Blogiarhiiv

laupäev, 1. jaanuar 2022

Mu lugu bussiliiklusest taas Lõunalehes, Hannes Astok aga kinnistab Reformierakonna ÜT vastast kuvandit. Sept 2019.

 

Reede, 13. september 2019

Bussiliiklusest taas Lõunalehes.


(Mõne päeva pärast täies ulatuses loetav, kiitus Lõunalehele sellise lahenduse eest!)

Hea lugu Ülle Harjult, kuigi kurvastav. Küll aga tõestus paljudele asjadele. Rongiga ühel ajal ei olda nõus kuidagi bussi sõitma panema. Jah, võiks ju öelda, et Ülenurmele saab ka rongiga, kuid peatus võib asuda töökohast üsna kaugel? Ehk et kas ikka on nii vastuvõetamatu inimeste soov, et Põlvast oleks sel ajal üks buss? Mis kunagi oli, aga ära võeti? 
Lux Expressi puhul ma ei imesta. Hiljuti just oli ka vaidlus sarnasel teemal, seega ei imesta ma üldse, et ses firmas on arusaamad sellised. Või õigemini, arusaamad puuduvad! "Antud peatuse teenindamine pole majanduslikult põhjendatud" vastas Lux Küllile. Tõsi ka või? Tegelikkuses peaks ehk iga bussifirma spetsialist teadma, kuidas liiklus toimib? Muidugi oleks vaja siin ka maakonna ja linna ühistranspordikorraldajate abi. Nimelt, kui maakonnaliinid peatuvad ka väiksemates peatustes, siis ometi mitte kõigis. Ja kui on vaja reisijal kuhugi saada, nt antud juhul Ülenurme ja kesklinna vahel, siis peaks kaugbuss just Ülenurmel peatuma ning põhimõtteliselt linnaliin sealt alustama, just nende busside aegadel? Tänaseks peaks olema juba mõistetud, et reisijatel on väga oluline kuhugi saada otse, mitte ringiga. Otse ses mõttes, et kui seal ka tuleks ümber istuda, siis saab sealt Tõrvandisse ikka otsemini ja kiiremini kui kesklinnast TAGASI sõites? Ka Lõunakeskusesse jne, seega on tegu teemaga, millega pole siiani tegeletud!?

Seega, linna piiril peaks olema üks ja kindel peatus, kus kõik bussid peatuvad ja seal siis tagatud ka linnaliin? Sisuliselt ongi Ülenurme ju oma asukoha poolest osa Tartu linnast? Võib olla peaks linnaliini nr 1 pikendama Ülenurmeni? Liinina 1A vajalikel aegadel? Või hoopis 2A? Mis liiguks läbi ka raudteejaamast? Mõtteainet jätkub.
Tartumaa ÜTK juht Tõnis Piir aga annab teada, et praegu loodetakse MK Autobussi peale, et kl 14.15 liinile lisataks mõned peatused. Abiks oleks seegi kindlasti, aga

Aga Luxi suhtumine on hea näide sellest, kuidas eraomanikku reisija ei huvita. Kagu ÜTK juhi Sander Saare sõnul suheldi nendega, aga ettepanekutest ei oldud huvitatud, kuna see "ei sobivat Luxi ärimudeliga"! See ongi ärikate suhtumine ehk siis lihtsalt teises sõnastuses. 

Lisaks ütleb Saar pikas sõnastuses, et kui kl 14 ajal lisada bussiliin, siis see mõjutab kommertvedaja reisijate arvu halvenemise suunas ja seega võib kaudselt ühendusi halvemaks teha. Ehk et kui võtab reisijad ära ja liin pannakse kinni. Ma ei tahaks seda väga uskuda, sest mõju on kahtepidine. Õigemini, nõustun, et mõjutab, aga teisest küljest, kui kommertsvedajat ei huvita reisija, siis miks peaks ÜTK-d huvitama kommertsvedaja? Aga samas, mida paremad on ühendused, seda rohkem tuleb sõitjaid ja neid jagub ka kommertsliinidel!?

Aga on ka teisi võimalusi. Nii  kl 14 ajal võiks vabalt lisada bussiliini Tartu - Lõunakeskus - Piigaste - Ihamaru - Põlva? Ning hommikul sama teed kaudu siis vastupidi, saabumisega Tartu bussijaama kl 7.50 või 8.00? Ei ole ju sel ajal ühendusi ka Savernas, Piigastes ja Krootusel?
Seda enam on mõttekas seda teha, et kommertsvedajad võtavad nagunii liine vähemaks, nagu lehes mainitud? Ja kui kaob 14.45 väljuv liin, siis ongi vaja midagi asemele panna?

Üks asi on kindlasti veel, mille vajalikkusele seegi lugu põhjust annab. Tartust ON VAJA Põlva suunal rongiliiklust 5 korda päevas. Ja alles siis saab hakata vaatama, kuidas korraldada maakonnaliine! Ehk vabaneb nii mõnigi buss mingil kellaajal ja selle saab suunata hoopis juurdevedudele kuskil risti raudteega. Ning siis ehk hakatakse ka Luxis veidigi peaga mõtlema. Loos mainitud, et Võru bussidest jääb liinilt ära tervelt 5 bussi ja nende asemele tuleb 2 vaid korda päevas ekspressliinid Tartu - Põlva - Võru. Siiski vist ka üks Tartu - Kanepi - Võru. Just rongi aegadel! Nii et ärimudeliga sobib kokku reisijate äratõmbamine rongidest ja selle nimel ollakse ikkagi valmis ka selleks, et osa potentsiaalseid reisijaid jääb bussi tulemata? Hullem veel, see sisuliselt ei paranda bussiliiklust, sest teistel vajalikel aegadel pole busse ju ikka!?

Ning nagunii tuleb liine juurde panna? Kui Simple liinid Võrru enamuses kaovad, siis on vaja juurde panna vähemalt 4 liini? Ehk seni, kuni rongiliiklust Põlva suunal pole paremaks muudetud, võiksid sõita bussid järgmiselt:
IGAPÄEVASELT (Lõunakeskuse kaudu):
Tartu jaama läbivalt kl:
Tartu - Tartu Jaam - Kanepi - Kubija 8.45
Tartu - Tartu Jaam - Kanepi - Kubija 10. 20
Tartu - Tartu Jaam - Liiva - Karilatsi - Kubija kl 12. 10
Tartu - Tartu Jaam - Kanepi - Kubija 17. 40
Tartu - Tartu Jaam - Ihamaru - Varbuse mõis - Hurmi - Kanepi - Kubija 18. 55
(21B jääb alles kuid väljub varem ja sõidab läbi Tartu jaama või alustab jaamast10.30?)

ja

Põlva  Jaam - Saverna - Tartu,
 Põlva jaamast 6. 50, Tartusse saabumine 8. 00  (E-L)

Võrust (Tartu jaama aeg):
Kubija - Kanepi - Tartu Jaam - Tartu kl 8.30 (ka see liin E-L?)
(21A liin läbi Krootuse jääb alles ja hakkab sõitma E-L? Kubijalt?)
Kubija - Kanepi - Tartu Jaam - Tartu 12. 00
Kubija - Karilatsi - Liiva - Tartu Jaam - Tartu 15. 15.
Kubija - Kanepi - Varbuse - Ihamaru - Tartu Jaam - Tartu 18.35 (või 17. 25)
Kubija - Kanepi - Tartu Jaam - Tartu 19. 50

Tartu - Tartu Jaam - Saverna - Põlva
Tartu jaamast 8. 50 (E-L)
(Kuna sel ajal ka 99B, siis võib suunata ka Kambjasse läbi Nõo?)

Miks pakun liine osaliselt kõrvalisemaid teid pidi? Sest, esiteks, paljudes kohtades bussiliiklus vilets ja teiseks, siis ei saa ka ÜTK-d ega kedagi teist süüdistada kommertsliinide segamises ja ärihuvide kahjustamises. Pealegi, vana Postitee läbib väga huvitavaid paiku, sh Maanteemuuseum, Talumuuseum jm. Küll aga võidaks neist liinidest need, kes soovivad rongiga Tartust edasi sõita ja ka need võrukad jt, kelle kodu või töö lähedal bussid linna sees peatuse teeks! Näiteks Seminari väljak, Soo, Turu?

Taisto pakub ennast? Ehk annaks liiniloa vaid sellistele liinidele? Kas kommertsliinina välja veab, ma ei tea. Kui ei, siis tuleb paraku doteeritavad liinid käivitada.

Kui aga Taisto saab liiniload, siis peaks needki hõlmama kahte nõuet - Tartu Jaam ja Võru linna läbimine! Muidugi on kahju, et Krootuse ja teised kohad paremat liiklus sel juhul ei saa.
 
******************************************
 

Esmaspäev, 16. september 2019

Hannes Astok kinnistab RE kuvandit.


Mägiste peatus. 2011.
Peatus, mis pidi kaduma, nagu mitmed teised. RE valitsemise ajal.

Peaminister Andrus Ansip (RE), majandusminister Juhan Parts (IRL).

Mina Mägistel 2011:
Mägiste peatuse puhul olen rahul, et sain seista nii olulise peatuse säilimise eest! Kuigi muidugi veelgi meeldivam, et kohalikud võtsid soovitust tõsiselt ja äärmiselt visalt seisid oma piirkonna peatuse säilimise eest. Üldse oli üllatav, et paljude peatuste mitteehitamise põhjuseks toodi vajadus konkurentsis püsida ja seetõttu jätta alles ka võimalikult vähe peatusi. Ma ei näe siin mingit segavat faktorit konkurentsiks!? Paar rongi päevas peatuksid kõikides peatustes (nn piimarongid) ja ülejäänuid konkurentsivõimelisi ronge pane käiku või kümme tükki!

Nüüd on peatustest ilma Pikaantsu, Aakre, Uderna, Vapramäe inimesed. Kui Vapramäe puhul veel lähedal bussiliiklus, siis...
5 minutit peale hommikusest rongist väljumist sõitis mööda Puka-Sangaste-Valga väikebuss. Nii, kuuldavasti kiruvad kohalikud, et kes loll lasi peatuse lagedale väljale ehitada. See tuletab meelde anekdooti, kus turist küsib jaamaülemalt: Kes  loll see jaamahoone linnast nii kaugele ehitas? Jaamaülem: Arvasime algul ise ka, et ehitame linna, kuid pärast otsustasime ikkagi raudtee äärde ehitada...
Kus on vallavalitsus? Kõrvalolev plats sobib ideaalselt bussipeatuseks ja ühise ootekoja ehituseks!!
Ja mis veel hullem, siiani pole bussiaegu mõne minuti jagu viitsitud nihutada!? Selle asemel tegeleb maavalitsus taas võlutegudega - arengukavade väljatöötamisega. Ometi saaks rongilt tulija bussiga Pikaantsule!? Või vastupidi.


Tollal oli perroonide planeerimisega kõvasti maadlemist. Kui Edelaraudteel üldiselt mõeldi ja kuulati, siis Eesti Raudtee oli raevus, et tollal kõikide peatuste (v.a. läänesuund) kohta MKM-ile lühikese analüüsi saatsin. Iga peatuse ja perrooni nimel tuli sõdida, põhjendada, suhelda erinevate osapooltega. Mida aga siis RE tegi? Või Juhan Parts? Sõnades peeti igati õigeks siduda ronge ja busse jms.

Hannes Astok: häda nende bussidega
Otepää vallas elav kaugtöötegija leiab, et maainimeste tegelikele vajadustele vastav liinivõrk on välja töötamata. Lahenduseks pakub ta välja näiteid paiguti juba toimivatest süsteemidest. 

Iseenesest kirjutab Astok ju õigest asjast. Omamoodi üllatav on aga tõesti see, et mingit liini sõidab buss vaid ühte pidi. Asub Mägiste Valga maakonnas Otepää vallas. Otepäält mainitud Kase peatusesse saab kolmel päeval nädalal, teistel päevadel (kolmel) sõidab buss Kuigatsi teeristi kaudu. Õhtuti. Miks just Kuigatsi teeristi kaudu, kui seal niigi palju busse? Aga Kase peatusest vallakeskusesse ei saa? Nohjah, igast peatusest seda ka teha ei õnnestugi. See paar km peaks siiski kuidagi liigutud saama. Olgu või rattaga. Ja kas Astok ei ole kuulnud ühest võimalusest, mis ka Ansipi ajal pidevalt teemaks oli? Pargi & Sõida!? Nii et Kase peatuse teemal on osalt siin jutus tegemist vinguga. Astok räägib siin muuhulgas kaasaegsest tartu linnaliiklusest (mis polegi nii hea, kui võiks arvata), räägib sellest, kuidas Saaremaal plaanitakse nõudeteenust (mille planeerimisega läheb üle kivide ja kändude), või siis mingist uuberist!. Kõik olla tema arvates odavamad kui bussiliinid. Ise aga ei tea ta, et nõudeteenused võivad paljudes kantides vägagi kalliks osutuda? Aga mis siin ka imestada!? Kui Astok imestab, et miks õhtuks Valka sõita, siis ei saa ta arugi, et ehk hoopis õhtul tullakse Otepää suunalt Kase peatusesse? Või oskab Astok vaid bussile minna, mitte väljuda?

Muigama ajab aga Astoki jutt, mille järgi olevat suur murekoht 20 min rongi oodata! Oot-oot, kas ikka mitte Ansipi ajal ei valitud peatustesse ootetingimuste tagamise asemel need libresse-tiivakesed? Kus oli Astok SIIS? Tegelikult on kuni 20 min oodata täiesti sobivas suuruses. Üle selle läheb tasapisi muidugi jamaks. Nii et taas tühi ving?

Ah et mõelda võiks veidi laiemalt? Nii laialt, et paneme bussi liikuma kaks korda päevas igast külast ja ka suurematest kohtadest? Et siis muudame bussiliinid hoopis mõttetuks? Nii palju võiks ikka teada, et kaks korda päevas liikuv buss ei anna ENAMUSELE võimalust sõita ei tööle ega muul otstarbel. Sest vaja on valikuid. Kui Kase peatuses nii oleks, tahaks Astok ju teise rongiga tulles ka bussile saada? 4 rongi kummaski suunas, ehk et paneks bussiliini Kase - Mägiste Jaam 4 korda päevas? Ei õnnestu, sest Astok tahab ka Valgast koju saada? Seega sõidab 8 korda buss päevas?

Iroonia irooniaks, aga edasi lugedes saab aru, et Astoki eesmärk on sama, mis enamusel rehvidel (ja ka isamaalastel). Vinguda eeltasutud bussitranspordi pärast. Valitsusest eemaloleku pärast. Aga kulla Astok, selline ongi ju RE tase ja selle asemel, et tunnistada, et ISE omal ajal palju vigu tehti ja palju ka tegemata jäeti!? Kas tõesti on normaalne loota, et sellised vinglood peaks panema inimesi RE-d toetama?

Astok astub sama reha otsa, nagu paljud teised, tehes end lolliks! Valitsus külvab eeltasutud transporti raha, aga puudub MAAL ELAVATELE INIMESTELE VAJALIK BUSSIVÕRK!?? Siinkohal küsin uuesti kahte asja?
1. MIKS RE OMA VALITSEMISE AJAL SEDA VÕRKU ÜLEÜLDSE EI ARENDANUD?
2. MIKS TÄNA RE (ja ka Isamaa) PIIRKONDADES, KUS OLLAKSE VÕIMUL, SEDA ÜLEÜLDSE EI ARENDA?

Tõsi, ega teisedki väga suurt initsiatiivi üles näita, olgu need sotsid, keskid või konservatiivid. Vabaerakonnast rääkimata. Aga miks RE poliitikud kohtadel ei näita, et nad suudavad mkidagi ära teha? Ettepanekute ja kriitika puhul ollakse vait nagu kuldid Mägiste rukkis! Astok toob siin näiteid kaasajast, millest juba kirjutasin. Nõndaviisi:

See kõik on tulevik, mis võiks hea pealehakkamise korral olla tegelikkus juba homme, sest tehnoloogia takistusi ei sea. Nagu ikka on probleemid laua ja tooli vahel, rääkimata poliitikute pimedast usust tasuta transporti. Tasuta asju ei ole - isegi kui lollus on tasuta, maksan selle maksumaksjana kinni.

Nii ütleb Astok. Kulla mees, miks seda, vähemalt osaliselt, ei ole juba täna? Väga lihtne! sest RE EI TEGELENUD SELLE VALDKONNAGA EILE NAGU VAJA! 
Nii et palun, härra Astok, pöörduge oma erakonnakaaslaste poole kohtadel ja küsige, mida nad õigupoolest molutavad!? Üleüldse, pöörduge kõigi kohalike poliitikute ja asjapulkade poole, ning tehke koostööd!

Kuid nõustun, et rongide ja busside aegu tuleb sobitada. Selle nimel tegin ka RE valitsemisajal selgitustööd, et bussipeatus ja rongipeatus kõrvuti on elementaarne vajadus. Miks aga perrooni ehitamise ajal ei ehitanud kohe ka bussipeatust selle juurde? Kõige lihtsam ja elementaarsem asi, et asju saaks siduda?

Kui RE valitsemise ajal lisaks muule viletsasti tehtule või üldse mitte tehtule, hakkas kujunema liinivõrk, mida näeme ka täna, siis jääbki õhku küsimus, miks ei tehtud EILE tööd, et mitte ainult HOMME vaid ka TÄNA oleks hea liiklus?

2 kommentaari:

https://lounapostimees.postimees.ee/6778603/bussiajad-ei-taha-kohati-rongigraafikuga-klappida

Vasta
Vastused

Tänud!
Kahjuks ei saa lugeda. Aga Postimehe taset teades, on seal vaid osaliselt tõtt.

 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar