Jalutama Jõelähtmele.
 
 
Nii
 nagu arst käskis, püüan ma ka teha. Jalutamine kuulub ju stabiilse 
koormuse hulka!? Muidugi olin ma "kaval", sest tahtsin nagunii kord 
Jõelähtmel ära käia! Tõsi, pean vast uuestigi minema, sest Kostivere 
karstialale minemiseks on vaja veidi teist riietust - eelkõige 
kummikuid. On seal vast niiskemaid kohti, aga on ka siugusid. Kuid 
suurimaks takistuseks on kemplus, mis käib seal veiseid karjatava 
tegelase jt osapoolte vahel. Nimelt pole rahvusvahelise tähtsusega 
karstialale ammu normaalset ligipääsu. Vald soovib maa-ala endale ja ma 
ei tea, kaugel sellega lood on. Küll aga on alal loomapidaja rikkunud 
ligipääsu. Tegelikult peaks olema üldse võimatu, et sellised asjad 
juhtuks! Sest ei ole siin ju asju, mida varem pole teada, seega saabki 
kõike normaalsete inimeste poolt tehtava puhul ette näha ja ARVESTADA! 
Arvestada kaasinimestega, loodusest rääkimata.
 
Aga
 alustame algusest. Istusin bussi, et sinnakanti sõita. Olenevalt 
kellaajast ja liinist kestab sõit sinna erineva aja. See on muidugi üks 
suur puudus Harjumaa bussiliikluses, et ajad erinevad ja see on vaid 
suure segaduse allikas. Olgugi, et töö- ja puhkepäeviti on linnaliiklus 
erinev, aga see ei ole põhjuseks erinevaid aegu tekitada!  Lisaks 
sellele suudab ÜTK teha peaaegu KÕIK väljumisajad töö- ja puhkepäeviti 
erinevaks! Sõita tahaks tegelikult kaugemalegi, sest lisaks karstialale 
on pea sealsamas ju ka Jägala juga, Jõelähtme elektrijaam ning Neeme 
küla. Bussidega aga kohtadele, mis ka Jõelähtme vallale turismi 
eesmärgil nende endi sõnul üliolulised, niisama lihtsalt sõita ei saa. 
Eks üheks põhjuseks vast seegi, et vallavanem pole eriline 
ühistranspordi fanaatik, pigem vastane.
 
 Juhatuse koosseis alates 27.02.2020
  Andres Harjo
  Andrei Novikov
  Andrus Umboja
  Ago Kokser
  Vladimir Arhipov
  Einar Vallbaum
  Mikk Lõhmus
  Herkki Olo
  
  09.04.2018 toimunud juhatuse koosolekul valiti juhatuse esimeheks Andrus Umboja. 
ÜTK tegevdirektor on aga Andrus Nilisk, Koselt. Ka Kose pole mingi eeskuju läbi aastate ühistranspordis olnud. 
Tagamaadest saab aimu siin:
 
Andrus Umboja
 MTÜ Põhja-Eesti Ühistranspordikeskuse juhatuse esimees, Jõelähtme vallavanem
  Mis
 umbusaldajad meie oleme. Ministrit saab umbusaldada riigikogu. Meie 
ütlesime välja, mis seis reisijateveol reaalselt on. Arvestada tuleb 
Harjumaa bussiliiklust tasuta reisijateveoks ümber korraldama asudes 
sellega, et meil on 4,8 miljonit reisijakilomeetrit kommertsliine, mida 
ähvardab ärakukkumine; teiseks tuleb arvestada sellega, et osa inimesi –
 ja see ei puuduta ainult Harjumaad – liikleb rongiga. Meil on aastaid 
prioritiseeritud raudteetransporti: ostetud uued rongid, uuendatud 
raudteeliine, ärgitatud inimesi rohkem raudteega sõitma. Nüüd teeme siis
 tasuta bussiliinidega varem tehtu kõik olematuks: kes enam rongiga 
sõidab, kui buss tasuta on! Reisijateveo küsimused on palju keerulisemad
 ja komplitseeritumad kui ainult tasuta bussisõit.
 Kui 
üksmeelselt selline märgukiri Kadri Simsonile sündis? On ju juhatuses ka
 Tallinna esindajad, kus tasuta transport toimib ja teisigi Keskerakonna
 liikmeid…
 See otsus oli konsensuslik. Nii Tallinna 
esindajad kui ka näiteks Maardu linnapea Vladimir Arhipov (Keskerakond –
 HE) said aru, et sellise mudeliga, nagu Kadri Simson on välja käinud, 
meie ühistransport toimima ei hakka.
 Puhas häma ja 
demagoogia nagu ÜT valdkonnas RE ja Isamaa aastaid on ajanud. 
Kommertsliinidega koostoime oli siis ja on ka täna täiesti võimalik. 
Kommertsliinid saaks näiteks liikuda põhisuundadel, eeltasutud bussid 
aga kõrvalsuundadel, mis pakuks PAREMAID võimalusi inimestele, mitte ei 
lõhuks kuidagi süsteemi. Ka rongidega võrreldes polnud põhjust arvata, 
et neilt reisijad kaoks. Tänaseks see tõestatud, aga ega keegi oma vigu 
tunnista! Veel vähem oleks neilsamadel poliitikutel tekkinud tänaseks 
soov midagi paremaks muuta!Muidugi võiks eeldada, et ÜTK juhatus 
koosnebki ühistranspordi tõelistest "padupooldajatest", siis 
tegelikkuses on nimesid nähes suur kõhklus. Pigem tõendab, miks 
ühistransport on oma olemuselt eelmises sajandis. 
 Teel muidugi 
mõtisklesingi ka ühistranspordi üle. Ja õnneks või kahjuks on Sebe 
bussid erinevad. Sinnasõitev oli umbne, logistas läbi linna, mh 
remondipiirkonnas ja nii ajas seest keerama. Seega ka rohkem 
alternatiividele mõtlema. Kuna varemgi mõelnud, et Aruküla kandist oleks
 sinna ju ka bussiliiklust vaja, siis selle nurga alt vaadates on asi 
ülilihtne! Raasiku - Kostivere vahel mingit liiklust on, aga  see on 
nadi ehk piirkonna külastamiseks sobimatu. Ka kohalikele liiklemiseks. 
Pealegi, ka ümberistumisega rongidele on sõiduaeg Balti jaamast 
Jõelähtmele täiesti võrdväärne bussidega, lihtsalt mugavust on rohkem. 
Ning kui tõepoolest ka Jõelähtme bussiliinidel teha muudatusi nii, et 
Balti Jaam pole ainuke sihtpunkt, vaid bussid suunduks kesklinnast edasi
 suures osas, olekski rong see alternatiiv, millega ikkagi Balti jaamast
 saab Jõelähtmele.
MITU KORDA PÄEVAS PEAKS JÕELÄHTMELT BUSS RONGILE VIIMA?
 Seepärast
 olekski igati mõistlik panna sõitma maakonnaliinid Aruküla Jaam 
peatusest vastavalt vajadusele läbi Kostivere kas Jõelähtmeni, 
Jägala-Joani ning Neemeni. Neemeni vast minimaalselt 4x päevas, 
Jägala-Joani aga sagedamini, kuni 6-7 x päevas? Talvine sõiduplaan 
muidugi erineks mõnevõrra ehk üks buss Aruküla Jaam - Kostivere - 
Jõelähtme - Neeme võib ka vähemaks jääda, selle sageduse juures mitte 
rohkem. Ja loomulikult oleks need bussiliinid Arukülas rongidega seotud,
 võimaldades ühe päeva jooksul külastada nii karstiala, juga kui ka 
Neeme küla. Kasutada sellist varianti saaks ka Tallinna jt kooliõpilased
 ekskursioonideks. 
 

  
Neile
 poliitikutele, kes seisid ja seisavad tasulise bussiliikluse eest, 
teadmiseks, et piletite ostmisest loobumine tähendab ka kiiremat 
sõiduaega. See tähendab ka säästu, sest tegelikult saaks loobuda isegi 
ülikallist piletiaparatuurist ja asendada see sisenemise-väljumise 
loenduritega. Olulisim on aga mõju, sest kallis piletihind igapäevastele
 sõitjatele ei kutsu sugugi auto asemel ühistransporti eelistama. 
sadakond eurot kuus, pere puhul veelgi rohkem, ei ole väike raha
 
Tallinn
 vajab muidugi ülikarmi autoliikluse piiramist! Uskumatu milline 
liiklusvool Tallinnas on, tekib tunne, et tööd ei tehtagi või kui 
tehakse, siis ainult autosõiduga seonduvalt. Ratastega ja tõuksidega 
peaks olema sõitmiseks sisuliselt tühjad tänavad mitmel pool. Õigemini, 
koos ühistranspordiga ja neil tänavatel võiks olla lubatud autosõit vaid
 kaupade kohaletoimetamiseks päevasel ajal. Keeruline on, aga vajalik!
 
Muide,
 meie komme hirmkalleid ja -suuri tee-ehitusi ja seejärel teeremonte 
teha tähendab sedagi, et ühed levinumad transpordivahendid on 
tee-ehitusega seotud masinad. See pole majandusareng vaid selle 
hävitamine! Maavarade kulutamine liiga suures mahus ja selleks ka 
liigselt ressursse kulutada kohaletoimimiseks.
 
Ühesuunaliseks 
 ehk autodele vaid üks rida? Ülejäänu bussidele ja ratturitele? Tahad 
oma autoga saada Haaberstisse vm, siis palun, kupata ümber linna, 
ringteed pidi! 
 
Mis raha ja materjalid küll kuluvad sellistele teedele? Rekasid ei tohiks vast üldse läbi Tallinna lubada?  
 
Mingist
 hetkest läheb suur elamurajoon siin-seal üle kõikvõimalikeks ettevõtete
 ehk ka logistikakeskuste piirkonnaks üle. Tohutud maa-alad on kaupade 
edasi-tagasi liigutamise eesmärgil täis ehitatud, kuigi nende koht pole 
sugugi ilmtingimata linnas. Aga see kõik on muidugi globaalne 
huina-muina... 
 
Vann,
 vanni järel vann.... Vanniks nimetavad veokajuhid neid vanne, mis 
pildil. Nende eesmärk on maksimaalselt vedada kõike, mida vaid koormasse
 tõstetakse ja mida rohkem, seda uhkem! Eks kopadki, mis maapõuest 
muudkui kaevavad, muutu aina võimsamateks. 
Ma lihtsalt tunnen 
nii ja samas ka tean, et kui ehitaksime vaid seda, mida vaja ja nii 
suurelt kui vaja, oleks vähem ka liiklust. Oleks vähem isegi autosid 
vaja toota! Puhas keskkond on olulisem kui selline raha ahnitsemine!
 
Materjalimahtudest
 üheainsa suurprojekti puhul saab aimu siingi. Kuigi Tallinna piiril 
suuremad teed on veel mõistetavad, aga mitte väljaspool, kaugemal. 
 
Mingil hetkel sain bussis aimu, et hakkame normaalsusesse jõudma! Tunne muutus hoobilt teiseks. 
 
Kuid eeldada võib, et linn neelab lähitulevikus ka kõik siinse alla.... 
Linna
 ümbritsevate piirkondade poliitikute jaoks on ju meelitavaim 
maksumaksjate lisandumine, seega, tuldaks vaid, ükskõik kes ja kuidas? 
Eks näis.
 
Kuigi sellised teed koos kõige kõrvalolevaga pole sugugi normaalsus. Kahel pool teed olev on omavahel ära lõigatud. 
 
Kas kunagi on pool Eestit selline? 
 
Tõsi
 see on, et meil on Lool liiklus nagu linnas , iga 15 min tagant ja 
Kostiveres ka hea liiklus. Aga ülejäänud vald peab vaatama kuidas ise 
liikuma saab.
 Jõeläthme
 vallas on koolide juures, LOO, Kostivere, Neeme. Lisaks meil on 
huvikoolina ka Muusika ja  Kunstikool. Bussid pandi käima selle 
riigipoolt eraldatud huviringide lisarahastuse taha eest, et ka 
kaugemalt lapsed saaksid nendes osaleda ja kohale  ja tagasi koju saada.
 
Karm
 tõde? Kindlasti saaks maakonnaliinide puhul tagada, et osa neist 
täidavad ka vallaliinide rolli, ainult, et OTSTARBEKAMALT ja parema 
täituvusega. 
 
Hommikul
 saaks mingi buss tuua õpilase kooli, aga samas täidaks see ka Aruküla 
Jaamani juurdeveorolli, kuskohast siis alustada päevast liiklust. Jürini
 sõit täidaks üksiti rongidevahelise aja ja võimaldaks seal peatuda 
erinevates peatustes ning samas saaks ühendatud Jüri nii mõnegi rongiga 
võimaldamaks sõitu Jürist Aegviidu suunal ja vastupidi.
 
Aruküla Jaam - 7.45 - Neeme 8.25.
Neeme 9.15 - Aruküla Jaam 9.52- 58 - Jüri 10.00
Jüri 10.10 - Aruküla 10.21-27 - Neeme 11.07
Neeme 11.20 - Aruküla Jaam 12.00 - Jüri 12.15
Jüri 13.00 - Aruküla Jaam 13.13 - Neeme 13.43
Neeme 13.50 - 14.30-36 - Jüri 14.50
Jüri 15.10 - Aruküla Jaam 15.21-27 - Neeme 16.07
Neeme 16.15 - Aruküla Jaam 16. 55
Aruküla Jaam 17.32 - Neeme 18. 12
Neeme  18.30 - Aruküla Jaam 19.10
Aruküla Jaam 19.25 - Neeme 20.25
 
 
KABERNEEME
 ühendustega oleks keerulisem. Kes sõidaks Jõelähtmele, kui tihti? 
Mõttekam võib tunduda sõit Kiiu ja Kuusalu kaudu läbi Anija Kehrasse? 
Sest nii saaksid ühenduse ka paljud need kohad, kus praegu ühendused 
puuduvad nagu Anija - Kehra jm.
Kaberneeme - Valkla - Salmistu  - Kuusalu
 - Anija - Kehra Jaam, sõiduaeg umbes tund ja rongiga ca 30 min, oleneb,
 kas saab klapitada kiirema või elektrirongiga. Elektrirongi pluss 
iseenesest ka pääs Raasikule ja Arukülasse. Poolteist tundi Tallinna 
pole ju tavasõitudeks midagi liig paljut? Kehra puhul aga hea klappimise
 korral saaks sõita hoopis Tartu suunal, ka Aegviitu.
 
Kaberneeme 7.20 - Kehrast rong 8.20, Narva 8.24, millelt saab Tapal ka Tartu rongile.
Rongid Tartust ja Tallinnast, Kehra Jaam 8.30 - Kaberneeme 9.30.
Kaberneeme 9.40 - Kehra Jaam 10.40, rong Tallinna.
Rong Tallinnast, Kehra Jaam 10.45 - Kaberneeme 11.45
Kaberneeme 12.50 - Kehra Jaam 13.50, rong Tallinna.
Rong Tallinnast, Kehra Jaam 14.20 - Kaberneeme 15.20
Kaberneeme 15.30 - Kehra Jaam 16.30, rong Tallinna (paarikümne min pärast ka Tartusse)
Rong Tallinnast (ca 20 min varem ka Narvast), Kehra Jaam 17.00 - Kaberneeme 18.00
 Kaberneeme 18.20 - Kehra Jaam 19.20, rong Tallinna ja 20 min pärast ka Tartusse.
Rong Tallinnast (Tartust ka ca 20 min ooteajaga) Kehra Jaam 19.45 - Kaberneeme 20.45.
 
Palju
 sõltub bussijuhtide töötuuridest ehk puhkeaegadest, sõiduplaan on 
näitlik. Ning kasutada saab ka erinevaid bussijuhte ehk optimeerida 
toimimist.
 
Vaadata võib ka kaugemale. Need liinid tagaks ühenduse Leesiga, samas oleks lisaühendusteks Kuusalu - Kehra Jaam kui olulisima lõigu vahel. Sõiduaeg Leesilt on samaväärne bussidega sõites.
Leesi - Kuusalu -  Anija - Kehra Jaam
(Loksalt) 6.10 - 7.10, rong 7.15 Aegviidu - Tallinn
8.15 - 9.15, rong 9.25 Narva - Tallinn
 10.50 - 11.50, rong 11.53 Aegviidu - Tallinn
14.30 - 15.30, rong 15.33 Aegviidu - Tallinn, 15.37 Tallinn - Aegviidu.
16.20 - 17.20, 
18.40 - 19.35, rongid Tallinna ja Aegviitu
Kehra Jaam - Anija - Kuusalu - Leesi
 7.15 - 8.15
Rong 9.02 Tallinn - Aegviidu, buss 9.15 - 10.15
Rong 12.12, Tallinn - Aegviidu, buss 12.20 - 13.20
Rongid Aegviidust ja Tallinnast, buss 15.40 - 15.50
Rong Tallinnast, buss 17.45 - 18.40 
Rongid Tallinnast ja Aegviidust, buss 19.50 - 20.50 (Loksale)
 
Ka
 rahastuse poole pealt on siin mitmeid plusse. Kui nt Leesilt puuduvad 
piisava tihedusega ühendused Tallinnaga, siis lühem bussiliin Kehrasse 
tähendab, et sama raha eest saakski tihedama sõiduplaani! Hetkel on 2 
bussi tööpäeviti ja 2 puhkepäeviti, aga saaks teha isegi 6 bussi IGA 
PÄEV!? Kokkuvõttes on dotatsioon kindlasti suurem, kuid see-eest annab 
tihedam liiklus võimaluse kasutada ühistransporti, sest tekivad VALIKUD!
 Ka Leesi, Kaberneeme jt kohtade külastamiseks Tallinnast.
  
 
Sõitsin vallamajani. Rõõmustav üllatus, bussipeatuse nimi korrektne! 
 
Paas. Loomulikult. Vajaduse järgi murtud ja ehitatud. Mitte nii nagu tänapäeval. 
 
Hea oli veidi jalutada, kuid palavust siiski üksjagu. 
 
Jõelähtme
 vald ei saa aga vist elukeskkonna heahoidmisega hakkama? Kurepesa on 
rohtunud ja elanikud selle maha jätnud!? On see märk?
Nali naljaks, õnneks on nad leidnud lähedale uue koduvõimaluse.
 
Ooo!
Tundus
 päris populaarne! Kuigi kui pärast ringi liikusin, siis mõtlesin küll, 
et miks ei võiks see olla Jõelähtme bussipeatuse kõrval, kuhu siis ka 
siitpoolt autoga ligi saab? Osta saaks siis ju ka suurel teel sõitja? 
Lisaks saaks ära teha selle, mida poliitikud ammu lubanud! Aga sellest 
juba bussipeatuste juurde jõudes.
 
Ilu leiab siin aga küll ja veel. 
 
Kuid
 ajal kui autoteid aina ehitatakse ja kahetasandilisi ka, on 
bussipeatusesse viiv tee selline. Näed mahatallatud heina ja eemal 
bussipeatust, siis saadki kohe sotti! Ratast siinkandis aga omada pole 
mõtet, sest ega kergteidki näha pole. Nii et auto, ikka auto! 
 
Raha
 on ka nagunii riigil vähe, tee-ehituste kõrval ei jää kahjuks üle 
normaalsete ootekodade jaoks. Ammugi siis lubaduste täitmise jaoks - 
parklad P&S süsteemi jaoks bussipeatustes. Siinkandis ei näinud ma 
loomulikult mitte ainsamatki! Ja ometi tähendaks parklad just 
söögikohtigi! Neidsamu, mis kuskil nurga taga peavad hingitsema.
 
Teeületuseks
 peab sellistel teedel aga lihtsalt ootama, kuni liikluses paus tekib. 
sest ega normaalsed inimesed siin koperdagi, seepärast pole ka oluline, 
kas teisele poole teed peaks kuidagi saama. 
 
Et siin keegi käima ei peakski, saab selgeks juba siis, kui näed, et polegi kuskil käia. Ohutumalt vähemalt. 
 
Vahel
 olen siit mööda sõitnud ja tahtsin ka neid kalmeid näha. Uskumatult äge
 ette kujutada, kuidas need kunagi kasutusele võeti! 
 
Pinnas
 tähendabki siinkohal eelkõige ei muud kui paekivi! Ja sellised 
paepealsed ehk loopealsed on ühed väga erilised paigad! Mulle meeldivad 
sellised, ka karjäärid, kus taimed võitlevad ellujäämise eest ja loovad 
pika aja jooksul uut elukeskkonda.






  
Murekohaks
 ongi siin siis juba pikemat aega veisekasvataja, kes karstialale viival
 teel aiad maha võtnud ehk teisale paigutanud ja kuigi väidetavalt 
piisaks vaid väikesest aia nihutamisest, et juurdepääsurada oleks 
kõigile mugavamalt kasutatav. Ala haldab RMK ning seepärast pole ka suur
 ime, et nad teemaga tegeleda ei viitsi. Siin pole ju metsa! Ning mingid
 mõttetud huvilised ringi kooserdamas - mis mõte sel on?
Kuidas on 
aga üldse võimalik, et RMK, vald jt ei suuda nii lihtsaid asju hoobilt 
lahendada? Veisekasvataja keksleb veel FB-s edasigi, jagades mingit 
arusaamatut infot.
Mõned arvamused netist:
Lihtsalt
 üks mõte: kui karjatatav ala oleks vaid pisut kitsam, säiliks kõigil 
(sh liikumispuudega) inimestel juurdepääs karstialale ja keegi ei 
häiriks loomi nende karjamaal. Praegusest logisevast trepist ja 
muda/sõnnikulabürindist pääsevad üle ja läbi nagunii ainult noored ja 
osavad. 
***
 
Küll
 ikka jagub jaksu ussitada ja postitada. Tegelege oma eluga. See 
karstiala oleks nagu Peeter Pauli katedraal või Sixtuse kabel, mida kohe
 peab elus korra ära nägema, muidu suren. No ausalt. Puhake jalga. Või 
proovige ise loomi kasvatada sellises emotsionaalselt ükesköetud 
õhkkonnas.
**********
ma
 ei ole seda vaidlust küll järginud, aga kui küsimus on tõesti ühes 
suhteliselt kitsas kopli servaribas, siis kas see annab veiste 
söödamaale nii palju juurde, et selle pärast tasub negatiivseid 
emotsioone üles kütta?
Oleksid loomad söönud ja oleksid loodushuvilised rahul ning veel rõõmsamadki, kui loomi eemalt näevad.
***
Küsimus vallavanemale, mille too soovitas esitada Keskkonnaametile:
 Äkki teate teie, kust peaksid turistid edaspidi karstialale sisenema, 
et loomi ja karjatamist mitte häirida? Kus võiks toodud skeemil asuda 
koht, kus saaksid parkida autod ja bussid ning jalakäija pääseks 
turvaliselt vaatamisväärsusele ligi?  ****
Selle võib sisuliselt ka lugemata jätta, puhas bürokraadi üllitis!:
 
Viimane
 kiri, mis sel teemal Keskkonnaametist on vallavalitsusele laekunud:    
                                        Pille Pappel
OÜ Utti
oy.utti@gmail.com
Teie 30.04.2021
Meie 20.05.2021 nr 7-9/21/9368-2
Seisukoht Kostivere maastikukaitseala
külastuskorralduse kohta
Austatud Pille Pappel
Oma kirjas1 soovite Keskkonnaameti seisukohta Kostivere maastikukaitsealal2 toimuva
külastuskorralduse suhtes. Avaldate muret, et külastajad käivad läbi Teie kasutuses oleva
loomade karjatamiseks piiritletud ala. Teie soov on külastajate läbipääsu läbi karjatatava ala
piirata loomatauditõrje seaduse3 alusel.
Alal on kaks vastandlikku huvi, nendeks on Teie lepingust tulenev kohustus alal loomi karjatada
ning ala külastavate inimeste soov läbida karjaaeda kaitsealal asuvate karstivormide
külastamise eesmärgil.
Ala kaitsekorrast ja selle seosest karjatamisega
Kostivere maastikukaitsealal kehtib looduskaitseseaduses (edaspidi LKS)4 sätestatud kaitsekord
ala kaitse-eeskirjas5 toodud erisustega. Kostivere maastikukaitseala kuulub Kostivere
loodusalana6 üleeuroopalisse Natura 2000 kaitsealade võrgustikku7.
Natura 2000 võrgustiku eesmärk on säilitada või vajadusel taastada üleeuroopaliselt ohustatud
liikide ja elupaikade soodne seisund. Nõukogu direktiiviga 92/43/EMÜ looduslike elupaikade
ning loodusliku loomastiku ja taimestiku kaitse kohta (EÜT L 206, 22.07.1992; edaspidi
loodusdirektiiv) on seatud kohustus kaitsta Natura 2000 võrgustikku arvatud erikaitsealasid.
LKS § 70 kohaselt on Natura võrgustikku kuuluvate loodusalade eesmärk loodusdirektiivi I
lisas nimetatud looduslike või poollooduslike elupaigatüüpide või II lisas nimetatud liikide
soodsa seisundi säilitamine või taastamine.
1 Registreeritud Keskkonnaameti dokumendihaldussüsteemis 30.04.2021 nr
7-9/21/9368
2 Keskkonnaregistri kood KLO1000499
6 Keskkonnaregistri kood RAH0000456
7 Vabariigi Valitsuse 05.08.2004 korraldus nr 615 „Euroopa Komisjonile esitatav Natura 2000 võrgustiku alade
Kostivere maastikukaitseala kaitse-eesmärk on kaitsta karstivorme, looduslikke ja
poollooduslikke kooslusi, maastikku ja maastikuilmet ning ohustatud ja haruldasi liike ning
elupaigatüüpe, mida loodusdirektiiv nimetab I lisas. Need on karstijärved ja -järvikud (3180*)8,
kuivad niidud lubjarikkal mullal (6210), lood (alvarid – 6280*), niiskuslembesed kõrgrohustud
(6430), aas-rebasesaba ja ürt-punanupuga niidud (6510), nõrglubja-allikad (7220*) ja plaatlood
(8240*)9.
Teie kasutuses oleval karjatataval alal on inventeeritud järgmised elupaigad: aas-rebasesaba ja
ürt-punanupuga niidud (6510), niiskuslembelised kõrgrohustud (6430), kuivad niidud
lubjarikkal mullal (6210). Kõik eelnimetatud elupaigatüübid on poollooduslikud kooslused,
mille ilme ja liigikoosseisu tagamiseks on vajalik loomade karjatamine või niitmine10. Kõigi
nimetatud elupaigatüüpide kaitse on eesmärgina nimetatud ka kaitse-eeskirjas.
Eelnevast tulenevalt on Keskkonnaamet veendunud, et karjatamine on selle praegu
toimuvas asukohas vajalik tegevus, mis toetab kaitseala kaitse-eesmärgi saavutamist.
Ala külastusest seoses kaitsekorraga
Olete probleemina välja toonud, et inimesed külastavad kaitsealal olevaid karstivorme,
kasutades selleks Teie kasutuses olevat karjakoplit läbivat liikumisteed. Eriti suure probleemina
olete nimetanud suuri gruppe, kus inimesi on palju. Ei saa välistada, et kariloomad võõraste
inimeste suhtes ettearvamatult või ka agressiivselt käituvad.
Kaitseala kaitsekord ei piira inimeste liikumist kaitsealal. Kaitsealal on lubatud kuni 50
osalejaga rahvaürituse korraldamine selleks ettevalmistamata ja tähistamata kohas11. Rohkem
kui 50 osalejaga rahvaürituse korraldamine selleks ettevalmistamata ja tähistamata kohas on
vajalik kaitseala valitseja (Keskkonnaameti12) nõusolek13. Eelnevast tulenevalt saab
Keskkonnaamet anda nõusolekuid või keeldumisi ning seada tingimusi vaid suurematele kui
50 osalejaga gruppidele. Väiksemate kui 50 osalejatega gruppide osas puudub
Keskkonnaametil seaduslik alus külastust piirata.
Muud seadusest tulenevad asjaolud
Loomapidajal on õigus loomataudi ennetamiseks loomakasvatushoonesse ja -rajatisse ning
loomade pidamiseks piiritletud alale kõrvalise isiku pääsemist piirata14. Loomataudi
ennetamisega seotud küsimused kuuluvad Põllumajandus- ja Toiduameti haldusalasse.
Keskkonnaameti seisukoht
Keskkonnaamet soovitab vajadusel ülekäigud viia riigimaale, samuti loomade jootmiskohta
nihutada inimeste liikumisteest eemale. Nii on inimeste ja loomade kokkupuutumise tõenäosus
väiksem.
Kui loomapidaja leiab, et siiski on vajalik külastajate või loomade kaitseks kõrvaliste isikute
juurdepääsu loomapidamiseks mõeldud alale piirata, siis saab ta seda teha vastavast seadusest
tulenevatest piirides.
8 Sulgudes on siin ja edaspidi kaitstava elupaigatüübi koodinumber vastavalt nõukogu direktiivi 92/43/EMÜ I
lisale. Tärniga (*) on tähistatud esmatähtsad elupaigatüübid.
9 kaitse-eeskiri § 1
10 kaitse-eeskiri § 6
11 kaitse-eeskiri § 5 lg 1 p 5
12 kaitse-eeskiri § 3
13 kaitse-eeskiri § 5 lg 2 p 1
14 loomatauditõrje seadus § 71 lg 1 p 23 (3)
Keskkonnaamet soovitab läbipääsupiirangu kehtestajal arvestada järgmisi asjaolusid:
1) inimeste juurdepääsu piiramist vaid karjatamise ajal;
2) alale pääsemise piirang peab olema selgelt väljendatud ala piirile piirangu kehtestaja
poolt paigaldataval infoallikal;
3) infoallikal peab olema piirangu kehtestamise seaduslik alus (viide seadusepunktile) ja
piirangu kestvus;
4) juhul kui inimeste ligipääs alale on osaliselt või teatud tingimustel lubatud, siis peaks
infoallikas selgitama alal viibimise reegleid (näiteks mitu inimest korraga, kas
lemmikloomi võib kaasa võtta või mitte, kuidas karjaaias käituda nii, et see ei häiriks
kariloomi);
5) kasulik on väljastpoolt karjatatavat ala karstivormide juurde viiv marsruut joonisena
kanda paigaldatavale infoallikale.
6) soovitame infoallikas paigaldada vähemalt senise karjaaeda sisenemise koha juurde, aga
vajadusel ka teistesse kohtadesse.
Keskkonnaamet juhib tähelepanu, et Jõelähtme jõe kallasradu sulgeda ei tohi15, inimeste pääs
karstivormide juurde peab olema tagatud mööda Jõelähtme jõe kallasradu.
Lugupidamisega
(allkirjastatud digitaalselt)
Maret Vildak
juhtivspetsialist
looduskasutuse osakond
 
****
Kõik
 kohalikud ja juba ka kaugemalt tulnud teavad, et pärast seda, kui RMK 
poolt karstiala rendile anti, siis sellele maastikukaitsealale normaalne
 ja mõistlik ligipääs tavainimesele puudub.
 
********  
 


  
Kuna
 karstialale ei pääsenud, siis otsustasin bussile tagasi kiirustada. Aga
 ajasin ajad sassi, nii et paarkümmend minutit jäi "üle". 
 
Ja
 kuna kõht tundus tühjavõitu, läksingi süüa ostma. Hea, et tuult oli, 
muidu oleks päikese all üpris liig minu jaoks olnud ja eks selline 
palavus ei lasknud mul ka pikemalt kolada. Muide, ei ei paistnud ka 
midagi sellist, millest saanuks aru, et kohapeal külalised tõesti 
oodatud - teerajad, katusealused, viidad jms. Teryaki-kastmes kana oli 
päris hea, riisiga! Juurdepakutud coleslawi salat pole aga minu jaoks. 
Eelistaks vähemalt suvel sellise toidu juurde saada Rebala Aiandi 
tomati-sibula salatit. Praegu keerulisem ju muidugi naturaalset salatit 
juurde pakkuda, enamus kasvanud tont teab milles ju. 
Ahjaa,
 ehk oleks ka Rebala Aiandil hea bussipeatuses parklas korralikus 
teeäärses müügikohas oma kasvatatut müüa!? Peab siis kõike Tallinna 
vedama?
 
Bussi
 oodates peab aga tähelepanelik olema, putkasse varju pugeda ei saakski 
kui see ka võimaldaks! Mine tea, milla buss plakati tagant välja lipsab!
 
 
Ei parkimiskohti ega midagi kaasaegset. Kui rekal või kellelgi teisel midagi juhtub, pole kilomeetrite viisi kuskil peatuda. 
 
Mustakivi üks põhilisemaid ja tähtsamaid peatusi. 
 
Muidugi
 on hea laia tee puhul selgelt tunda, kui palju kiiremini saab sõita 
linnaliinidest. Ahjaa, mõnes bussis on ka konditsiooneer ja sellest oli 
hea meel. Kuigi kasu oleks kasvõi korralikust ventilatsioonist. 
 
Peale
 Hobujaama oli aga buss pea tühi. Ehk ongi nii, et kuna vaja on linna 
läbivaid maakonnaliine, siis mõnedki liinidest võiks mitte Balti jaama 
LÄBIDA vaid isegi Hobujaamast kohe Pärnu maanteele suunduda ja sõita 
Tabasaluni, Harkuni, Saueni vm? Nii oleks sõit Harjumaa piires 
ühistranspordiga üpris kiire ja vaid kõrvalsuundadesse liikumiseks peab 
ümber istuma?  
 
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar