Saturday, November 16, 2013
Luik, vähk ja haug?
No mis sa kostad!
Segamini nagu Kört-Pärtli särk? Muidugi, kui asja ei jagata! Saaks teha palju paremini, selles pole kahtlustki!
Tänane Sakala:
Uuest aastast käima hakkavad
Elroni kiirrongid kulutavad Viljandist pealinna jõudmiseks rohkem kui
kaks tundi ning argipäevadel väheneb väljumiste arv viielt neljale.
Viljandi maavalitsuse arengu- ja planeeringuosakonna
juhataja Kaupo Kase sõnul on Elron teatanud, et maavalitsuste arvamust
ta otsuseid tehes ei arvesta.
«Meie seisukoht
on kogu aeg olnud, et Viljandist Tallinna ja tagasi sõidaks igal
hommikul ja õhtul vähemalt üks kiire rong. See ootus ei ole täitunud,»
lausus Kase uue aasta rongiliiklust kommenteerides.
Elroni edelasuuna lõpliku sõidugraafiku järgi peaks
ekspressrong tee läbima 2 tunni ja 11 minutiga. Uuest aastast hakkavad
tavarongid sõitma 2 tunni ja 20 minutiga, praegused Edelaraudtee rongid
läbivad vahemaa 2 tunni ja 23 minutiga.
«On vaja, et investeeringud, mis raudteesse on
tehtud, tooksid ka majanduslikku ja sotsiaalset kasu. Praegu ma seda ei
näe,» ütles Kase. «Kasulik oleks olnud see, kui me oleksime saanud kahe
tunniga Tallinna kesklinna. Tõik, et uued rongid pannakse sõitma
samaviisi nagu vanad, arenguhüpet ei too.»
Viljandi maavalitsus on rongifirmaga suheldes
korduvalt viidanud üleriigilisele planeeringule «Eesti 2030+», kus on
kirjas, et keskustevaheline ühendus oleks kiire. Viljandist vaadatuna
tähendaks see kahe tunniga pealinna jõudmist.
«Kuigi rongide kiirust meil teiste osaliste
vastasseisu tõttu suurendada ei õnnestunud, on kokkulepe, et kevadel
vaadatakse sõitjate arv üle ning tehakse uued otsused,» lausus ametnik.
Põhjus, miks ekspressrongid pealinna 2 tunni ja 11 minutiga
sõidavad, peitub Kase selgitust mööda selles, et Järva-, Rapla- ja
Harjumaa huvid ei kattu Viljandimaa omadega, muuhulgas on küsimuseks
õpilaste transport. Probleemi lahendaks see, kui väikestest jaamadest
sõidutaksid õpilasi hoopis bussiliinid. «Selline näeb lahendus välja
Viljandi poolt vaadatuna,» sõnas ametnik.
Varahommikul ja hilisõhtul rong ei käi
Lisaks
sellele, et rongidel kulub Viljandisse ning pealinna sõitmiseks rohkem
kui kaks tundi, vähendas Elron maavalitsuse sõnul ilma selgitusi andmata
ka väljumiste aegu. Viie korra asemel hakkab argipäeviti Tallinna ning
tagasi saama neli korda.
Kaupo Kase kuulis sellest muudatusest esimest korda.
«Eesmärk on kiire ühendus, kuid praegu on kohati selline tunne, et meie
eesmärk ja vaade rongiliiklusele on regionaalne ning teistel lokaalne.
Meie soovime kiiret ühendust pealinnaga, teised aga lahendada oma
kohalikke probleeme,» rääkis ta.
Et praeguste plaanide kohaselt jäävad käigust ära
kell 4.40 pealinna minev ning kell 22.30 sealt naasev rong, paiskab see
taas segamini linnaliinibussi graafiku, mida koostades oli arvesse
võetud, et buss jõuaks õigel ajal raudteejaama.
Elroni müügi- ja turundusjuht Norbert Kaareste
ütlemist mööda on Viljandi kiirliini sõiduaeg alla kahe tunni ka
rongifirma eesmärk. Selle saavutamiseks peaksid Lelle–Viljandi lõigul
ära jääma kõik peatused peale Türi ja Võhma.
«Paraku pole Viljandi ja Järva maavalitsus selles
küsimuses ühisele arusaamisele jõudnud,» tõdes Kaareste. Ta lisas, et
sõiduplaan kinnitati lõplikult sel esmaspäeval ning rohkem muudatusi ei
lisandu.
Küsimusele, miks otsustati argipäevadel viis
väljumisaega asendada neljaga, tõdes Elroni esindaja, et kell 0.51
Viljandisse saabuv ning kell 4.40 Viljandist lahkuv rong muudeti Türi
liinirongiks, sest Rapla liinile sooviti täiendavat väljumist kell 18.
Maainimeste peale tuleb mõelda
Järva
maavanem Tiina Oraste selgitas, et ta saab viljandlaste eesmärgist aru,
kuid kahe tunni nõuet ei ole kusagil kokku lepitud. «Meil ei ole vaja
teist Rail Balticat ning see ei oleks ka regionaalpoliitilises mõttes
ilus, kui inimesed näevad ainult rongi saba ja peavad mõtlema, kuidas
oma lapsed kooli ning ise tööle saada,» rääkis Oraste.
Tema sõnul ei oleks ka riigi seisukohalt õige, kui
käiku pandaks rongiga samu ülesandeid täitma hakkav buss. «Kas riigil on
nii palju raha, et hoida käigus kiirrongi ja kõrval tavalist
maakonnasisest bussi? Praegu saame selle rongiga lahendatud.»
Järva maavanem nentis, et Viljandist Tallinna tuleks
rongiga ainult kümme-viisteist minutit rohkem sõita ning seetõttu
võiksid Viljandi inimesed olla solidaarsed maainimestega, kes samuti
keskustesse pääseda tahavad. «Jutt ei ole ju Türi vahepeatustest, vaid
see puudutab ka Viljandimaa piiridesse jäävaid peatusi,» toonitas ta
ning lisas, et tema seisab maavanemana maainimeste eest. «Minu ettepanek
on, et ootame kevadeni ära ja kui tõesti peatustes inimesi ei käi ning
rongid sõidavad tühja, saame ajad üle vaadata.»
Segamini nagu Kört-Pärtli särk? Muidugi, kui asja ei jagata! Saaks teha palju paremini, selles pole kahtlustki!
2 comments:
Tänud, Luuleseadja!
Paraku nii on. Ning ei paista kuskilt, et nad sooviks ette võtta muutusi ehk siis areneda. Pean silmas ikka muutumist paremuse poole...
Ega kui hoolimist, mõistust ja teistega arvestamist pole, siis pole ka midagi head loota.
ReplyKa Tallinnast väljaspool elavad inimesed, olgu kasvõi 10 km kaugemal. Rong on siiski vajalik ka neile. Kõik ei saa ega taha autot, kõik ei saa ega jaksa rattaga sõita. Põhjuseid mitmeid.
Peamine on '' soliidse '' Elroooni suhtumine ja seda oleme näinud piisavalt, et arvamust omada.