Blogiarhiiv

pühapäev, 2. juuli 2023

Ei ole Eesti riigis korda...

 

 
Tee peal hakkasin mõtlema, kuidas seda sõiduteemalist postitust pealkirjastada. Midagi head pähe ei tulnud, mõtlesingi, et Tallinnast Suuremõisa ja .... Koju jõudes mingi asja peale öeldi naljatamisi nii, nagu pealkirjaks paningi.
Aga tegelikult ei olegi. Kui 10+ aastat tagasi sai väga põhjalikult hakatud õpetama, kuidas, mida, milleks ja kas teha, siis olin üsna lootusrikas. Nüüd jääb sageli üle vaid kaikaga anda! Mises sest, et loomulikult on ka head ja selle eest saab ja peabki kiitma, kuid kohutavat ükskõiksust, rumalust kuni idiootsuseni jpm ei saa vaikides pealt vaadata. Kiristagu hambaid või vähergu unetult voodis - siis on veel ehk ka paranemislootust. Kui uni aga sügav, siis on aeg kobida tootvale tööle, saab ehk midagigi ära tehtud!?

Pildil on ehitis, mille üheks nimeks on varjualune. Ja ennäe, kuigi aina sõimlen selliste räpakastide pärast, aga ... pakubki varju!? Pea kõik seisidki varjus, selle ... taga! Saaks need tegijad panna siia seisma, kasvõi üheks 8-tunniseks tööpäevaks, seminariks näiteks?
 
Muidugi, nii vähe olen laulu- ja tantsupidusid otse näinud, oleks tahtnud ka neid vaatama minna. Kuid vähemalt neid näeb telekast, EOÜ suvepäevi mitte. Nagu ka ausat ülevaadet ühistranspordist. Ka Hiiumaad ei näe just palju.

Lisan aga ka veidi pikemalt portaalist peatus.ee
 
Ja lisaks:
 
 Luxile ettepanek tehtud. Et asi toimiks nõmmekatele, sauekatele jt, siis 3x päevas on miinimum.
Turba Jaamast 8. 55. (peatused Ristil, Paliveres, Haapsalus), 14. 55 (peatused Ristil, Paliveres, Haapsalus) 20. 55 (peatused Ristil, Paliveres ja Haapsalus)
Rohukülast 7. 50. (peatus Ristil, Paliveres, Haapsalus), 12. 55. (peatused Haapsalus, Paliveres, Ristil), 19. 00 (peatused Haapsalus, Paliveres, Ristil).
Keskmise suurusega buss kataks ehk vajaduse, Hiiumaa poolel tasuta sõit (hilisõhtul puudub) hea plaanimise korral lisaks Kärdlale ka Käina suunalt või auto jätmise võimalus Heltermaale, Lisaks Palivere ja Risti inimestele saavad võimaluse ka Keila, Saue, Nõmme jt. Kaetud kriitiline paus päevasel ajal ja annab ka hilisõhtuse võimaluse.

 
 Tanklate pealinn Haapsalu? Teadagi, kus peituvad hinnatõusu põhijuured - ikka tanklate rohkuses ja nagu ka marketite puhul, asjad siin riigis lähevad aina hullemaks!

 
Sissesõit Haapsallu aga tekitab alati sooja tunde. Seekord siis rongiga Vana-Pääsküla Jaama (Laagri Jaam, kuigi siiani pole otsustatud, milliseks seda nimetada) bussipeatusesse, siis bussile. Ümberistumisaeg 10 min ringis, veel parajam ei saagi olla. Kahjuks keilakaid jt see ei aita, sest bussid peatuses Turba ei sobi sageli ajaliselt, peatuses Turba Jaam ei sobi aga üldse sel lihtsalt põhjusel, et seal polegi Rohuküla busse. Saue ning Keila omavalitsejaid ei morjenda see üleüldse, neil autod pee all ning piisab ju kui tähtsa näoga niisama rohelusest ja keskkonnast rääkida!?

Need kolakad postid peaks muidugi ära koristama.

 
Et parveni aega, einestaks? Peetri Pizza, kus ka väga maitsvad pelmeenid, avati aga alles kl 12.

 
Endine Afrika, nüüd maeiteamisnimega, ei tõmba.

 
Linnapea Sukles kiitis aga III korruse kohviku pirukaid. Selle valisin. Kindlasti oleks tore, kui tahvlil oleks ka avamisajad kirjas, muidu võib juhtuda, et marsid III korrusele ja...


 
Mõnel pool Eestis ahnuritest kaubamajakad aina lainevad, samal ajal kliendid kaovad ning vaid hinnanumbrid on need, mis tõusevad. Ahnuritel sellest ükskõik, sest hindu tõstes saab suure osa kasumist siiski kätte. Lõputult? 



 
Ja tõesti, sibula-munapirukas oli VÄGA maitsev ning kana-aedviljasupp koos hea saia ja ürdivõiga samuti. Ning aitäh, sain siin "eelroast" ehk tipipurgist taas palju münte kogusse juurde!

 
Siis rühkisin mööda varjulisi seinaääri jaama.



 
Muide, siingi ristmikul asjad ringi tegemata. Süsteem ses mõttes väga hea, et kui võimalik, siis roheline süttib kohe peale vajutamist. Aga paha see, et ühte sõidurada ületades peab vajutama nuppu vasaku käega, ohutussaarel tuleb aga kätt vahetada, sest asjad on "risti" ehk et kui käes kimpsud-kompsud, koer, lükkad vankrit, hoiad last käes - mida iganes, pead "ümber orienteeruma". Milleks? Olulisem oleks, et nupud oleks liikumissuunalt paremal, sest jalakäijatena enamasti on meil "parempoolne liiklus".



 
Siin ilus ja hea!

 
Pidid olema väga maitsvad toidud. Ja näed, isegi kala saab! Ükskord peaks haugiburgeri ära proovima!

 
Soge unustasin maha! Õnneks sain miskise ikkagi turult.






 
Ikka sõidab rong vaid ühelt poolt jaama! Sellised valitsejad pole väärt muud kui kaigast!

 
Aga hea, et siia pole veel Posti tänava kujundajad jõudnud! Kuigi puid on vähemaks jäänud, on ometi varju ja ilu.



 
Et siis suurest tarkusest on tehtud tasuline 1A liin, mitte ei ühendatud liini nr 1 praamidega, tuli valida see. Ettevaatust, kuigi tegin Transpordiametis puust ja punaseks, et peatus.ee peab igal otsingul KOHE viitama sellele, kui tegu nõudeliini või -peatusega, ei näidata seda ikka. Et kohale tulles mitte tünga saada  (Transpordiameti peadirektorite palgad on tuhandetes), tuleb otsides klikata portaalis liininumbrile ja seejärel kirjale LIINI INFO. Siis saate teada, miks te maha jäite või õigemini, miks bussi ei tulnud!

Uskumatu räpakus, aga ehk on nii, et mida suurem palk, seda räpasem? Igatahes hea, et helistasin, sest olin ainuke sõitja. See, et maakonnaliinid sageli tühjad, ka Hiiumaal, on puhtalt ametnike ja poliitikute süü!

Peatus.ee

Milles on ikkagi probleem, et peatus.ee portaalis ei saa põhilisi probleeme ehk vigu likvideerida?

Kopeerin siia ka omaaegse teksti, aastast 2020, portaali kohta.

KKK – kuidas toimib uus reisiplaneerija
8. juuli 2020 - 9:34

Miks otsustati uuele reisiplaneerijale üle minna?

Vanad rakendused peatus.ee ja m.peatus.ee oli ajale jalgu jäänud. Rakendustes esinesid vead ja tagasiside näitas, et kasutajatel ei olnud mugav seda kasutada. Rakenduse keerulise ülesehituse tõttu ei olnud mõistlik seda ka parandada ega arendada. Samas oli vaja toimivat reisiplaneerijat, sest peatus.ee kasutajate arv kasvab pidevalt.

Kas reisiplaneerijat arendatakse edasi?

Reisiplaneerijat arendatakse pidevalt. Tegeleme praegu tagasiside kogumisega ja esmaste probleemide lahendamisega.

Miks on uus reisiplaneerija parem kui varem?

Uut portaali saab kasutada nii arvutis kui telefonis – lehe paigutus muutub vastavalt kasutatava seadme ekraani suurusele.
Vanas portaalis sai reisi planeerida ainult kindlate peatuste vahel, ent uues saab reisi kavandada asukohtade vahel ja portaal pakub mõistlikumaid
(!? - Minu märkus!) ümberistumistega reise.
varem oli kasutuses kolm lehekülge: www.peatus.ee, Tartu linnaliinide leht tartu.peatus.ee ja mobiilivaade m.peatus.ee. Nüüd koondub kogu info ühte portaali https://peatus.ee/.
Kaardirakendust kasutades on võimalik kergesti leida peatusest väljuvate liinide info klikkides valitud peatuse mummule.

Kuidas planeerida reisi peatus.ee lehel?

Kui olete oma arvutis või nutitelefonis lubanud asukoha tuvastuse, saate parimate liikumisvõimaluste leidmiseks kasutada oma asukohta. Aken "Lähedal" näitab järgmisi väljumisi teile kõige lähemal asuvatest peatustest.

Teekonda otsides sisestage alg- ja sihtpunkt, milleks võib olla nii asukoht, aadress kui peatus. Asukoht ja aadress on tähistatud asukoha ikooniga, peatused on tähistatud peatuse sildi ehk lipukese ikooniga.

Tehes otsingut asukoha või aadresside vahel algavad ja lõppevad pakutud teekonnad alati kõndimisega algpunktist alg-peatusesse ja lõpp-peatusest sihtpunkti.

Täpse teekonna ja väljumiste kellaaegade info saamiseks tuleb pakutud teekond noolest avada.

Kuidas otsida kindla liini sõiduplaani?

Otsingu reale saab sisestada liini numbri ja valida pakutud variantidest sobiv. Peale seda avanev vaade kuvab liinil olevad peatused ja järgmised väljumised. Valida saab ka vaate "Sõiduplaan", kust leiab terve päeva väljumised.

Kuidas otsida kindlast peatusest väljuvate liinide infot?

Peatust saab otsida kahte moodi: kaardilt ja otsingust. Leides peatuse kaardilt, saab peatuse mummule vajutada ja näha järgmisi väljumisi, vajutades edasi peatuse nimele saab näha vaateid:

"Kohe" - pikem vaade järgmisena väljuvatest reisidest.

"Sõiduplaan" – kõik peatusest väljuvad reisid koos kellaajaga valitud päeva ulatuses.

"Liinid" – peatusest väljuvate liinide nimekiri.

Kuidas lisada asukohti, peatusi ja liine lemmikutesse?

Reisiplaneerija esilehel on leitav eraldi aken "Lemmikud", kuhu saab lisada tihti kasutatavaid asukohti ja peatusi, et need hiljem kiiresti üles leida. Arvuti vaates on "Lemmikud" leitavad paremas ääres, telefonis lehe all ääres.

Liine saab lisada lemmikutesse liini sõiduplaani vaates näha olevale tähekese ikoonile vajutades.

Kuidas eristada erinevat liiki transporditeenust?

Erinevatel liinidel on erinevat värvi liini numbrid ja ikoonid.

Kuidas on tähistatud madalapõhjaliste väljumiste info?

Madalapõhjaliste väljumiste info on leitav liini sõiduplaani vaates. Madalapõhjalise bussiga väljumiste kellaajad on ära märgitud tumesinise alakriipsuga.

Kas reisiplaneerijas on näha ka piletihindu?

Praegu ei ole reisiplaneerijas võimalik piletihindu näha. Aga tulevikus on plaan koondada ka kogu piletiinfo reisiplaneerija lehele.

Kindlasti on Transpordiametil arusaam mõistest "arendamine" omamoodi ja küllap ka midagi tehakse. Aga...

Nt Aegviidu - Järva-Jaani otsing näitab ka ööbimist ja sõidu kestus kokku üle 13 tunni. Maanteeamet üürib tube Paide bussijaamas jm? Need ongi need "mõistlikud ümberistumised, millest ülalpool jutt?
Selliseid totraid ümberistumisi ja tunde kestvaid RINGIGA sõitmisi on väga palju! Miks?

Peatuste nimed. Mida annab otsingus Raudteejaam, Bussijaam vm sarnased nimed? Aastaid olete kursis sellega, et bussipeatuste nimed on vaja korda teha. Peab olema KOHA NIMI + Jaam, Haigla, Bussijaam, Turg, Kool vm. Kui enne aru ei saanud, siis nüüd saate? (täpsustus, ka täna ei saada aru!)
Ja kui tegu on bussiliinidega, mis läbivad raudteejaama, siis peabki bussiliini kirjeldus olema konkreetne, nt Põltsamaa - Võhma Jaam - Suure-Jaani.

See on muidugi suuresti omavalitsuste teema, aga siiski kõigi teiste asjaosaliste ka.

1. Ükskõik millise otsingu puhul näitab ära küsitud alguspunkti. Aga kuhu maani ehk millise peatuseni buss sõidab? 
Nt bussiotsing Tamsalu (Jaam) - Porkuni. Portaal pakub liini 53, väljumisega 13. 30 ja sõiduajaks 1 h 40 min, reaalsuses sõidab buss mõlema Porkuni peatuseni vaid 10 min. Inimene, kes niisuguse otsingu leiab, saadab pikalt, sest ei hakka ju vaatamagi? Ja selgub, et buss sõidab vaid Uudeküla peatuseni, 5,7 km soovitab portaal kõmpida!!! Kas ei saaks näidata skeemil kohe ka sellesama Uudeküla (või Porkuni Kool vm) peatuse nime, et silmapilkselt tekiks arusaam, kuhu  bussiga sõita saab ehk kas tegu sihtpunktiga või lähima peatusega?
Nii on see kõikjal Eestis.

2. Nõudeliin või peatus.
Otsija peaks esimese klikiga saama info, kas tema otsitud liin või peatus on NÕUDEliin või -peatus? Veelgi enam, vahel on see peatus või liin nõude vaid tagasisuunal. Nt, sõites Elistvere Loomaparki ehk peatusesse Elistvere Mõis, peaks portaal kohe selle peatuse otsingu puhul andma märku, et OSADE LIINIDE puhul tegu nõudepeatusega! Selleks, et tagasisõidul ei ootaks üllatus - bussi polegi!

3. KÕNNI.

Tore vist, kui näitab, et sinu otsingu olnud koht asub peatusest teisel pool teed ja portaal soovitab - Kõnni 2 min. Kui aga lööd otsingusse õhtul kui kõik bussid juba "tudumas", nt Haapsalu - Rohuküla ja näitab sulle KÕNNI ehk ajaliselt 2 tundi kl 19. 43. Klikkad HILJEM, et jõuda järgmise päevani, portaal pakub KÕNNI kl 19. 44. Klikkad HILJEM, Kõnni 19. 45... 
Kuidas palun?

4. Ükskõik, mis kell sisestad mingi otsingu järgnevateks päevadeks, portaal ei anna mitte sõiduvõimalusi HOMMIKUST alates vaid tolle päeva sellest kellaajast, mil sa arvutis otsingut teed. Valdavalt aga inimene otsib selle päeva erinevaid väljumisi ehk et alustama peaks süsteem just hommikust!
 
5. Pakutakse mõtteuid liinivalikuid.
 
Parima näitena toon esile oma kodukülla sõitmise. Tallinnast (Põhja-Tallinn valikus) ehk Balti jaamast. 

Pakub kõikvõimalikku jama, sh mingit Mõigu jm varianti, mida iialgi keegi pole pähegi võtnud kasutada, samuti hiigelpikkade ooteaegadega Hagudis vm. Reaalsuses on 50+ aastat kasutataud varianti rongiga Tallinnast Kohila või Rapla jaama (vahel ka Hagudi), kus siis Kohila jaamast väljuvad üsna kohe bussid, Raplas PEÜTK laiskuse ja lolluse tõttu ton valik küll keerulisem - bussiga bussijaama ja seejärel sobivale bussile. Peatus.ee ei paku neist ühtegi. Sama jama üle kogu Eesti.

(Lisan veel, mis meelde tuleb)




 
Seekord ma ei saanudki minna parvele piletit ostma (saanuks jänest sõita, sest sealt ei saagi osta).
Aega õnneks oli sadamahoones kaardiga osta, aga kui ei ole? Osta ette? Aga kui netti või netipanka pole? Ei saagi eestlane omal maal sõita?



 
Hea asi! Täiendasin seda läbiloetud Eesti Loodusega. Saavad ka ehk hiidlastest puupõllukasvatajad jt ennast teadmistega kurssi viia, ehk eesti keeli harida. Põldu ju ka haritakse.  Tagasiteel lisasin Hirundo ja Tiirutaja.
 
Muide, keerasin ka osa raamatuid ümber, juudipärasest "tagurpidi lugemisest" õigetpidi. Vanadel aegadel olid raamatuselgadel kirjad vaid ühtepidi. alt üles, täna on need siis mõlematpidi. Ja miks kõikuval parvel veel pead üle 100 kraadi käänata!? Nali naljaks, sain ka lugemiseks Uustulndi tõsiselt hea raamatu!
 

 
Muidugi vaatasin ka ekraane. Selgelt on tehtud tublisid edusamme - väga palju kohalikku infot ja reklaami. Paraku ainult suuremalt jaolt Hiiumaa kohta, seega veel suuremad sammud on astuda. Nii pika reisi peal võivad nii sise-kui välisturistid saada üsna hea ülevaate kogu Eestis toimuvast ja pakutavast! Lisaks materjali parandamisele on vaja ka inglisekeelseid subtiitreid.

 
Kus on Estonian TV? Kui kultuuriministrilt mingil ajal küsisin, ei osanud see peale stampide ehk kök-mök midagi öelda, arusaamine oli na nõrguke!





 
Kohtumine teise parvega on alati see, mis toob kaasa lehvitamise ja pildistamise. Vahva!


 
Kõige loogilisem oleks, et reisija sõidaks tasuta, makstaks vaid autode eest. Võiks ka ainult ÜT tulija saada tasuta, aga seda juba keerulisem teha, sest kuda sa tõestad, et lähed sadamas maakonnabussile? Eriti kui neid polegi? Kuigi poleks ju vahet, kui tullakse vastu või sul omal auto sadamas, siis vähemalt ei ole see auto PARVEL!? Lihtne ja loogiline automaks, mis paneks ka mõtlema.










 
Nagu vanasti lotjade vm veeti kive, veetakse ungru lubjakivi ka täna.

 
Olin taas ainuke reisija. See, et busse siin nii ebaotstarbekalt kasutatakse ja kütust põletatakse, on sisuliselt AINULT kohalike poliitikute ja ametnike süü. Muidugi on nad siin saarel ka häbemata nõrgad, sest mingit võimu ega julgust ju oma "parteigenossedele" pealinnas pealehüppamiseks pole. Õnnistatud seisus ollakse nädal aega siis, kui Ratas, Kallas või keegi veel kohapeale tuleb ja nendega koos pilti saab teha! Siis oledki ju piisavalt tegija!?
Kui aga Ratas ise autoga sageli siia kimab, siis ei juhtu ju, et oleks "joogid bussi", ikka autosse! Ja seega, milleks bussid? Kuigi valimiste eel kõlbas ka temal korduvalt ehtida ennast Simsoni sulgedega, tegusid ei järgnenud.

Kogu Hiiumaa bussiliiklus on häbematult vilets ja raiskav ja nagu ikka, sellise töö eest küll mingit palka ei peaks maksma! Seda enam, et bussijuhid saavad palka sama palju kui näiteks niru marketi töötajad. Ime siis, et ka noori peale ei tule, aga taas, mis on poliitikutel sellest? Eiki Nestoril ehk saab keerulisem olema, kui bussid peaks kaduma, teistel on aga hoopis suva. Hiiu vallavalitsejatel on siis lihtsalt muud huvid...


 
Kohalik habe: Näe, Kallas paistab....




 
Aga hoolimata hoolimatust palgast viib bussijuht su ikka kenasti kohale! Praegugi veel tasuta, aga küllap Habegi pressib issidele-emmedele peale: Teeme tasuliseks ja turismimaksud ja tõstame käibemaksu ja....


 
 
Vähemalt erinevaid asjalikke ootekodasid on siin saarel, mandri inimeste jaoks kõik nagu muuseum!



 
Sipsti kohal ja imeline Suuremõisa allee! Saabumispäev kuum ja allee nagu looja kingitus!
 

 
Tagasisõit. Isegi P hommikul oli sõitjaid Kärdla suunal, seega ei saa öelda, et bussid on mõttetud. Kuid nagu korduvalt öelnud, busside kasutus peab olema maksimaalselt efektiivne. Vastasel juhul soodustavad ametnikud vaid maksumaksja raha tuuldepildumist ja kahjuks ei saa seda isegi elektri tootmiseks kasutada....
 
 
Muidugi ka Tallinna suunal.

 
Ilm hoopis teine, tuuline ja pilves.


 
Habe aga teeb ikka tillikat! Reformierakonnal on vedanud, et neil sellised sabasjooksikud nagu sotsid ja eestikahesadalased. Aga mäletate, mida kõike reformikad lubasid? Ma hindadest jm ei räägi, meenutan vaid suurimat lubadust - peale Rohuküla raudtee ehitusele piduri tõmbamist lubati sellega edasi minna. Valetasid, raisad, aga Eestimaal vist petiseid palju, sest andsid omasugustele oma hääle? Kolm tilka verd kaduneljapäeval teeristis?


 
Aitäh, Hiiumaa, ilusad päevad olid! Küllap siis kui Hiiumaast saab rahvuspark ja metsadki hakkavad röövlitest taastuma, saab tulevikus siin olema veel rohkem paradiis!

 
Igatahes puiduhakke laeva seekord polnud.





 
Seekordsed suvepäevad olid kerge üllatusega - toitlustus vaid taimetoitude baasil. Valdavalt väga maitsvad, aga .... mingi põntsu see pani. Igatahes parvele tulles mõtlesin esimese asjana lihast või grillvorstist! Ja olidki olemas, vägagi maitsvad! Nii maitsvad, et isegi kohvi unustasin pärast ostmata!




Ja taas kohtumine. Mõelda, kohtud sellega, kellega tulid ja lahkud sellega, kellega kohtusid!?





 
Sõit läks väga kiiresti.
 



 
Ka buss oli lennukas.


 
Ja aeg istuda ümber rongile.


 
Nagu lohutusek, kui ei lähe laulupeole, tuleb pidu sinu juurde! Olete ikka vägevad tantsijad ja lauljad, kahju vaid et väheke palju vihma saite!
 
 
Võiks öelda, et kodus ootas mind aga toit. Tegelikult ootasin mina toitu ja raevukamalt kui varem....
Alavere ja Mulgi Lihakarni grillvorstid on söömiseks - kõhutäiteks ja jõuandjaks!



 

 

 

 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar