Ärge nüüd mõelge, et tegu katusepakkumisega!
Kogu selle jahumisega ERM-i ja EKA ümber seostusid mul mõtetes varasemad infokillud ja ka hiljuti loetu seoses muuseumitega. Ise siis väikest viisi varem lõin kaasa Muuseumraudtee tegemistes ja kuigi tõeliste korüfeedega võrreldes on minu panus kui piisk meres, võin öelda, et võimalus kaasa lüüa, samas ööbida, mõttekaaslastega/kolleegidega koos arutada, see on kuldaväärt asi.
Olgu Euroopa suhtumine meie (rahvus)muuseumi või multi-kultisse milline tahes, eestlase jaoks on muuseumid alati olulised olnud, vähemalt enamusele. Seega tekib ikka juurde uusi muuseume ja ehk mõned ka ühinevad. Ühinemisel on see hea omadus, et nii võib olla odavam. Mitte tingimata ühe muuseumina, aga kuskil koos. Sest asjal juures ka "pettuse maik". Meelitame külastaja ühte muuseumi vaatama ja siis tirime ta igast uksest sisse nagu kreeka kaupmehed!?
Muidugi, eestlasele on kombeks hajaasustus ja nii veavad muuseumid vahel ka, hing paelaga kaelas, ise oma muuseumivankrit. Ei saa ju kokku lasta, sest ühe eestlase meelisroog on teine eestlane...aga meid ju niigi vähe...
Tegelikkus?
Kas oleks mõeldav muuseume kokku viia? Ehk kas me peame olema naurulase projekteeritud 5 ruutkilomeetrise palmilehtedega hiigelhüti katuse all? Või saaksime sõbralikult koos eksisteerida, üksteist aidata ja ootada koos saaki, s.t külastajat???
Tamsalu plaanib jalgrattatee rajamist vanale Tamsalu-Paide kitsarööpmelise tammile. Kes mis teed pidi mõttel joosta laseb. Minu mõttelõng (kohati harunedes) kulges umbes nii.
1. Tamsalus käib rong ja ka suht tiheda liiklusega maantee on olemas. Teoreetiliselt külastajad saaks juba rongiga kohale tulla MITMEST suunast, Tallinn, Narva, Valga-Riia, Põlva-Pihkva.
2. Tamsalus peatuvad isegi kiirrongid (praeguses mõistes).
3. Raudtee võiks minna ka Järva-Jaani
4. Tamsalu (Porkuni) piirkond tuntud paetootmise poolest.
5. Kitsa tammil võiks olla kõrvuti kitsarööpmeline raudtee ja jalgrattatee. Viimane teoreetiliselt võib tulevikus ulatuda Türini.
6. Paljud muuseumid ruumipuuduses.
Tamsalust väljas, mööda tammi 0-...km kaugusel oleks kitsa raudteejaam Paeraudtee. Seal ruumi vana tammi ääres küll ja asuks siis ka Muuseumraudtee koos depooga. Kui jõudu on rohkem saab raudteed pikendada. Järva-Jaani vanatehnika põlluni?
Jaama ümbruses oleks ka:
*Paemuuseum (puursüdamike hoidlaga)? Lähedal ju ka Rakke ja Porkuni paemurd.
*põllumajandusmuuseum?
*Geoloogiamuuseum?
*...muuseum
jne.
Need, kellel oleks huvi leida pind. Koht, kus koos käia. Võimalus ööbida.
Iga muuseum saab omale valida endale sobiva koha, hoidlad, töökojad.
Ja veel palju võimalusi, mis kohe pähe ei tule. Muidugi peab olema ka veoautodele sobiv tee ligipääsuks.
Teoreetiliselt on Tamsalu vaid üks näide, kuid antud mõte algas Tamsalust. Ei tohi unustada, et ka huvilistele, vabatahtlikele on oluline hea ligipääs ja just ühistranspordiga. Vastavalt kokkulepetele saaks rongi vastu tulla dresiiniga, veduriga, vaguni(te)ga.
Üks nüanss on veel. Minu arust seisev muuseum Türil on igatepidi halvem variant kui liikumisvõimalusega muuseum Tamsalus, Naissaarel või mujal.
***********
Vajangul tundub külaelu täitsa olemas olevat
************
Üle aasta vanune uudis PP-st
See väga lahe pilt-mis vääna-jöesuus toimus??
VastaKustutaTänud Pirtsu!
VastaKustutaOli pioneerilaager ja seal oli mitu kitsa vedurit/vagunit. Hoiti, nüüd me ei suuda üht jaamahoonetki hoida, rääkimata kümnest! Kopp sisse ja....maha... Aga Väänast õnnestus üht-teist ära tuua, muuseumi ja tulevaste põlvede jaoks. Nüüd aga mõni ametnik tõstab hullu kisa ühe lauajupi pärast, sest kardab, et MEHESÕNA ütlemisel on temaga lõpp! Samal ajal kui keegi tasuta tegutses ajaloo nimel. Kõlab paatosena, aga tegelikult oma, Eestimaa ajaloo nimel...
Tegelikult ongi Eestimaal suur ajalugu, aga möni rikkust taga ajav ametnik ei oska seda hinnata, siis tulebki jutt kuskilt ah et pole raha ja teatud asju pole vaja ning teatud lükked ei täida äkki mönel rahakotti??
VastaKustutaTamsalu kandis asuva suurema muuseumide kogumi ideel on isegi jumet (see asub võrdlemisi kesest Eestit). Kõik need oleks suhteliselt lähestikku, saaks isegi mõnusa rattapäevaga need läbi käia, või ikka ka jälle tulla, ekspositsioonid muutuvad ja mugav on tulla ka- rong käib ju. Paemuuseum Porkunis on väga kena, olen käinud ja soovitan soojalt. Loogiliselt ja temaatiliselt saaks seda laiendada Geoloogiamuuseumiks küll. Kahjuks olin seal Porkunis autoga ja sellega pole just mugav ümbruskonnas ringi vaadata, rattaga liikudes näeb-tajub- kogeb võrratult rohkem, ja sellega saab piisavalt kohe peatuda kui midagi põnevat silmab- ümbruses oli hulgaliselt põnevaid paemurde.
VastaKustutaTamsallu kitsarööpalise muuseum sobiks vägagi hästi, seal on ajalooliselt see ju ka olemas olnud. Türist on see kindlasti parem koht sest seal saaks see olema ilmselt seisev muuseum- ja see pole üldse atraktiivne. On mingi üdini tobe plaan ehitada kitsarööpaline seal kuskile olemaolevalaiarööpalise sisse, see on mõttetu raiskamine, tülikas asjaajamine Tehnilise Järelevalveametiga ja mis kõige tipp on- kitsarööpalise raudtee miljööd ei saa kogu selle jama juures üldse olema. Kitsarööpaline tee peab olema omaette, siis alles tekib ka selle miljöö, atmosfäär. See on midagi väga olulist mis praeguses kitsarööpalise muuseumis Lavassaares on täiesti olemas, ja seal olev muuseum on töötav. Rongid sõidavad, manöövrid käivad, saab sõita ka dresiinidega, kõike saab käega katsuda ja järele proovida. Kavõi uurida reaalis kuidas pöörang toimib ja kuidas veerem seal käitub. Kui ehk kunagi see asi kolida Tamsallu, miks mitte- seal saab olema toimiv, mitte surnud uus raudteemuuseum. Senikaua jäägu see aga Lavassarde edasi, see siin on esialgu lihtsalt mõttelõnga kerimine.
"3. Raudtee võiks minna ka Järva-Jaani..." Otseloomulikult! Kitsarööpaline. Täpselt selles kohas kus ta on kunagi ju olnud. Olen selle tammi rattaga läbi sõitnud, pea terves ulatuses on see korralik tamm säilinud.
Arutamistväärt teema, arvan.
Veiko.
Tänud Veiko!
VastaKustutaTänud, Pirtsu!
Lihtsaim on muidugi lihtsalt rääkida, aga mitte midagi teha.
Veiko!
Absoluutselt iga nüansiga su tekstis nõus!
Tervist
VastaKustutaRaudtee teema oli meil naabervaldadega teemaks 2010 aastal ja vaikselt see susiseb ning peagi ehk lööm lõkendama. Tegemist siiski Türi-Tamsalu liiniga, mitte Paide. Teadsin, et Türi tegeleb kitsarööpmelise muuseumiga ning seetõttu pole seda teemat torkinud. Mis puudutab muuseumite ühe katuse alla panemist, siis Järva-Jaanis on ühe mütsi all 5 muuseumit ja seda väga hästi. Kui on konkreetseid plaane, siis võiks kokku saada ja arutada ning kindlasti peaks Tuve Kärneri sinna kutsuma. Kujutan vaimusilmas ette kuidas Tallinnast tuleb seltskond rongiga Türile, kas jala või rattaga ning tuleb mööda tammi kas üks või kaks päeva ning saab vägeva kultuurielamuse erinevatest kohtadest ning astub Tamsalus uuesti rongile ning sõidab koju. Nii see võiks välja näha.
Edu
Arto Saar
Järva-Jaani vallavanem
Tänud, Arto!
VastaKustutaTüri tegeleb, aga nagu ikka on erinevatel inimestel erinevaid arvamusi ja mõtteid. Mina isiklikult näeks küll, et raudtee tuleb Türilt Paide poole, kuid nagu olen aru saanud, polevat see võimalik. Kulgemist laiarööpmelise raudtee sees ei pea ma parimaks variandiks ja seetõttu tahakski teada arvamusi Tamsalu variandi koht.. Muidugi koos jalgrattateega ja see kulgeks muidugi juba Türilt Tamsaluni. Raudtee ehitus, olgu siis vaid vabatahtlike abiga või suurte abirahade kaasabil - üle 10 km minu arvates suurt mõtet teha ei ole. Seetõttu on ehk Tamsalu-Vajangu-Järva - Jaani parim variant, eriti kohapealseid muuseume arvestades ja ka välisturistide juurdepääsu võimalust Riia ja Petseri suunalt.
Eks vaatame, mida keegi veel arvab ja siis tasub mõelda ka muuseumisiseselt arutamisele ja otsusele jõudmiseni. Seni see mõttevälgatus, mida hea kevadel koha peal kontrollida.
Veel kord tänud!
Neeme.
Juttu juba siin kaunis palju. Aga kui raudteeteema juba susiseb, siis lööks selle lõkendama siis, kui Türi muuseumivariant lörri peaks minema. Türil käivat praegu juba mingi rahataotlemine ja asi, kui juba rahad välja sebitakse ja kopp maasse lüüakse, on hilja raudteemuuseumi asukoha koha pealt midagi uut välja pakkuda. Edelaraudtee ähvardab nüüd Lelle-Türi lõiku kapremontida - tea, kas see tähendab betoonliipreid? Kui jah, siis tuleb ka Türi-Kolu kolmerööpmeline, mida muuseumijuht hoolega kiidab, ära unustada. Siis jääks veel Türi-Paide (-Mäo liiklussõlm), mis muuseumikindrali väitel olevat ilmvõimatu. No et ei saa üle Türi-Rapla maantee ja kõik raudteetamm on erastatud-äritsetud. Kahtlen sügavalt, kas Türi-Paide on nüüd võimatum üritus, kui Tamsalu-JärvaJaani. Ja mis imetegu siis veel see asfalttee ja kitsarööpmelise ülesõit veel on, et see ilmvõimatu peaks olema? Muuseas, kas mitte ka Rakvere-Türi-Pärnu maantee ei ristu kuskil Tamsalu-Järvajaani vahel kitsarööpmelise tammiga?
VastaKustutaTänud, Soobel!
VastaKustutaKindlasti oleks see mõeldav siis kui Türiga finito.
Esialgu Türilt siiski puitliiprid ja vaid rööbaste vahetus, nii et ei tea.
Kolmerööpmelisel on kõvad plussid üheltpoolt, aga see minu jaoks tundub kuidagi...võõrapärane ja koht pole just parim. Ka külastajate arvu koha pealt.
Paide koha pealt usun, et pole midagi võimatut. Kuid eks eelkõige loeb, see mis pähe kinnistunud, see ju nii tavapärane. Ma ei teagi, kui palju koha üle otsustades üldse erinevaid variante ja plusse-miinuseid kaaluti ja kui palju huvilisi kaasati!?
Vajangult Järva-Jaani poole minnes võib tekkida vajadus üle maantee kulgeda vist. Tegelikult ei tohiks sellised asjad üldse probleemiks olla.
Kevadel plaanin igatahes üle vaadata selle lõigu, teha üks mõnus matk. Saab ka kohalikke muuseume külastada.
Kas tohib küsida, millal see Vääna Jõesuu pilt on tehtud? Kunagi seisis seal pioneerilaagris tõesti selline rong, aga seda pole seal enam ammu. Seega pilt on vist juba üsna vana.
VastaKustutaTänud, Anonüümne!
VastaKustutaPeast ei mäletagi. Kas äkki mingi 1999!? Võin täpsemalt vaadata!?