neljapäev, 3. august 2023

Kuidas peab busside liinivõrku looma?

 

 
Kuigi samal teemal olen aastaid kirjutanud, on reis Tartu - Jõgeva bussiliiniga ning edasine jätk Tallinna üsna hea ülevaade. VABANDAN viltuste piltide ja peegelduste pärast, kuid jätan ikkagi osa pilte alles. Tegelikult jutustavadki pildid oma loo, püüan vaid tuua esile neid seoseid, mis liinivõrgu koostamisel olemas. Ja eks aknast välja vaadates saabki sageli aimu, mis ja kuidas, oma roll selles sõidus ja üldse sõitudes on ka emotsioonidel Eestimaa vaadete puhul.

Teadlikult panin avapildiks Tartu bussijaama reisiraamatukogu. Hea ÜT taseme puhul pole ükski asi tähtsusetu ja isegi selline asi näitab kasvõi sedagi, et mõeldakse inimesele ja ka roheliselt. Mina aga jagasin saadud Eesti Loodused siia-sinna laiali ja üks näha siingi riiulil.
 
 
Need kaks pilti aga jutustavad üsna palju. Sest vaatama peab ka selja taha ja ka Tartus on bussijaam vaja üle viia vaksalisse, kaubateede asemele. Iga maakonnaliini buss peaks Tartu linna LÄBIMA, mitte alustama kesklinnast. Kuidas täpsemalt, on valikute küsimus, see liin võiks ehk kulgeda Lõunakeskus - Tartu Jaam - Tartu Kesk, nende juttu kelle arvates peame vanamoodsalt, aga rõõmsalt kasutama bussidele jõudmiseks AINULT linnaliine ja ümberistumisi, ei maksa üldse tähele panna. Sama muide kehtib ka Jõgeva kohta, kuhu buss suundub.

Teine asi, et bussidel küll kiri, mis jätab eksitava mulje, nagu oleks asi riigi käpa all, ongi teine suurim probleem. Ei mingeid hankeid ega erafirmade kaasamist, vaja on RAS bussiettevõtet. See võtaks ka maha igasugused pidurid maakonnaüleste liinide korraldamisel ja igas mõttes ongi vaja bussiliine kokku panna (nagu äsjased linnaliinid Tallinnas). Kõikide liinide puhul muidugi pole see mõttekas, sest "külabusse" on ka vaja ja mida ikka võita, kui püüda näiteks Tartu - Vasula - Lähte - Tartu vm liine kuhugi kaugele suunata. Kuid see on siiski marginaalne osa. Kujutage ette, kui seegi liin sõidaks vaid nt Palamuseni? Oleks nagu üsna hea, aga .... kaob ära võimalus sõita ükskõik kellel Tartu ja Palamuse vahelistest peatustes Kuremaale ja Jõgevale, seega väheneks ka täituvus. See, et õhtuti on teatud ulatuses palju liinid üsna tühjad, on paratamatus, kuigi vahel ongi põhjuseks just kogu päeva lõikes halb liinivõrk. Kui ei saa Jõgevalt Luuale, polegi ju loota, et keegi väga sõidaks Luualt Jõgevale. Või hoopis Kuremaa? Ärgem unustage, et maakohtade elanike arv sõltub ikka võimalustest. Võimaluste puudumisest muidugi ka, aga ikka negatiivselt!

 
 
Üks pilt vahele : ON HETKEL OLEMAS PLATS, ALUSTAMAKS OSALISELT MAAKONNALIINIDE SUUNAMIST SIIA! Endiselt tartu linn lähtub Reno Laidre jt ühistranspordi vastaste soovidest?

 

 
Tartu on muidugi üsna suur ühistranspordi keskus ja busse siin väga palju. Kahjuks aga ka Tartumaa ÜTK uus juht suuri muudatusi käima pole lükanud, kuigi paremaks on mõnigi asis siiski läinud.
 

 Tartu BUSSIJAAM VAKSALISSE!
Lisan siis ühe pildi vahele. Edaspidi peaks Tartus asuma kaug- ja maakonnaliinide peatused Tartu 1-7 nt, Kaubamaja ees Riia maanteel. Kui ruumi vähe, tuleb osa neist kasvõi siia üle tuua. Mitte Süku parklat ega muud. Autovabaduse puiesteed ju tehakse, aga see pigem propaganda, vaja on reaalset ühistranspordikeskset linna.

 
Seekord oli liin uus suur kuldne buss ja see, et ca pooled kohad tühjad, ei näita et sõitjaid poleks. Ja nagu näitas kogu sõit, siis oli ka Palamuselt kaugemale ning Kuremaalegi sõitjaid. Igapäevaste sõitude jaoks piirkonda, kuskohast käiakse Tartusse ka tööle ehk siis sagedamini, ongi tund sõitu piiriks.

Aga see, et siiani pole käiku pandud Jõgeav Jaam - Palamuse - Luua - Elistvere Mõis - Tabivere Jaam busse, seotuna rongidega (ja rongidki täna ikka veel ei peatu Tabiveres), on kurjast! Kui korraga toimivad liinid nagu 733 ja ümberistumine Tabiveres tollele liinile, on see isegi teatud ebamugavusest hoolimata väga tugev pluss reisijatele, sest võimalusi oleks tunduvalt rohkem. Ehk siis valikuid sõita vastavalt sobivale kellaajale.

 
Hea tabloo on muidugi edu üks aluseid. Ka võõrama jaoks või hoopis pimedal ajal.

 
Ootetingimused on väga olulised, reisijate arvates kuskil 4-5 kohal. Selle poole pealt on meil aga asjad rohkem kui hapud. Lausa häbitegevalt hapud! Tegu on vist lausa kõrgemalt poolt tulnud juhistega, paigaldada maksimaalselt odavad ja mõttetud katusealused ja tee mis tahad, mitte mingit häbi ei tunta. Olgu siis linnas või maal. Ei kaitse need ju sisuliselt mitte millegi eest - tuul ulub, vihma peksab tuulega sisse ja lõõskava päikese all küpsetab vaat et pareminigi.
 
Kas aga tartus liinil 733 piisab Peetri ja Mõisavärava peatustest? Kindlasti mitte! Üks peatus võiks olla Linnamuuseum ja teine Vahi tänava ristis, vahemaad on liiga pikad. Arvestama peab siin kahe asjaga, linnaliinid ei ole piisavad, et mingisse peatusesse jõuda ja vahemaad üle 2 km selgelt liiga palju. Ei tulda ju bussile ainult sõidetava tänava äärest aga ristisuunas eemalt ja pikad vahemad kutsuvad reisijaid vaid busse mitte kasutama. Ka Kaupmehe ja Kõrveküla vahe on liiga pikk!


 
Oluline on alati ka uute elamurajoonide järgi peatuste sobitamine, hoolimata selelst, et näiliselt on need vaid autodega rikkurite jaoks. Üheks aspektiks veel seegi, et ka siit võidakse soovida sõita Lõunakeskusesse, Maarjamõisa vm.



 
Alati on aga rõõm näha mingitegi külaturgude taolisi kohti, tingimused nende laienemiseks on aga väga viletsad ja eelkõige omavalitsuste ükskõiksuse tõttu.


 
Möödalibisevad kaunid maastikud eõid aga meelde ka äsjase uudise, mille järgi Lux Express sulgeb Viljandi - Tallinn liinid. See oli ootuspärane, sest tegu pigem ärimeeste sooviga vägisi punnida liine sinna, kus neil pole tulevikku. Eriti tühi on too liin Paide ja Tallinna vahel ehk et busse sõidutatakse lihtsalt kümneid kilomeetreid Viljandi reisijate nimel, samal ajal aga tee läbi sisuliselt inimtühje kohti. Seal oleks olulisem hoopis rongide väga tihe liiklus ja bussidega juurdevedu, olgu siis Paidest või mujalt. Siinne kant aga näitab, et bussiliin on edukas just siis kui trassil on rohkesti suuremaid aga ka väiksemaid asulaid.






 
Hea on näha muidugi ka palju kordatehtud elamuid.







 
See, kas alleesid on palju, pole bussisõitja koha pealt just oluline, küll aga matkajatele ja jalutajatele.








 
Ülimalt olulised on ka peatuste nimed. Olen ülimalt rõõmus, et siin Äksi peatusest sai Äksi Kirik ja Keskuse peatusest Äksi Keskus. Korra panin isegi puusse, kui endisest Äksist praegusesse Keskusesse kõmpisin! Ning KOHANIME olemasolu peatuse nimes on oluline ka otsingumootorite tõttu, nagu peatus.ee. Kes ei ole päris kursis, ei oska ju otsidagi mingi peatust nimega KESKUS. Või ei taipa sedagi, et mõnes asulas on olemas mitu peatust ja väljubki bussist hoopis kaugemal sihtkohast.
 
Õnneks neid näiteid on, nagu saue ja saku vallas nimedele JAAM lisamine, Võhmas algsest jaama peatusest Võhma Jaam muutmine jm. Kuid see on vaid piisk meres, mõnel pool tehakse hoopis vastupidi.


















 
Ühe enam-vähem pildi sain ka mu ühest lemmikvaatest, veskist üle põllu.

 
Jõgeva vallavalitsus aga vist teadlikult solgib ühistranspordi populaarsust. Ei olnud ka tänaseks valmis Jõgeva Alevikutee peatust Pedja jõe silla juures, ei ole ka Tähe peatust suurimate korterelamute juures. Ning ei sõida bussid nende ka Piiri peatuse kaudu. Põhjust ega põhjendust ei ole, vallavalitsus lihtsalt keerab käru!Jõgeva ja lähima peatuse, Mutso vahe on üle 4 kilomeetri!


 
Muide, kohalikud poliitikud rõõmustavad aina uute tanklate üle, saamata aru, et nende üleküllus tõstab veelgi rohkem kütuse hinda.


 
 
Endiselt puudub ka post nr 3, siin.


 
Vihmailu.




 
Küllap aga tasub kohalikel rõõmustada, et ambitsioonikad keskväljaku ehk kivikõrbe plaanid vette vedama läksid. Mõistlikum on väiksemas mahus väljakut arendada ja ühtlasi puid juurdegi istutada. Eestis võiks ju olla ükski linn, kus väljaku puhul mõeldakse aina suuremale temperatuuride tõusule ja võimalustele selle leevendamiseks.





 
Hm, Elron? Eesti Raudtee? Millal ekraanid ja stendid saavad olema seal, kus nad peavad olema?

 
See raamat aga sobib just Haapsalu rongis lugemiseks. Paraku...


 










 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar