Kuidas läheb, muidu? Küsis Markii M-Klubis, kuigi vastust ei oodanud...
Mina ootasin intervjuust vastuseid. Ja üht-teist ka sain. Alati võib kõhelda kui südamest need tulevad või on selles rohkem parteiülisust. Muide, Haapsalus De La Gardie lossis kohtusid ka linnapead. Kas ka seal raudteest juttu oli?
On tore kui ministrid sõidavad arutama ühist toimimist!
Pigem paneb muretsema ministeeriumite tegevus. Igaüks vaatab oma
valdkonda väga kitsalt. Näiteks sadamate puhul — majandusministeerium
vaatab, kuidas neid arendada turismi seisukohast,
põllumajandusministeerium kalanduse põhjal. Ma ei ole kindel, et nad on
kokku istunud ja arutanud, milline oleks ühine pilt.
Aga ka mina pole kindel. Pildil olev ei ole Haapsalu rong.
Nüüd on kired vaibunud ja Mäesalu ise kinnitab, et on Läänemaale
tulekuga rahul. „Tundub, nagu oleksin spaa–maakonda sattunud,” ütleb ta
ise.
Peaaegu! Sest ega spa pole vaid veemõnud jne, seda mida ihu ja hing vajavad, leiab ka väga paljudes kohtades üle maakonna...
Mujalt Läänemaale tulles ei teata suurt midagi peale Haapsalu — see paistab ergas nagu plinkiv majakas. Võib–olla Matsalu ka.
Nii ta paraku on. Sest kui mujalt vaid läbi lennata, siis ega ei oskagi märgata, mida kõike ilusat võib olla kõikjal ümberringi. On vaja paremat infrat, et inimestel oleks parem võimalus ja rohkem aega näha enda ümber.
Kas nüüd, 11 kuud hiljem, võib öelda, et maavanema töö on selline, kui ette arvasite?
Hoopis teistsugune.
Te olete viimasel ajal olnud kriitiline valitsuse vastu. Millest see tuleb?
Maavanema ametis õpid tundma riigi toimimist ja ma näen paljusid asju, mis vajaksid parandamist.
See, et olen reformierakondlane, ei tähenda, et ma erakonna või tema
koalitsioonipartneri suhtes kriitiline ei ole. Kriitiline olen ka
Keskerakonna ja sotside suhtes, kui on midagi kritiseerida.
Mujalt Eestist Tallinna poole vaadates näed asju hoopis teisiti. Ma
ei tea kõigi otsuste tagamaid ja võib–olla ongi kõik õigustatud, aga
puudu on avalikkusega lihtsas keeles suhtlemisest.
Isegi sama arengukava teises kohas on kirjas, et rahvusvahelist
konkurentsivõimet silmas pidades peaks Eestis olema kaks regiooni —
Tallinn oma tagamaaga ja Tartu.
Rahvusvaheliselt olen sellega nõus. Aga kuidas jääb sellega, et igas
nurgas peab olema hea elada? Ka metsas võib olla hea elada, kui oled
metsainimene, teine asi on, et oleksid tagatud samaväärsed teenused.
Pole ju valed mõtted? Üldiselt. Ja pole ju minagi kriitiline valitsuse, võimupartei, maavanemate või ministeeriumite vastu lihtsalt niisama, heast peast! Ikka põhjusega.
Kas see tähendab, et maavanem on rohkem omavalitsuste esindaja riigi ees, mitte riigi esindaja maakonnas?
Ei, selle vastu olen kategooriliselt. Kui palka maksab riik, siis
üritan olla riigi esindaja maakonnas. Aga hea maavanem peab võtma
[kohapealt tulnud] ettepanekud ja arvamused ja võimalusel minema ütlema,
et meil on selline probleem.
Mina pole küll koha pealt, aga arvamust oman siiski...
...Nagu ka paljud kohalikud.
Tihtipeale kolitakse ära sealt, kust on tülikas tööl käia. Kui
Tallinnast hakkaks Rohukülla käima euroopaliku kiiruse ja mugavusega
rong, ei teki põhjust ära kolida.
Kas selleks ajaks kui rong käima hakkab, siin üldse enam kedagi on?
Kogu maailm linnastub, töökohad muutuvad — pole enam
põllumajanduslikke töökohti. Jääb paratamatult liikumine. Kui ei taha
Tallinnas elada ja igal hommikul ummikuid taluda, vaid tahaks elada
Haapsalus või Rakveres, ongi ainus võimalus ühissõiduk. Bussiga seda ei
lahenda ja Pärnu maantee pudelikaela ei saa vältida. Rong läheks sealt
aga ludinal läbi.
Seni kuni pole ühendust, liiguvad inimesed koos korteritega. Liikuma
peaks aga rong, mitte elukohad. See on Läänemaa suurim probleem.
Rongiprojekt on ääretult oluline ja ma ei saa aru, miks ministeerium
nii sõdib bussiliikluse poolt ja rongiliikluse vastu. Kõik arengukavad
ütlevad, et rongiliiklus on tähtsaim, tegelikkus ei kinnita seda üldse.
Mina ka ei tea! Aina kahtlustan mitmeid asju. Kui nüüd päris aus olla, siis võimalik, et põhjuseks ikkagi kõikide varempakutud asjade kokkulangevus - ükskõiksus, bussiärimeeste kõva seljatagune, ebapiisav reaalse elu tunnetamine, laiskus, suutmatus jne...
Eks põhjuseks ka see, et raudtee võib kaasa tuua vajaduse veel mõne rongikoosseisu järgi.
Aga vähemalt üks suhteliselt "inimkeelne" intervjuu! Ja enda jaoks taas pisike kinnitus, et arengukavad on linnukese jaoks. Vähemalt olulises mahus küll.
********************************
JÄTKAME!!!
Inimesed ongi vahel suht vaenulikud, ei taheta tihti näha ega möelda headele asjadele, mis teeks meie köigi elu kergemaks-muidugi oleks super kui saaks uuesti Haapsalu rongi käima!!!
VastaKustutaTänud, Pirtsu!
VastaKustutaJah, maavanem märkiski intervjuus, et Läänemaal inimesed justnagu rahulikumad ja sõbralikumad. Temast endast jääb mulje kui rahulikust ja asjalikust inimesest.
Eks kui kommentaaregi lugeda, siis tihtipeale pritsitakse sülge iga idee peale. Peab ikka ametnikel jätkuma tahtmist midagi muuta.
See maavanem on ilmselt vales erakonnas, maavanem oskab tervelt mõelda ja seda perspektiivitundega, mitte valimisperioodi möödus. Haapsalu rongi (ja ka näiteks Võru ja hommikuse Narva jne.) järele on ju karjuv vajadus! Ainult rong, mitte mingid imeristmikud vöi bussid- on see millega saab võidelda ebaterve autouputuse ja ummikute vastu.
VastaKustutaVeiko.
Elukeskkonna, eluruumi ja tervise säästmisest rääkimata. Ma kipun uskuma et kogu selle asfaldiaukudesse miljardite matmise taga on kütuse ja autoärikad ja need kellel on bussipargis 'käpp sees', otseloomulikult on nad vastu kõigele mis seondub raudtee, reisironginduse ja Rail Balticuga. Olenemata ka sellest et ühiskonnale tervikuna on raudteeühendusi tunduvalt odavam ja probleemivabam transpordisüsteemi selgroona üleval pidada, nagu maailma kogemus on näidanud.
VastaKustutaVeiko.
Aitäh, Veiko!
VastaKustutaJust lugesin Via Baltica teeemal. Taheti teha ju 2+2 rada ehk 1.klassi maantee. Aga selle jaoks peb ööpäevane autode arv olema üle 14 000, praegu vaid 6000. Räägitakse perspektiivitundest aastakümneteks, aga kardan, et praeguse (bensiiniärikate kauka heaks) laristamise juures pole paarikümne aasta pärast enam suurt millegagi sõita. Pigem hakkab peagi autode arv teedel langema, nii et isegi planeeeritav 2+1 on liiast. Piisaks vahemaade tagant nöödasõiduradade tegemisest.
Jaa autosid ilmselgelt enam juurde ei tule, nii et siinkohal perpektiivist rääkida ilmselt on väga mõttetu. Samamoodi kaob siit maalt rahvas kes teoreetiliselt võiks seal Via Baltical autodega sõita. Naftagi hakkab otsa saama, vähemalt see lihtsalt ja odavalt kättesaadav- ilmselt ongi otsas. (Nafta)kütuste hind ei lange, pigem on oodata jätkuvat tõusu. Tore ongi, rohkem ronge ja jalgrattaid- seega ka rohkem turvalisemat eluruumi ning õhku- ning vähem autosid...
VastaKustutaVeiko.
Jah, aga miks siis peksta raha ulmeprojektidesse? Sellepärast, et need tuleb ära kasutada?
VastaKustutaNagu sa ütled, paduliberaal...pohhuism!?