Esimene Stuudio, täna. Taristuminister Vladimir Svet.
Kui hiljuti Svet ütles, et kui oleks tema teha, ehitaks ta kohe Haapsalu raudtee valmis. Tundus väga sümpaatne avaldus! Aga vist ikka meest uskuda või usaldada ei saa?
"Suuremaid taristuühendusi peab vaatama kompleksis ja pikema perioodi vaates" vastas Svet Mirko Ojakivi küsimuse peale Lelle-Pärnu rongiühenduse ja lennujaama teemal.
Kui palju on Eestil puudu RB ehituseks. 400-500 miljonit eurot, ka teistel riikidel on raha puudu ja üks võimalus on laen. (Lihtsalt mõte: Kui meil oleks väga tulus ja mõttekas idee, miks ei võiks laenamise asemel selleks raha võtta oma inimestelt, riigilaenu obligatsioonidena? RB jaoks seda muidugi teha ei saa, sest vaid aferistid ostyaks neid obligatsioone, aga pean silmas tõsiselt vajalikke projekte).
Ojakivi: Aga mis saab siis kui lätlased ei ehita valmis Riia - Ikla raudteed või teevad väga aeglases tempos? Svet ütleb, et ta "on ühenduses naabritega ja nende pingutus on ikka põhitrassi valmisehitamine ja lätlased ning leedukad on samas olukorras nagu meie, et samamoodi on raudtee valmimine vajalik mitte regionaalses võtmes, vaid rahvusvahelise ühendusena, mis tõstab kogu piirkonna konkurentsivõimet". See on ju jama? Mida kaugemale Kesk-Euroopast, seda väiksem on raudteeühenduse mõju!? Ning mitte sõnagi ei taheta rääkida sellest, et Tallinnast Riiga sõitjate arv ei saa mitte kunagi mõjutama "konkurentsivõimet". Millise konkurentsi üldse? Mõned kümned tuhanded Riia lennujaama suunduvad reisijad aastas ei tõsta mingit "võimet"! Ja erit meie, ning vähem lätlaste ja veel vähem leedulaste jaoks, on oluline just regionaalne võti! Lajatada kaikaga surmavalt regionaalpoliitikale selle raudtee tohutute kulude tõttu, kas see on mõistusega tehtud tegu?
Svet" Me ei konkureeri lätlastega vaid piirkonnana teiste maailmajagudega..see on terve Euroopa projekt.". Puhas loosung! Euroopa jaoks pole meie raudteest olulist kasu, sest vahemaad on liiga pikad. Tõsi, Euroopa ettevõtted saavad sadu miljoneid kasumit, ses mõttes on see nende jaoks oluline küll!
Ojakivi: Ragnar Kond on teinud kümneid intervjuusid ja.... lätlaste kõige väiksem huvi on põhjasuunaline ühendus.
Svet: "... Euroopa Komisjon on öelnud, et selle rahastus on ainult kogu põhitrassi jaoks... jah, mõni lõik valmib varem, mõni hiljem... Milline on aga pargument, millega me veename lätlasi seda tegema? Meie oleme selle projekti lokomotiiv (!!!???) ja kui lätlased näevad, et meie ehitame, siis neil on ka kindlus ehitada"
Mis asi see nüüd oli? Meie oleme RB vedur? Perifeeria ehk sabaots ja olema need, kelleta RB-d EI SAA OLEMASKI OLLA VÕI? Mis soga see veel on? Ja oluline küsimus: Kui raha on ette nähtud põhitrassi jaoks, siis mis eeskuju me veel lätlastele peame andma? Nad vinduvad ja venitavad siiapoole ehitamisega (no kes see loll tahab mitusada miljonit välja käia mingi idiootsuse jaoks?
Ojakivi: Kas meil on õigust küsida kahjutasu, kui Läti ei hakka ehitama? Svet hiilis kõrvale ja hakkas rääkima vana valet, et 85% tuleb EL-ist ja bla-bla.
Ojakivi: Me näeme, kuidas riigil pole raha maakonnaliinidele, Elron peab säästma ja kas tuleb RB-maks.
Oot-oot, Svet ütles, et tegu on rahvusvahelise turuga ja siin on olemas konkurents! Opereerimismudeli üle käib veel arutelu nagu kes ostab ronge jne, aga see ei tule tasuta. Raudteed maailmas teenivad riike ja rahvaid juba üle 100 aasta. Ja raudtee määrab piirkonna arengu 100 ja rohkem arengu jaoks. Ning et kui maailmas ehitatakse raudteid ja saadakse hakkama, saame ka meie!
Tule taevas appi! Me oleme ääremaa ja me saaksime hakkama raudteega, MIS ON MEILE JÕUKOHANE! Mitte ülikalli ja 100% valesti planeeritud raudteega. Ja miks ikkagi ei räägita, kas RB ÜLALPIDAMISEST RIIK VÕIB KASUMITE TEENIDA VÕI PEAB PEALE MAKSMA? Maailmas ehitatakse (valdavalt) raudteid mõistusega, mitte ajudeta! Sinna, kuhu vaja ja mõitslikus mahus. Meie ju seda ei tee
Ojakivi ütles, et aastaks 2030 ei suuda me täita oma lubadust EL-ile, et Tartu maantee oleks 4-realine. Sveti öeldes küsimus pole tähtajas, sest Ukrainas käib sõda! Aga küllap me saame need teedki välja ehitada, mingi hilinemisega, aga eks peame valima, kas tahame uhkeid gümnaasiume või uhkeid teid! Ah et las koolimajad ja ka haiglad kukkugu või kokku, peamine, et me saaksime mitteroheliselt uhketel teedel kimada? Hävitades keskkonna, sh põhjavee? Ning määrates rahva igavesse võlaorjusse?
Kas Eestis polegi poliitikuid, kes käiks rahva (ja ka EL) rahaga säästlikult ringi, hooliks keskkonnast ja ei valetaks nende petuprojektide kohta? Mainitud Lelle - Pärnu raudtee poleks ju ka jätkusuutlik, sest kulgeb metsades ja rabades, kuid Keilast kõrvuti VB-ga oleks tegu TARISTUGA!? Ja kui 4-realised kipuvad ümberringi elu välja suretama, siis tavaraudtee koos maanteega oleks kindlasti ARENG!
**********************
Ohjah! Muide, Svet oma FB lehel rääkis uutest tõkkepuudest ja ohutusest. Küsimusele, miks Elron endiselt ei tee midagi sadade reisijate ohutuse tagamiseks seoses kõige olulisema probleemi lahendamisel, Svet ei vastanud. Teistele küsimustele (mitte eriti asjatundlikult) aga küll Ehk et propaganda on hea asi, aga tegelikud ja suurimad ohuprobleemid pole tähelepanugi väärt?
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar