Blogiarhiiv

laupäev, 22. juuli 2023

Teel. Sihtmärk Noarootsi.

 

 
 
 Blogi arvutiversioonis näha paremal SILDID. Juhul kui otsite midagi konkreetset, näit Tallinna Muuseumid, Järved, Kohila vm, siis klikake. Esimese postituse lõpuni vaadanud, klikake all paremas nurgas VANEMAD POSTITUSED ja teema jätkub.
 
*****
 
Muidugi Noarootsi või üldse Lääne- ja Hiiumaale sõites eelsitaks rongi. Rohuküla pole üldse kahtluse all, aga sama käib sisuliselt iga trassile plaanitava  ja ka ühe mitteplaanitava peatuse kohta. Ka seekord mõtlesin, et kuna poliitikute laiskuse, ükskõiksuse ja hoolimatuse tõttu kaugele rongiga ei saa, siis sõidaks Turbasse ja istuks seal autole? Remoniaegsed muudatused seda tegema ei kutsu, sest kulutada Pääskülani sõiduks 45 minutit pole just ahvatlev.
Ühest rumalusest mitteplaanitava peatuse teemal aga allpool.
 
 
 
Päev osutus esimeses pooles vahelduvalt vihmaseks, aga aja täiteks sai Kohilas siiki natuke pilte teha. Keila jõgi ju ilus! Pinke küll vallavalitsus siiani ujumiskoha juurde lisanud ei ole.

 
Kaldataimestik siin kohati üsna tihe ja liigirohke.

 
 
Laialehine hundinui.

 
Kohila paberivabrikust ei ole veel midagi kujunenud.


 
Teel kulgemine on siin alati huvitav ja ilus, kohata ja näha võib kõike.

 
Lagunenud maaelu ja hävitatud metsi (nimetan seda nii just seetõttu, et liiga palju on raadatud, pole kahtlustki!).



 
Sõidu pealt (taas ka viltuseid pilte, vabandan!) ei saa kõike tabada nagu tahaks. Siin oli moone veidi rohkem kui aimata ja jälle muidugi ilu, ei muud!




 
Ülesõit Riisiperes, kus eriti suurte kiiruste tõttu pidanuks esimest korda tagama korralikku tõkkesüsteemi,. aga paraku MKM-i ja Eesti Raudtee jaoks pole inimeste, sh laste hukkumine ja ka tohutud majanduslikud kahjud mainimisväärtki. Ülimalt kurb ja asjaga kursis olijana eriti valus mõelda.

 
"Unessõudjad2 kulgemas. Möödasõite oli vähe, aga loomulikult on neid, kel närv läheb krussi juba esimeste sekunditega kui peab kellegi taga "venima". Ei loe pidevjooned ega lühike nähtavus. Valdav enamus aga rooli taga on siiski inimesed.

 
Ka üksikuid matkajaid oli näha. Vähem loodetavast ehk ka seepärast, et selleks kellaajaks ollakse ehk juba kaugemal.
 



 
Mõnesse kohta jõudmine on aga erilisem kui teise. Asi pole vaid mälestuses, koha ilus ja erilisuses vm. Teerist Leediküla ristil on ka see, mis peaks rongisõidu jaoks väga oluline olema. Endine Nigula, nüüdne /võiks) Leediküla peatus asub teede ristil. Mitte sellel, kus kolm tilka verd anda või muud muinasjutulist kogeda.
Ei Eesti Raudtee, MKM ega Lääne-Nigula vallavalitsus tavapäraselt vasta küsimustele ega kommenteeri kuidagi oma arusaamiste tasemele vastavalt.

Leediküla (Nigula) peatus või õigemini selle puudumine tähendab:

* Noarootsi kandi inimestele ebamugavamat P&S süsteemi, sest auto tuleks jätta Paliveresse või Taeblasse.
* Kordades liikluse kasvu seni rahulikus ja seega ka üsna ohutus Vana-Taeblas.
* Lisakilomeetreid matkajatele.
* Juurdeveo bussiliikluses lisaajakulu ja ebamugavust, sest selle koha puhul tegu lähima ja lihtsaima ligipääsuga.





 
Külaturul valitses tühjus! Mitte midagi ei müüdud, suitsukalast rääkimata.


 
Loomulikult toetasime külapoodi. Üle pikkade aegade plaanisin ka õlut mekkida. Üks jäigi järgi, teisest pool ehk üks klaas karastuseks oli päris hea, kuigi Tõmmu Hiid tundus kuidagi lahjemana kui aaastate tagant. Just tummisuse maitse mõttes, mitte kraadide pärast.



 
Noarootsis leiab veel ootekodasid, mis on inimlikust lähenemisest veel haaratud, mujal mandri-Eestis pole sellest enam lõhnagi. Puidust ootekojad võiks olla eriti väljaspool asulaid ka puhkekoht matkajatele. Puhas, ilus (nagu mõnel pool ongi), laiema lavatsiga ja ruumikamana. Sellegipoolest jätsin siis osa kultuurist (rohkem kultuuriruum kui MKM või Stenbocki maja).


 
Aga nagu ikka, ei saanud ma autoistmel niisama losutada, igal hetkel valmis ilu tabama!


 
Rahvuslik, looduslik ja hooliv suhtumine. Sealhulgas sellesse, mis mulje Eestist jääb välismaalastele ja kuidas saaks natukenegi tööd ning leiba pakkud ettevõtetele. Feelingut võiks kõikjal tehtud erinevad ootekojad pakkuda rohkem kui autoroolis ametnik mõista suudaks.





 

 
Noarootsi on loomulikult muust Eestist täiesti erineva olemusega ja omab suuri plusse.
 

 
Tagasiteel kulgesim juba teist teed pidi.






 
Ilmaga juhtu sii nagu sageli ikka. Kui mujal sai üksjagu vihma, siis päev Noarootsis tähendas vaid mõnda piiska. Ülimalt paras ilm, soe, aga mitte kuum, sest oli ka palju pilvi ja natuke tuult.




 
Kohati võib leppida muidugi ka selliste ootekodadega, aga siinne maantee on puhkeomadustega ootekodade jaoks eriti sobiv. Pikad vahemaad ja mõnus puhkepaus kuulub matkaja elu juurde. Muidugi peaks ka kohalikud saama bussi (mis peaaegu olematu) saama inimlikult oodata.






 
Veidi pikem peatus sai tehtud Padisel. Autosõit, millel pole eesmärgiks möödakihutamine igas mõttes, tähendab muuhulgas ka pause jalgade sirutamiseks. Ja millegigi märkamiseks, mitte vingumiseks ajapuuduse üle.



 
 
Pildid Padiselt räägivad ise oma loo, sõnu polegi vaja.



 
Suhtlusmeedias on sageli vaidlusi, mis on (majanduse) tulevik ja elukeskkond. Väga paljude jaoks sõnad loodus, mitmekesisus, elu jätkumine jm on täiesti arusaamatud. Tegelikkuses on aga loodus ja elu meie ümber igal hetkel ja sammul ning kui osata mõista ja tunnetada, sad aru, et iga samm võib olla elu säilimiseks oluline.




















 















 
Selline pilt ja vaade võib olla kellegi lemmik, aga kaine mõistus peaks panema häirekellad helisema kui jutuks sellise loomine kõikjal. Eriti peaks see panema mõtlema neid, kes täna AUTOMAKSU ÜLE LOKULAUDU LÖÖVAD! Ise tekitate selle ja süüdi pole keegi muu te ise ja poliitikute rumalus.
Muidugi on teatud piirkondades see ehk lausa vajalik ja mõttekas, aga ... kui autosid oleks vähem ja maailm parem? Kui palju autosid hetkel pildil näha? Tippliiklust on harva ja seegi põhjustatud pigem rumalusest ja ahnusest. Rääkimata sellest, et iga auto valmistamine keskkonnale koormaks. Tahaks lisaks tillukesele automaksule maksta autode eest ebamõistlikud 100 000 eurot?

Mõistlik ja väga kokkuvõtlik arvamus FB-st. Ma ei oskagi nii selget analüüsi teha lühidalt. kel mõtlemisvõime, leiab iga sõna taga mõtte ja üüratu "maailmaruumi".

Eks peagi hakkab selliste rajatiste (rajakate) tegelik hind ja kaasnev hinnalipik rahakottides selguma. Pole üldse välistatud, et hiiglaslikud sõiduteed (ja parklad, hiiglaskijud autotranspordiga seotud nuud negastruktuurid jne,) ongi suurem kliima soojenemise ja keskkonnakao põhjusv kui autokütused. Lokaalse mikrokliima, mikroplasti kontsentratiooni suurendaja ja liigikao rolli selliste teede juures juba ammu ei eitata. Ehk siis paljudes riikides või nende hädasse sattunud o,avalitsustes on asutud seda infrat hooga lammutama, vähemaks ehitama, vähem häiringuid põhjustavaks kujundama jne. Kõige hoiatavam on selle juures see, et likvideerimine jms. on nii mõnigi kord osutunud kordades kallimaks kui oli kunagi ehitamine. 😨Belgias rohkem kui kümme aastat tagasi alustati ntx. selliste projektidega nagu sellel pildil. Seeaeg irvitati, nüüd aga üle maailma suurlinnades omavalitsused, kogukaonnad, ettevõtted jne. kulutavad samale tegevusele juba sadades miljonites maksuraha.



 

 

 


 

 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar