Sunday, November 3, 2013
EESTI TRANSPORDI ARENGUKAVA.
Muidugi ei saa prisket artiklit meie riigis niisama. Nii et kes tahab lugeda, makske, või ostke leht.
http://maaleht.delfi.ee/news/uudised/eestiuudised/kolme-tunniga-uhest-eesti-servast-teise.d?id=67007304
Arusaamist ühistranspordist selgitab juba pealkiri. Kiirus, ei miskit muud. Ma pole kunagi väitnud, et see pole oluline, kuid ühekülgne söök tüütab ära iga inimese....
Nagu ühe eelmise postituse kommentaaridest aru sain, ei oska ma piisavalt selgesti asju selgitada. Võin vaid öelda, et pole kaasajastamise jpm vastu, kuid ei kannata kui seda tehakse valesti. Seda enam, et paljud Pressiesindajad veelgi viletsamalt asju selgitanud reisijale ehk kliendile ehk inimesele. Pole siis ime, et pläralates NII PALJU NEGATIIVSET! Ja kui siis korduvalt oma eelmisigi kirjutisi loen ja mõtisklen (mul kombeks ikkagi teiste arvamusi põhjalikult kaaluda ja süveneda nii palju kui võimalik)n siis kas see kui ma ei soovi osalt mõttetuid kulutusi, on see siis ikka negatiivsus? Või kui ei ole nõus sellega, et pealiskaudselt, läbimõtlematult või arutamata midagi tehakse, on see siis ikka negatiivsus? Ehk hoopiski soov tõsiselt maha istuda ja arutada?
Artikli alguses tuuakse välja Võru, Valga ja Misso, kust PEALINNA sõit hirmkaua aega võtab. See ongi üks märksõna, mureks on just Etsi juurde jõudmine või hoopiski üles mägedelle. Justkui oleks see ainutähtis! See pole norimine, vaid nii mõtted tekkisid-kadusid lugedes aina edasi....
Ja nagu hiljem selgub, siis küladest, kust me pärit, piisab kahest ühenduskorrast päevas....
Huvitav, kas need kes kiidavad Viljandi - Tallinn sõiduplaani (mis iseenesest muidugi suhteliselt hea!), leiavad ka, et vahepealsetes peatustes piisaks peatumisest 2 korda päevas?
Transpordi arengukava olevat suunatud sellele, et vähendada kõigi, ka missolase auto läbisõitu. Vahepalaks küsiks, kui palju tehti elektriautode laadimispunkte autobussi- ja rongijaamadesse? MKM oskab kindlasti vastata, kui nad just seda küsimust mõttetuks ei pea? Kui tahetakse tuua inimesi autodelt rongidesse-bussidesse, ega siis jäta autot jaamast kaugele? Asja mõte kaob ju ära! Muide, ka selle kohta olen ettepanekuid teinud, ei tea, kas arvestati ka üldse millegagi?
Huvitav on aga järgmise alapealkirja nimi. Mida Brüssel soovib? Nagu Alo küsib: Kas mõeldakse Eesti pealinnakaugete paikade elanikele või hoopis suuremalt? Pole kahtlustki et suuremalt. Tegelikkuses veelgi suuremalt, sest EL ei tea midagi ei Missost ega Setumaast, muust külamaastikust rääkimata!
Juttu aga uue arengukava koostajast Toomas Haidakust, kes pole kunagi kommenteerinud ühtki teemat blogis ega tule ka Fb-sse. Võiks ju ikka oni seisukohti välja tuua!? Nojah, üks ametnik ei tohigi võib olla. Õnneks siiski mõni satub....
Aastast 2020 peab igast maakonnakeskusest saama Tallinna kolme tunniga. Juba riigi tasandi arusaamist selgitab see, et mõni ametnik ajab segamini tiiburi ja kiirlaeva ning näeb saartelt ainust võimalust lennuki näol. Muidugi, kui Haapsallu (ja tegelikult ka Virtsu) rongi ei käi. Siis pole ju mõtet püüdagi suvel tiiburit käima panna.
Huvitav on Haidaku lause: " Kui Tartust või tulevikus ka Põlvast stardib Tallinna kiirrong, saab Võrust bussiga tulija sellele ümber istuda ja jõuabki kolme tunniga Tallinna"... Et siis Võru rongiliiklus ei käivitugi? Või et kui käivitub, siis ei tule sel rongil ühtki peatust? Vedurijuht vahetab kabiini Valgas või Koidulas lennult, ning mingil juhul ei tohi vahepael teha ühtki peatust? Et jumala eest ei kestaks sõiduaeg 3 h 12 min? Mis siis, et väiksemate kohtade elanikud vahivad ammulisui, kuidas rong sõidab? Ja turismiarengukava tegijad ei tohi lootagi, et rong peatub Piusal, Elvas, Taevaskojas või mujal? Ja maamatse lihtsalt ei võeta peale, sest ajanõue on oluline Brüsselile? See on iroonia, aga nähes, kuidas Elron keerab arengukava pea peale, peangi ma ironiseerima! See, et mõni tegelane ei mõista seda irooniat, ei tähenda see, et see poleks õigustatud!
Rahvas teadis, et uued rongid tulevad. Paljude ametnike jaoks oli see
aga nagu siil udust. Rääkimata sellest, et rongide tellijad näevadki
Eestit vaid linnalähipiirkonnana. Nüüd on kõigil suu vett täis ja
väljapääsu nähakse ainult kiitmises. Tõsi küll, rongide puhul, millised
on küll samm tulevikku ja suur samm, aga linnalähitulevikku....
Ja järgmisest lõigust tulebki välja, et kiirrong on vajalik
maakonnakeskuste kolmetunniseks sõiduks. Väga vahvalt kõlab aga Alo
järgmine lause. "Nii nagu hommikul toob kiirrong Lõuna-Eesti rahva
Tallinna, nii viib ta nad õhtul ka tagasi".... Raudtee sõber Tõnis näeb
ka kõige olulisemat just kiiruses. Ometi, kas kohalik või turist ei
tahaks ka hommikul Tallinnast Põlvasse või Taevaskotta 3 tunniga? Veelgi
kiiremini? Kas see ei oleks oluline areng kohalikele turismitegijatele?
Kuidas ja kuhu ikkagi kulutada? tihti kuuleb vajadusest pikendada
kontaktvõrk Tapani. Kroonides vist pakuti hinnaks 700 000 000. Või oli
see Rakvereni? Ükskõik, küsimus on selles, mida selline rahakulutus
annab? Elektrirongide lõppjaamana pole tõesti Aegviidu vast kõige parem.
Aga edasi viia? Paraneksid sõiduvõimalused Tapa ja Tallinna vahel? Kui
uued rongid kord normaalse sõiduplaaniga käigus, paranevad ju võimalused
niigi. äkki leiaks pealekauba ka tulevikus võimaluse doteerida
rahvusvahelisi ronge, mis Tapal peatuvad? Siseriiklikus osas? Igatahes
poleks see tõenäoliselt eriti suur kulu.Ma lihtsalt ei näe, et selline
hiigelkulutus midagi märkimisväärset ja vajalikku annaks. Ja seda samal
ajal, kui riik ei suuda leida 100 000 eurot, Kassinurma-Kalevi, Vorbuse
ja Sõmeru tarvis? Olgugi et sealsed inimesed seda ammu soovinud?
Igatahes sellise suure raha eest saaks palju, palju rohkem kasulikku
ära teha!
Väiksemates kohtades tuleb tulevikus aga leppida ühistranspordi
baasteenusega. Ehk siis juurdeveoga. Mis väga vajalik. Paraku ei suuda
aga Räpina vm kohalik võim isegi vahel 5 min bussiaegu muuta, mis siis
tahta? Või see kuulus Rapla Maavalitsus, kes näeb ronge ainult oma mätta
otsast, pole suutnud ühildada Alu - Bussijaam - Raudteejaam linnaliini
ega praktiliselt ühtki liinibussi raudteejaamani tuua? Ja vaevalt, et
suurte gruppidega ka tahetakse sõita Põlvast Taevaskotta, seda enam, et
pole ju kindel kas seal käigus Sebe 30-meetrine buss või 8-kohaline
kohalik lita (lita - liinitakso).
Haidak ütleb, et üle kahe korra päevas busse maal pahatihti käiku panna
ei saa, vihjates siin sellele, et dotatsiooni osakaal ei tõuseks üle
70%. Kuskil kindlasti si saa, kuid paljudes kohtades saaks, kui
bussiliiklus oleks riigi hallata. Siis ei peaks Sebe ega keegi teine
muretsema, et neid reisijate arv ei huvita.
Kuidas saaks Tallinnast ja mujalt rongiga Otepääle? Kus on Palupera - Otepää bussiliiklus, seotuna rongidega?
Arengukava: "Eksisteerib selge ootus, et rongiliiklus oleks oluliselt
kiirem kui võrreldav maanteetransport!". Kus ja kelle jaoks? Loomulikult
ei tohigi PAZ-buss rongist mööda sõita, aga just MKM ja Maanteeameti
tegematajätmised tähendavad seda, et isegi Etsilähedase piirkonnas ei
ole bussid rongidega seotud. Ei MKM ega keegi teine suuda isegi Tallinna
lähedal väga perspektiivseid juurdeveoliine käivitada! Ükskõiksus, mis
muud. Mainitud rongiliikluse sõber on aus ja otsekohene ning temaga on
hea suhelda-vaielda. Aga temagi teeb ühe suure vea. Tal on ootus, et
reisijate arv mitmekordistub, kui tõsta kiirusi. Hiromant? Mina ei ole.
Mitte ükski arvutus ei too õiget pilti! Kui riik ehk MKM ehk Elron teeb
uue sõiduplaani, miks siis kohe ei sõida öine Tallinn - Tartu kiirrong
Valgani või Koidulani? Miks me kohe ei taha teada, kas, kes ja kus
sõidaks sellega Tallinna poole? See on nii suur viga, et sellest
möödaminek näitab vaid asjatundmatust! 1. jaanuarist võiks ju uus mugav
rong väljuda "sealt", mitte Tartust!? Oleksin väga tänulik sellele
inimesele, kes ütleks, miks see pole võimalik!?
Aga tagasiminek ka palja silmaga näha....
Omaette naljakas on ka EL-i arusaam.
EL eeldab printsiibi "kasutaja maksab" järgimist. Teisisõnu, - transpordile ei tohi peale maksta need, kes kes seda ise ei kasuta!?
Kui ma ei kasuta, miks ma pean siis maksma? Valmistuge, sest vikerkaarekasutajad ju ei kasuta?
Hea lõik! "Ideaalis peaksid transpordisüsteemi kasutajad maksma kinni kõik kulud, kuid vastutasuks saaksid nad vähem ummikuid...bla-bla..." Huvitav, kas autojuhid siis saavad rohkem ummikuid? Kui ummikuid on vähem ka autojuhtidele, siis peavad nemadki maksma. Ei soovi? Aga miks mina peaksin soovima parandada autojuhtide liiklemisvõimalusi? Mainiti muide ka rohkem teavet, paremat teenindust jne, aga see ajab naerma. Kus see on, kui Elron paneb kassade luugid kinni, ei kavatse reisijat informeerida mujal kui netis? Kus on Balti jaama infopunkt? Tartu vaksalis vähemalt ülitublid naised, kes ISE muretsevad info pärast, samas ei suudeta vaksalis isegi kogu Eesti rongide sõiduplaani infotahvlile panna. Kas inimene peabki kogu aeg vaid netis istuma? Ümbritsevat ilu ja elu üldse mitte märkama? Teavet ei suuda nad tänagi anda, mis siis veel tulevikus loota. Mõni Elroni kodanik ei mõista, mida siin ironiseerida. Mina aga ei mõista, mida kuradit!? Elron ise uhkesti väitnud, et "neid" mittepuudutavaid küsimusi edastatakse näiteks Eesti Raudteele. Kuidas aga küsija tagasiside saab? Elron saatis pikalt, ei kavatsegi OMA ARVAMUST välja öelda? Kus on ROHKEM TEAVET? Kas seda peab andma firma, riik või tudisev mutike teeotsas? Külas, kus elu on välja surnud. Too Elron kirjutas, et uhke sab olla, kui tablood saavad mõnesse jaama üles. Küsimusele, kus on Balti jaama infopunkt ja kas infot tablool näen ka Nuustakul, nägin vaid tühja kohta. Ehk küsimuse kustutamist....
Oh, ma ei viitsi seletada, kui hea võib olla kellegi kava, aga tegija keerab selle...pea peale....
Hommik oli üliudune, hullem kui mäe otsas ja sõit väsitav. Aga küll ma
jätkan millalgi hiljem, siis kui olen puhanud. Või paneks mõne küsimuse
Elroni FB-lehele? Ei saa, blokitud ja midagi asjalikku sealt ei tule
nagunii. Milles siis point, et uus sõiduplaan jama? Kahjuks on tasuta
nõu aeg otsas, kui targad mäe otsas seda hinnata ei oska, siis olgu
ilma. Kahjuks kannatavad tavainimesed sel ajal kui kanad kaagutavad....
Elron vist ei tea sellest arengukavast midagi. Ja sellest, et tervelt 42
% inimestest käib tööl teises omavalitsuses. Nene arvates aga peab
kohati sõitmiseks ümber istuma, oodates teist rongi kohati üle poole
tunni? Sellistes peatustes? Kus on küll tugev (kohati juba lagunev
siiski) perroon, aga ei midagi inimlikku... Ka siis selline suhtumine
reisijasse on ikka inimlik?
Arengukavas arutletakse pikalt selle üle, miks eestlane jäärapäiselt autot eelistab.
Seda võiks arutada Elroniga, Go Railiga, Autoettevõtjate Liiduga koos.
Rääkimata spetsialistide kaasamisest. Kui sõiduplaane teevad diletandid,
ei nähta vaeva ümberistumiste tagamisega jpm, siis loomulikult
eelistatakse autot. Vaadake või FB gruppi Haapsalu - Tallinn - Haapsalu.
Hindki üks olulisi asju. Aga juba soovitakse saada rohkem pileti eest.
Eks see paratamatu, kui rumalate otsuste tõttu reisijate arv langeb.
Iseasi, kas tulu suureneb, kui paljud loobuvad sõitmast. Pole ju
bussides ega rongides tulevikus enam korralikke soodustusi
perepiletitelt ega gruppidele. Kõik tehakse reisijate arvu
vähendamiseks, aga võidavad ehk automüüjad. Need, kes viimnastel
aastatel kõvasti oma kauba hindu tõstnud...
Heietatakse artiklis ka CO2 heitest jm. Jõutakse tõdemuseni, et
suurendama peab jalakäimist ja rattasõitu. Esimene suureneb kindlasti,
sest rattaga ju rongile pea lootusetu tulevikus saada.
Linnalähipiirkonnast kaugemal...
Aga Haidak ütleb: "Soovime sel perioodil
erilist tähelepanu pöörata sellele, kuidas saada bussi pealt rongi
peale, kuidas mahtuda rattaga ühistranspordile..." Kas uued
trammid seda võimaldavad? Kiidetud Sebe, mis olete selleks teinud?
Parts, kes tellis sellised rongid ja kes pole elus ratastega sõitjaid
märganudki? Go Rail, kes pole oma rongidesse rattureid kutsunud, sest
kohta ei ole? Ehk, et kavatseme pöörata tähelepanu, aga senised
tegevused pigem torpedeerimine!?
Sauel ja Kohilas ning ka Raplas märgata rataste jätmist. Kuidas mujal?
"....Tahame muuta ka info- ja piletisüsteemid reaalajas paremini
kättesaadavaks" No mida? Mõte Haidakul ju absoluutselt õige!. Aga mida
teeb Elron? Kus on bussi- ja rongipeatustes tablood? Ja mida sellelt
tabloolt teada saab?
Valitsus arutab arengukava 14. nov ning seejärel läheb see parlamendi
ette. Millal aga saavad ühistranspordiga tegelema need, kes midagigi
jagavad ja arenguvõimelised?
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar