Tuesday, August 13, 2013
Rongireisijate arv mitmekordseks ilma raudteelasteta?
Viimasel ajal on kostnud väiteid reisijate arvu kasvust kahekordseks.
Seda küll eelkõige eeldusena uute liinide avamiseks. On see võimalik? Ja
mis selleks tehtud ning millised möödalaskmised terendavad?
Oluline muidugi küsimus: Millisest reisijatearvust üldse lähtutakse? Remontide eelsest või asendusbusside omast?
HINNAPOLIITIKA.
Esimene halb märge tuli alles hiljuti, kui räägiti vajadusest tõsta
piletihinda. Väited, et "tegemist uute rongidega, kallimad
ülalpidamiskulud", jpm on teatud mõttes alusetud. Ülalpidamine pidavat
ju olema odavam, kuigi tegelikult võib see olla täiesti vastupidi. Ometi
ei tohiks hindu OLULISELT tõsta. Rongiliiklus peab olema odavam kui
bussiliiklus. Kui arvestada, et bussipilet Haapsalusse maksab 7 euro
ringis ja sellise hinnaga tehtud ka arvestusi tuleviku võimaliku
rongiliikluse tarbeks, siis tegelikult on see bussipiletihinnana
ülepaisutatud. Riiga on mitu korda kaugem sõita, kuid pilet vaid kaks
korda kallim!?
Piletihinna tõus oleks mõeldav vaid vähesel määral, selle järsk
toimumine peletab koheselt hulganisti reisijaid. Seega on selle
läbiviimine tahtlik reisijate arvu vähendamine ning vastutus langeb just
neile, kes sellega hakkama saavad.
Ka mõjutab kuupiletite kadumine, mis praegu diiselrongides olemas ja on
oluliselt soodsam. Ei saa unustada, et püsisõitjad väga oluline
reisijate kategooria.
Paika tuleb panna ka konkreetsed soodustused. Parem pool muna kui tühi
koor - see kehtib ka siin. Pensionäride sõidusoodustused peaks olema
erinevad. Nii võiks tavasoodustus olla 30%, väljaspool tippaegu aga 50%.
Rongiliikluse üks omadusi ongi ju see, et päevane reisijate voog on
laias laastus ühesuunaline, hommikul Tallinna ja õhtul tagasi.
Soodustuste paindlikum jagamine tagaks ka vastassuunas reisijate arvu
kasvu.
Kindlasti on vajalik ka perepileti soodustus 50%. Eriti tänase
elatustaseme juures on oluline, et pered saaksid soodsamalt sõita külla,
puhkama, üritustele jne.
PILETIMÜÜK.
Kuigi midagi kindlat pole teada, on siiski kuulda, et kassasid
rongipeatustes olema ei saa. Põhjuseks teadmatus, soovimatus ehk maksta
renti jm. Mida see tähendab aga piletimüügile (pangakaart jm toimingud)
rongides, on küllap selgusetu kõigile. Eriti mitteraudteelastele.
Juba praegu sõidavad küllalt suur osa reisijaid jänest. Sest paljudes
rongides ei jõuta lihtsalt pileteid müüa, kassade kadumine suurendab
seda osa veelgi. Rääkimata vajadusest rohkem teenindajaid rongidesse
tuua, mis on samuti lisakulu.
Kassade puudumine ja Balti jaamahoones räpase turu jätkamine tähendavad, et isegi infopunkti ei tule?
SÕIDUPLAAN.
See nii laialdane teema, et nõuaks väga põhjalikku arutelu. esimesed
märgid (intervall-sõiduplaan, ümberistumistega mittearvestamine jpm)
näitavad, et puudub konkreetne arusaam ja siht.
Väga pahaendeline on vaid tööpäevadel käigus olevate rongide suur
osakaal. Isegi kuni kahetunniseks ulatuvad pausid tipptundidel, olgu
siis Riisiperest Tallinna, või Tallinnast Aegviitu ei ole kaugeltki
normaalsed. Seegi näitab, et asjadest ei suudeta või ei taheta aru
saada. Lisaks rongiliikluse ebaühtlusele tekitavad sellised erinevused
alati segadust, mis pole sugugi vähetähtis. Nii on näiteks
Elektriraudtee plaanides reisid erinevate värvidega, Edelaraudteel seda
teha ei suudetud. Ning see tõi kaasa küllaga reisijate
tähelepanematusest tekkinud probleeme neile endile. Ja ka kaebusi. Mis
muidugi eriti kedagi ei huvita... Ning see ei kao kuhugi.
Ümberistumised peavad tagatud olema maksimaalses ulatuses. Aegviidust
rongi saabumine samal hetkel kui sealt väljub Paldiski rong, on
äärmiselt lubamatu. Eriti kui puhkepäevadel erinevused. Ja lubamatu
juba seetõttu, et pime nägemus intervall-plaanist on justkui mingi
võlukepikene, kuigi samas kaheteeline raudtee Aegviidu suunal lubab
palju paindlikumalt asjadele läheneda.
Elektriraudtee plaan võita mõni minut kiirrongidega tähendab väga suurt
reisijate arvu langust. Mittepeatumine Nõmmel on absoluutselt
mõistetamatu. Kuigi samas tundub mulle, et ma mõistan põhjust. Seda, et
ümberistumistest puudub igasugune arusaam. Ometi on Nõmme selle koha
pealt äärmiselt oluline. Nagu ka Laagri. See, et linnaga ei suudeta
kuidagi jõuda läbirääkimisteni sealse tasemel parklasüsteemi rajamiseks,
on üks mure. Kuid lisaks on Laagri koht, kus väga aktiivselt istutakse
ümber erinevatele bussidele. Ebamugavused, ajakaod jm tähendavadki
reisijate loobumist "kiirest ja mugavast" rongiliiklusest ehk siis
reisijate arvu vähenemist.
PERSONALIPOLIITIKA.
Sellel teemal ei soovita üldse midagi rääkida. Kuuldavasti aga algab nii
vedurijuhtide kui klienditeenindajate töö vaid Pääskülast. Rääkimata
sellest, kas ja kuidas töötajad peavad tööle saama ja jõudma (ma ei usu,
et Elektriraudtee Pääskülla raudteelaste elurajooni rajab!?), on
tegemist väga suure lisakuluga riigile ehk Elektriraudteele.
Hetkel on diiselrongide vedurijuhtide "kodudepoodeks" Tallinn, Pärnu ja
Tartu. Pääsküla muidugi ka. Teenindajate puhul see veelgi laialdasem.
Suuremate või väiksemate mööndustega peale eespool mainitute ka
Viljandi, Pärnu, Türi, Valga, Riisipere, Aegviidu. Seda just selles
mõttes, et ka neist paigust on töötajaid. Ja nii peaks see lausa ka
jääma. Ehk peaks isegi teenindajaid juurde palkama Aegviidust, Koidulast
jm?
Küsimus on igale inimesele, kes raudteest midagigi jagab, ülimalt
lihtne. Võtame Viljandi ja Türi. Võimalik kolme rongi seismine öisel
ajal Viljandis tähendab sealset ööbimist nii vedurijuhtidele kui
teenindajatele. Vedurijuhte ööbimas minimaalselt 3, teenindajaid lausa 2
korda rohkem! Miks peab kulutama teenindajate puhkeruumidele (muidugi
eraldi ööbimise inimliku tingimusena, mitte kolhoosivariandina, kus
traktor kõigile teki peale tõmbab ja magamine ehk puhkamine tegelikult
võimatu!)? Teenindajate elukoht antud piirkondades tähendaks aga seda,
et jääb ära igasugune mõttetu rahakulutamine. Ning veelgi enam, kuna
Viljandist reisijate arv ei ole eriti suur võrreldav hilisemate
lisandujatega, on veelgi parem kui üks teenindaja tuleb rongi Viljandis
ning teine Türilt!? Või mõnes Tapa suuna rongis lahkub üks rongist
Aegviidus?
Seda enam on see oluline isegi Balti jaama keldrikakandite juures
puhkamisega või Pääskülas, juhul kui keegi soovib tööle käia ikkagi
väljastpoolt Tallinna.
Vedurijuhtide puhul lisaks Pärnule eriti oluline seesama probleem
Tartus! Tunduvalt paindlikumad võimalused rongide ja töötajate
töögraafikute koostamisel.
BALTI JAAM.
Kui suuremas jaamahoones saab olema säästumarket, siis tähendab see
seda, et reisijate ootetingimused ei ole kuidagi võrreldavad Toompea ja
selle puhvetiga. Juba praegu peavad olema reisijad alates kella 19-st
lageda taeva all. Seda enam, et asjatundmatus tõi kaasa selle, et isegi
katusealused, mis tavaks väga paljudes euroopalikes jaamades, puuduvad.
Ja millest vist on häbi rääkida, sest selles osas valitseb täielik
vaikus, kui Eesti üle uhkusetundmise osa välja arvata.
Balti jaama väiksem hoone ei ole pealinna visiitkaart. Pigem näeb see
välja peldikuna. Rääkimata katusealuse pimedusest ning suutmatusest
midagi ette võtta. Või lindude poolt täissitutud katusealustest,
märgpuhastuse puudumisest, absoluutsest pohhuismist turistide suhtes
jne. Turvalisusest ma ei räägigi, sest riik (ehk poliitikud) oma
tulumaksuvähendamise teel võimule pääsemise nimel pole soovinudki tuua
politseipunkti nii olulisse kohta.
Kogu suurejoonelise enesekiitmise jm taustal tundub häbemata naljakas,
et isegi vanu infotabloosid ei suudetud kaasajastada, rääkimata nende
paigutuse mõtestatusest. Olukord on kohutavast hullem, kuid asjapulgad
ei suuda midagi taibata. Äkki peaks ikka nendegi palganumbrid üle
vaatama? Ehk õnnestuks piletihinda mitte tõsta?
TARISTU.
Uhke presidendisõna. Presidendi, kes Haapsalus priske paraadi ajal
rääkis Euroopast, aga mitte Eestimaast. President, kes tümitab miskit
ameeriklast vitteris, kuid ei näe Eestimaad!? Kas reisijate arvu või
valijate arvu kasvus on Vapramäe, Vorbuse, Sõmeru, Kalevi, Koogiste,
Kõnnu jt kohtade inimesed sama ebaolulised kui muu Eestimaa? Minul on
hullult häbi, paljude jaoks aga see ongi paljukiidetud Euroopa!
Suured apsakad Vastse-Kuustes, Jõhvis, Kadrinas, Lillekülas jm. Kas
Hardo Aasmäe natuke liiga kitsalt asju ei näe? Ehk pole Elektriraudtee
sadamapeo paadiuputamine ülekoormuse tõttu ainuke puudus, ehk läheb
põhja ka Rehvi suvepäevade paat? Parempoolse ja liberaalse pohhuismiga?
RATTURID, INVALIIDID JA PEREPOLIITKA ÕIED - EMMED!
Ei Parts, Elektriraudtee, Edelaraudtee, Eesti Raudtee ega MKM pole
tahtnudki näha tõkkeid rongidele tulekul ja sõitmisel. MKM-i vastus
nende FB lehel sel teemal näitas, milline on nende tase. Soomes
kuuldavasti pole ratturid tipptunnil Stadleritesse oodatud. Meil pole
üldse oodatud. Kuigi isegi MINISTER lubas invaliididele pudrujõed ja
piimamäed kokku! Või oli see vastupidi. Tegelikkuses on olukord
katastroofiline! Miks ei tule Parts ratastooliga valimisvõitlusesse
rongipeatuses? Sest ta teab, et see oleks oma partei torpedeerimine!
Ja seda nõuab Ets, kes vaid vihmavarju ja batrakovade nimel tegi tasuta transpordi oma jüngrite jaoks?
Asju, mis suurendavad-vähendavad kulusid vastavalt tegude tasemele (või
tegevusetusele), on palju. Raudteeinfo telefon muutunud taas tasuliseks
ja pole üldsegi mitte odav. Miks see üldse peaks nii kallis olema? Ja
millist infot saavad nemad liinide dispetsheritelt jne? Tavaline
helistaja ehk küsib rongi väljumisaega Nuustakult, selle eest kopsakat
tasu küsida on häbematus. Teatud mõttes muidugi ka enda tegematajätmiste
tagajärg. Oodata aga, et tööpraagi tagajärjel (hilinemised, rikked jne)
tehtavate kõnede eest maksta pappi helistamise põhjustajale???
Kus on tasemel infosüsteemid rongipeatustes?
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar