Blogiarhiiv

esmaspäev, 15. detsember 2025

Kahel pool teed, Mustvee - Jõgeva - Tallinn.

 

 
Mustvee - Jõgeva maantee mulle ajaga üsna tuttavaks saanud ja bussiliikluski on siin üksjagu paremaks muutunud. Ideaalilähedasestki on see aga veel kaugel. Eelnevalt kirjutasin, kuidas täna toimib ÜT Tallinna ja Peipsiääre vahel Rakvere kaudu ja see on mitte naljanumber vaid tõsine häbiplekk. 
 
Aga ka Jõgeva vallavalitsuse puhul jääb mul mulje, et tegu on tõelise naljanumbriga. Kas uus vallavalitsus saab olema parem ja asjalikum? Esimeseks proovikiviks võiks olla äsja lõppenud bussipeatuste planeerimine Jõgeval ja seega nende kiire väljaehitamine, aga ka ühe põhimõttelise vea parandamine. Põhjus on RAHAS nii et eelmine võim arvas, justkui pigem on mõttekas teha midagi VALESTI, aga odavamalt. Millal selline mentaliteet kaob? Jutt siinkohal Seemne tänavale planeeritavast bussipeatusest, millel oleks küll paar pisukest plussi, aga mis miinuste poolest rikas nagu Jõgevamaa Visioon. Muide, vahepeal vist paljudele tundus, et endast saab asjalikku muljet jätta, kui rääkida kõlavate sõnadega ja visioon tundus seda olevat. Nüüd on see aga vist igavamaks muutunud ja pole enam visioone ega neid poliitikuid, kes sellest rääkisid?
 
Mustvees aga avati hiljuti uus bussipeatus, Uus-Raja, millest olen samuti aastaid rääkinud. See on tore uudis! 



 
Kessee?
Aiman, et ehk on jutt uuest toidukohast Mustvee ristis, aga see on vaid aimamine. 



 
Alati püüan pildile saada ka erinevaid huvitavaid maju ja vaateid. 
Ja ka siin ei unusta ma vaatlemast maastikku, kodust ja traditsioonilist, mis annab oma panuse elurikkusesse. Igasugused puud, põõsad, kraavideäärsed, kivihunnikud jm on see, kus kihab elu. Kui oskame neid nüüd rohkem alles hoida ja ka luua, on asjad head, kui aga arvame, et kõik peab olema lage või hoopis põlluvilja all, viimne kui ruutmeeter, siis oleme valel teel.
 
Põllumajandustegevust saab arendada loodusega kooskõlas, kui talunik
oma igapäevastel põllutöödel arvestab ka sealse elustikuga. Põllumajan-
dusmaastikul on palju detaile, mis elustavad maastikku ja mitmekesistavad
loodust. Põllul paiknevad puud, metsasaared, kivihunnikud ja muud
maastikuelemendid on olulised pesitsus-, toitumis- ja peidupaigad
paljudele põllumajandusmaastikel elavatele liikidele ning samas ilmes-
tavad lagedaid maastikke.
 










Erinevalt Tudu kandi maadest, kus põhiliselt torkavad silma kadunud metsad, on siinkandis märgatavam tugev põllumajandus ja jääb neile vaid edu soovida! Kindlasti annab see paljudele ka tööd, mis ei ole maal ammugi enam vähetähtis.

 

Mustvee - Jõgeva bussiliiklus on igal juhul paremaks muutunud, sh pühepäeviti, ometi on siin vaja ka n.ö. kiirliine. Seda just eelkõige ajavõidu suhtes. Kui raudteel kulutatakse praegu 1 minuti võitmiseks 10 miljonit eurot, siis kahetunnine ümberistumine Mustvees või kõikjal kõrvalepõikavad bussiliinid näitavad, et siin inimeste aega ja mugavust ei hinnata - maainimesed pole midagi väärt. Mis maksavad need madalad majad?
 
Vaja on 2, soovitavalt aga 3 x päevas otseliine, mis seotud Jõgeval rongidega. Mis aegadel?
Olemasolevaid liine muuta ei tahaks, sest ka Sadala ja Laiuse (siiani vale peatuse nimega ja vallavalitsus pole vaevunud seda muutma) vajavad tihedat bussiühendust. Seega tasuks ehk üks buss panna väljuma Mustveest 8.45 ja saabumine Jõgevale 9.25. Rong Tallinna 9.33. See mõttekas ka seetõttu, et alati on vajalik mingi bussi saabumine keskusesse enne kl 10, aga sellist bussi praegu pole. Hetkel ajad mõtteaineks, sest Tartu rongide sõiduplaan tuleval aastal peaks muutuma kardinaalselt. Kui seisuajad tunduvad liiga pikad, võib liine pikendada ka Siimustini? Ja muidugi peaks liinid algama ja lõppema Kallastel. Eeldades, et liine sõidavad Mustvee juhid, siis näiteks:
Mustvee - Jõgeva 8.40 - 9.25.
13.45 - 14.30 
18.20 - 18.05 
Jõgeva - Mustvee 10. 25 - 11.10
15.10 - 15.55 
18.25 - 19.10 (on juba olemas) 
 
Kas ja kuidas neid luues mõni tänane kohalik liin võib (ajaliselt) muutuda, on juba lisatöö. 




Laiusel on aga bussipeatuse nimi siiani muutmata ja nii tekitab see just võõramatel inimestel segadust. Sootaga peaks olema Laiuse ja Laiuse peatuse Laiuse tee?



 
Praegune Laiuse peatus. On väga äge, et siin tegu ka loodusliku varjulisusega, aga see ei tähenda, et ootekojad ei peaks asenduma inimlikumatega. Ja taaskord sama lugu - ootajad ei ole märgatavad, oluliselt ei aita kaasa ka järjekordne "edulugu" ehk päikesepatareil valgusti. See valgusti peaks siis asetsema ootekojas? Üks variant oleks ka ootekodade põhimõtte muutumine ehk et tagumine külgseidn olema pikem ning samuti selle taga asuma uut tüüpi peatusesilt. Või on Jõgevamaal puidufirmasid, kellel tellimusi ära langenud ning läheks üle puidust variantidele? Brüssel ei taha vist lubada, sest peale Hiiumaa ei julgeta Eestis isegi probleemi tunnistada!? 


 
Ohtlikus asukohas Mäealuse bussipeatus pidi aga ohutumaks muudetama, seda oma arust keegi tegigi, aga kas ikka kuidagi muutus? Kõige tähtsam olnuks siin aeglustus- ja kiirendusrada tekitada, neid aga endiselt pole nii et mäest allatulevad raskeveokid võivad endiselt bussile tagant sisse põrutada? Eriti kui bussijuht pimedal aja ei märka õigel ajal ootajat? 

 
Siin aga siis see murekoht. Jõgeva vallavalitsuse ametnikud ei julge sel teemal isegi arutleda vaid eelistavad urus istuda.
Mis on probleemiks? Kui siinse väga vajaliku peatuse (silla ja ringtee vahel) puhul on vaja peatusetaskut jm, aga seda peetakse europrojektide Eestis liiga kalliks, siis valitakse odavam lahendus luua peatus alevikku Seemne tänavale. See aga tähendaks liinivõrgu jaoks olulist muutust - sinna peatusesse sõiduks tuleb teha suur ring, millega kaasneb suur ajakulu. Ning võib olla 100% kindel, et sellisel juhul suunatakse sinna vaid väike osa bussidest. Mille poolest aga alevik erineb Sadalast või Laiusest, mida läbivad enamus busse? Ehk et hõre bussiliiklus alevikus ei muuda kohalike sõiduvõimalusi üldse PAREMAKS, olgu siis Tormasse, Paunveresse, Kuremaale.
Mida siis teha? Kas on ikka mõtet ka väikest raha kulutada Seemne tänava peatusele või see jätta tegemata, kuniks ilmuvad ametnikud, kes hakkavad neid asjaolusid mõistma? Või teha midagi nagu ikka Eestis kombeks - teeme ära, mis sest, et valesti? 
 
Juba novembri lõpuks pidi Kesk tn, terminali juures ja aleviku 3 bussipeatust olema projekteeritud. Selge, et viimasel ajal pole kellelgi olnud aega asjaga tegeleda, siis nüüd on uue vallavolikogu istungite päevakorras ka kiire töö jätkamine? Pean silmas töötegemist. Tuletame meelde:
Kaardil https://kaart.delfi.ee?bookmark=4e46de23ce0be63f44f03d75ac7c0c05 rohelise täpiga näidatud kohtadesse Jõgeval Kesk tn, viadukti teel Terminali tankla juures ja Jõgeva alevikus Seemne tn projekteerida uued peatused koos liiklusmärgiga, kuid ilma ootekoja, ooteplatvormi ja sissesõiduta. Sinise täpiga kohad kaardil on tasku ja ootekojaga peatused.
 
 
Millal algab ehitus? Kui kahe peatuse puhul ei ole suuremat tööd ette näha, siis loodetavasti jaanuaris saavad ka märgid püsti?
Seemne tn asemel tuleb aga projektid ümber teha, panustades siis ÕIGES asukohas oleva peatuse kiirkorras loomiseks. Eelmine ehk "varivalitsus" sellest aru ei saanud!


 
Muidugi tuleb siit teha siis ka jupike kõnniteed alevikku ja vastupidi, bussipeatustesse pääsemiseks, aga see on lihtne. 




 
Siin on ekraanil küll väga ammune "uudis", aga vähemalt on. Küll aga pole bussipeatuses siiani tablood, mis näitaks ka rongiaegu nagu Tapal ja Tamsalus? Miks? Terrasel nii palju tegemist puude lõhkumise ja elgeebetee juurutamisega maarahva hulgas? 

 
Siin siis vaade bussipeatuse kohale teiselt poolt. Kuigi Kuremaa ujula piletihinnad aina tõusevad ja pidid veelgi tõusma, otsustasin ikkagi sinna minna. On lihtsalt selline kena väike spaa. Tõsi, ma ei tarvita sellises kohas nurga taga õlut, aga tundub, et seegi kuulub siin asja juurde.





 


Söögikohtki olemas, kuigi pigem laste jaoks, sest praed ikka friikartuliga. Kuigi siin saaks ehk pakkuda praekartuline Jõgeva Kollast?


Natuke nagu vaimude loss minu aparaadiga pildistatuna? Aga ehk peaksingi kord siin ööbima, sest kuigi poodi pole, siis saab mujalt kaasa osta, mida soovid, see-eest ilus jalutada tulede valgel ning majutuse puhul ka ujumas käia.

 
Vara magama, kui päev nii varakult alanud. Öösel tuli aga üsna paks lumi maha, mis hommikul paraku juba kiiresti poriks hakkas muutuma. Nii et rohkem ringi ei sõida, aeg rongile minna. 



 
Perroonile ilmunud ka uus tabloo nii et nüüd neid 2 tükki. Aga innovatiivseim maailmas ehk Eesti Raudtee ei ole saanud ka 15 aastaga aru, kuhu ja kuidas neid paigaldada!? 

 
Toosama innovatiivsus tähendab viadukti juures raudtee ülekäigu rajamise asemel aia ette panekut! No olete ikka häbematult tublid ja töökad, Eesti Raudtee!!! Kuuldavasti te kiidate ka enda sportlikkust, ehk teeksite siin kuuajalise laagri ja näitaksite, kuidas tervis mühinal tuleb, sest inimesed peavad iga päev ja isegi korduvalt pika ringi tegema? Muudategi siinse ametlikult Terviseradade hulka kuuluvaks? 




 
Kiltsi on Kesk-Eestis teede sõlmpunktis, aga riigi poolt unarusse jäetud nagu muugi Eesti. Parim, mis võiks ümberkauset piirkonda kõvasti ergutada, igas valdkonna, oleks riigi ametkonna kogu kupatuse siia ületoomine. Tekiks elamute ostu- ja ehitusturg, muutuks ühistransport, lisanduks kaubandust jm teenuseid ning .... väheneks pealinna liiklusummikud jm koormus loodusseisundile. Kas Eesti oleks selliseks muutuseks valmis? Muidugi mitte.... 
















 
Kas ja millal see maja lammutatakse? 



 
 

 
 
 
 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar