pühapäev, 6. märts 2022

Koidula Jaam - Rõuge - Tsirguliina Jaam ja Võrust Tõrvasse. Apr 2021.

 

Pühapäev, 25. aprill 2021

Koidula Jaam - Rõuge - Tsirguliina Jaam ja Võrust Tõrvasse.

 

 
Rõuge.
Foto: minu eraarhiiv.

Vaadates üle Lõuna-Eesti bussiliiklust, avastasin, et kuigi ammu on räägitud muuhulgas murest, et Rõuge ja Haanja vahel bussiliiklus olematu. Usute, et üks buss päevas ja lisaks üks veel neljal päeval nädalas? Samas on tegu lõiguga, kus sõiduaeg vaid 13 min. See oleks nagu kahe vihavaenlase värk? Suurvald, mis loodi, ajas kindlasti paksu verd üles ja oli vaidlusi erinevatel teemadel? Naaber ei salli naabrit? Või mis on põhjuseks, et siiani ei ole nii lähedaste kohtade vahel bussiliiklust?

Kui vaadata Lõuna-Eesti bussiliiklust üldiselt, siis on piirkondi, kus olukord on enam-vähem. Seda näeb siis vaadates Valgamaa ja Kagu ÜTK (akna)raamides. Raamides, kus nähakse vaid tõmbekeskusepõhist liinivõrku, mille puhul siis on ka Võrust nii Haanja kui Rõuge bussiliiklus justkui enam-vähem (või pigem vähem). Ristsuunalisi liine aga just ei olegi. Ja see ei kehti vaid Haanja - Rõuge ühenduse kohta. Eesmärk ei saa ega peagi olema mingid töölesõitude liinid, vaid elementaarne liiklussagedus elukvaliteedi jaoks vajalik. Kuidas aga kujundada liine nii, et oleks ka piisavalt reisijaid?

Muide, Tsirguliina (Sangaste Jaam) lähedal on selline koht nagu Laatre. Toobiga busse päevas Otepää - Valga liinil, aga mitte ühtegi Antsla ega Võru suunal! Muidugi, millegagi sobitada busse on siin hõreda rongiliikluse tõttu väga raske.


Koidula Jaam 11.50
Vastseliina 12.25
 Haanja 12.45
Rõuge 13.00
Antsla 13.35
Tsirguliina Jaam 14.05


Tsirguliina Jaam 11.40 (rongilt)
Antsla 12. 10
Rõuge 12.45
Haanja 13.00
Vastseliina 13.20
Koidula Jaam 13. 55. (rong suvel tp)

 
Tsirguliina Jaam 15.20 (rongilt)
Antsla 15.50
Rõuge 16.25
Haanja 16.40
Vastseliina 17.00
Orava Jaam 17.30 (suvel L,P rongile)


Koidula Jaam 15.10
Vastseliina 15.45
Haanja 16.05
Rõuge 16.20
Antsla 16.55
Tsirguliina Jaam 17.25 (rongile)
 
Orava Jaam 18.40 (rongilt)
Vastseliina 19.15
Haanja 19.35
Rõuge 19.50
Võru 20.10
 
Tsirguliina Jaam 18.35 (rongilt)
Antsla 19.05
Rõuge 19.45
Haanja 20.00
Võru 20.20 

Kui liine teenindab Võru, siis peab sobitama ka liine, millega bussid saaks hommikul nii Tsirguliina kui Koidula kanti. Seda juhul kui õhtused bussid pakutud variandi järgi nii Haanjast kui Rõugest Võrru pööravad ehk pakuvad ka liine, mida kl 20 paiku kummaltki suunalt ei ole. Nii pole ka Otepäält Tsirguliina,  Kanepist Otepääle sel ajal ja ÜLDSE EI OLE BUSSE  Võrust Otepääle.

Võru 9.15
Peetrimõisa 9.30
Kanepi 9.45 (buss Tartusse)
Otepää 10.10
Tsirguliina Jaam 10.50

Ei ole ka busse Võrust Koidulasse lähedasel ajal just neid kante pidi.

Võru 10.10
Husari 10.30
Otsa 10.40
Obinitsa 11.00
Koidula Jaam 11. 15

Kui ajaliselt klapib võib Obinitsa - Koidula - Jaam vahel vaadata ka võimalust põigata läbi Piusa rongipeatusest. Üleüldse on see näide sellest, kui vilets on tegelikkuses liinivõrk ja kuidas sellega ükski omavalitsus tegeleda ei taha! Ehk enne valimisi hakatakse taas elu edendamisest rääkima?
Ja veel saab süvenedes aimu, et pikemad liinid annavad palju rohkem võimalusi sõitjatele, on ökonoomsemad ning samas võivad paljudes külakohtades anda olulise sõiduvõimaluse.

Ettepanekute eest tänulik, ka võimalikele vigadele viitamise eest!

********************************************
 

 
 
27.04.
 
Lisan siia veel mõne mõtte  piirkonna kohta. Eelkõige Võrut silmas pidades. Rongiliiklust ei püüa taastada ka suurimad kohalikud "vedurid"-poliitikud. Sest oluline pole mitte piirkond ega inimesed vaid koht. Soe koht! Selle hoidmiseks või saamiseks on vaja teada kahte reeglit. Vähem suuri, rohkem väikseid asju, millega näidata ennast tegusana, juttu aga hästi palju. Ja teiseks, kui terendab euroraha, siis selle kulutamisel võib ka suurelt rumalustele raisata....  Aga see selleks.
Bussiliikluse parandamine ei oleks suur vaev, ei peaks ise tegema näppusidki mullaseks. Enamuse teeks ära ÜTK (kelle juhatuses iga omavalitsuse inimesi), tasub vaid nõuda ja kõrged ninad pealinnas, kes kiitlevad, kuis arendavad bussiliiklust! Tegelikkuses on vaja on ainult ühte: TÖÖD TEHES OLLA SÜDAMEGA ASJA JUURES! 

Kuhu saab Võrust sõita? Tartusse. Ka Põlva suund on siin abiks, sest eesmärk on ikka Tartu, kuid see annab mingitki kasu ka Põlvale. Ja pealegi on seal konkurents, kommertsvedajad teevad ise, mis vaja! Mujale?

Otepää. 
MITTE ÜHTEGI BUSSI!
Värska? 
5 bussi, neist pea ühegi sõiduaeg ei kannata kriitikat. Sidumine rongidega? Null!
Räpina?
Ca 4 bussi.
 Tõrva ja kaugemale? 
Null! Sest pika ringiga sõitvat ühte bussi ei tasu vaadatagi.
 
Enne kui ühe suuna käsile võtan, anna teada vahvast juhtumist ühe teise ÜTK piirkonnas. 10 aastat (nagu Kagu-Eestiski) on ülivähe tööd tehtud ja kirjavastusena sarnastele teemadele sain sõnumi: "Ega meil sisulisi vastuseid ei ole, aga püüame ka järgmised 10 aastat ettepanekutega arvestada"! Ehk, et ei kavatsegi tööd tegema hakata, see on üleliigne vaev! Valgamaa ja Kagu ÜTK puhul sama lugu?
 
Enim meeldib mulle prioriteedina Võru suunalt Otepää. Muidugi on Tõrvasse, Pärnusse ja isegi Kuressaarde otsemaid teid, aga Otepää on ise piisavalt oluline koht. Muidugi ei huvita asi sealseidki vallaisasid, aga see pole minu tegemiste juures üldse tähtis. Sest erinevalt neist mind huvitab inimesed ja riik. Lisaks Otepää kaudu sõit olulist ajakadu ei põhjusta, küll aga annab täiendavad võimalused täituvuse parandamiseks. On ju bussiliikluse kavandamisel  täituvus kõige olulisem. Sest mida rohkem reisijaid, seda rohkem ... rahulolevaid inimesi?

Vaadata tuleb ka piirkonnas kohti, mis olulised ja kuhu samal ajal bussid mingis ulatuses sõidavad või inimesed liiguvad muu transpordiga. Ja vaadata tuleb piire, neid, mis just takistavad ökonoomset ja efektiivset toimimist. Rolli mängib see, kuidas on seotus rongidega, kui palju aega kulub sõitjal ühes või teises peatuses ümber istudes rongisõiduks jne. Avaliku ehk nn maakondliku liinivõrgu puhul on väga pikad liinid nagu Tartu - Pärnu erandid, vaja on mingeid sõlmpunkte, sest kuigi liin peaks läbima 2-4 keskust, siis kaugemale tüürimine oleks juba väga probleemne. Seega, optimaalseim oleks Kose - Võru - Kanepi - Otepää - Pühajärve - Arula - Mägiste Jaam - Tõrva.
Kes vähegi kursis, saab aru, et liin läbib väga olulisi kohti, seega on lootus reisijatele LÕIGUTI väga hea, aga tekivad ka võimalused suuremate kohtade vahel sõita. Seega, kasu on mitmekordne.
Lõigud.
Kanepi - Karste on olemas mingi bussiliiklus, aga see ei taga mitte midagi. Võru - Raiste on mingid kohalikud ühendused, aga vähe. Otepää - Kuigatsi - sisuliselt olematu! Kuigatsi - Tõrva? Ärge naerge! Kohalikud liinid on sageli hommikuti ja õhtuti ühtepidi sõites tühjad, see veel üks põhjus, miks vaja kokku liita.

 
 Sõiduaeg Võrust Tõrvani sel liinil oleks parimal juhul 1.30 ligi, ooteajaga Mägiste Jaam peatuses 1.40. See on ju täiesti üleelatav? Ajad umbkaudsed. Ja kindlasti saab ka kiiremini. Mägistel rongi aegadega sobitatud. Käigus iga päev.
6 bussi päevas tähendab ka lisavõimalusi Tõrva jaoks, kuhu Tartust täna vaid 4 bussi päevas ja pühapäeval sedagi mitte .

Rongidele ümberistumisel Mägistelt Tartusse/Tallinna sinisega, Tartust/Tallinnast mustaga.

VÕRUST.
 
Kose - Võru - Kanepi - Otepää -  Mägiste Jaam - Tõrva 
 
 Võru 6.30., 12.05., 16.45
Otepää 7.25., 13.00., 17.40
Mägiste Jaam 7.45-50.,  13.20-25., 18.00-05*
Tõrva 8.15., 13.50., 18.30

Kose - Võru - Kanepi - Otepää - Mägiste Jaam - Tõrva

Võru 9.45., 13.45., 19.15
Otepää 10.40., 14.40., 20.10
Mägiste Jaam 10.58-11.05., 15.00-05., 20.32-37
Tõrva 11.30 ., 15.30., 21.00
 
TÕRVAST.

Tõrva - Mägiste Jaam - Otepää - Kanepi - Võru - Kose

Tõrva 10.35., 14.35., 17.45
Mägiste Jaam 10.58-11.05., 15.00-15-05., 18.10-15*
Otepää 11.25., 15.25., 18.35
Võru 12.20., 16.20., 19.30
 

Tõrva - Mägiste Jaam - Otepää - Kanepi - Võru - Kose
 
 
Tõrva 7.20, 13.00
Mägiste Jaam 7.45-50., 13.20-25.,
Otepää 8.10., 13.45
Võru 9.05., 14.40

* Nende busside puhul tuleb kaaluda seisuaega Mägistel 18.00 - 18.15. Kuna selle aja sees sõidavad mõlema suuna rongid ehk et mõlemalt bussilt saab mõlemale rongile ja vastupidi. On küll mõningane lisaajakad, nii 7-8 min, aga selle peaks üle elama küll.

 
Hommikul Valgast kaks rongi järjest, valisin hilisema kahel põhjusel. Võrust oleks esimesele rongile tulek väljumisega ehk liiga varajane, kuigi selle bussiga vast Mägiste kaudu Tartusse keegi ka ei sõidaks, kuna kommertsliin olemas. Teisest küljest on sel ajal ka buss Kanepist Tartusse nii, et kaaluda võib varasemat varianti, väljumisega Võrust 5.20, Mägistes rong 6. 39 ja Tartusse saabumine 7.26, Tallinna 9.29.
Tõrvast jõuavad bussid Tartusse 7.35 ja 9.35, seega on teisele rongile jõudmine mõttekam, sest see jõuab Tartusse vahepealsel ajal, 8.35 ja Tallinna 10.46. Otsebussi Tallinna sel ajal Tõrvast ei olegi ja isegi ümberistumisega Mägistes oleks sõit mõned minutid kiiremgi kui nn otsebussiga.

Et busside tuurid kuidagi sobitama saada, on vaja veel ühte bussi Tõrvast Võrru. Murekohaks on see, et Kuigatsi teeristist õhtusel ajal enam busse Tartusse ei lähe, seega on vaja kas pikendada sinnani üks Tartu - Elva või veel parem, lisada buss Valgast Tartusse, väljumisega Valgast ca 19.00 ja Kuigatsi Teeristis 19.30. Seda enam, et viimane buss Valgast Tartusse sõidab ikka üle mõistuse vara! Väljub 17.15 ja siis sõidab ka Tõrva kaudu! Ning vajadusel saab ka vähemkasutatavad peatused vahele jätta, Elvast aga sõita Tartuni pea peatusteta.

Tõrva 19.10
Kuigatsi teerist 19.27-33**
Otepää 19.55
Võru 20.50

** ümberistumisvõimalus kahe bussi vahel, sõiduks Valgast Otepää ja Tõrvast Tartu suunale.
 
Mida tähendaks see iga teele jääva küla, asula ja linna jaoks?


********************************************



5 kommentaari:

  1. Aili Valb
    Isiklikust seisukohast. Oli aeg, kui veel bussidega sai palju liigutud. On ikka väga väga ebamugav võita Rõuge kaudu Haanjasse...ja sealt siis edasi nt Ruusmäele ja Luutsnikule...kui saaks otse Rõugest. Topelt maa ja süda ka paha lõpuks...

    · Vasta
    · 1 t tagasi

    Neeme Sihv
    Aili
    , mõistetav. Kuugi maainimene ehk VEIDI pikemast sõidust numbrit ei tee, siis ei pea ka ta kannatust proovile panema ju.
    Nagu seegi kui soovitatakse Võrust Otepääle läbi Tartu sõita. Vms

    · Vasta
    · 1 t tagasi

    Aili Valb
    Neeme Sihv
    Kord olude sunnil, tee oli kiilakas, sõitsin Kanepist Otepääle Kambja kaudu... oli see vast sõit!

    · Vasta
    · 1 t tagasi · Muudetud

    Neeme Sihv
    Aili
    , tahtsin Jõgevalt Raplamaale saada. Hea, et kõik klappis, kokku 5,5 tundi.
    Jõgevalt aga Järva-Jaani, vahe vast mingi 50 km, sõit 200 km ja 5 tundi.
    1

    · Vasta
    · 1 t tagasi

    Aili Valb
    Neeme Sihv
    Vanainime tahab saada ruttu koju 😛 ei jaksa loksuda.
    1

    · Vasta
    · 34 min

    Neeme Sihv
    Aili
    , eks seepärast ma ja päevased ja õhtusedl liinid kujundasin, tööle neis suundades sõitjaid vast eriti polegi.

    · Vasta
    · 31 min

    Aili Valb
    Neeme Sihv
    Ega vist.

    · Vasta
    · 30 min

    Aili Valb
    Samas väga tänuväärne, et bussid haigla juurest läbi sõidavad!
    1

    · Vasta
    · 30 min

    Neeme Sihv
    Aili Valb
    osa busse. Sõmerpalu, Põlva jt suundade bussid peaks ka Kubija või Koseni sõitma.

    Vasta
  2. (Kohalikud) poliitikud armastavad kutsuda maale elama. Eks ikka maksude pärast? Aga miks nadilt tullakse või LAHKUTAKSE hoopis? Elukvaliteet on märksõna ja kui kutsuda neid kommenteerima, siis nad ise küll ei tule! Mulle küll meeldib asju teada saada, PÕHJUSTEST rääkimata.

    Neeme Sihv
    Hea kui Rõuge, Haanja jt kohtade inimesed nõu annaks.

    · Vasta
    · 7 t tagasi

    Enn Koger
    Neeme Sihv
    Arvata on et käiakse ning liigutakse autodega.Palju on neid majapidamisi kus autot ei ole, kuigi see pole keskkonnasäästlik aga liberaalne , mugav .täna on keskonnasäästlikum, kui tellitakse kaup lähedalasuvasse pakiautomaati või koju. Lihtne oli lammutada raske ehitada aeg on juba ka kaup..
    1

    · Vasta
    · 6 t tagasi

    Neeme Sihv
    Enn
    , sõidetaksegi. Kuid veel küllaga need, kes ka lastega busdiga Vana-Vastseliinasse või Rõugesse tshillima läheks.

    · Vasta
    · 5 t tagasi

    Enn Koger
    Neeme Sihv
    Pead sättima oma käigud bussiliinide järgi , me ei suuda täna midagi sättida juba ammu..
    1

    · Vasta
    · 5 t tagasi

    Terje Lillmaa
    Kui sõidab rong, peab liikuma ka buss, et rongile ja rongilt Obinitsa saaks. Ootan seda liini väga!

    · Vasta
    · 5 t tagasi

    Neeme Sihv
    Enn Koger
    kui neid liine oleks. Tahtsin võrus puhates sättida Rõuge ja Haanja ühele päevale...
    Ja olen ka piisavalt maal elanud. Kui mul oleks maakoju ka nii s... liiklus, LAHKUKSIN.

    Neeme Sihv
    Hea kui Rõuge, Haanja jt kohtade inimesed nõu annaks.

    · Vasta
    · 7 t tagasi

    Enn Koger
    Neeme Sihv
    Arvata on et käiakse ning liigutakse autodega.Palju on neid majapidamisi kus autot ei ole, kuigi see pole keskkonnasäästlik aga liberaalne , mugav .täna on keskonnasäästlikum, kui tellitakse kaup lähedalasuvasse pakiautomaati või koju. Lihtne oli lammutada raske ehitada aeg on juba ka kaup..
    1

    · Vasta
    · 6 t tagasi

    Neeme Sihv
    Enn
    , sõidetaksegi. Kuid veel küllaga need, kes ka lastega busdiga Vana-Vastseliinasse või Rõugesse tshillima läheks.

    · Vasta
    · 5 t tagasi

    Enn Koger
    Neeme Sihv
    Pead sättima oma käigud bussiliinide järgi , me ei suuda täna midagi sättida juba ammu..
    1

    · Vasta
    · 5 t tagasi

    Terje Lillmaa
    Kui sõidab rong, peab liikuma ka buss, et rongile ja rongilt Obinitsa saaks. Ootan seda liini väga!

    · Vasta
    · 5 t tagasi

    Neeme Sihv
    Enn Koger
    kui neid liine oleks. Tahtsin võrus puhates sättida Rõuge ja Haanja ühele päevale...
    Ja olen ka piisavalt maal elanud. Kui mul oleks maakoju ka nii s... liiklus, LAHKUKSIN.

    Vasta
    Vastused
    1. Neeme Sihv
      Tulge maale elama, hõikab vallavalitsejad jt kui soe koht ja raha paistavad....

      · Vasta
      · 5 t tagasi

      Enn Koger
      Neeme Sihv
      Maal elamine on eluviis ja olen märganud Võrumaal liikudes uusi uhkeid elamuid , rikkad kolivad maale aga kohapealseid vanu jääb vähemaks ..keskklassile ja kohapeal elamiseks on tarvis töökohti,, aga isegi kohapealsed käivad tööl kaugel..

      · Vasta
      · 5 t tagasi

      Neeme Sihv
      Enn
      , muidugi asjad muutuvad. Kuid eesmärk ei saagi olla, et vaid autoga tööle, lapsed kooli ja huviringi ja sõprade, vanaema vt juurde, mängima, kuhugi rongile ja bussile vastu jne jne.
      Rääkimata külastajatest.

      · Vasta
      · 5 t tagasi

      Enn Koger
      Neeme Sihv
      Seni kuni liberaalsus ruulib ja maaelu arengukava käib valitsuste vahetuste järgi ja sihtotstarbelist raha juhitakse EL jagamistingimuste järgi, puudub meil riiklik lähenemine ;ametnikud ministeeriumides on esmalt ustavad parteile ja alles siis riigile.

      · Vasta
      · 4 t tagasi

      Neeme Sihv
      Paraku jah

      · Vasta
      · 4 t tagasi

      Aivar Viin
      Enn Koger
      Mäletad, kuidas esimest korda Munamäel käisime, Rõugest vantsisime jalgsi Haanjasse, lõpupoole lootsin juba iga kurvi taga näha seda kuulsat torni! Ja tagasi saime bussiga Rõugesse, seal toimus pärast ootamist ümberistumine ja sõitsime Sänna kaudu Nurssi! Aga tore oli!
      2

      · Vasta
      · 1 t tagasi

      Enn Koger
      Aivar Viin
      Jah , sellest on üle 55 aasta möödas , me ei osanud tahtagi , nautisime antut aga täna on ju lõpmatute vajaduste loomise maailm ,mis täis ei saa ja lõhki ei lähe..või ikkagi läheb- konkurentsis 😉
      1

      · Vasta
      · 57 min

      Neeme Sihv
      Eks elutempo ole ka muutunud ja ega vajalike sõitude puhul taha ka pool päeva kulutada. Ja aastakümneid noorematel nüüd ka paremad rattad jms.
      Kuid ka loodushoid nõuab oma.

  3. Tõrvast otepääle saab liin 13A hommikuti.aga otepäält hommiku tõrva ei saa kuidagi.ja vastupidi õhtul ei saa Tõrvast-otepääle ja sealt tagasi saab 13b,c aga kell 14.10 juba.Meil bussijuhtidel otepääl ooteaeg 5 pool tundi.selle asemel jõuaks uuesti tõrvas ära käija.

    Vasta
  4. Tänud!

    Ma usungi, et etatud aegadel on molutamist üksjagu, selle asemel et sõita. Väljaspool tipptundi muidugi võib karta, et sõitjaid vähe, aga vähe on neid eelkõige siis, kui sõiduplaan niisama paika lärtsutatud. Ning usun ka seda, et bussijuhid peavad saama hästi puhata, aga parem kui nad "üle ei puhkaks" ehk et ikkagi sõidaks. ja kui klapitada, siis võib asjal päris palju jumet olla.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar