Blogiarhiiv

pühapäev, 24. oktoober 2021

Rong Tallinn - Valga - Antsla - Võru - Koidula - Tallinn. 07.2013

 

Sunday, July 21, 2013

Tallinn - Valga - Antsla - Võru - Koidula - Tallinn rong.


Rongisõit on mõnus! Mõnevõrra tekitab tülinat suur arv rattaid, kuid see pole ratturite vaid nende süü, kes pole viitsinud vaeva näha ja laupäevaks rohkem ronge sõitma panna.



Tore, et Juhan-poiss muretseb reisijate arvu pärast. Tegelikult on see muretsemine kuidagi nadi. ja mitte ainult Juhan-poisil.





Vajaliku info asemel leiab tihti aga vaid kommertsreklaami. Seda just päris hoolimiseks reisijatest nimetada ei saa.


Üks väheseid kohti, kus tänu kohalikele õnnestus alles hoida mingigi ootekoda, peldikust rääkimata.



Elva. Vajab kiirrongiühendust Riiaga, samuti Valga kaudu ka Peterburiga.





Kui aeg-ajalt facebookis`gi juttu millegi tegemisest ja inimestele mõtlemisest, siis näiteks Palupera vallavanema poolt seda leidub. Koos kohal viibides sai selgeks, et siin tegemist ideaalse ühispeatuse variandiga. Kui vaid raha ja tahtmist jätkuks. Riigi ja riigiettevõtte poolt. See ongi hoolivus ja millegi tegemine inimesele mõeldes. Vaja oleks vaid ülekäiku koos jalgrajaga siit poolt, bussipeatust, platsil, müügikohti olemasolevas katusealuses jne. Mööda läheb Rõngu - Otepää maantee.




Nagu näete, võib rattamatkajaid kohata siinkandis pea igas rongis. Ja see on tulevikku silmas pidades väga oluline.





Õnneks tänu koostööle kohalikega ja nende aktiivsele tegutsemisele säilis ka Mägiste peatus.



Keeni huvitav näide mõtlematusest. Selle asemel, et peatus teha ülesõidule, võeti kuulda jaamakorraldajate osakonna soovi (millisel põhjendusel?) ning vihjati, et asukoht on oluline mälestuskivi külastamiseks!? Kui aus olla, siis totramaid põhjendusi annab alles leida! Lisaks veel pikk kõrvaltee, kütuse- ja ajakulu...


Sangaste.
Millegipärast remondi käigus ei suudetud bussipeatust tuua perrooni juurde. Koht ka väga sobiv ühispeatuste muude vajalike asjade koha pealt.
Ja kas sangaste peatuse nimi ei peaks olema Tsirguliina?


Kas ka sellel ehitisel ette nähtud 30 aastat? Küllap leiti jälle midagi odavat...






Kuidas küll lätlased oskavad midagi välja mõelda? Miks mitte sellega ka kiirrongina Tallinnast Riiga?



12 aastat puudub siin juba reisirongiliiklus. Esimesi lootusekübemeid võib juba näha. Remonditakse truupe ja sillakesi, tee remondist pole veel midagi kuulda...
Vasakule - Tallinna, paremale - Koidulasse.





20. 07. 10225 Diiselrong DR1B 3715 alustab sõitu Valgast Koidulasse. Eesmärgiks võtta Koidulast peale grupp saksa raudteefänne!

Valga lähedal suvilarajoon, edasi aga enamasti metsad ja sood, vahele ka veidi maju ning põllusiile. Siiski ei saa vaid metsa nägemise järgi arvata, et siin elu pole. Kiirusel 120 km/h liikuvad reisirongid tooks siia elu veelgi juurde. Praegu sõidukiirus vaid 25 - 60 km/h.



Esimene jaamavahe inimtühi. Ratsimäe ja Mürgi peatusi taastada pole mõtet. Sest Ratsimäelt mitu kilomeetrit Kaagjärvele ja vaevalt, et sealt väga Võru poole sõidetaks, Valka on lihtsam aga bussiga minna.



Karula peatus muidugi vajalik, eriti hea on siit edasi liikuda Karula Rahvusparki, Lüllemäele. Ooteplatvorm tuleb küll tuua võimalikult ülesõidu lähedale ja teha teedevahelisena. Piisab 60 m. 





Tuulemäe. Peatuse vajalikkuses mõnevõrra kahtlen. Lihtsalt ei ole selle peatuse ümbritseva alaga tutvunud. Kaardi järgi paari km raadiuses vaid vaevalt paarkümmend maja. Peatuse poolt räägib aga Korijärve lähedus ning asukoht suurtest teedest eemal. Seega oleks rongipeatus alternatiiv, sest jääks ära pikk ring ükskõik millises suunas. Puudub ka bussiliiklus. Siin oleks eriti oluline juba kohalike arvamus ning mingidki põhjendused rongi vajalikkuse kohta. Olgu siis tegemist majutusega, puhkekohtadega või millegi muuga. Loomulikult ka elementaarne poeskäik jne.










Küll on aga absoluutselt vajalik Anne (Annõmõisa) peatus. Kui ülevaltpoolt on mainitud plaani teha Valga ja Koidula vahele 6 peatust, siis on see kõige silmatorkavam maaelu torpedeerimine ja pealekauba näitab otsustajate küünilisust ning intelligentsi väga madalat taset, Sest isegi sellise arvamuse väljaütlemist ei tohiks olla, vältimaks inimeste täielikku pettumist riigis. Siin, ääremaal, on peatus kasvõi paar korda päevas sõitva tavarongi puhul oluline lisavõimalus kohalikele. Ükskõik, milline siis ka sõidu eesmärk pole.









Antsla. Vaikne linnake. Ometi, turism oleks ka siin arvestatav võimalus. Aga selleks on vaja turiste. Ja selleks ei sobi ainuüksi autosõit.





Ka Vaabina peatuse kohta peavad eelkõige kohalikud tõestama, et see on vajalik. Enamuse asustuse puhul on maanteed lähedal, samas võib seal olla reisijaid kaks-kolm korda päevas peatuva "piimarongi" jaoks!?


Vahepeal aga näha sõja tarbeks ehitatud jaamu, mis vahel pole kunagi käigus olnud ja olid mõeldud sõja puhul kiireks käikuandmiseks, et tagada eshelonide kiirem läbilaskmine....





Kurenurme (Kurõnurmõ)  kaheldamatult vajalik.



Kohati toimub siis remont nagu mainisin.





Sõmerpalu peatust ei saa aga mingil juhul teha jaama, nagu oli, see tuleb teha Sõmerpalu - Nursi ülesõidule. Kaugus Sõmerpalu asulast on sama, Rõugesse jm sõitmiseks tuleks vastasel juhul aga teha 5 km ring. Mõttekas muidugi siit teha siis ülesõiduni kergliiklustee.




Vaabina peatuse asemel oleks vägagi vajalik Roosisaare peatus. Mitte kõik matkajad (ja kalamehed) ei taha läbi linna kulgeda.Vajadusel sobiks see ka tulevikku silmas pidades kui siinkandis oleks näiteks RMK lõkkekoht vm.





Võru. Üks väga suur probleem saab olema ooteplatvormi asukoht. Praegune on ülesõidust ehk tuiksoonest ebamugavalt kaugel, seda nii linna- kui linnavälise liikluse pärast. Tõenäoliselt tuleb platvorm ehitada, maksku mis maksab, ülesõidu juurde. Seda eelkõige erinevat bussiliiklust silmas pidades. Jah, on küll kõvera peal, kuid tänapäeval ei tohiks see tasemel (riigi)ettevõtte jaoks probleem olla. Nagu ka korraliku ootekoha ehitamine samasse.





Nõnova tõenäoliselt ei ole vajalik, küll aga Husari. Säilida võiks isegi see ootekoda, omapärane ju. Eks seegi osa pärimuskultuurist. Husari on ka väga sobiv koht ühispeatuseks koos müügikohtade jm. Näiteks ka laatade korraldamiseks.
Ning ärgem unustagem, rattamatkajate jaoks on iga võidetud km oluline. Kunagi ei tea, kuhu ja kuidas edasi suundutakse.






Jääma peavad muidugi ka Otsa ja Lepassaare peatused.



Kui keegi soovib midagi meil paremaks muuta, peab ta tulema kohapeale, nägema ja tundma. Hoolimata ilmast...


Ja muidugi Piusa. See koht igatepidi eeskujuks, tasapisi taastub nüüd ka kaubandus. Vaja oleks lisaks nähtavatele pinkidele-katusealustele (suured tänud selle eest!) ka korralikke suveniiride ja talukauba müügikohti. Aga hea näide ka selle poolest, et saadakse küll platvorme jm tehtud kiiremini kui planeeritud. Kui vaid tahetakse.







Koidula.


Pöördsild.


Rongisõidu tellinud saksa raudteefanaatikud juba ootavad. Ja ajalooline moment, Koidula jaamas kaks reisirongi. 




Samas võib aga näha miljardiprojekti tippsaavutust. Bussipeatus, mis alguses lihtsalt ära unustati (riigis, kus aina räägitakse erinevate ühistranspordiliikide ühildamisest), on nüüd olemas. Ühel pool teed. Ja siiani pole seda suudetud üle viia parklasse, et mõlema suuna bussid saaks turvaliselt peatuda. Absoluutne "tipptase"!!!!!!!











Rongid sõidava ikka kahele poole. Ilm parem ja pilte veel tagasiteelt.





On dresiin, aga pole teed...
Ehk peaks sellegi koht olema Haapsalu muuseumis?


Lepassaare.

















Ootamatu vaatepilt autojuhtide jaoks. Küll aga saab pildilt aimu, miks peab peatus siin olema ja ainult siin.






















Tagasi Valgas ning suund koju.





























***********************************

Lisan ka ühe arvamuse FB-st.

Mulle tuleb kohe meelde tühjusega seoses Mäo reisiterminal aga Koidula raudteejaama reisiterminal on siiani suletud. Seda funktsiooni täidab ametliku sissekäigu juures asuv fuajee paari pingiga mis näiteks eelmine pühapäev olid inimeste poolt juba hõivatud ning no muidugi sellest ei tasu üldse rääkida, et istepingid puuduvad väljas sootuks. Lisaks oleks tervitatav ka ümberistumisvõimalustega transpordiühendus Koidula piiripunktiga, sest viimane kord oli jalgsi reisijaid minemas kui ka tulemas ida poolt.

Lihtsalt. Inimeste arvamused tihti ei jõua ametnikeni ja nii nood arvavadki, et teevad oma tööd hästi kuigi vahel karjuvalt vastupidine olukord.


6 comments:

  1. Nägin ka nüüd Koidula hoone ära-pole eluski seal käind, peaks ikka rohkem rongiga söitma hakkama:D:D

    ReplyDelete
  2. Ikka rohkem...

    Seda enam,et ka seal imelisi kohti!

    ReplyDelete
  3. Huvitavad pildid peaaegu unustatud raudteest. Paljud eestlased ei teagi, et see veel eksisteerib, sest reisironge seal enam ei käi. Ometi oli see kunagi Eesti üks moodsamaid raudteesid ja kiiremaid, vaatasin vanast 1990.a. sõiduplaanist, et Riia-Leningradi rong läbis vahemaa Valgast Võrru 48 minutiga. Selline kiirus oleks ka tänapäeval üsna vastuvõetav, sest buss sõidab ringiga ja kulutab sama vahemaa jaoks 1 tund 50 minutit.Tsaariaegsel raudteel saaks päris head kiirused kui tee ära remontida, sest siis tavatseti neid trasse tõmmata suht sirgelt ja kurvid mis vaja, tehti üsna lauged..

    Peatuste arv on iseküsimus ja vajab põhjalikku kaalumist. Liiga palju pole kah liiga hea. Stagnaajal oli Tallinna ja Tartu vahel 28 peatust, see oli ikka liiast, rong ei saanud õieti hoogu üles võttagi kui pidi juba pidurdama. Lätlastel on praegugi liiga tihti neid peatusi, Valga ja Riia vahel näiteks 22.

    Samas tuleks tõepoolest kaaluda võimalust viia reisirongi peatus raudteejaamast välja kui on selge vajadus selle jaoks.( Sõmerpalu juhtum ) . See pole tavaline lahendus, kuid midagi hirmsat ka selles pole kui rong sõidab jaamast läbi ja peatub 2 km edasi, kus on korralik ooteplatvorm maantee lähedal, millele auto ja bussiga hea ligipääs... Tsaariajal tehti need jaamad tollase vajaduse järgi, sellal logistasid inimesed hobuvankriga kuskil külavaheteel ja jaamade asukoht ei pruugi kattuda enam tänapäevase reisija soovidega.

    ReplyDelete
  4. Aitäh, Anonüümus!

    Tänud piltide kiitmise eest!

    Peatuste arv siiski peaks ulatuma 11-12-ni. Uued rongid hea kiirendusega, juurdevedu pole igal pool parim variant. Pigem tuleks rakendada varianti, kui 2-3 rongi peatuvad igal pool ja lisaks oleks mõni kiirrong. Olen varem liini läbi sõitnud rattaga ning uurinud kakohalike arvamusi. Ka nende kohta blogis teemad olemas.

    Kiirrongid olulised nii kohalike kui matkajate jaoks.

    ReplyDelete
  5. Ok,kahjuks minust pole nende suuremat andjat sest ei tunne antud piirkonda nii hästi(annan veel äkki valesid soovitusi :P ,küll aga ei kahtle ma hetkekski vähimalgi määral,et rongiliiklus on vajalik Valga-Koidula vahel. Selleks ei pea olema pikk ja suur rong,toodi meile päris mitu kahevagunilisi koosseise(kui ei eksi peast siis on neid lausa 6 koosseisu) mis saaksid sellel lõigul väga kenasti hakkama minu hinnangul! Just veeremi erinevus pikkusel annab väga hea võimaluse opereerida erinevatel liinidel just sobiva koosseisuga.Rongid on meil olemas,vaja nüüd ainult korralikku tahet,lisaks vaja raudtee korralikult korda teha,lisada vajalikud jaamad vajalikku kohta jne ning ongi aeg rongid taas liinidele lasta. Kindlasti peaks olema antud lõigul mõlemal suunal minimaalselt kaks reisi,vähemalt hommikul ja õhtul aga miks mitte turistide ja matkajate jaoks suvel(näiteks 1.aprillist septembri lõpuni) ka päevane reis kummaski suunas. Peatuste arvu kohta ei oska omalt poolt midagi soovitada,eks see tuleb välja selgitada koostõõs kohaliku rahva ja omavalitsustega. Niinimetatud "puki"/"teivas" jaamu igale poole metsa vahele pole küll vajalik teha aga käidavamates kohtades ja suuremates asulates a la Võru,Antsla jne peaksid peatused ikka olema võimalikult hea koha peal. Ei ole mõtet peatusel kuskil kaugemal kui seda ei kasutata ebamugavuse pärast ja seeläbi kannataks reisirongiliiklus ja siis on hea ametnikel õelda,et rong pole vajalik. Kui see asi korda teha siis tuleks kõigepealt alustada korralikult eeltõõst ja kõik vajalik üksipulgi läbi mõelda(ja seda koostõõs kohaliku piirkonnaga mitte kabinetivaikuses!) mitte umbropsu teha,sest selline asi tehakse aastakümmneteks ja kauemakski. Ehk siis 9 korda mõõda ja üks kord lõika stiilis. Meil kipub tihtipeale vahel just vastupidi asjad toimima,suure hurraaga tehakse valmis ja siis pärast seisab kasutult... Selline siis minu suht tagasihoidlik arvamus antud asjast.
    ..................................

    Seejuures saaks neid kaheseid koosseise regulaarselt vahetada Koidula-Valga vahel. Tallinnast haakes neljane+kahene,Tartus lahti haakida,neljane Valgasse edasi ja kahene Koidulasse ning paar päeva Koidula-Valga vahet kahesel tõõtada ja siis Koidulast tagasi Tartusse ja seal uuesti kokku haakida ning Tallinna.Ja niimoodi igapäevaselt ning saaksid kõik kahesed kenasti antud liinil tõõtada ja ka hoolduses käia jne. Vaja lihtsalt ainult kokku sobitada rongijuhtide tõõajad ja koosseisude vahetused,hooldused jne.

    ReplyDelete
  6. Tänud!

    Igati nõus. Kuigi ronge paneks ma ehk rohkem käima. Näiteks oleks vaja vähemalt kolm korda päevas Riiast Peterburgi. See aga tähendab lisaks ka ümberistumisvõimalusi. Riia-Peterburi rong peaks peatuma ju kindlasti Võrus ja Antslas, ehk ka Piusal. Muu variandina peab arvestama ka ümberistumisi, iial ei tea, kuhu turist tahab minna. Koolid ja töökohad eeldavad, et mingisse linna peaks rong jõudma ikka enne kaheksat jne, seega, kahevaguniline edasi-tagasi süstimas hea variant. Üksiti saaks ehk normaalse liiklustiheduse kogu kolmnurgal, sest ka Valga ja Põlva vajavad paremat ühendust. Nii et paras ehk tavarong kolm ja kiirrong ka kolm korda päevas, pidades silmas ühendust Tallinnaga.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar