neljapäev, 21. september 2023

Õhtu Vana-Kalamaja tänaval ja hiljem päevasel ajal.

 

 
Jalg haige pikemat aega ja ise loll, panin veel nädalavahetusel koormuse peale. Aga tänaseks enam-vähem ja mõtlesin, et soojal õhul na kena minna lõpuks vaatama uue tänava valgustust. Teadsin ja hoiatasin ammu ning korduvalt ette, et tulemus saab hullem kui see üsna kena tänav. Kartsin, et tänavavalgustus pigem rikub selle tänava võlu ära ja järjekordselt oli mul õigus!

Siiski, on paar kohta, mis on üsna kenad ja üks, mis on väga ilus. Seesama, muuseumi õu oma eripäraste ja väikeste lambikestega. Hommikul keegi Paaver rääkis Terevisioonis, küll uputuste teemal ja minu teada ta üsna asjalik mees. Arhitekt, olgu siis linna- või maastikuarhitekt. Üks neist, kes vist koolitavad ja õpetavad teisi, kuidas elada ja liigelda. Ehk siis koolitavad läbi uuenenud tänavate. Ja nagu olen öelnud, tänav ise sai tõesti üsna kena ja jalakäijasõbralik. Siiski, kes koolitab neid arhitekte ja planeerijaid? Olen nõus selle tänamatu ülesande enda peale ja koolituse põhiosa toimuks talvel - iga uuenenud tänava puhul peaks planeerijad talv läbi sel tänaval lund rookima. Veel parem, kui teeks ka juhieksamid ja sõidaks talv läbi jällegi samal tänaval lumesahkadega.

 
Kõige hullem on Balti väljak. Kui tänav sai ilus ja vaid valgustus rikub selle, siis Balti jaama taga pole peaaegu midagi ilusat. Seepärast enne seal alustamist tegin mõned kenamad pildid Kopli tänaval. Ja pange tähele, väikesed valgustid tagavad üsna hea kõnnitee valgustatuse, kuid sõidutee valgustid teisel pool olevat kõnniteed ei valgusta. Järeldus? Keegi järeldaks, et ei peagi, mina järeldan, et see sõidutee valgustus tuleb hommepäev likvideerida! Ning asendada KORDADES SÄÄSTVA;A kõnnitee valgustusega. Muide, sel lõigul võinuks selle väga edukalt lahendada koos kõnni- ja trammitee vahel oleva piirdega, madalad valgustid (sellised, mis ka trammijuhte ei pimestaks), läheks kenasti asja ette.

Küll aga hoiatan: SELLE APARAADIGA TEHTUD PILTIDE PUHUL EI NÄITA TULEMUS REAALSET VALGUSTATUST ÜKSKÕIK MILLISEL KOHAL! Pigem püüab automaatrezhiim keerata "valgustust peale" ehk heledamaks, kui reaalsuses on. Kuid kohati siin pildid ilusad, mida ei saa öelda Vana-Kalamaja tänaval pildistatu kohta

 



 
Kole ja kõle! Ei päästa seda pallivalgustid ega eemal puude all olevad mõnusad toolid. Isegi 3- on selle väljaku kohta liiga lahkelt pakutud. Hinne 1-.







 
Ja tänava esimestel meetritel saingi tõestuse: selline valgustus tapab tänava võlu! Pimestab mingil määral pealekauba ja nagu karta oli, paistab paljudele akendesse. Sama kuulsin ka ühelt inimeselt. Hiljem küsisin ka ühelt perelt, kes jalutas, neile tundus esialgu asi positiivsem.
Ja ei ole pisimatki kahtlust - hästi valitud valgustitega, mis asunuks majade ja aedade küljes, olnuks pilt ilusam, romantilisusest rääkimata! Kui siin, n.ö. autovabal lõigul ehk asjal veel mingi mõte, siis edasi asi katastroofiline!

 
Selle pildi järgi oleks nagu okei? Mina eelistan siiski säästmist, elegantsust, otstarbekust, inimlikkust.

 
Mõne pildi järgi saab aga aimu, et kohati kõnniteed üsna pimedad. Ja kas peaks valgustama ikkagi sõiduteed ja vihmeveerenne?

 
Ka Kotzebue väljakul oli suur valgustus pigem häiriv, kui sobiv, samas traatidele riputatud kohtvalgustid üsna inimlikud.  Ei pimesta, ei häiri vaid pigem toovad jällegi välja väljaku võlu! Sama teinuks ka madalad postid mõnes kohas väikeste sobivate valgustitega.
Mitu watti on nende suurte valgustite võimsus? Vägisi punnitatud kõrgelt valgustada maapinda?






 
Ja Kalamaja apteegi esine kõnnitee võiks selle kõrval sõnastades olla pime nagu kotis!

 
Nagu ütlesin, pildid ei ole päris reaalsusele vastavad, aga siiski, kohati on majad nagu tondilossid sellise lahendusega




 
Eelnevat juttu tõestab isegi Kalma sauna valgustus.

 
Edasi minnes aga ei saanud algul pihtagi, mis toimub! Olen siiski õppinud kiireid järeldusi mitte tegema ja kuigi kohati tundus autojuhtide käitumine väga matslik, siis tegelikult oli asi hoopis vastupidine.
Ning möllu läigus selgus taas samatasandilise tänava pluss - autojuhid said ükskõik kuidas manööverdades üsna sujuvalt takistustest mööda ning ümber pöörata.
(Reguleerijaid muidugi polnud ega tulnud, hiljem nähtud üksik muponaut oleks nagu keset kõnniteed näppinud midagi allpool vööd, igatahes tööga ta ei tegelenud. Kui muidugi oli üldse töötav muponaut).

 
Kui enam Kalma sauna kõrvale porimülkasse ei saa parkida, siis tuleb seda teha Niine tänava vasakul poolel!? Ja jeebiga ikka nii, et buss läbi ei mahuks? Keegi hiljem nurises, et buss nr 3 sõitvat nagu kuuvarjutus, ma`p saa küll nõustuda! Tagasiteel oli teisi 4 tükki lausa olematu intervalliga! Nagu planeeritav Kopli rong, ma ütleks! Nad küll ei sõitnud, vaid seisid, aga uhke vaatepilt ikkagi!

 
Muide, ka üks buss sõitis ristmikule välja ja jäi sinna seisma. Aga ... ta ei pannud liiklust kinni, vaid vastupidi, sellega võimaldas Vana-Kalamaja ja Tööstuse tänavalt tulevatel autodel hoopis ümber bussi nina liikvele pääseda!


 






 
Nunnu!

 
Mõned pujäänid muidugi püüdsid läbi pressida, aga kui arvestada parkija taset, siis vaevalt et ta ainuke sel tasemel on. Aga õnneks, nagu ütlesin, sai tagurdada ja siis edasi sõita.


 
Veel üks kolevalgusetänav, saastav ja kulukas!

 
Ka siin olid kohtvalgustid ja üsna kena mulje jätsid.

 
Aga siingi oli vasakpoolsel kõnniteel üpris pimedaid lõike, kahjuks fotokaga seda kontrasti tabada ei õnnestu.



 
Hmh, keegi väitis faces, et majade fassaadidele ei tohi juhtmeid paigaldada?


 
Kalamajal on aga ka oma Valge Daam...

 
Ma ei uskunud, et kaugemal see valgustus ilusam oleks ja pöörasin otsa ringi. Ja sattusingi planeerijate-arhitektide koolitusalale. Parkimine on siin tõeline täppistöö! Talvel aga arvatavasti saavad sahad lund lükata ainult vasakule, sellele eraldiolevale rattateele. Sest paremal on ju parkimiskohad. Kui sinna lükata, peab teine sahk filigraanse täpsusega lükkama lume parkimise markeerpostide vahele? Selle tagajärjel kõnniteed suurt enam alles ei jäägi ja kojamees omakorda peab kühveldama luma tagasi.
Ehk tuleks arhitektid siia lumevalle voolima kitsas-õhukesteks vaaludeks?



 
Ristmikule jõudes oligi nagu bussijuhtide suvepäevad, pillerkaar täies hoos, ainult pidu ei olnud! Kahju, et pole valimiste eelne aeg, oleks vähemalt poliitikud siin ehk pirukaid ja kohvi pakkunud?




 
Kuulsale pöördekohale oli aga õpilane Kiir kivid veeretanud.....

 
Aga muidu ilus ju?


 
 
Päevasel ajal on mulle siin alati meeldinud, nii et parem ongi positiivse tooniga jätkata.





 
Võrreldes esimeste päevadega on rohkem hakatud sõitma seal, kus ette nähtud, aga päris rahul siiski olla ei saa.


 
Niine tänava ristumiskohas vist ka muututud tähelepanelikumaks, kuigi siiani puudub selle suuna artturitele mingigi viide ristumisest peateega. Täna vähemalt polnud vasakul teepoolel parkijaid ja märgid lausa üksteise järel.





 
Kahtlemata aga paljud siinsete liikumisvõimalustega rahul. Küll aga pole ei täna ega arvatavasti ka homme kellegi asi "roolis" telefoniga rääkimine.




 
Nagu öises teemas kirjutasin, parkimine on siin aetud hirmus täppistööks, lumesaha juhid hakkavad kurja vaeva nägema, sest ei saa ka lund lükata vasakule  (pildil paremale) liiga palju, sest siis postid jäävad ette.





 
Mida suuremaks aga vähesed puud hakkavad kasvama, seda vähem näeb märke, sest mitmes kohas need puude taga. Miks küll?




 



 
Kõnniteelt mõnes kohas näeb märke kaugelt, aga need, kellele need mõeldud, nii pea ei näe. Alumine pilt tehtud sõidurajalt.











 

 


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar