesse staadiumi? Ja tal on võimalus näidata, et ta ei kukugi läbi, vaid on poliitik, kel on mõistust?)

22:10 Ester Karuse 

Aitäh, hea Riigikogu esimees! Hea ettekandja! Minule teadaolevalt soetatakse või siis tegelikult on juba soetatud 16 uut Škoda rongi ja nende rongide tellimisel juba arvestati tegelikult Rohuküla liini vajadustega ehk selle võrra osteti neid ronge rohkem. Elroni prognoosides ja kavades on samuti arvestatud reisijatevoo lisandumisega. Aga nüüd, kus Rohuküla suund üldse ei valmi või siis lihtsalt lükkub edasi, siis mida tehakse juba soetatud rongidega? Kas on planeeritud mingi muu kasutus neile lisarongidele?

22:11 Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras 

Aitäh selle küsimuse eest! Need rongid said soetatud arvestusega, et kõikidel liinidel on võimalik nendega sõita, kaasa arvatud Rohuküla liinil, ja hetkel on taristu valmimisel planeeritud Tartu ja Narva suunal.

Võin mainida, et rongidest seisma ei jää midagi!

22:11 Raimond Kaljulaid 

Jaa, aitäh! Ma küsin selle teemaga seotud küsimuse. Senimaani on olnud selline võimalus vähemalt sõita rongiga Turbani ja seal on omakorda olnud Turbast Haapsallu ja Haapsalust Rohukülla mööda vana sõda raudteetammi, kuhu see tee on mõeldud, kergliiklustee selline. Ma vaatasin, ametlik nimi on Läänemaa tervisetee. Ja nüüd mul oli kavas lähiajal seea läbi sõita, aga mulle üks Läänemaa kohalik inimene ütles, et see tervisetee praegu, ma ei tea, kas ta on üles kaevatud või ta on kahjustatud või ta on sellises seisukorras, et seda ei saa kasutada. Mõeldes sellele, et ees on turismihooaeg, paljud inimesed sellisel viisil on külastanud Läänemaad, Haapsalut just Turbast alustades rattaga mööda seda kergliiklusteed minnes. Kas te saate kinnitada ministrina, et turismihooaja alguseks tervisetee on korras ja sõidetav? Kas vähemalt jalgrattaga saab seda liini läbida senikaua, kuni seda raudtee-ehitust planeeritakse, ma saan aru, või vahendeid otsitakse? 

22:12 Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras 

Aitäh selle küsimuse eest! Ma arvan, et see on väga hea lahendus senikaua kasutada seda siis kergliiklusteena. Rattaga sõitmist ma igati toetan, rattaga turismi, eriti saarte peal olen seda korduvalt teinud, on väga huvitav. Mis seda teede seisukorda või selle praeguse trassi seisukorda puudutab, siis ma ei oska sellele praegu vastata. Kui te tahate täpsustusi selle osas, siis ma kindlasti saan selle info hankida ja teile saata. (Raimond Kaljulaid vastab, et ta soovib.) Teeme nii! 

22:13 Esimees Lauri Hussar 

Suur tänu, lugupeetud minister! Rohkem küsimusi teile ei ole. Järgnevalt avan läbirääkimised ja palun siia Riigikogu kõnetooli tagasi arupärijate esindaja Reili Ranna! Palun! (Kõneleja küsib lisaaega.) Kolm minutit lisaaega, palun!

22:13 Reili Rand 

Austatud Riigikogu esimees! Hea minister! Lugupeetud kolleegid ja hilisel tunnil meie jälgijad! Tänan ministrit vastuse eest, aga ütlen kohe ka otse, et kahjuks me ei saanud sisulist ei vastust ega selgitust, miks juba ette valmistatud ja rahastatud projekt seiskub, kui valitsus vahetub, või millal rong, mida Haapsalu ja Läänemaa inimesed on oodanud aastaid, jõuab lõpuks lõppjaama. Raha on eelarves olemas, aga võeti poliitilise otsusena lihtsalt ära. Raudtee-ehitusega jätkamiseks on teatavasti ka varem eraldatud rahalisi vahendeid, kuid mõlemal korral on Reformierakonna juhitud valitsus need tagasi võtnud. 

Aga et mitte sellesse kurbloolisesse refrääni kinni jääda, suunaks pilgud siiski lootusrikkamalt tulevikku. Haapsalu raudtee taastamine ja Rohukülla viimine ei ole lihtsalt mõni kohalik unistus. See on Eesti transpordipoliitika osa, mis on kirjas ja ettenähtud riiklikus liikuvuse programmis. Raudtee esimene etapp on aastate eest juba valmis kasutuses ning seda edukalt. Turba-Risti lõigul on tehtud raadamistööd. Ülejäänud projektil on olemas ehitusload ja on sisuliselt stardivalmis. Ehk nüüd on jäänud vaid tegutseda. 

Projektide kohaselt tuleb riigil Ristist Rohukülani raudteemaa tarbeks eraomanikelt välja osta maadligi 90 kinnistust. Kinnistuomanikud ei saa oma maaga, mis peab projektide järgi minema raudtee käsutusse, täna mitte midagi teha. Sinna ei saa ehitada, seda maad ei saa sisuliselt müüa. Maksta saab vaid maamaksu ja oodata, kas valitsuserakondade sõnad saavad ükskord ka tegudeks. 

Me teame, et ükski rongiliin Eestis ei toimi kasumlikult turuloogika järgi. Seda pole ka kunagi oodatud. Aga ühendused loovad arenguvõimalusi. Raudtee pikendamisel Turbani on see toonud sealsele kogukonnale tuntavaid positiivseid mõjusid nii elanike arvu ja laste osakaalu kasvu kui ka kinnisvara väärtuse tõusu näitel. Minnes edasi Turba, Risti, Haapsalu ja lõpuks Rohuküla suunal tähendaks see paremat ligipääsu töökohtadele, ettevõtlusele, turismile. See aitaks hoida elu Läänemaal ja Hiiumaal. 

Täna sõidab igapäevaselt Haapsalust Tallinna tööle ligi 300 inimest. Möödunud aastal oli Rohuküla-Heltermaa liinil reisijaid enam kui 680 000, sõidukeid enam kui 320 000. Haapsalu maanteed pidevalt sõitjad teavad hästi seda katkematut autorongi, millest saab osa hoolimata nädalapäevast. Aga me võime pakkuda neile päris rongi, kiiret, mugavat, keskkonnasõbralikku ühendust. Meil on võimalus ühendada see ka parvlaevaliiklusega ja luua terviklik, kaasaegne ja keskkonnast hooliv liikumisvõrk. Selleks pole vaja uusi projekte või plaane, ainult poliitilist tahet edasi minna. Kokkuvõttes ongi vaid küsimus, kas tänasel valitsusel on julgust teha regionaalpoliitikat ka tegudes ja viia alustatud projekt edasi, seda enam, et raha järgmiseks sammuks on eelarves olemas. Aitäh!

Mis siin ikka rohkemat öelda, kõik on juba öeldud. Ning on kahju, et Terras pole soovinud olla targeim Eesti 200 läbikukkunud poliitikute seas ja teha endale selgeks, mis peaks olema prioriteet. Ja muidui, rattaga sõitmist toetades võiks minister nüüd ratta selga hüpata ja Läänemaa Tervisetee läbi sõita. Hea elektriratta olemasoluls võin tulla teejuhiks!







Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar