Blogiarhiiv

reede, 29. oktoober 2021

Ülemiste ühispeatus, (EKRE) helmete eest muutuda Nauruks ja Talvelaat raekoja platsil. Nov 2014.

 

Friday, November 28, 2014

Rail Baltica - Ülemiste Ühispeatus.

Mõtlesin, et aeg minna uut Ülemiste kaubanduskeskust vaatama. Seda enam, et sinna kõrvale peaks tulema ju uus võimas reisiterminal.

Näide Tallinna tasuta ühistranspordist. Kuigi rong oli vägagi tühjavõitu päevasel ajal, tuli siiski inimest seitse rongilt juba Ülemistel. Seega võib öelda küll, et paljude elu on see tasuta ühistransport küll mugavamaks ja soodsamaks teinud. Mis iseenesest polegi paha. Teisest küljest jääb selliste tühjade elektrirongide järgi mulje, et rongide tellimisega on ikka veel rohkem puusse pandud kui arvata oskasin. Likvideeritud peatused idasuuna diislitel tähendab, et nendega ei saa Arukülasse ega Raasikule, põhimõtteliselt nende peatuste jaoks ongi teatud kellaaegadel käigus pooltühjad elektrirongid. Ehk siis ka Elron ikka rohkem puusse pannud? Ka FB-s kirjutas sarnasest tühjast rongist üks FB-sõber. Rong saabub pea üheaegselt Narva rongiga. Teoreetiliselt peaks siis Narva 223 peatuma neis peatustes, 404 ja 411 käigust ära jääma? Jah, Elroni tihe sõiduplaan saab siis löögi, aga kulud ja ka suured!? Kas siis on mõtet kärutada tühje ronge edasi-tagasi, eriti kui ka 210 phul ei saa nende peatuste inimesed nädalavahetusel isegi Tartusse sõita!?
See kõik lihtsalt näitab, kui puusse osatakse meil panna asjadega. Ka sel pildil on näha jalakäijate viadukt, millelt saab avid ühele perroonile. Nüüdseks küll teada, et seegi läheb lõhkumisele. Huvitav, kas RB reisiterminal ehitatakse selle asemele taevasse?



Terminali asemel paistab uuenenud kaubakeskus. Aga me pole suutnud, õigemini nemad, pole suutnud (Eesti Raudteelt ega MKM-st ega mitte keegi, sest pole kellegi asi) isegi normaalseid ootetingimusi tagada Ülemistel. Miks tunnel ei ole kohandatud natukenegi soojustatud ooteruumiks? >Kus inimesed ootavad hilinevaid porgandeid? Ja see riik tahab kiirraudtee valmis teha?



Mis siis ikka, kiikan uude kaubanduskeskusesse.


On mugav tulla rongiga Ülemiste Keskusesse. Kuid ostjaid siin hommikupoolsel ajal praktiliselt pole. Ühes keskuses mitu sarnast poodi, kaks apteeki ühelt firmalt ... pole minu jaoks. Aga kui kellelegi hea, siis palun väga. Iseasi, kui palju see lisakulusid põhjustab ja seega ka hinda tõstab...




Ruumi siin jalutada ju on. Kuidas aga kõikide nende kaupluste ellujäämisega? Milline on olukord meie, kohe-kohe viie rikkama hulka jõudva riigi rahva ostuvõimega?




Söögikohtades juba natuke rahvast oli, kuigi lõunani veel aega. Hindadega tutvuma ma ei hakanud. Kuigi mine tea, äkki need ongi oluline osa toitlustusest suures reisijate terminalist?






Viskasin aga pilgu peale head ja paremat pakkuvas talutoidu nurgakeses. Valik oli täiesti olemas, hinnatase muidugi paljude jaoks kõrgevõitu. Ega asi polegi vast selles, et hinnad kõrged, pigem ikka palgad väiksed. Aga vähemalt tasapisi tekib võimalus midagi ka marketist osta?







Piimaautomaat muidugi hea asi! Oleks see kodulähedases poes ka...




Nonii, terminali ehitus juba lahti läinud. Voh, kus tehakse! Pole jõutud korralikult esimest pappigi taskusse panna kui juba ehitavad!
Kõmpisin edasi ja siis sain aru, et ei tule siia mingit terminali, rääkimata bussijaamast. See ju Pro Kapitali rahaauk! No muidugi, kellele seda ümberistumisvõimalust rongilt bussile ja vastupidi veel vaja on!? Raha on oluline!
Või tulevad siia bussid?



Kaasaegsel viaduktil endiselt kaevuluugid sõiduteel, selle asemel, et neid kõrvale viia. Tase.

Kustkaudu siis tramm lennujaama minema hakkab? Pro Kapitali rahapataka juurde peaks see jõudma küll!?
Õnneks pääseme vähemalt kitsikusest. Siia peaks tulema muuhulgas ka Selver, 6000 ruutmeetrit pinda. Ega jah, Prisma ja Ülemiste Keskuse Rimi hakkavad juba kitsaks jääma. Ja eks reisijad , tuhanded reisijad Rail Baltical tahavad ju ka toitu teele kaasa osta. Mine tea, äkki tulevad veel lätlased ja leedukad ja sakslasedki siia ostlema! Poolakad kindlasti! Nii siis arendamegi oma riiki? Prisma ja Rimi inimesed peavad küll palgatõusust suu puhtaks pühkima, eriti kui veel käive tulevikus langeb. Ja ega siis Selvergi paremat paku. See on konkurents Eesti moodi....




Kahju, kui elu on vaid äri...
 
******************************************************* 

Friday, November 28, 2014

Ei hõbedat-kulda meie maal...

Mis on olulisem, elu või kivi? Kes ütles, et kivi on eluta? Kivi on oluline ka elule, et see saaks end päikse paistel soojendada, mitte murest raha pärast kivilt alla kukkuda...

Martin Helme artikkel on tekitanud natuke vastukaja.


Kommentaare oli vähe. Aga sõna võetakse ka mujal. Arvatakse, et nüüd siis EKRE eesmärk on rikkus? Aga milline rikkus? Enda või rahva? Mina eeldan, et muidugi rahva. Ja Riik peabki kuidagi ellu jäma, paraku on siin maailmas olulisel kohal raha! Lugesin Martini artiklit ja tõepoolest, see on ehk natuke liiga kaldus rikkuse ehk raha poole.

Kindlasti on Martinil aga õigus selle koha pealt, et rikkusele loota vaid abirahade toel ei saa. Ning maavarade uurimine ja kaevandamine võib olla tulevikumuusika. Ometi ei saa nõustuda ka sellega, et (energia)julgeolek on ülimuslik keskkonnakaitse ees? Isegi praegu arendame infrastruktuuri, kaasajastame linnade valgustust, aga säästmise oleme natuke kõrvale jätnud. Vaadakem põhjalikumalt selleteemalisi lugusid ja ühtlasi vaadakem ka valgustatud teelõike metsade vahel, kuhu on kulunud samuti (mõtlematult) palju liiva, kruusa jm!?

Kõik teavad rahvalikke laulusõnu: "Ei hõbedat, kulda leidu me maal...", kuid see on eksitav. Leidub! Lihtsalt tööstuslikke leiukohti pole veel avastatud.
Nõukogude perioodil taoti meile pähe, et kõik liiduvabariigid peale Venemaa olid vaesed ja viletsad ning suutsid oma elu edendada vaid suure vennasrahva omakasupüüdmatule abile toetudes. Selle ajuloputuse tõttu kiputakse meil endiselt mõtlema, et oleme loodusvarade poolest vaesed ja rikkaks saame vaid Euroopa Liidu abirahadega.
See on sügav eksitus. Meil on tohutult põllu- ja metsamaad, rohkesti puhast vett ning palju mitmesuguseid maavarasid. Paraku pole viimaste säästlik kasutamine väärtustatud ning Eestis puudub isegi maavarade kasutuselevõtu perspektiivkava. Ühtlasi puudub riiklik geoloogiateenistus, kes suudaks asjatundmatut amatööride valitsust maavarade kaevandamise ja kasutamise kohta sõltumatult nõustada.
Populistlik keskkonnakaitse

Nii tehaksegi meil koalitsioonierakondade juhtimisel naeruväärseid otsuseid, mis keelustavad isegi maavarade uurimise. Hea näide on siin hiljuti fosforiidi uurimise keelamine. Tegelikult tuleks endale aru anda, et Eesti rahva heaolu tagamine sõltub suuresti just rahvusliku rikkuse heaperemehelikust kasutamisest.
Kõik me peame sügavalt lugu loodus- ja keskkonnakaitsest, tahame ju elada puhtas keskkonnas ja jätta liigirikka ning puhta looduse oma lastele ja lastelastele. Ometi ei saa nõustuda, et keskkonnakaitse on ülimuslik riikliku (energia)julgeoleku ees või et selle nimel peaks tegema loosunglikke, samas looduskeskkonda vähe aitavaid majanduslikke rumalusi. Näitena võib tuua Nabala looduskaitseala loomise, mille põhieesmärgiks on enne valimisi odava poliitilise profiidi teenimine.
Samasugust odavat populismi võib näha praegu keskkonnatasude järelemõtlematu forsseeritud tõstmisega, millega püütakse ühel ajal täita teiste populistlike lubadustega lõhki aetud riigieelarvet ja samal ajal püüda keskkonna pärast muret tundvate inimeste hääli. Neile populistlikele žestidele pole eelnenud tõsist majanduslikku analüüsi. Valitsuse tegevus seab ohtu põlevkivitööstuse jätkusuutlikkuse Eestis, tõstab paratamatult elektrihinda ning tekitab töötuse laine Virumaal. Sel omakorda on väga tõsised sotsiaalsed ja julgeolekuga seotud tagajärjed tervele Eestile. Peale selle lööb lõppkokkuvõttes valusalt maksutulude pihta. See on halb poliitika.
Majandustegevust ja efektiivset keskkonnakaitset on võimalik ühitada, teame seda edukate näidete varal mujalt maailmast. Vaesuses vaevlevas Eestis tuleks ometi aru saada, et ilma maavarasid kaevandamata ei ole võimalik rahva heaolu parandada. Alustagem kas või kõige tavalisemast liivast, kruusast ja paekivist, milleta pole võimalik ei elamu- ei teedeehitus. Eesti teede seisund on halb, sest paekivi on suure koormusega teede ehitamiseks kehva külma- ja kulumiskindlusega.
Me impordime kallist graniitkillustikku Soomest, Rootsist, isegi Norrast, ometi saaksime kaevandada palju odavamalt Tallinna külje alt Maardust, kus varud on praktiliselt piiramatud. Graniidivaru lasum on 160 kuni 225 meetri sügavuses, mis tänapäeva tehniliste võimaluste juures on väike sügavus. Maardu keskmisekristalliline rabakivigraniit sobib nii killustiku kui dekoratiivplaatide valmistamiseks. Tulemusena odavneks Eesti ehitustegevus, pikeneks maanteede kasutusiga, paraneks väliskaubandusbilanss, väheneks sõltuvus välisriikidest, loodaks uusi töökohti, antaks arengutõuge teadusele ja eeldusi uutele äridele. Kaevandamine oleks keskkonnasõbralik, sest maa all kaevandamine ei tekita müra ega tolmu. Kõik see tuleb kaalukausile panna, kui arutatakse võimaluste üle, kuidas loodusvarasid rahvusliku rikkuse parandamiseks kasutada.

Minu jaoks on asi natuke keerulisem. Ja, UURIMA peaks kindlasti. Et teada, mis ja kuidas. Fosforiidi uurimine kindlasti võimaldaks ka muud infot maapõue jm kohta saada. Nii et tasapisi peaks uuringuid jätkama. Mida praegune valitsus teeb või mõtleb, on väga raske mõista. Sest kui midagi ka selgitatakse, siis kunagi ei saa olla veendunud siiruses. Eriti kui õelda, et nüüd räägitakse "riigi eriplaneeringutest". Mille puhul pole aimugi, mida seaduse muutmine (Planeerimisseaduse eelnõu 571 SE) kaasa toob!?
Martin Helme läheb aga libedale teele. Räägib EKRE seisukohtadest maavarade teemal, visates aga kõrvale loodushoiu!? Sest väita, et Nabala on eksitus ja populism, seda ei saa kuidagi pidada õigeks. Anto Raukas on tark mees ja toetab ka EKRE-t. Kuid siin mina kaldun kõrvale. Sest Anto Raukas esindab aktiivselt tuumajaama ainuõigsust ja mitmesuguste loodusilmingute piltlikult öeldes eitamist. Kas EKRE võib minna samuti rappa? Nii kergesti ei tohiks. Nabala piirkond ei ole ainult Nõiakaev ja "olematud karstid". On küll karst. ja kindlasti ka maa-alused jõed. Nii et LKA loomise eest peame pigem tänulikud olema. Martin ütleb, et maavarade kaebvandamine eeldab inimestega arvestamist ja põhjalikke uuringuid. Täpselt sama eeldab "vastasküljest" ka loodus. Ehk et ME EI TEA VEEL , mis seal maa sees on. Nii nagu ei tea me kõike maavarade kohta, ei tea me ka seda, mis mõju avaldab iga kaevandus jm mingis konkreetses piirkonnas. Nabala mõjutab kindlasti mitte ainult kohalikku floorat vaid ka põhjaveerezhiimi palju kaugemal, teisel pool Mahtra raba ja Järlepa järve. Ning kui millegi kaevandamisel panna põnts veehaardele, siis tagasiteed enam ei ole. Pandivere veehaare on niigi tundlik ja minu teada aastakümnete jooksul ränga surve alla olnud.

Seega võivad sellised kergelt välja paisatud ütlused mõjuda meie püüdlustele mitte just kõige paremini. Ja siiras jutt sellest, et me kõik peame hoidma oma maad ja loodust, ei veena enam lugejat kui eesmärgis nähakse rikastumist. Küsimus pole üldse selles, kelle rikastumist me silmas peame, vaid selles, et loodus on meil veel suurem rikkus! Nii et küllap saab rahva elatustaset parandada ka kaevandamata jättes või vähemalt vähem kaevandades.

Keskkonnatasude tõstmine tundub olema just õige eesmärk, iseasi, millise kiirusega ja millises ulatuses. Hetkel on põlevkivi kaevandamine niivõrd tulus koos töötlemisega, et meid ei huvita isegi sellega kaasnev paekivi. Ning VKG jt elavad väga magusasti, väärindades põlevkivi ning müües ca 90% toodangust riigist välja. Järelikult on maksud liiga madalad, sest see lubab raiskamist ja samas kutsudes üles kaevandamist väga kiires korras suurendama. Aga milline MAA jääb järgi? Kas põllu- ja metsamaa, mille poolest me rikkad olema, nagu Martin ka mainib? Ja kas needsamad kaevandajad ka hiljem siin enam elada tahavad?
Muidugi, alati võib näha asjas ka head külge. Aidu karjääri soovitakse muuta turismikohaks ja iseenesest see võimalik. Suured sõudevõistlused ja -laagrid, mitmed muud võimalused võivad piirkonna muuta tuntud turismi ja spordipiirkonnaks. Kui asjale targalt läheneda.

Paekillustik teede ehituseks meil täiesti olemas, lihtsalt tuleb kasutada õiget paekivi, osa sellest on muidugi väiksema talumiskindlusega. Ning ma ei kahtlegi, et looduskaitset ja majandamist on võimalik ühildada. Üks võimalus on maavarasid ökonoomsemalt kasutada, olgu selleks siis liiv, paekivi ja kruus või ka graniit. Me peame lihtsalt aru saama, et meil ei ole vaja 4-realisi maanteid, vaid saame vajadusel hakkama ka 3-realistega. Ning ka seda pole igal pool vaja, kui küsimus on madalas maanteede koormuses. Ja hoopis rohkem peame panema rõhku kaheteeliste maanteede ohutusele. Keegi ei keela neidki radu kohati eraldi ehitada. Möödasõidud on liikluses ohtlikud, mõtlematud möödasõidud. Nii et kindlasti on võimalik ka liigelda mingitel lõikudel, kus möödasõit ei olegi võimalik. Kulgeda rahulikult üksteise järel, see ei tohiks ju ilmvõimatu olla mõne kilomeetri jooksul? See selleks, see juba teine teema.
Igatahes nõustun ma igati Martiniga, et teed on meil halvas seisus. Seega tulebki asjale läheneda läbimõeldult. Liiva- ja kruusakarjääride puhul räägitakse meil samuti liiga palju rahalisest seisukohast. Sageli öeldakse, et kaugemale kui 30-50 km pole mõtet seda vedada. Kui aga üks karjäär on ikka veel ammendamata, kas ikka peab laskma lihtsalt sel võssa kasvada ja uue avada? Kahtlen. Pigem tuleks kaevandada edasi kohati ja arvestada, et väike lisakulu tooks kaasa uue veekogu tekke!? Mis oluline ka meie kõigi jaoks. Ega meil ei olegi sobivaid ujumiskohti nii palju kui arvata võiks, Iga uue tekkimine on mingi piirkonna jaoks hea. Rääkimata matkajast, kelle jaoks VÄÄRTUS on juba telkimine sellise veekogu kaldal ja sealt saadav kasu. Mida rahas mõõta ei saa.

Kellele me maavarasid hoiame?
Kuid Eestis on rohkesti palju hinnalisemaid maavarasid kui paas või graniit. Ma ei taha siin kõnelda kõigile teadaolevaist kukersiitpõlevkivist ja turbast, vaid palju eksootilisematest, kuid veel vähe uuritud maavaradest, näiteks graptoliitargilliidist ehk rahvakeeles diktüoneemakildast, mille üldvaru on ligikaudu 60 miljardit tonni. Argilliidis on omakorda rohkesti uraani (keskmiselt 192 g/t), tooriumi (Toolses kuni 500 g/t), vanaadiumi ja palju haruldasi ja hajutatud elemente. Muu hulgas ka sedasamust hõbedat-kulda, mida praegu ei ole siiski majanduslikult otstarbekas kaevandada. Aga kes ütleb, et kümne aasta pärast ei ole uued tehnoloogiad või maailmaturu hinnad otstarbekuses korrektiive teinud? Euroopa Liidu suurimad fosforiidivarud on Eestis, vajadus väetiste järele maailma rahvastiku kasvu foonil suureneb pidevalt ja TTÜ professor Alvar Soesoo on välja pakkunud, et Eesti maapõues oleva fosforiidi, uraani ja muldmetallide varu on väärt ligikaudu 800 miljardit eurot. Kellele me seda hoiame, kui riik samas vaesuse tõttu tühjaks jookseb?
Peaksime vähemalt olema avatud võimalusele teha uuringuid. See annaks ühtlasi tugeva tõuke meie teaduse arengule, mõelge vaid, kui palju tekiks juurde kõrge lisandväärtuse loomisega seotud töökohti, mida poliitikud nii vajalikuks peavad, alates doktorikraadiga keemikutest, füüsikutest või inseneridest, lõpetades kõrgepalgaliste oskustöölistega.
Konservatiivne Rahvaerakond on ainus partei, kes seisab üheselt vastu Eesti sõjaeelsete piiride loovutamisele ja ei soovi, et praeguse kontrolljoone tagused maavarad läheksid agressorile. Et rahvuslik rikkus teeniks just eesti inimese huve, peame vajalikuks, et maavarasid kaevandaks Eesti ettevõtjad ja saadud tulu läheks eesti rahvale. Pae, põlevkivi, fosforiidi ja teiste maavarade kaevandamisel on vajalik kõigi kaasnevate maavarade kompleksne ja otstarbekas kõrgtehnoloogiline kasutamine, samuti senisest suurem kohalike omavalitsuste ning elanike huvidega arvestamine. Peab olema enesestmõistetav, et maavarasid tohib kaevandada vaid kohalike inimeste heakskiidul ja kõiki keskkonnanõudeid arvestades. Kuid odava „keelame ära, maksustame surnuks" populismi asemel tuleb inimestele kannatlikult selgitada maavarade kaevandamisega seotud kasulikkust ja vajalikkust.

Siingi peitub üks oluline nüanss. Ehk oleks targem esialgu pisut rohkem maksta ja kasutada Soome graniiti? Sest Martinil õigus ka selle koha pealt, et kümne (või rohkema) aasta pärast võib kaevandamine olla hoopis mõttekam. Ning just seepärast peamegi uuringuid jätkama. Ehk on tõesti võimalik, et Maardus peale graniidi kaevandamist saab tekitada veekogu, millest on kasu? Kinnine kaevandamine ehk mõttekam, kuid samas ei välista see tulevikus varinguid. Ning vahekihis maapinnast graniidini ka ju paljutki, mida saab kasutada?

Uraan jm asjad on muidugi väga libedale teele minek. ja fosforiiti, seda võib ehk tõesti aina rohkem ja rohkem vaja minna, väetiseks. Ehk peaksimegi tulevikus kaevandama nii palju, et jätkuks meile ja ka NATUKE müügiks? Et miljardeid jätkuks aastasadadeks?
Siin aga küsiks ma hoopis teise nurga alt väetise kohta. Meil on sadu kinnikasvavaid järvi. Kui hästi, sapropeel ehk järvemuda sobiks põldude väetamiseks? Haapsalu tagalahel sama mure, seal kardetakse inimmõjust tulnud fosfori jm ainete väljapääsu, aga kuidas siis ohtudega tegelikult on? Kas sellised uuringud ka toimuvad? Järvemudadega on lihtsam, enamasti väiksemates järvede on inimmõju pea olematu, miks me siis ei püüa seda looduse vara kasutada? Saaks üksiti ka järved ilusamaks ja on mida turistidele näidata?

Loodus on õrn teema, nii olemuselt kui meediateemana. Ning siin peab ka väga õrnalt lähenema, et loodushoidlike inimeste hirmusid mitte kasvatada. Rohelised on ju, nagu "kiuste", valinud sama tee. ON AEG!

Ongi aeg osata näha rikkust mitte ainult selles, mida meil müüa on, vaid ka selles, mida meil pakkuda on! Sood, rabad, metsad, jõed ja järved - need kõik võivad meile turismi näol samuti tuua tulu ehk siis teha meid rikkaks! Kui Anto Raukas EI NÄE mingis kohas mitte midagi, siis paljud näevad. Seepärast ei saagi lähtuda mitte kuskil otsesest kasust ehk seda, kuidas raha kaukasse voolab. Ja eriti vähe on sellest kasu siis kui kaukas auk ning osa rahast sealt teadmata kuhu kaob...



Seda arutelu kutsus mind tegema ühe inimese arvamus ARB teemas.

Ja lisaks, meil on, kus õppust võtta. Eriti kui tegemist lühinägelikkusega. Nagu Nauru saarel.

 
******************************************************
 
 
 

Saturday, November 29, 2014

Tähtis on hea kaubavalik! Kodumaise kauba. Talvelaat Raekoja platsil.



Jõululaat pealinna südames peaks pakkuma inimestele midagi kohalikku! Ja head! Glögi oli hea, aga kaubavalikus tundus olema valdav äri! Ehk et pakuti Läti ja Soome kaupa, ning mitte vähe! Kuhu jääb kodumaine kaup? Kas koharent on nii suur, et oma inimesed loobuvad ja võimu võtavad võõramaalastest ärikad? Olge head, kui sinna satute, vaadake ja siis kommenteerige!
Kas on oluline, et lettidel oleks kaup või olulisem, et oma inimene saaks teenida elamiseks natukenegi?




Muidugi võib öelda, et ainult kohalikku kaupa müües võib käive viletsam olla.Kas ikka on? Mardilaadal oli väga palju head kaupa, miks seda pole siin?









Glögi talvises linnas on muidugi väga hea asi. Üks kuum jook kulub ikka ära! Populaarsusest sai aimu nii nende müügikohtade  kui ka ostjate arvu järgi









Ei hakanud uurima, aga jäi mulje, et ka siin suur osa toodangust kaugemalt. Kui suur osa.ei tea. Samas, kui turist ostab siit kaupa ja see talle ei maitse,siis ta ütleb seda ka teistele. Et Eestis ei ole hea toit! Teadmata, kas see hoopis Leedust ei ole!?
Teisest küljest,eks ole vast tore,et meile ka kaugemalt toodud asju pakutakse. 



Minul kõht tühi ei olnud, aga ostjaid jätkus. Uurisin, kuidas siis välismaalastele meeldib verivorst? Vähesed julgesid võtta, aga ka kiideti. Tanguvorstiga sama lugu. Aga ega muidu kohalikku kööki saagi tutvustada kui tuleb aina ja aina pakkuda. Mitte ainult pohlamoosiga vaid ka kõrvitsasalatiga ja ehk veel millegagi.




Auruteater olemas, kuigi aken väga silmatorkav ei ole. Peaks vast vähe suurema reklaami üles panema?
Ja lõpuks jõuab ikka Balti jaama ja rongile...


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar