teisipäev, 16. september 2025

3 päeva bussisõitu, otse ja ausalt - ei hoolita inimestest ega keskkonnast 1.

 



Eesti ühistranspordis on mõningaid väikseid edusamme, aga olulistest puudustest nagu ei tahetagi aru saada? Raplas on hea näha raudteejaamas (vallavalitsus ei suuda siiani muuta bussipeatuste nimesid) tablood, mis edastab infot nii busside kui rongide kohta, aga miks, nagu alati tablood paigaldatakse valedesse kohtadesse?

Kasutasin seekord, enne Elroni sõiduplaani normaliseerumist, rongi asendusbussi. Igaks juhuks helistasinka Pärnumaa infotelefonile, et teavitada bussile ümberistumise plaanist. Muide, küsisin ka Elroni vedurijuhilt, mis ajal umbes rong Raplasse SAABUB, aga tal oli tekkinud arvamus, et "probleemide aeg on möödas" ja saab normaalselt ümber istuda, kuigi normaliseerusid asjad alle mõni päev hiljem. Ühesõnaga, rong saabub Raplasse tunduvalt varem väljumisajast ja jõuab rahulikult bussile 333 ümber istuda. Elron ei tea sellest aga õhkagi?
Pärnumaa ÜTK juht Andrus Kärpuk ei näe vajadust parandada liini 333. Muidugi on see meie ÜTK-de puhul tavaline, et ei saada aru, mida ÜT endast kujutab, aga konkreetsed ettepanekud peaks olema isegi neile arusaadavad?
Kui liini 333 parandada ei taheta, siis peaks ehk keskenduma vähemalt 3x päevas toimivale Pärnu roni asendavale kiirbussile, sest praegu on 333 liialt ajakulukas, eks?
Miks mitte panustada liinile Rapla Jaam - Järvakandi - Kuiaru - Tammiste - Pärnu kiirbussidele? Teistel aegadel võrreldes liiniga 333. Eesti ÜT puuduseks ongi eelkõige sõiduvõimaluste hõredus ja see tähendab omakorda, et reisijaid on vähe ning piletitulu samuti. Muuta aga seda kõike ei taha keegi, alates küündimatust ministrist omavalitsusteni.


Rapla vallavalitsus ei suuda aga siiani tuua ka bussijaama siia üle. Vasakul on näha pikk ala, kus saaks peatud kõik maakonnaliinid, aga ikka ei midagi! Ükskord tuleb seda teha nagunii, sest praeguse bussijaama haldaja Hepa tahab kindlasti ühel hetkel oma krundi muuks är kasutada. Kesklinna üleviimine on aga totruse tipp. Nüüd taas valimised ukse ees, kuid vallavalitsuses ei ole vist ühtegi inimest, kes bussi kaugeltki oleks näinud?



Siiski vallavalitsus propageerib maal elamist, ainult, et pildil pole ühtegi inimest? Piltlikult see näitabki vallavalitsuse taset. Ja enne kui keegi ütleb, et vald ei organiseeri bussiliiklust, siis kõik omavalitsused on olnud ÜTK asutajaliikmete hulgas ja just nende ettepanekutest sõltuvad lahendused.





Meie koduümbruse kujundamisel pole oluline ainult ühistransport vaid väga palju muud. Siinkandis on meeldiv näha korralikke alleesid ehk et kohati on mõistetud roheluse tähtsust. Rohelist mõttelaadi see aga ei tähenda.



Maal elamine on kahtlemata üks mõnusamaid "elustiile", aga see nõuab suurt panustamist, milles Eesti on taas olnud 30 aastat pigem vastupidisel teel.



Äsja oli uudis, et suletakse järjekordne maapood, Lokutal. Eks see ole loomulik, et neis poodides pole elujõudu ja nagu alati, probleemiks on käive ehk ostjate nappus. Teisalt jäävad aga maapoed vahel peateelt kõrvale ja kiirustamiskombe puhul pole me inimestel ka teedel sõites aega ega soovi neid poode märgata.





Teel siiski lisanus reisijaid, aga kui need palkmajakestest ootekojad on natukenegi inimlikud, siis nende asendused on sageli kohutavad. Muide, Kehtna vallavalitsus on alati olnud millegi arendamisel nagu nõtrade tuiamite kamp - millestki aru ei saada. Selle alla kuulub ka ühistransport. Ükskõiksus ruulib, olulisem on nagu ikka, soe kohta ja küüned raha taha!


Sellesama teema teises postituses keskendun Haapsalu - Pärnu bussiühendusele ja sellele, kuidas sealsed omavalitsused pole vaevunud midagigi tegema. Üks probleem on maakonnapiir, aga näe, liin 333 ületab need lupsti? Miks teiste linnade ja külade puhul ei saa olla sama tegus?


Tootsit võiks mõnes mõttes võrrelda Kehtnaga. Aga kui kehtnalaste jaoks on ühendus rongijaamadega väga oluline, siis Tootsiga on lood teised. Rongi ju pole, selle asemel võiks tuulikud vist õhupalle täis puhuda? Liin 333 ei peaks kindlasti "Pärnumaa ÜTK aukude" täitmiseks siia põikama, sest see muudab sõiduaja veel pikemaks. Mannares saaks tagada ümberistumised?










Minu plaane aga segas paduvihm. Bussijuht oli ka olusid uurinud ja teadis, et vihm tulemas alles õhtul, aga ilmastik ei küsi. Nii otsustasingi, et Kablisse sõit jääb sel hetkel ära, seda enam, et kuigi Pärnu ei ole ligitõmbav linn, võiks siin siiski olla meeldiv. Nii ma ei väljunudki Raekülas, kuigi peagi saanuks ka Kabli bussile istuda. Kas siin saab olema miskit head RB valmimisel? Ei, see on kui poomisnöör me maksumaksja kaelas! Seda enam, et peaks ju rongiga otse Kablisse saama, aga rongid suunatakse hoopis kuhugi pärapõrgusse.


Pärnus aga nägin karjade viisi igasuguseid tegelasi piltidel, kes nii kohutavalt hoolivad inimestes. Enda arvates. Isegi valelikud reformikad on igale poole oma "nägusid" üles pannud.





Nii juhtuski, et keskendusin sõidule järgmisel päeval, eesmärk oli Rõude ehk Läänemaa. Bussid Haapsallu? No ärge tehke nalja, Pärnumaa kosenkraniused sõidava ju autodega! Oma rahva ehk maksumaksja ehk valijate jaoks jäetakse võimalused õppida tundma oma maad. Sõida, peatu, oota ja kola ringi. Lihulas busside ajad ei klapi no üldse mitte!








Ma pole küll mingi arhitektuurispetsialist, aga ilusat elukeskkonda ehk maju on lausa nauditav näha. Ei ole meil vaja klaasist pilevlõhkujaid, oleme MAA! 









Pärnu ja Lihula vahel sõites näeb paljutki. Rattaga matkates oleks olukord veelgi nähtavam, aga paraku ei oota vallavalitsused matkajaid. Miks? Näidake siinkandis ühteainustki bussipeatust, kus olete matkajatele mõelnud? Te ei mõtle isegi bussireisijatele, matkajatest rääkimata? Samuti ei mõtle liiklusohutusele?





























































































Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar