Saturday, July 27, 2013
Riik ei tohi mökutada!
Nagu armastatakse öelda: TURG PANEB ASJAD PAIKA!
Bussifirmade soovimatus osaleda asjade parandamises, üksteise torpedeerimine, üleolek jpm ongi viinud olukorra selleni:
Muidugi on teatud osa artiklist bussifirmade halamine, nagu kombeks.
Ometi, riik peaks nüüd ja kohe mugavast tugitoolist end üles ajama ja tööle hakkama! Ükskord peavad asjad ka toimima hakkama.
Bussiliiklus koos suurema osa muu transpordiga (trammid, trollid,
parvlaevad, rongid jm) peaksid kuuluma riigi omandusse ja seda ühe ja
ühtse riigifirma all. See võimaldaks kaotada pahatihti üksteist
dubleeriva ühistranspordi. Ka linnadevaheline bussiliiklus oleks
tunduvalt kasumlikum, kui sõiduplaane koostataks ühtselt. Praegune
olukord juba väga pikka aega olnud ikka selline, kus püütakse lisada
ikka ja jälle busse vaid suuremate linnade vahele ja eelkõige muidugi
vahetult enne konkurenti. Võib olla üsna kindel, et praegune variant ei
soodusta kasumlikkust ja bussid on kohati tühjad.
Muidugi eeldab ühtne ühistransport ka mõistlikku lähenemist
hinnapoliitikale. Täistunni ekspressid võivad olla mugavad
firmaomanikule, kuid sõita kohati mööda potentsiaalsetest reisijatest,
see pole jätkusuutlik. Ja seda ongi nüüd näha...
Tallinnast Tartusse, Narva, Pärnusse, Viljandisse ja Haapsallu, samuti
ka Võrru ja Valka sõitvad bussid peaks sõitma sobides rongiliiklusega.
Ma ei arva, et sellepärast vajalikel aegadel sõitvad bussid nendesse
kohtadesse ära peaks kaduma, kui samal ajal ka rong minemas. Vastupidi,
rongid ja bussid peavad üksteist toetama, tagama piisava võimaluse
sõitmaks tipptundidel ning ka vastupidi, vähem populaarsel ajal peab
olema võimalus ka bussiga sõita. Ning otse loomulikult, PILETISÜSTEEM
PEAB OLEMA ÜHTNE, KUHUGI EDASI-TAGASI SÕITMISEL PEAKS OLEMA VÕIMALUS
MINNA RONGIGA JA TAGASI TULLA BUSSIGA! Ühtsed peavad olema ka
soodustused.
Variante on väga erinevaid. Näiteks võib mõnigi Võru - Valga - Pärnu
buss sõita hoopiski Põlva -Otepää - Palupera - Pärnu liini, tagades
sobivuse korral ümberistumise Paluperas mõlemat pidi. Selliseid
võimalusi äärmiselt palju. Loomulikult peavad ümberistumised olema
endiselt printsiibil: Võimalikult vähe, kuid samas maksimaalselt läbi
mõeldud.
Kiire rongiliiklus tähendaks seda, et näiteks Haapsalu - Tartu bussidele
mineku asemel (mõni peaks muidugi olema, et tagada sõiduvõimalus
otseliinile jäävates kohtades) oleks isegi mõttekas istuda Haapsalus
rongi ning Tallinnas koheselt edasi suunduda kiirrongiga Tartusse.
Kogusõiduaeg kuni 4 tundi ei ole nii palju, et seda ei kasutataks..
Kui riik jääb ka edaspidi mugavustsooni, tuues totraid põhjendusi (riik
on halb peremees jm), siis tuleb kogu asjaosaliste kontingent välja
vahetada. Sest mökutamiseks ei ole aega. Ükskord peab jõudma selleni, et
riik teeb seda, mis tema kohus: tagada parimad tingimused oma elanikele
ning toomaks turiste siia, Eestimaale!
Teema vajaks kiiret ja laia ringiga arutelusid. Ja tegutsema peab kohe.
Hea on ka see, et osaliselt on bussid olemas. Saastekvootide eest
saadud.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar