Blogiarhiiv

reede, 10. oktoober 2025

2014 - HARJUMAA JA TALLINNA ÜHISTRANSPORT.

 

 
Enne valimisi oli ÜT teema üpriski pildil, olenevalt piirkonnast. Viimsi ja Pirita on üks selliseid, kus praeguse süsteemiga rahul ei olda, aga Keskerakonnast ega Reformierakonnast on ka raske loota sisulisi muutusi. Esimene venitab uuringutega ja lükkab muutusi edasi, teine on ÜT vastu.

Ometi, muutusi on vaja ja nendega alustamine on võimalik enne kui ükskord mingid uuringud valmis on. Seda enam, et selleks ajaks on reaalsed katsetused andnud parema pildi kui ükski uuring, planeering või analüüs.

Meil oleks aeg muuta muuhulgas ka liininumbreid, liiga palju on sarnaseid üle Eesti. Saaremaal on neljakohalised, aeg ka siin neile üle minna. Süsteem pole väga oluline, sest maakondlikke piire arvestada ei saa, olulisim ongi nende (ja muidugi omavalitsuste) ületamine pea kõikjal. Pakun põhimõttelisi liine, kus busside sagedus tipptunnil oleks 20-40 min, see võimaldaks vähendada ka linnaliinide arvu. Maakonnaliinid peatuste arv võiks olla umbes 4 korda hõredam linnaliinidest, nii ei muutu käidavad vahemaad väga pikaks, samas oluline ajavõit harvem peatumisest.

Liin 1001 Leppneeme - Kopli
Leppneeme - Viimsi - Pärnamäe - Narva mnt - Balti Jaam - Pelgulinn - Kopli.

Milliseid teid pidi täpsemalt on juba küsitluste ja mobiilpositsioneeringute vallast. Võiks suunduda ka Tabasallu, mille hetkel jätsin kõrvale, kuna sinna sõidab üpris hea liin 180E, kuid see pole Viimsi suunalt. Kui Viimsi vajab ühendust Tabasaluga, tasub siin mõelda ikkagi järgmisele liinile, samas Pelgulinn - Kopli on ka väga olulised suunad, eriti kui arvestada aina lisanduvat elamispinda..

Liin 1002 Rohuneeme - Rannamõisa.
Rohuneeme - Haabneeme - Viimsi - Pirita - Reidi tee - Kesklinn - Paldiski mnt - Haabersti - Tabasalu - Rannamõisa.
 
 Tihendab üksiti Tabasalust ekspressliiklust kesklinna võrreldes 180E liiniga
 
 
Liin 1003 Haabneeme - Kakumäe.
Haabneeme - Viimsi - Pirita - Reidi Tee - Kesklinn - Tammsaare tee - Ehitajate tee - Haabersti - Vana-Rannamõisa tee - Kakumäe tee.

Liin 1004 Viimsi - Saue
Viimsi - Pirita - Rummu tee - Suur-Sõjamäe - Ülemiste Jaam - Järvevana - Nõmme - Van-Pääsküla - Saue.

Liin 1005 Viimsi - Keila.
(Haabneeme) Viimsi - Kesklinn - Haabersti - Harku - Keila

Liin 1006 - Viimsi - Paldiski
Viimsi - Lagedi Jaam - Jüri - Saku - Keila - Paldiski.

Kustkaudu sõita, kas Rummu teelt Smuuli tee kaudu vm, on vaja läbi arutada. Sauele oleks hea sõita paralleelselt raudteega, uusi teid mööda, kui need saavad paika.

Liinid katavad ka suure osa tallinna keskosast, seega saab kiiremad ühendused erinevate piirkondadega. Ning ärge vaadake liine vaid mõttega nagu Viimsi - Saue oleks vaid nende kahe koha jaoks, ei, tegu on hoopis kümnete erinevate peatustega nende vahel erinevates piirkondades. Kui need liinid on mõnda aega toiminud, saab vaadata üle ka linnaliinide täituvuse, tiheduse ja ehk ka suunad. Nii võiks 1A pigem Balti jaama või kaugemalegi sõita. Praegused maakonnaliinid 114 ja 174 sisuliselt lihtsalt pikeneks ja tagaks oluliselt rohkem põhjuseid sõitmiseks.

Muidugi on see vaid üldine kondikava, kuidas, mis teid pidi jne - see ongi aruteluteemaks. Alg- ja lõpp-peatusedki on siin vaid teoreetilised, kui vaja, võib rohkem busse alustada nt ka teiselt poolty Viimsit. Kui poliitikud ei soovi oma rahvale paremaid sõiduvõimalusi ja säästu (sealhulgas arutud plaanid õhutrammidest, kahetasandilistest, autode maa alla viimisest jm), on see nende taseme küsimus. Teie teete valimistel valikuid!

***********************************************

Tegelikkuses on see mudel kogu Harjumaa ja Tallinna jaoks. Hiljuti oli isegi Kalamaja grupis postitus ummikutest, vist Kalarannas. Pole ka ime, kui ÜT võrk on vanamoodne ja peame arvestama sellega, et piirkonna elanike arv aina kasvab ning jõudsalt. Seega, kuigi tegemist n.ö. tupikuga, on ometi piirkonnal vaja ühendusi väga erinevate piirkondadega. Vaevalt, et Kopli kanti vaid BLRT keevitajad elamispindu muretsevad, palju töökohti ikkagi mujal. Ja ei tohi enam vaadata ainult tööl- ja kooliskäimist.

Kogu linn peab olema põhisuundades maakonnaliinidega kaetud ja kustkaudu, see pole raske otsustada. On ju tänaseks näha, kus liiguvad põhilised massid. Saranaselt Viimsi suhtes pakutule peaks vaatama ka Harjumaad. Ka saue/Keila suund vajab ringtee bussiliini. Kõige raskem otsustada siin, kas on vaja ühte või kahte Viimsi - Keila liini. Nimelt, ühel puhul peaks bussid võimalikult kiiresti läbima asulaid (Saku, Saue, Jüri jt), seda juhul kui on just pikemate vahemaade reisijaid. Kui neid ei ole, võivad bussid ka neis asulates tiirutada, tagades võimalikult rohkemates peatustes kasutamisvõimalused. Võib olla on parim hoopis kaks liini, ekspress- ja tavaliin? Samas peab Saue/Keila saama ühenduse mitme Tallinna piirkonnaga, praegune mudel on halvim, mis olla saab. sauelt sisuliselt on vaid raudteega paralleelne liin, Keilast aga sõidavad pea kõik bussid ühte teed pidi, pakkudes liigtihedat ühendust.
Kõik see kehtib aga ka Kiili, Saku jt piirkondade kohta.

***********************************

 
 
Millistesse Tallinna/Harjumaa piirkondadesse vajatakse Meriväljal (Mähel) eelkõige kiiret bussiliiklust?
(Kesklinn on loomulikult nende liinide sees mitmeti olemas)
Balti Jaam
47 votes
Added by you
Mustamäe?
39 votes
Lisas Lilian Erm
Ülemiste
27 votes
Added by you
Nõmme?
22 votes
Added by you
Kopli/Pelgulinn?
13 votes
Viimsi ja Haabneeme
8 votes
Added by you
Haabersti/Tabasalu?
7 votes
Lisas Aiki Sepp
Lasnamäe
4 votes
Added by you
Jüri?
2 votes
Added by you
Saue/Keila?
Added by you
Harku?


 
Saue/Keila ja Harku jäid nullile. Lisatud variandid on märkimisväärsed, kahjuks ei süvenetud sellesse, et need kohad juba planeeritud liinide sees. Balti jaam on aga üpris üllatav, sest üldjuhul on peale kesklinna bussid tühjad ja Balti jaama sõidavad vähesed.  Mingi ülevaade aga igatahes olemas.

*********************************

 

Sunday, April 28, 2013

Vahel midagi ilusat mornides päevades...



Viimastel aastatel pole just tihti kokku puutunud Rapla Bussivedude bussijuhtidega.

http://www.ohtuleht.ee/518754

Ausalt, sellise heasüdamliku uudise lugemine annab väga hea tunde. Isegi väike inimlikkuse ilming on palju suurema jõuga kui arvata oskame.
Aastakümneid sõitmine Rapla bussidega on enamuses jätnud hinge meeldivad tunded. Meie külaliinil sõitsid aastakümneid Kohila mehed. Muide, see on näide ka Elektriraudteele sellest, kui oluline on arvestada liinide kujundamisel majandusliku aspektiga, sest tollal algasid ja lõppesid bussijuhtide päevad meie liinil Kohilas ja polnud mingit põhjust busse ega bussijuhte ilmaasjata koormata. Koolipõlves ja hiljemgi sõitsid Feliks ja Rein. Mõlemat bussijuhti kogu liinil hinnati ja võib lausa öelda, et armastati. Tollal sõideti veel PAZ bussidega ja kuna need tihti päris täis olid, siis minul õnnestus enamus sõite teha bussi kapotil ja isegi kael kõveras, rooli keerata. Peale kooli sõitsid nad veel pikka aega ja alati tuldi inimestele vastu. Hiljem sõitsid Arvo ja Hillar, hüüdnimega "BAM". Samuti, ei ühtki paha sõna. Pean tunnistama, et kord napsisena koju tulles viis bussijuht mind isegi ukse ette... Kui aga vennatütar tahtis tähtsa näoga vanaema juurde sõita ja bussijuht küsis, et kas ikka julged pool km metsa vahelt minna, siis ta oli muidugi väge täis! Aga mida lähemale....no ja loomulikult tegi bussijuht selle otsa ära!!!
Väga palju oli ka juhuseid, kus rongile jõudmiseks pidi viimase välja panema. Eriti hull oli plaanispüsimine talvel...

Palju head võin öelda ka paljude teiste juhtide kohta. Nagu ka hilisem meie liini juht Aare! Muide, tänapäevalgi mõistavad paljud ametnikud harva kui olulised on OMA mehed oma piirkonnas, olgu siis bussijuhtidena, lumelükkajatena vms. Sest nemad teavad PISIASJU! Mida hangetel osalevad bossid mõistagi ei oska oluliseks pidadagi nagu tänapäeval pahatihti näha.

Mõnda aega tagasi, rongiga maa poolt tulles enne Kohila ülesõitu jooksis kõrvalteel üks kübaraga naisterahvas. Tundus, et ta tahaks rongile jõuda, aga loota nii kaugel joostes.... Jäime Kohilas seisma ja vaatasime, kas ilmub ta lõpuks nähtavale. Ilmus ja jooksis ikka veel, nii keskmise rahuliku tempoga, et kahtlus püsis. Mõtlesin, et pagan küll kui ta hoopis alevisse keerab... Aga ei, tuli rongile ja pärast klienditeenindaja sõnul tänas väga.... Ja ometi leidub ka neid, kes aastakümnete jooksul ikka ja jälle nina ees uksed kinni panevad...

Muide, nii mõnigi bussijuht keerab Raplas rooli, kes veel minu noorusajalgi sõitis, Mati ja Peeter ja keegi ehk veel. Jõudu neile.

Mai lõpust muutub sõiduplaan ja see tuleneb eelkõige mitte vastutulekutest "reisisjate soovidele (nagu näiteks juhtus Narva sõiduplaani muutmisel alles hiljuti, ha-haa...), vaid seetõttu, et osa ronge sõitsid katsesõitudele Kasahstani. Nii mõnigi muudatus võib ja hoopiski kasuks tulla ja see oleks tore. Kuid sellesamale hommikusele külabussile ma enam nädalavahetusel Kohilas ei saa, sest rong ei sõida! Nii palju siis reisijasõbralikkusest...

Ahjaa, Rapla Maavalitsus võiks ka käituda sama kenasti kui too bussijuht!? Kui aastate jooksul on suudetud Rapla Raudteejaamast läbi sõitma panna vaid 4 bussi....meil logelemise eest ikka palka maksta ei tohiks!? Või kuidas, hr Maavanem Leier!?

*********************************

Üks komm pläralast.


Atko bussijuht, 12:45, 27. aprill 2013
Paistab seal Rapla bussibargis normaalne juhataja olevat.
Kui mõni meie juht oleks sellise heateo teinud ja teada oleks saadud - pool palka läinud, seletuskiri ja hullemal juhul ka kinga saamine.
A la - marsruudist omavoliline kõrvalekaldumine, kütuse ülekulu ja muud surmapatud kohe kraesse.
Atko juhid nii ära hirmutatud et sellsed asjad pea reegliks saanud;
http://www.ohtuleht.ee/394708
http://www.postimees.ee/46388/piletikontrolli-peljanud-bussijuht-jattis-lapse-peatusesse-maha
Jah, olen selliste asjadega natuke kursis ja millegipärast tundub bussijuhte kuulates (isegi kriitilist "sõela" kasutades), et ega paljutki inimlikku on ära rikutud just ahnete firmaomanike eluvõõrusest kugi ega nemad seda tunnistada saa. Ega vist oskagi.

***********************


vilbur, 14:12, 27. aprill 2013
Seda lugu lugedes tuli pisar silma, tänan kõiki neid inimesi, kes on nii head ja hoolivad. Püüan ka ise samasugune olla ja on näha, et selles kasuahnes maailmas on veel alles natukenegi headust, mis on tõesti nii armas lugeda, Aitähh nii headele inimestele! 
***********************

Aga leidub ikka keegi, kes justnagu oleks mõistuse juures, kuid näeb asju valetpidi...


nu mida, 08:28, 27. aprill 2013
Asjad on läinud Eestis nii hulluks ja ebainimilikkus nii suureks sel ahnurite rahaajastul, et lihtsast kultuursele südamlikule inimeele omasest normaalsest teost, kohalik buss, olusid ja inimesi tundev inimene roolis, tegi paariminutilise väikese tiiru, et pea-laiali tegutsenud lapse asjad üles korjata ja sellest puhutakse suur "meeediauudis"
Hale, lihtsalt hale ajakirjandus.
Ebainimlikkus vohab eriti noorte kasvatamute seas .
Krsitiina Tilk, kas sulle on normaalne heatahtlik teisest inimesest hooliv käitumine nii uudis?
Varsti kirjutame uudise, et teismelised linnabussides peale kooli ei kisendagi üle busside päedest ja ei ropenda kui põhjakiht! 
Äkki PEAKSKI sellised uudised muutuma valdavaks? Ja ka Õhtulehe mõttelaad?







Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar