Pühapäev, 26. august 2018
Jõgevamaal elu otsimas 1
Jõgevamaa bussiliikluse kohta on hiljuti öeldud, et siin eeltasutud 
transport oluliselt reisijate arvu ei kasvatanud. Võimalik! Aga miks 
mõju on väike? Ka üks bussijuht ja üks reisija ütlesid, et nende arvates
 ei ole olulist kasvu. Mõnede inimestega sai ka sõitudel räägitud. 
Meeldiv oli muuhulgas kogeda, et eeltasutud süsteemiga oldi absoluutses 
enamuses väga rahul. Murekohaks olidki vaid sõiduplaanid. Needsamad, 
mille optimeerimise vajadusest rääkisid enne 1. juulid kõik süsteemi 
(loe: Simsoni/KE) vastased. Kuid millega needsamad vastased kuidagi oma 
palgatöö käigus hakkama ei saa!
Usun siiski, et põhjused on teada. Liinivõrk on segane ja ei soodusta 
sõitmist. Kohati mõjub ka bussiliikluse hõredus. Nagu seegi, et 
Põltsamaalt ei saa (eriti nv) Puhu Risti bussidele ega sobi bussid ka 
sageli rongidele tulekuks Jõgeval jm. Selge see, et vaid eeltasutud 
süsteem ei ole võluvits, vaja on rohkemat! Eriti halb on olukord 
nädalavahetustel. Kui vahepealsetel aastatel ehk tõesti oli neil päevil 
vähem põhjust kuhugi sõita, siis nüüdseks on olukord paljuski muutunud! 
Kõivõimalikke üritusi on tublisti lisandunud ning rongisõit oluliselt 
kiiremaks ja mugavamaks muutunud. Muuhulgas populaarseks just lastega 
sõitmisel.
Ja kui Jõgevamaal soovitavad poliitikud otsida oma nägu ja identiteeti, 
siis mida sa otsid, kui isegi maakonnas (piirkonnas) olevad väga 
olulised turismiobjektid on juurdepääsuta või on see väga halb! Mõelgem 
või sellistele kohtadele, nagu Palamuse, Mustvee, Avinurme, Elistvere 
Loomapark, Vudila, Jääaja Keskus, Kalatalu Härjanurmes, Endla raba, 
paljud järved jpm. Kui paljud teist on käinud sellises kohas nagu Kääpa?
 Kalevipoja Kojas? Paljud need kohtadest on sellised, kuhu saaks edukalt
 ühistranspordiga ja hea organiseerimise korral lausa mitmesse kohta ühe
 päeva jooksul. Isegi Tallinnast tulles! Kuid mis on reaalsus? Endine 
Elroni juht Ossip ja mitmed "eksperdid" räägivad sellest, kuidas Tartu 
kiirongidest jookseks reisijad ära kui mõni neist Tabiveres peatuks! 
Tule taevas appi! Asjatundjale peaks olema une pealt selge, et hea 
ühistranspordi liinivõrk tooks hoopis reisijaid juurde ja see ongi 
eesmärk. Nagu seegi, et turismiobjektide "nägemine" ÜT puhul tähendaks 
ju ka hoopis paremaid sõiduvõimalusi kohalikele!?
Kaua veel tegeletakse mittemidagitegemisega? Ja mis on piirkonniti 
muredeks veel? Sellest ma enam ei räägi, et "asjatundjad" Jõgeval 
perrooni valesse asukohta tegid. Kuigi see on üks põhjus sõiduplaanide 
mittesobimise kõrval, miks inimesed sageli ülekäigu juures peatust 
soovivad...
Läheks Rakvere bussile? Ei, seal reisijaid on ja pealegi selles peab 
hetkel maksma. Minu eesmärk on aga eelkõige eeltasutud bussid.
Küll võib siiski mainida, et vähemalt hetkel on liinilt 318 võimalik 
Jõgeval ümber istuda Tallinna rongile, mis väljub 8.05.  Ja rongilt 014,
 mis saabub Tallinnast 14.44, istuda ümber Rakvere suuna bussile nr 
283.  Tore! Küll aga on vaid 1 minut aega hommikul, et Rakvere poolt 
tulles saaks ümber istuda Tallinna rongile, välj 9.11!? Küll aga saab 
taas Tallinnast tulles istuda rongilt 012 bussile 318 kl 11.40. Aga see 
kõik on köömes, Jõgeva(maa) vajab palju rohkemat! 
Nüüdseks on teada, et 1. septembrist taastub 
Tartu jaamapõlengu eelne sõiduplaan ja arvatavasti ei teki suuri muutusi
 ka 9. detsembrist kehtima hakkava talvise põhisõiduplaani puhul.
Enne kui asuda pilte vaadata, võib välja tuua kaks olulisimat muutust, 
mis vaja ette võtta. Esiteks, maksimaalne arv busse siduda rongidega 
Jõgeval ja Tabiveres, ka Vägeval mõnigi liin. Teiseks, bussiliin etuleb 
ühildada ehk pikendada, kus vähegi võimalik. Näiteks käivitama liini 
isegi sellisena: Põltsamaa - Siimusti - Jõgeva Jaam - Mustvee - Avinurme
 - Jõhvi Jaam. Ja loomulikult ka siin võimalusel arvestada rongidega nii
 Jõgeval kui Jõhvis. Lisaks siis eelnevates linkides jutuks olnud 
ringliinid Jõgeva Jaam - Tabivere Jaam.
Lisaks veel väiksemad nüansid, nagu Mustveest tulevate busside otsesõit 
Jõgevale, mitte läbi Sadala vm, kui tegu rongide sidumisega. Sadala jm 
kohtade puhul aga omakorda lähtuda suhtumisest, et bussid ei pea 
alustama ega lõpetama ALATI Jõgeval, vaid võimalusel püüda pikendada 
liine ka kohapeal, nagu Jõune - Jõgeva Jaam - Sadala vm. Sest olulist 
rolli mängib sõit ka uksest ukseni, ehk siis pole kahtlustki, et reisija
 jaoks on meeldivam, kui ta saab Mustveest vm tulles otse Kooli või Uku 
peatusesse?
Kohapeal asju vaadates märkab aga nii mõndagi. Kui perroon on 
bussijaamast kaugel, siis sageli istutaksegi varem jõudes seal. Kuigi 
ilmastiku suhtes on see ebamugav. Ja kohvi ostetakse siis bussijaamast 
(tanklast) ju ka vähem... 
Bussidega Eestimaal on aga mõnus vaadata kõike ümberringi. Nii palju kui märgata jõuab muidugi. 
Kui sisu oleks parem, siis oleks selline koda hea hädajuhul ka matkajatele? 
Väga nauditav vaade. 
Kuremaa järv. 
Palamuse.
Jõgevalt on Palamuse ühendused (nädalavahetusel äärmiselt viletsad), 
Tartuga aga praktiliselt olematud. Ja kuigi busside ühendamine Tabivere 
Jaamaga ei ole just kõige otsem variant, siis ometi on see parem kui 
mitte midagi! Seda enam, et sealtkaudu saaks lisaühendused Tartu ja 
Tallinnaga, lisaks võimalustele teistele kellaaegdel teha seda Jõgeva 
kaudu. Taas on küsimus inimeste harjumuste ümberkujunemisel, kuni aga 
"asjatundjad" seda ei mõista, aeg aina läheb!
Maaelu ja liikumisvõimalused - need on ajas muutunud, aga halvemuse poole minemiseks oleme me ise kaasa aidanud. 
Aga nagu näeme, siis siin on täiesti loogilised võimalused bussiliinide 
käivitamiseks, raamidest välja. Nendest raamidest, milles istuvad 
ametnikud tänase päevani. Eestis ringi sõites võib ka bussijuhtidelt 
kuulda isegi krõbedaid sõnu bussiliinide muutmise teemal, tasemega ei 
olda rahul ja bussijuhtide arvamustega ei arvestata. kas ka Jõgevamaal? 
Kaiavere järv. 
Vudila tundus juba olema suletud. Ega jah, algab kooliasjade ostmise 
ralli ja viimaseid päevi sel kuul püütakse kasulikumalt ära kasutada. 
Kuid suvi oli ilus ja ehk ka Vudila jaoks. Kes muide pani käiku ka oma 
bussi Tartust! Kuid nagu mainisin, oleks 4 x päevas sõitvast bussist abi
 ka Vudilal, seda enam, et siis saab siia ka teistest suundadest, 
lähemalt ja kauugemalt! 
Maarja-Magdaleena. 
Siin näha ka müügiletti. Sellist, millelaadseid peaks Eestimaa täis 
olema. Täpsemalt, bussipeatustes võimaluse korral sümbioosis ootekojaga.
 
See buss jõudis suure tee ääres oleva Pataste peatuseni ja siin võimalus
 mõneti ka ümber istuda. Ning vahel seda ka kasutatakse. Küll aga puudub
 siin ühendus Tabiverega!? Kas Alatskivi - Pataste - Tabivere 
bussiliinil oleks mõte? Rongidega seotult ja võimalusel Patastes ka 
bussidega? Mõtteainet siin jagub ja tean küll, et ümberistumised pole 
parim lahendus, kuid see annaks sageli mingitele piirkondadele 
võimalused, mida neil pole. Kuid just nimelt, vaja on teha nii, et 
sihtgruppe, kes kasu saavad, oleks rohkem kui üks. Vaid siis on liinidel
 mõte ja need jäävad püsima. 
Pataste liini lõpp-punkt, kuid milla Maanteeamet ehitab siin välja bussi
 ringipööramise koha? Sellise nähtavusega kohas ja pole kuulnud, et 
siinne ohutusprobleem kellelegi muret teeks? 
Ja seda tehes muidugi siis ka parkimiskohti (ka rekadele) ning 
müügivõimalusi ses parklas. Joogivee kaevust rääkimata! Ehk lõpuks ometi
 alustada ka meie maanteedel komplekssete lahenduste tekitamisega.
Vau! Tee äärest aga leidsin õunapuu! Just see, mida paljudes peatustes vaja oleks. Nii varjuks, iluks kui mõnuks! 
Lapsed teel, selle jaoks on ka märk olemas. Seda silti turistid ei mõista. Ja osa kohalikkegi... 
Ka Palamusel müüakse mett koduõuel? Huvitav, kui palju siinse kandi 
külalisi ikkagi seda ostma tuleb? Ja ei tasu müüa mingil viisil poe 
juures? Või muuseumi väravas? 
Kui muidu ei jätku busse, siis teine buss (Laiuselt) hakkab meid Jõgevani jälitama?? 
Ilm natuke palav. Aga joogivett saab ainult ostes ja keskkonda reostades? 
Riiete müük omaette teema, aga miks kiratseb üpris suures linnas turg? 
Hinnad? Tahtmatus tulla müüma? Klientide vähesus? Ka külaliste, sest 
Jõgeva pole atraktiivne? Aga ehk on ikkagi raudteejaama juures 
katusealune parem? Kui jääb ka rongilt tulles veidi aega millegi 
ostmiseks? Seda muidugi juhul, kui asjad toimivad!
Siin ju katusealunegi olemas turu jaoks? Ja laadapäevadel saab ehk ka muudele müüjatele tingimused tekitada?
Muide, Jõgeval oli märgata, et väljumiste ootel bussid seisid päikese 
käes. Miks? Kas ametnikud ei mõtle haljastuse tekitamisele ja 
bussifirmade bosse juhtide töötingimused ei huvita?
Kus näete siin poolkõrg- või kõrghaljastust parklate juures? 
Nagu näha, ongi sõitjaid ka linna seest olevatest peatustest. 
Maal leiab nii lagunevaid maju kui ka uusehitisi. Elu kestab edasi, aga seda enam peab riik siia panustama! 
Paistab olema puupõld, võimalik, et (hübriid)haavad!? 
Aga Hrustshov plaksutaks praegu! Maisi kasvatataksegi siin ka.
Kalatalu Härjanurmes, rohkem pilte siin:
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar