esmaspäev, 9. september 2024

Liinivõrgu muutmise koosolek Pirital.

 

 
Otsustasin minna kuulama esimest koosolekut kogu linna puudutavas "sarjas" ja ei teagi, kas edasistel kaasa löön. Koosolek oli üsna tuline, "lõõmasid" liini 8 bussid ja erakondlik lahing linnaosa ja Kristjan Järvani vahel. Eelkõige linnaosa erinevate erakondade esindajate poolt. Kui aga vaadata, kes LOV poolt kohal olid, siis oli pigem stagnantide kaardivägea tegu, mitte elue edendajatega. Nõlvak, Pilvre jt on piisav näide, sest selliseid poliitikuid Eesti ega ka Tallinn kindlasti ei vaja! Loodetavasti saab järgmise satsiga pigem Erik Vest või mõne teise suguseid asjalikumaid ja hoolivamaid? Sest kas just palju, aga midagi siiski sõltub sellest, keda valida! Kahju vaid, et meil ei ole rohelisi. Neid õigeid, mitte siiruviirulisi.

Ja muidugi, tulisuse suurim põhjus oli paraku liin 8. Kui selles mullu tehtud viga oleks parandatud (ja öeldi, et ei parandatagi), siis oleks koosolek olnud kordades asjalikum ja soliidsem. Raudselt! See on niivõrd põhimõtteline küsimus, ühe asumi ainukese bussiliini suunamine mööda kesklinnast ja trammidest, et näitab ära paraku kogu suhtumise! Kahjuks oli üsna mõttetu ka Olev Partsi esinemine, see vaid viitis aega.

Mainin veel sellega seoses TÕDE ehk tõsiasju. Esiteks, kui liin 8 oleks kuidagimoodi peatunud samas peatuses kui tramm (J. Poska), ka siis ei oleks probleemid nii suured, aga kadunud on igasugune võimalus trammile ümber istuda. Reidi Tee ja Poska peatuste vahe ei ole mingilgi moel sobiv ümberistumisteks.

Ja kuigi koosolekul oli kosta, et tulevikus saad kuskil sadama trammitee peatuses Laeva (vist oli) istuda ümber ka trammile, siis see muudab bussijaama suunal sõiduaja hoopis pikemaks, sest taas tuleb esmalt sõita vajalikust kohast mööda ja siis tagasi.

Ja kolmandaks, Järvani mainitud tõdemus, et Hobujaama kaudu sõites oleks sõitjaid bussis vähem, ei ole kahjuks TÕDE, vaid puhas valearusaam.
See meenutas mulle kolme suurimat sagedasti esitatavat valeväidet ÜT-ga seoses.
* Et Hobujaama kaudu sõites reisijate arv langeb - VALE!
* Et Tabivere peatuse lisandumisel Tartu kiirrongi reisijate arv langeb - VALE!
(Kolmanda pean meelde tuletama)
 
(Võiks ka RB-st rääkida, aga see pole mitte suurimate valede, vaid pigem PETTUSTE ja PÄTTUSTE ehk kriminaalsete tegude hulka kuuluv 100% ulatuses.)


 
Pirital on praeguses muudatuste etapis vähe liine, mida muudetakse, vaid 48 ja 49. Laias laastus on need samm paremuse poole, aga nagu ka tõdeti (Järvan, Parts jt), kaasnevad miinused. Ja rahva hulgast jõuti ka ses osas piisavalt erinevaid näiteid välja tuua.Kuidas neid muuta - loodetavasti sügavalt asju kaaludes, nii et võita võiks nii Mähe kui teiste asumite inimesed. Hea on muidugi seegi, et Pirita suunalt saab Ülemiste Jaama.
 
Tegin ettepaneku kindlasti alustada ka magistraalliinide laiemat muutmist ehk et linna peasuundadel läbivate linnaliinide kõrval ka maakonnaliinide ühendamist. Ilma nendeta jääb asi poolikuks ja nadiks. Kuidas teha ja kes maksab (linn maksab kinni elanike tasuta sõidu linna piires ka neis bussides?) on kaasnev teema. Nii peaks Viimsist/Piritalt saama ka liinidega 114, 174 jt kesklinnast kaugemale, olgu siis Sakku, Sauele, Tabasalusse jm. Ses mõttes ehk olekski 1 ja 18 liini asemel mõttekas kiirem maakonnaliin Laagrisse ja Sauele suunata, nt 114 ja 191 kokku liites mööda Pärnu maanteed.
 
Sellega seonduvalt soovitasin liini 1 ka kiiremas korras liita kas mõlemaga või ühega neist - liinid 21 ja 41. Ilmneski, et liini 1 on kaalutud ka 18. liiniga liita ja eks see oleks vast kõige parem variant? Tõsi, siis oleks mõttekam muudetav liin 49 jätta käiku kõikide peatustega, ja liin 18+1 muuta ekspressiks, sest see on väga pikk liin.

Selle peaks igal juhul veel tänavu ära tegema.

 
Nagu juba ütlesin, koosolek läks kuumaks "läbuks", sest osa osalisi oli kindlasti tulnudki selleks, et lärmi tõsta. See oli ikka üsna kurb vaatepilt. Üks osa oli tulnud muidugi konkreetselt liini 8 vea pärast ja seda saab igati mõista - viga on suur, kuigi distantsiliselt nagu polekski midagi. Veidi eemalt sõitmine ju polekski nagu midagi suurt, aga kõva laks ümberistumiste halvenemise koha pealt on ikka nii laiaulatuslik, et ... linnavalitsus peab aru saama, et jonn neile au ei tee!

Viisakust ja austust kipub igal juhul väheks jääma.


 
Rahvast oli aga kohal tõesti palju, toole toodi vist Lasnamäeltki juurde...


 
Linnaosavanema osaks jäid siinses teemas vaid tervitussõnad.




 
Linna liiniveo osakonna juhataja Olev Parts. Tegelikult võinuks selle osa ka ära jätta ja selgitada samu seisukohti FB ja linna kodulehe lehekülgede, miks muudatusi vaja jne. Iga vähegi asja jagav inimene saanuks ka sellest aru ja hoopis rohkem aega jäänuks aruteluks. Seda enam, et põhjuseid on ammu ja korduvalt lahti räägitud.

 
Ahjaa, ühe asja pean ka kindlasti ära mainima. Valideerimisandmeid ei saa kuigivõrd tõe pähe võtta, sest inimeste sõidu sihtpunkt pole teada. Ah et ümberistumise puhul näeb ära? Vist jah, aga mis kõige olulisem, EI NÄE NENDE INIMESTE SÕIDUSUUNDA, KES EI SÕIDA ÜHISTRANSPORDIGA! Jah, mobiilpositsioneerimine aitab siin mõnevõrra, aga pigem valideerimise võiks modelleerimise jutust üldse ära jätta, seda enam et tegu on mõttetu lisakuluga. Linnasõit tasuta kõigile hoiaks kõvasti raha kokku! Ja asi ei ole ainult validaatorites vaid kogu piletisüsteemi kuludes, aparaatidest ja IT-st kuni palkadeni.

 
Põhinüansid on õiged, iseasi ongi kuidas ja kuivõrd keegi seda reaalse elu ja olukorraga kokku oskab sobitada. Loodetavasti on linna transpordiameti spetsid kõvemad asjatundjad, kui alla Kroonlinna nulli tasemega ÜTK omad. Kuid nagu ütlesin, ka maakonnaliinid kuuluvad magistraalliinide hulka ja need on vaja muuta tasuta. Vähemalt linlastele, kui sellest aru ei saada, et tasuta peaks olema samuti kõigile. 

Ümberistumised peavadki olema võimalikud nii piki- ehk peasuundades kui ka rist- ehk kõrvalsuundades. Seegi on elementaarne, millest efbee vaidlusi vaadates väga paljud siiski aru ei saa.


 
Muide, Piritale minnes käis mõte peast läbi, et üks võimalus on ka osadel tavaliinidel mõni vähemkasutatav peatus vahele jätta, kuid kas mereäärsel lõigul on üldse nii palju peatusi vaja? Võib olla peaks nt Lillepaviljoni ja Mälestusvälja likvidderima ning vajadusel mõnda peatust vastavalt lähemale nihutama? Lillepi mõnisada meetrit kesklinna poole? Buss peatus tegelikult ikka väga tihti ja siinkohal pole ju ka nii olulisi elamualasid vm? Et olin väga varakult teele asunud ja väljusin Rummu peatuses, siis mõne sammuga olingi juba Pirital.



 
Tore on ka mõningate FB sõpradega kohtuda, alati. Mida asjalikum ja suurem kaasalööja, seda põnevam. 

Küsida soovijaid oli muidugi palju, paljudel käed kanged. Ma olin aga koha hästi valinud, LOV laua otsas. Et hea pildistada oleks. Ja kui küsimuste järjekord läks LOV-i osaliste kätte, siis sain esimesena õiguse mina...
Oi, see oli lustlik tunne! Ega siis mode teadnud, et ma pole poliitik! Aga loodan tõesti, et ka 1.liini millegagi kokkusidumine oleks kiiremate valikute hulgas. Ma ei tea küll inimeste liikumissuundi põhjalikult, kuid et liiniga 18 siduda oleks hea, siis halb poleks ka liin 21 ja 41. On ju isegi võimalus klapitada nii, et 1A sõidaks liini21 jätkuna, liin 1B aga 41 jätkuna. Kordamööda?
 








 
Auuu tallinnlased ja eriti end. bussiiliini nr8 sõitjad. Täna (9.9)peeti Pirita linnavalitsuses esimene "arutelu" ühistranspordi liinivõrgu uuendamisest. Rahvas ummistas saali. Paraku järgnes osav poliitmäng, mida dirigeeris tuntud linnavalitsuse nägu Ain Saarna ja kus peataidlejaks oli aselinnapea Järvan. Kogunenuile üllatuseks üritati rääkida üksnes liinidest 49 ja 48 (mis on uus, ehkki linnal polevat raha uute liinide jaoks!) ja mitte nr. 8st, mille kummalist kulgemist on arutatud 1,5 aastat. Ka rahva koosolekutel ja allkirju korjates. Ühel hetkel jõudis Järvan teatada, et jääb kehtima selle muudetud marsruut. Huvitav - millal see uuendus langetati? Võinuks ju kutses kirjas olla?! Siis tuletasid isegi volikogu liikmed meelde, et vastav algotsus tehti uuringuid läbi viimata. Huvitav oli seegi, et demonstreeritud slaididel oli kirjas vajadus koolilaste liikumiseks Lasnamäele, ent, nagu varemgi, ei tahetud nüüdki kuulda, et koolilapsed lähevad ka Kesklinna koolidesse, inimesed haiglatesse, kontsertidele, teatritesse. Ümberhüppamised Reidi teel on ohtlikud eriti lastele. Järvan kuulutas rahulolematud kampaania tegijaiks ja ka mitteadekvaatseiks, pakutud faktimaterjali ümberlükanud Erik Vest sai häbimärgistatud kui valetaja. Kõige lõpus oli Saarnal käepärast võtta vanem proua, kes kuulutas, et. 8. liiniga on kõik paremaks läinud ning volikogu jätkas istungit toimunu kohta midagi ütlemata. Ehk siis - klassikaline valedega auru väljalaskmine. Mainin detaile, sest karta on, et homme teistes linnaosades jätkuvad "arutelud" lähevad sama stsenaariumi alusel - eesmärgiks on linnavõimu arvamuse kehtestamine linnaosa volikogu pealtvaatamise juures, et saaks öelda - me kuulasime rahvast.
Muide, too vanem proua, kes ütles, et 8. liin on väga heaks muutunud, ei eksinud ju!? Aga MITTE sellepärast, et see Hobujaamast mööda sõidab, vaid ikka liini kokkuliitmise pärast. Nii et järjekordselt on ikka minul juba aastaid õige suund olnud ja mis parata, mõistan vist ÜT loogikat kõige paremini. See pole uhkustamine, lihtsalt nii on, sest ma pole peaaegu ühegi ettepaneku ja ideega eksinud - kõik, mis tehtud, on ka kümnesse läinud (ametnike apsakad pole minu apsakad) ja MIS TEGEMATA, pidurdab igas mõttes kõige seonduva arengut. 10, 20 ja rohkemgi aastat!

 
Ja juttu jätkus kauemaks....





 
 
Muidugi küsitakse ka, kas Järvan ikka ise ka bussiga sõitnud on? 
 
 
Igal juhul Järvan tunneb mingil määral valdkonda, mitte nii nagu suur osa teistest sõnavõtvatest poliitikutest. Mis sest, et minu jaoks on Isamaa üsna ÜT vastane erakond ja enamus sellegi poliitikutest tegutseb vaat et ÜT arengute vastu (Viljandi ÜTK juht, paljud kohalikud poliitikud Jõgeva jt omavalitsustes jne). Erki Savisaarele mainisin möödaminnes, et kui Keskerakond oleks rohkem asjatundjaid kuulanud ja oma tagumikku liigutanud, oleks nad võib olla endiselt Tallinnas võimul.

 

 

 

2 kommentaari:

  1. Odavam oleks kui 49 jääb muutmata ja loodaks 8A mis Viru bussiterminaali sõidab. Mis puudutab mereäärseid peatusi, siis Orlovi loss ja sealne muuseum, Lillepaviljoni peatus peaks ikka jääma. Inimesed töötavad seal.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Tänud!
      Jah, 8A oleks üks võimalus, kuigi eks see oleks hõredama graafikuga kui senine 8, mis oli. Tõsi, Viru terminali aeg on läbi, ka 8A peaks jätkama nagu 8, aga võib seda teha Hobujaama ja Pärnu maanteed pidi, ühinedes kaugemal praeguse liini trassiga.
      Minul ei ole nende peatuste vastu midagi, kuid vahemaad on nii väikesed, et kellelgi ei jääks selle tõttu tööl käimata. Tõsi, ajavõit oleks vaid paar minutit, kuid võidaks ka loodus, sest õhk jääks puhtamaks.

      Kustuta