Kaks lugu, omavahel seotud. Lux soovib õiget asja, aga nagu ikka, läbi vildaka kõverpeegli!
Lux Express soovib, et Tallinna linn annaks Tartu maanteelt Tallinna saabuvatele kaugliinidele lisapeatuse koha südalinnas. Linnavalitsus ei taha sinna peatust anda, sest see ei vastaks liiklusohutuse nõuetele.
Bussifirma Lux Express saatis suvel Tallinna linnale ettepaneku, et ettevõtte Tartu suunalt Tallinna saabuvad kaugliinibussid saaksid peatumisvõimaluse Tallinna südalinnas Rävala puiestee piirkonnas.
Lux Expressi juhatuse liige Ingmar Roos märkis, et tegemist on optimaalse asukohaga, kuna see tagab lühima liikumistee südalinna saabumisel ning pärast peatuse läbimist saavad bussid liikuda edasi Tallinna bussijaama.
Punnida vägisi ideed, et Ülemiste on Tallinna keskpunkt, on kasulik ehk ma ei teagi kellele. Veel vähem on oluline bussijaama praegune asukoht ja ka selle viimine Ülemistele. Lux on muidugi huvitatud, sest bussijaam nende omanduses ja neil ju oluline teenida teistelt bussifirmadelt! Aga see, kas ärimees teenib natuke rohkem või vähem on palju vähem olulisem reisijate mugavusest.
Rävala puiesteel on ka tramm ja troll sõitmas? Ei ole ju? Seega, linnasüdames on vaja peatust küll ja iseenesest oleks parim koht seal, kus peatuvad praegu tellimusreisid ja linnaekskursiooni kahekordsed bussid. Nii nagu Balti jaama platsi renoveerimisel ei tehtud midagi Rannamäe tee/Toompuiestee renoveerimisel bussipeatuste laiendamise heaks, nii ei mõeldud sellele ka Mere puiesteel. (Muide, ka sadama trammiliini paremaks kulgemiseks D-terminali ukse eest "unustati" varem trass broneerimata).
On ka teine hea asukoht, Pärnu maanteel Viru ringist Draamateatrini. Ruumi on sel lõigul väga palju ja bussid saavad Balti jaamani sõita kahes suunas, nii et ka kõikide bussisuundade peatused oleks ühes kohas koos.
Kui bussijaam oleks Balti jaamas, saaks kesklinna peatuse planeerimisel vaadata asju mitut pidi. Oletame, et Pärnu ja Risti suuna bussid peatuks praeguses maakonnaliinide Viru peatuses ja Tartu suuna bussid Hobujaama kandis, siis on miinuseks see, et nende omavahelised ümberistumisvõimalused jäävad nadiks. Samas, neid ei olegi väga palju ja lõppude lõpuks peaks Tartust bussidega ikka otse saama Pärnusse, Kuressaarde ja Haapsallu. Hiiumaale saamiseks piisaks ka Rohukülani sõitmisest, bussid ei pegi praamile sõitma, sest Heltermaal on bussid olemas kahe suuna peale. Või vähemalt peaks olema...
Aga kui on ruumi (ja see sõltub enamasti tahtmisest) võiks kõik bussid ka Mere puiesteel peatuda. Trollid küll jäävad kaugele, aga trammidele saab ümber istuda.
"Tartu ja Kesk-Eesti elanikele bussiühenduste Tallinna südalinna pikendamine suurendab ühistranspordi konkurentsivõimet ning vähendab liikluskoormust, kuna südalinna suunduvatel reisijatel langeb ära vajadus liikuda bussijaamast edasi taksode või taksolaadset teenust osutavate autodega," kirjutas Roos.
Tallinn aga pole nõus ettevõtte soovile vastu tulema.
Abilinnapea Kristjan Järvan ütles ERR-ile, et kaugliinide toomine kesklinna suurendaks liikluskoormust. "Tallinna elanikkonna kasv toob kaasa täiendava liikluskoormuse tänavavõrgule, mistõttu on oluline leida viise liikluse hajutamiseks ja koormuse vähendamiseks. Tallinna saabuvate kaugliinibusside suunamine kesklinna tooks aga kaasa vastupidise efekti, mis suurendaks liikluskoormust. See on peamine põhjus, miks linn ei toeta seda ettepanekut," lausus ta.
Järvanile ei meeldi see pilt?
Õhusaaste Pariisis enne ja pärast seda kui Pariiisis loodi uued rattateed, vahendati autode kiirused 30km/h peale, istutati uusi puid ja eemaldati drastiliselt parkimiskohti
Imelik, et Järvan põhitõest aru ei saa? Busside eesmärk ongi ju tänavatel liikluskoormust vähendada ja siinkohal on kõige olulisem, et autode semel valitaks ÜT. Seda aga ei saa, ilma et selleks ei pakuta häid võimalusi! Ja ummikuid tekitavad ikka autod, mitte bussid.
Ära peab mainima ka selle, et kui keegi soobvib väita, nagu poleks Balti jaamas ruumis, siis teeks nii, et valed jätaks ära! See on ju ka poliitikute suurim probleem - valetamine! Riiki veab ju lausa Valetajate Erakond!
Balti jaamas normaalse maakonnaliinide võrgustiku puhul kaoks enamus maakonnaliinide bussidest praeguses nn vaksali bussijaamas, sest osa saaks suunata läbi kesklinna (sh ümberistumine ka kaugliinidele!!!) ja osa ilma sellesse "bussijaama" sissepööramata panna peatuma praeguses linnaliinide peatuses. Hea tahtmise juures saab nii tekitada ka mõningase seisuplatsi kaugliini busside jaoks ja seda osaliselt isegi platsi laiendamise (trammitee poole) arvelt. Õnneks seda platsi veel ümber ei ehitatud.
Ja muidugi, Tallinna elanike arv kasvab sh Kalamajas ja Koplis. Ning eeldada, et needki tuhanded sõitasoovijad peaks sealt liikuma Rävala puiesteele vm mujale... kamoon?
Lux Expressi soovitud koht Rävala puiesteel ei vasta liiklusohutuse nõuetele ega ole kavandatud bussipeatusena, lisas abilinnapea. "Seal puudub sobiv teekate ja taristu busside peatumiseks," ütles Järvan.
Järvani sõnul asub bussijaam nagunii kesklinnas ning südalinnaga on sealt tagatud väga hea transpordiühendus nii trammi- kui ka bussiliinide näol.
"Samuti on olemas ühendus lennujaamaga, kus kaugliinibusside peatus ja trammipeatus on kokku viidud. Tõsi, praegu ei saa seda võimalust kasutada, kuna Rail Balticu terminali rajamise tõttu ei sõida trammid ajutiselt lennujaama, kuid olukord paraneb eeldatavasti 2025. aasta lõpus, kui trammiliiklus lennujaamani taastub," lausus ta.
Linnaliinide reformimise käigus pidanuks Järvan saama oluliselt paremini tuttavaks Tallinna linnaga, aga tundub, et siiski mitte, sest väita, et bussijaam asub kesklinnas!?? No ei asu ju?? Ja kuigi osaliselt on tal õigus, et praeguses bussijaamas on tagatud ühendused trammide ja busside abil, siis põhiloogika - võimalikult VÄHE ÜMBERISTUMISI - see jääb talle arusaamatuks. Kui nii valede eelduste alusel asuda midagi reformima, on tulemuseks käkk. Kobarkäkk. Ja muide, Keila ja Saku suunalt näiteks pole ju üldse mingit ühendust bussijaamaga? Ah et kobigu Balti jaamas trammi peale? Rahvusliku polpulaarse kõneviisi kaudu võiks öelda, et kobigu ise....! Nali naljaks, aga mõtlemine peab olema analüütiline!
Lennujaamaga on ühendus Tartu suuna bussidel olemas ilma trammita, Harutee suunalt on see ka olemas, Hobujaama/Viru peatusest.
Järvani sõnul ei saa ka linn teha erandit ühele ettevõttele, sest siis sooviksid peatuskohta südalinnas ka teised kaugliine teenindavad ettevõtted.
"Seetõttu pole sellised lahendused mõeldavad. Seda enam, et kavandatav peatänava projekt muudab mootorsõidukite liikumisevõimalused kesklinnas veelgi kitsamaks," ütles abilinnapea.
Lux Express samas toonitas oma kirjas, et peatus südalinna just nimelt tagaks ettevõtjate võrdse kohtlemise, mõeldes selle all maakonnaliine, mille peatused asuvad Solarise keskuse juures. Järvani sõnul on aga needki peatused tõenäoliselt ajutised.
"Mis puudutab maakonnaliine, siis pikemas perspektiivis on mõistlik nende peatumisi südalinna piirkonnas samuti hajutada, et vähendada liikluskoormust," märkis ta.
Üldse tunduvd Järvani ja eks ka teiste "ekspertide" arusaamad kummalised! Nii väga räägitakse ümberistumiste olulisusest just ajavõidu ja mugavuse (aga ka liiklusohutuse) koha pealt, samal ajal tahetaks nii väga HAJUTADA ka maakonnaliinide kesklinna läbimist mitmesse-setmesse kanti? Solarisse busside suurpeatust kindlasti vaja polegi, sest ka praegu sealpeatuvad maakonnaliinid ei tohiks tulevikus alustada ega lõpetada, vaid valdavalt kesklinna läbima ja mõni tõesti ehk ka "hajutatult" hoopiski muud teed pidi
(NB! Muidugi mitte linnaliini 8 sarnaselt, kus ühe asumi ainuke liin kesklinna ühendusest ära lõigatakse!)
Kelle kapsaaeda läheb siis aga kavandatav peatänava projekt, kus ÜT-ga ei arvestata? Seda on praegu parim hetk ümber teha, et mitte teha jälle parandamatuid lollusi!
ERANDIT aga kindlasti pole vaja teha, iga bussifirma peab saama õiguse kesklinnas peatuda. Absurdsus kuubis on peletada busse kesklinnast ja vaksalist eemale ja siin tuleb kemplejatel maha istuda ning otsida parimaid lahendusi. Tegelikult pakkusin need juba (ammu) välja, vaja on vaid detailides üle vaadata. Parimaid riigi, keskkonna ja inimese heaks!
Ja üks kord ma saan ka Ingmar Roosiga 100% nõustuda mingis asjas, sest:
Roos aga nimetas Tallinna toodud põhjuseid arusaamatuks ning lisas, et ettevõte plaanib alustada südalinnas peatumise teemal Tallinnaga uut diskussiooni, kuna vajadus ja võimalused selleks on veelgi kasvanud.
Küll aga pole asi Lastekodu tänavas. Meil on olemas Balti jaamas reisijate vaksal, Burger King ja Tallinki nänn ei pea seal kindlasti laiutama, nii et saab ka bussipiletite kassad (taas)luua.
"Märtsis algavate Lastekodu tänava rekonstrueerimistööde tõttu suletakse Odra tänav, mis muudab Tallinna bussijaamast edasiliikumise reisijate jaoks väga ebamugavaks. Reisijate kannatuste ja pahameele vältimiseks tuleb võimaldada neile peatust südalinnas. Teisalt on tekkinud ka mõned uued võimalused, kus ja mis tingimustel täpsemalt südalinna peatus olema saaks," lausus Roos.
Kõige olulisem ongi kassad ja kuna nende loomiseks aega sisuliselt ei kulukski, saab ka liiklust Balti jaamast kiiresti käivitada. Seda enam, et seal on praegu ka mittevajalik busside seisuplats, mis kõlbab ning mahutabki valdaval osal päevast kõik väljuvad bussid ära. Muus osas, ehk siis selle peatuse planeerimisel ning ka maakonnaliinide "ära"suunamisega tuleb aga kiiresti ja kompleksselt tegutseda.
Seda teemat on varemgi vaieldud ja mõnigi on öelnud, et "Balti jaamast oleks sõit Tartusse pikemaajalisem". See on üksjagu koomiline, sest kes käsib sealt siis bussile tulla? Kui kesklinna järel oleks nagunii järgmine peatus sii või sealpool Ülemiste sõlme, siis sealt ei muutuks ju sõit kellegi jaoks pikemaks?
Lux Expressi soov saada Tallinna südalinna peatus on seotud ka Kesk-Eestis Mäo ristis tehtavate ümberehitustöödega, mille järel hakkaksid ettevõtte Tartu-Tallinna bussid seal peatuma. Peatus südalinnas kompenseeriks ettevõtte hinnangul ajakulu, mis tekib lisapeatusega Mäos.
See jutt on muidugi mingis mõttes demagoogia, aga rõõmu (mulle) teeb see, et taas oli mul õigus - Mäo terminal on nurisünnitis ja peab kaduma! Või kui ka jääma, siis vajaduse korral busside seisuplatsina, nt bussijuhtide puhkeajaks. Saab Järvamaa ÜTK seal ka neile toitlustust pakkuda, oleks neist mingitki kasu! Oluline on see terminal siis seetõttu, et suur osa Järvamaa maakonnaliinidest peavad alustama ja lõpetama Paide bussijaama asemel Mäos. Seda just siis Paide - Türi - Särevere ja kõik muud läänesuuna liinid! Vajadus ka selle jaoks on ammu olemas, ainult et ÜTK jt loikamid ei vaevu sellega tegelema.
"Mäo peatuses peatuma hakkavate Lux Expressi busside arv selgub peale seda, kui on selgunud võimalus Tartu-Tallinna bussidel peatuda Tallinna südalinnas. Kui Tartust saabuvatel bussidel tekib võimalus reisijaid südalinna tuua, siis oleme valmis lisama Mäo peatuse kõikidele meie täistunni väljumistele. Sellisel juhul oleks Tartu-Tallinna reisijatele Mäos peatumisega seotud ajakulu ja reisisujuvuse vähenemine tasakaalustatud võimalusega jõuda otse südalinna," lausus Roos.
Lisan siin veel ühe nüansi - Järvamaal on kaks eraldi liinigruppi ja seega ka hanget, aga seegi tõestab, et on vaja kiiresti RAS Eesti Bussiliine. Paraku on siingi riik nagu tripperis jänes ringi karelnud ja bussifirmadele soodsaid hankeid pikkadeks aastateks korraldanud!
Peatumine Mäos on aga otse loomulik ka väga oluline ka kohalike liinide puhul ehk siis just ühes kohas peavad kõik peatuma.
Üks meeldetuletus aga veel, mida ma ei väsi kordamast: Nüüd leidub neid, kes kangesti kriitikat teevad, kuid omal ajal ei saanud needsamad inimesed oma tööga hakkama. Mul mälus piisavalt sisult tühjasid kirjavastuseid jm, allkirjaga
Maanteeameti ühistranspordi osakonna juhataja Ingmar Roos...
https://www.err.ee/1609524676/elron-voib-tallinna-tartu-liinil-kaotada-reisijaid-bussifirmadele
Siiski on siin ka teine lugu, mis bussifirmasid puudutab.
Reisijate arvu muutumist pikalt polegi vaja kommenteerida, sest põhjused on teada. Eelkõige asendusbussid ja ebamugavus, aga eks võib loobujate hulgas olla neidki, kes lihtsalt seismisest rongis tüdinenud.
"Tallinna-Tartu ja Tallinna-Tartu-Võru kogureisijate arv, mis sisaldab ka vahepeatuste vahel reisinud sõitjaid ja Võru suunal edasi liikunud sõitjaid, oli selle aasta kümnel esimesel kuul 734 000 ning aasta varem 626 000," ütles Lux Expressi juhatuse liige Ingmar Roos.
Küll on aga hoopis olulisem mõelda sellele, miks riik venitab Võru raudtee remondiga ning ei taha mingilgi moel lisada bussiliine liinile Tartu Jaam - Karilatsi - Ihamaru -Võru? Kuigi toosama Ingmar Roos on sageli süüdistanud riiki Elroni abil turu solkimises, siis pole siiani saanud vastust küsimusele, kus on bussid Tallinn - Tapa - Jõgeva Tartu liinil? Neid ju pole, seega pole Tartu rongide puhul ka solkimist?
Samamoodi pole varahommikusi ja hilisõhtuseid vajalikke bussiliine Tartu ja Võru vahel, pakutavas variandis saab aga lahenduse. Ja kui siin juba olulisematest puudustest rääkida, siis mitte üks ants ei taha muuta midagigi selles, et Koidulas üks rong päev läbi ei seisaks. Ka Põlva vajab tunduvalt paremaid ühendusi.
Ennast kiitmast me aga ei väsi
tunda pole vaja ka mingit häbi...
Piret Hartman (SDE)


https://www.agri.ee/uudised/uuel-aastal-tihendatakse-reisirongide-soiduplaane
Ja muidugi ei ole Hartmanil ega teistelgi justkui õrna aimugi sõiduplaanide puudustest ja ega neid ei huvita kah! Ja selgelt on Hartmanil juba praegu tegu ka oma ametikoha õigustamise ning valimispropagandaga, tegelikulöt ei saa ta oma tööga hakkama. Ei mingeid olulisi muutusi paremuse pole kogu ÜT süsteemis. Vaat kui ta üle kogu Eesti oleks kasvõi 5%-gi ära teinud busside ja rongide ühendamise vajalikust osast, siis olnuks teda võimalik ka tõsiselt võtta. Aga ta pole mitte midagi teinud. Ka peatus.ee on sama s... seisus nagu oli.
Omajagu koomiline on ka lõik "...saab suurendada väljumiste arvu Tartu, Narva, Rapla, Aegviidu ja Viljandi suundadel...", sest sisuliselt Aegviidut kui eraldimainitavat "suunda" peagi enam ei eksisteeri. Nn linnalähi elektrirongid peaks hakkama sõitma ikka minimaalselt Tapani. Hartman pole sellest arugi saanud? Pigem peaks ehk tihedaimal hetkel mõni elektrirong hoopis Kehras otsa ümber pöörama.
Ingmar Roosi jutt aga on nagu on:
"Reisijate kogunumber eri ühistranspordiliikide võrdluses näitab, et pikematel vahemaadel liikumiseks eelistatakse aina enam bussi," sõnas Roos.
"Oleme aasta teises pooles soetanud ka täiendavaid busse ning bussiparki grupi siseselt ümber jaotanud, et tagada võimekus pakkuda igal nädalal Tallinna-Tartu liinil vähemalt 1000 täiendavat istekohta," lisas Roos.
Eks selleski jutus ole enesekiitmise ja -reklaamimise hõngu tunda. Kui aga Shkoda rongid liinile saab ning mida paremaks tehakse sõiduplaan, seda rohkem hakkab kasvama rongireisijate arv! Ja asi ei sõltu mitte niivõrd kiirusest vaid ikka üleüldisest kõikides aspektides muutusest paremuse poole, sh ka oluliselt tihedamalt peatuvad rongid Tabiveres jm, uutest seni ehitamata peatustest, Põlva suuna normaalsest sõiduplaanist jne.
Reisijad, kes sõidavad rongiga Tallinnast Tartusse, peavad sõltuvalt rongi tüübist, maksma pileti eest kas sama palju või rohkem kui bussiga reisides.
Tavarongil, mis näiteks laupäeval, 23. novembril, sõidab Tallinnast Tartusse pisut üle kolme tunni, on tavaklassi piletihind 12,90 eurot rongist (12,26 eurot veebist). Esimese klassi pilet maksab 14,73 eurot. Sooduspilet maksab 8,55 eurot.
Elroni ekspressrongi, mille sõiduaeg vahepeal bussi ümberistumiseta on umbes kaks ja pool tundi, maksab tavaklassis 16,40 eurot (15,58 eurot veebist), esimeses klassis 18,53 eurot ja sooduspilet 10,93 eurot.
Tuues võrdluseks bussipiletite hinnad samal päeval liinil Tallinn-Tartu, siis Lux Expressi täishinnaga piletid maksavad 10-15 eurot sõltuvalt väljumise kellaajast. Buss sõidab umbes kaks ja pool tundi.
Samal ajal pakuvad väiksemad bussifirmad samal liinil veelgi odavamaid piletihindu: Taisto Liinid sõidab sõidab 5,5-eurose soodushinnaga ja MK Autobussil on kolm väljumist hinnaga 9-9,90 eurot.
Hartman, Betlem jt vaikivad siinkohal aga sellest, et perepileti puhul oleks just meie kõige tundlikumal reisijal ehk peredel, võimalik -50% perepileti puhul sõita bussistki odavamalt. Millegipärast aga ka pered poliiytikuid ei huvita, ammugi siis lisareisijad?
Artiklis juttu ka rongi sõiduajast Tartu liinil. Paraku remont tähendab ka praegu, et sõiduaeg pool tundi pikem, seega võib öelda, et kõrgem hind kehtib tegelikkuses bussist pool tundi kiirema sõiduaja puhul.
Kas aga ajakirjanik ei võiks kirjutada sellestki, kuidas Lux Võrus ei suuda ega taha sõita äärelinnast kaugemale? Näitejaks Kubijani või Koseni, sest üks peatus kesklinna serval paljudele võrukatele kojujõudmist just kiireks ei tee!? Ingmar Roos vana Maanteeameti mehena peaks ju tegelikkuses midagigi asjast jagama?
Vähem möla, pikem samm!
***************************
30.12.24 Olulisema arvamuse puhul tuleb siia juttu lisada.
Tiit Pruuli on tark mees. Kui just sõnavõtu taga midagi ei peitu...
https://www.err.ee/1609561141/tiit-pruuli-tallinna-bussijaam-peaks-kolima-ulemistele
Ma olen 20 aastat arendanud Eesti suurimat rongijaama, Balti jaama. Süda tilgub verd, aga aus vastus bussijaama osas on, et kõige parem asukoht Tallinna kaugliinide bussijaamale on arenev Ülemiste transpordisõlm.
Tallinna südalinn ei ole enam ammu Vabaduse väljak või Viru ring, viimased kümme aastat on see olnud Telliskivi ja Kalamaja. Bussijaama asukoha valiku peamine kriteerium on alati olnud keskne asukoht, seetõttu peaks selle justkui tegema Balti jaama, aga jätan oma erihuvid kõrvale ja ütlen veel kord, et õige vastus on Ülemiste.
Loo algus on üsna vastuoluline. Enne aga tasub ära öelda, et Balti jaama arendamine on läinud üle kivide ja kändude ehk et see polegi eriti arenenud. Normaalseid ootetingimusi pole tänini, kuigi pisuke ooteruum on viimastel aastatel ikka olnud. Bussijaama kui sellist pole, Tallink mitte ei paku teenust, vaid müüb nänni jne. Nii et see arendamine on üsna lahja.
Südalinn on tõepoolest ühest küljest väga laialivalguv mõiste ja see pealegi liigub nagu maakera laamad. N.ö. ammutuntud kesklinnale on tõepoolest konkurentsi pakkunud Kalamaja, Telliskivi, aga ka Noblessner ja Kopli. Kas bussijaam ehk siis kõige olulisem mugavad sõiduvõimalused on lähemale tulnud? Ei ole, seda on linn ja riik arendanud samamoodi nagu Pruuli Balti jaama! bussijaama koha peamine kriteerium ongi asukoht ja ilma ükskõik kelle erihuvideta. Ning parim asukoht, millest lähtuks bussiliinid igas suunas nii, et ka järgmine peatus oleks kesklinnas, saabki olla vaid Balti jaam. Kui me igal moel püüame tähtsustada lausa minutit ajavõitu, millises transpordis tahes, siis kuidas peaks Ülemistelt Pärnusse või Haapsallu sõita sooviv inimene tajuma, et asukoht on tema kodule või vastassuunas sõitjal töökoha vm sihtpunktile maksimaalselt lähedal? Et VÕITA AEGA?
Siiski kinnitavad kaalukad argumendid pigem, et bussijaama viimine kesklinnast Ülemistesse on ainuõige samm nii logistiliselt kui ka pealinna arengu vaatest, rääkimata sihist kujundada Tallinnast roheline ja puhas linn. Ideed on juba mitme aasta eest toetanud ka enamikke bussivedajaid koondav autoettevõtete liit.
Härra Pruuli, lobiseda ehk arutleda võib küll, aga kui on argumendid, siis KUS NEED ON? Niisama loosunglike lausete rittaseadmine ei ole ligilähedaltki argument? Muide, autoettevõtete liidu tase on alla igasugust arvestust ja neid rohelus ei huvita isegi küünemusta jagu? Pole siiani näinud aastate jooksul nende poolt mitte ühtainumastki asjalikku lugu!?
Kõige olulisemaks argumendiks bussijaama nihutamiseks Ülemistele on seega selle hea asukoht. Juba praegu on piirkonnal toimiv ühendus nii linna sees kui ka sellest välja tänu trammiteele, rongiühendustele kui ka hästi korraldatud maanteeliiklusele. Lennujaama ning suurte maanteede naabrus muudab asukoha veelgi atraktiivsemaks. Kui selle kõrvale panna veel Rail Balticu tulevane terminal, siis ehk pole idee mõistlikkuses põhjust kahelda.
Kes on hiljuti Ülemiste kandist möödunud, siis on näinud, et ehitustööd terminali rajamiseks juba käivad. Viimane aeg on see perspektiiv ka bussijaama kolimise kasuks pöörata.
Tegu on nii tõsise teemaga, et naljad või kuritegelike projektide haipimine võiks siiski kõrvale jääda. RB terminal ei anna sisuliselt mingit lisaväärtust bussijaamale, sest 100% vale trassi ja projekti elluviimine on nii röögatult kallis, et sõitjate arv jääb väiksemaks kui Edelaraudtee ainukesel liinil!
Ah et Ülemistel on head ühendused juba täna? Rongid sõidavad sealt vaid idasuunas ja mitte ükski neist ei sõida Viljandisse, Pärnusse, Haapsallu ega Paldiskisse, eks? Mitte üks buss ei sõida Keilasse, Tabasallu, Laulasmaale ega mujale? Trammiga on ühendus samasugune ka
Balti jaamal? Ning kui hästi asju seada, siis trammile saab ka Baltis
asuva bussijaama puhul Ülemistel?
Teine ja mitte vähe oluline pole ka argument, et bussijaama viimine
Ülemistesse vähendab kesklinna liikluskoormust. Oleme olnud seni uhked
meie pealinna suhteliselt hea läbitavuse ja suhteliselt väheste ummikute
üle.
Pruuli on aastakümneid olnud rongiäris ja räägib sellist juttu? Kui bussijaam on Kalamajast ja ka peagi kümneid tuhandeid uusi elanikke mahutavast Koplist nii kaugel, siis see ei vähenda liikluskoormust vaid hoopis suurendab! Ja nii nagu rongid (halloo, kes Edelaraudteel rohkem elu näinud, Pruuli või vedurijuht?) vähendavad muuhulgas kesklinna liikluskoormust, teevad seda ka bussid. Täidetud peab olema vaid üks tingimus - et peatus ilma ümberistumisteta sõiduks oleks vajalikule kohale võimalikult lähedal.
Ja seda enam tundub hullumeelsusena lubada ka kaugliinide bussidele
lisapeatusi linnasüdames. Kui seda lubada ühele vedajale, mida Lux Ekspress praegu taotleb, sooviks sama kohe teisedki.
Logistikas ei planeerita asju selle järgi, mis tundub! Ei olnud Pruuli see, kes omal ajal seisis rongidele Ülemiste, aga ka edelasuuna kiirrongidele T-Väikese ja Liiva peatuste lisamise eest! Nii et tollal aina kasvanud piletitulu eest peaks Pruuli kasvõi tagantjärele tänu teistele avaldama!? Kuid mul isiklikult on kahju, et ka pikaajalise ettevõtte "arendamise" järel ei ole kogunenud mingeid teadmisi juhtkonnal. Ja eriti koomilise "argumendi" toob Pruuli välja selles lõigus:
Tõepoolest, ka meie naabrite juures paikneb üldjuhul bussijaam kesklinnas. Aga on ka teisi kaasaegseid ja toimivaid näiteid nagu näiteks Berliinis Charlottenburgi linnaosas, Norras Oslos paarikilomeetri kaugusel kesklinnast või ka Roomas lausa nelja kilomeetri kaugusel. Seega ei saa kaugus kesklinnast olla põhiküsimus uue terminali asukoha valikul, see on ühenduste kavandamise ja ligipääsetavuse tagamise küsimus. Ja ehk see oleks hea viis kasutada linnaplaneerimises uusi viise.
Nojah! See meenutab juba omaaegse Vastse-Kuuste vallavanema taset, kes arvas ka, et rongipeatus ei peagi olema bussipeatusega koos, sest tol hetkel ju bussid nagunii polnud rongidega seotud....
Pruuli võiks ehk tõesti mõelda mõnne valla juhiks kandideerida?
Mõistan, et on olemas ärihuvidest lähtuv lobigrupp, kel on õnnestunud selle otsuse tegemist juba aastaid venitada, aga Tallinna linn koos riigiga ei peaks end sellest häirida laskma ja tegema otsuseid mis lähtuvad üldisest kasust. Eelmine tugev transpordisektoriga seotud lobigrupp suutis Pärnusse lennujaama lobistada. Näeme nüüd selle agooniat. Oleme seekord targemad.
Jah, tõepoolest, oleme seekord targemad. Sest mõni teine (huvi)lobigrupp ei suutnud (või ei tahtnud) piisavalt rahaliselt panustada Pärnu raudteelgi kiiruste tõstmisse, eks ole? Ammugi siis tegeleda Pärnus busside sidumisega rongidega?
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar