laupäev, 17. august 2024

Prangli

 

 
Olen üsna ammu Pranglil mitu korda käinud (alati ei saakski minna,s est merehaigus kõvema tuulega kimbutab). Et aga lootes, et "kollektiiv jääb monoliitseks ka edaspidi" oligi võimalus minna sinna taas. Igal juhul tasub selline võimalus ära kasutada, vahel imestangi, et isgi nooremapoolseid inimesi on, kes meie saari millekski ei pea. Ehkki pole sageli nad ise neile kordagi sattunud.
Aga meelde tuli jälle lemmik, M-Klubi. Kui mehed pidid ümbermaailmareisile minema, siis sadamas läksid mingi vana "küna" juurde ja kirusid Marssalit. Arenes lühike filosoofiline arutelugi, pärast selgus, et Marssal oli hoopis suure ja uhke laeva tellinud. Mulle aga tegelikult meeldivad väga sellised arhailised laevad. Kaua sellega oleks popsutanud, ei tea, aga siiski nautisin vaatamist ja pildistamist.

Kui tekstiga  siin teemas lõpule jõudsin, hakkasin mõtlema, kas peaksin nägema vaeva ka lisainfo oma blogisse lisamisega suuremal määral? Kes tahab, leiab ju otsides mujalt, infot mille iganes kohta? Ja kui lisaksin, siis eelkõige, milliste kodulehtede, blogide vm infot ning millise suunitlusega? Kas teema sees jooksvalt või hoopis lõpus? Ma pole ju nt EAS ja Puhka Eestis palgaliste töö ärategija, eriti kui nad raiskavad ka maksumaksja raha?
 
 
Leppneeme sadam muidugi lahedalt kujundatud, mõni detail oli aga nagu hiljem selgus, osa me teenusest. Muide, nagu arvata oligi, siis mõnes kiirusega mängus ei ole ma mingi tegija, pigem ikka viimaste hulgas. Aga täpsusega seotud asjades nii mõnelgi hetkel sain käed taeva poole tõsta ja röögatada...
Igal juhul ääretult lahedad mängud!


 
Selle "võrkmõrdkatamaraaniga" õnneks sõitma ei pidanud...





 
Varsti jõudiski Wrangö kohale. Rootsikeelsena siis ongi Prangli nimi Wrangö. 

Wrangö ehitati spetsiaalselt Kelnase - Leppneeme liini jaoks. Seda siis Loksal, 2013.



 
Meri oli hommikul peaaegu tüünjas. Aga võeh, kui palju on kormorane siginud, nende arvukust peaks tõsiselt piirama! Ja kuigi meri lage, pole ju maju, puid ega teid, siis pildistada ja nautida ikka mõnus.





 
Pranglile sõites kestab sõit pea 2x kauem kui võiks, sest tuleb poolenisti ümber saare sõita ja Kelnase asub "nurga taga". Kui aga tahaks üksinduses puhata, siis peaks selleks käsile võtma Aksi saare, mis pildilt paistmas. Nüüd on sinna ka mingi maja ehitatud ja võiks selline võimalus täiesti olla. Isegi praeguses vanuses vast läheks mõneks päevaks. Kasvõi juba sellise vaate pärast, kus puud on peaaegu nagu vees.
 
 
Aga sõidamegi juba Prangli saare traaversil. 
 
Pranglisaar koduleht
 
 
Viimsi vald üllitas mõni aasta tagasi ka lehe Prangli-Eri
 

Prangli saarel on ka oma FB leht:







 
Ühel hetkel hakkab paistma ka laeva Eestirand kalmistu.



 
Kauguses paistab aga omamoodi fenomen ehk Keri saar. Ka sinna oleks huvitav muidugi minna.












 
Kuidas Pranglil liikuda? Võib ratta laenutada või jala minna, aga on ka taksosid ja "ühistransport" ehk kastikad. Osa neist loomulikult vanad GAZ-id. Ja täiesti mõistetav, et sellistel saartel on natuke lõdvemad nõuded, arusaamatu vaid, miks asjade lubamisega nii kaua on venitatud. Meie autojuht sõitis ka mööda teid väga proffessionaalselt. Seetõttu julgesin ka mina eeskirju tiba lõdvemalt võtta ja metsateedel mingis hetkeks ennast püsti upitada, et pilte püüda. Omal vastutusel muidugi.

 





 
Jutukas giid jagas meile aga aina infot nagu varrukast ja mh sain teada, et praegu on saarel ka ca 200 voodikohta. Vägev! Semptembrist pidid aga külastajad kaduma nagu tina tuhka, kui seeneturistid välja arvata. Usun, et siiski võiksime rohkem ka sügisel saartele puhkama minna? Saaks kohalikud ka veidi rohkem teenistust!

 
muidugi mõnede piltide kvaliteedi pärast. Autokastist pole lihtne pilte saada, vahepeal kõigutab nagu merel ja rohkemgi.



 
Prangli kool.
 
Prangli saarele asutati vallakool Jõelähtme mõisniku loal 1869. a. sügisel. Kooli tegelikuks organiseerijaks ja asutajaks oli Jõelähtme kirikuõpetaja Paul Loppenowe, kes noil aastail asutas peaaegu kõik selle kihelkonna vallakoolid ja kannab seega õigustatult Jõelähtme kihelkonna koolide isa nime. Esimeseks ja kauaaegseks koolmeistriks oli saare oma mees Johannes Preiholm, kes õpetas oma kodusaare lastele koolitarkust kuni 1890. aastani. Tema järglaseks sai Jaan Krönstöm - Mäe Jaan,kes pidas koolmeistri ametit kuni 1898. aastani. Järgmised kooliõpetajad olid väljaspoolt saart. Need olid: vennad Johannes ja Julius Heimbergid, Al-der Lepp, Hans Melles, Al-der Fildbach jt. Alguses peeti kooli talutares Uustalul. Preagune koolimaja on ehitatud 1900. aastal ja täidab omaülesandeid ka käesoleval ajal. Endisest vallakoolist sai Prangli Saarte Algkool, alul 4-,hiljem 6-klassiline.Üheks kauaaegsemaks koolijuhatajaks tol ajal oli Harry Jürimaa (Jüruman).





 
Seeneleminekuks on veel liiga vara, aga see ei tähenda, et üldse seeni ei laiaks. Vähemalt pildile püüdsin mõned saada.






 

 Muidugi käisime ka maagaasi toru juures. Sellegi kohta on küllaldaselt infot igas võtmes.
 
 
Vandiraiujad  võtavad "õnneks" ka lennukid. Järgi vaid mootor.









 
Muidugi käisime ka Eestirand kalmistul. 

Juminda tragöödiast Meremuuseumi kodulehel








 
Ehkki ma kõige puhul ääretult vilets määraja, ei tähenda see, et ma ei püüaks seeni, taimi, kiile, liblikaid jm pildistada.

 
Vist on tegu kapsaliblikatega ja neid oli mererannal üsna palju. Taim on siin arvatavasti merisinep.




 









 

Leidsin ka mitmeid väikseid narmikuid ja puidikuid, viimasel pildil peaks olema kaitsealune pruun kübarnarmik, üks kahest meie "punaste pisaratega" narmikutest. Oluline on alati ka alakülge pildistada, aga ega mul lihtne koogutada pole, sp ei saa vahel häid pilte. Mõne seene puhul tuleb lihtsalt seen üles noppida.

 
Aga idüll on Prangli kindlasti, igas mõttes. Ajas muidugi muutuv, aga see ju loomulik.





 
Ja kämpingud on kindlasti täiesti piisav võimalus ööbimiseks. Muidugi poleks paha ka omaette ja privaatsemalt kuskil metsas või mererannas. Kuuldavasti hinnaklassi hoitakse üsna stabiilsena. Seda tore teada ja eks kõrged hinnad peletaks ju kergesti, kui on olemas võimalus ühe päevaga edasi-tagasi ära käia. Aga näeb selle päevaga hoopis vähem, saar on väärt mitmepäevast vaatamist.
















 



 
Mul on õnn mäletada ka aegu, kui Pranglile sai ka Vesta ja pildil oleva Helgega. Nostalgialaks.


 
Hea Prangli koguduse liige ja toetaja!
Kiriku aknad on väga halvas olukorras ning hädavajalik oleks need veel sel aastal korda saada.
Vallavalitsuse selleks aastaks määratud raha on kulunud juba renoveerimiseks ning nende tööde käigus selgus ka akende halb olukord. Aknad oleks vaja enne talve korda teha, ja kui raha pisut rohkem saame, siis valmivad ka paari aknasse väikesed vitraažid kunstnik Urmo Rausi töökojas.
Aidake kaasa ja toetage töid ning annetage EELK Prangli koguduse arveldusarvele EE174204278608298000, märksõna “Aknad”.
 










 
Mõned kadakad olid aga marju pilgeni täis!






 















 
Karm vastuolu onju? Saareelanikud näevad vaeva, et kohalikku poodi kaupa tuua ja siis tulevad maakad ja kukuvad ostma? Küll aga saab kõrvalt ka mitmesugust kohalikku kraami.

 


 
Taimedel põhinevaid napse, kadakõlut ja ka limonaadi. Väga hea oli see jääga küll.



 
Kultuurimajas käis aga kibe töö, et meile kala (või kana) pakkuda. Ja väga maitsev praad oli, lõhe polnud sugugi kuiv.




 


 
Ka mõnda räsitud rohetäpikut võis näha....


 
... ning admirale.



 
 
Need mõlemad mänud olid ühed mu lemmikutest.
 

 
 
Ja kellegi aia taga kasvas "muundunud" tatikas või puravik. Üle aia ei hakanud ju ronnima nii et ülimalt kahju, aga altvaade jägi tegemata. Puhas looduse kätetöö igatahes.
















 
Aeg oli tagasiteele asuda. Maakera kumeruse taga paistsid ka mõned laevad.







 
 
Veel kord pildile ka Aksi saare puid.



 
Ja sealne maja. Oh, kui saaks kasvõi ühe suve veeta selles ajahamba poolt puretud talus....






Muuga.






 
Ja õhtuks olimegi Leppneemest väikese ringiga Rohuneeme sadamas.





 
Ning oi, mida head-paremat siin sai!




 

 
Et päikeseloojangupunast oli vähevõitu, tõi üks vabatahtlik seda pildile juurde.






 
Koju sõites sai aga UFO-sid pildistada...






 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar