Wednesday, February 13, 2013
Vanu asju Riigikogust!
Päris huvitavaid asju võib leida!
http://www.riigikogu.ee/?op=steno&stcommand=stenogramm&date=825930000
K. Kukk Aitäh! Austatud Riigikogu liikmed! Riigikogu liikmed Andres Tarand ja Mihkel Pärnoja on esitanud mulle järjekordse raudteeteemalise arupärimise. Enne kui ma asun mulle esitatud seitsmest küsimusest koosnevale arupärimisele vastama, pean ma tõdema, et tänases Eestis lendab aeg kohutava kiirusega, nii kiiresti, et isegi mõne kuu tagused sündmused jäävad nii kaugeks, et nende täpsemal ajalisel määratlemisel pole isegi sajanditega eksimine kohati haruldus. Seetõttu pean ma vajalikuks nii Riigikogu liikmetele kui ka televaatajaile meenutada esiteks seda, et Eesti raudtee hädad said alguse ammu enne seda, kui minust sai teede- ja sideminister, et need hädad said alguse juba enne seda, kui tänane arupärija, Riigikogu liige Andres Tarand, oli Eesti Vabariigi peaminister. Teiseks seda, et riigiettevõtte Eesti Raudtee haldusnõukogu otsusega suleti reisiliiklus Riisipere--Haapsalu raudteelõigul -- tõsi, esialgu ajutiselt -- 22. septembril 1995, see on ajal, kui ma ei osanud uneski näha, et minust võib kunagi saada teede- ja sideminister, kes on täna lausa ainuisikuliselt süüdi kõigis neis hädades, mis on tabanud nii Eesti raudteid kui ka eesti rahvast raudteedega seonduvalt. Riigikogu liikmete Andres Tarandi ja Mihkel Pärnoja arupärimises esitatud küsimuste taustaks lisaksin ma, et neljapäevasel valitsuse istungil põhimõtteliselt heakskiidetud Teede- ja Sideministeeriumi ning riigiettevõtte Eesti Raudtee poolt esitatud "Riigiettevõtte Eesti Raudtee arengukava aastateks 1996--2000" ja selle alusel tehtud otsused olid omamoodi kompromissiks, mille põhjendatuse ja hinna näitavad meile lähiaastad. Nüüd siis küsimuste juurde. Neid on seitse. Esimene küsimus: "Millised on Teede- ja Sideministeeriumi kavad reisijateveo korraldamiseks neis piirkondades, kus reisirongide liiklus väidetava ebamajanduslikkuse tõttu kas suletakse või seda oluliselt vähendatakse? Selle küsimuse esitamisel me lähtume eeldusest, et transpordi üldine korraldus Eestis on eelkõige Teede- ja Sideministeeriumi ülesanne." Tõsi, see on olnud eelkõige Teede- ja Sideministeeriumi ülesanne, kuid samavõrd on see olnud ka maavalitsuste ülesanne, kelle osalus on seni aga suuresti piirdunud üksnes raha küsimise ja mõningal juhtumil ka selle raha vajaduse teadusliku tõestamisega. Reisijate vedu on praegu suletud kahel raudteelõigul, Riisipere--Haapsalu lõigul, kus see oli tingitud raudtee tehnilisest seisundist, ja Pärnu--Mõisaküla lõigul, tingituna reisijate puudumisest. Reisijateveo lõpetamisest põhjustatud lisakulutuste kasvuga on arvestatud Harju- ja Läänemaale eraldatud autobussidotatsioonides 1996. aastaks. Hiljem on täiendavalt eraldatud Läänemaale dotatsioone 400 000 krooni ulatuses ja Pärnu maakonnale 127 000 krooni ulatuses. Mis puutub liikluse hõrendamisse Kagu-Eestis, siis see näib olevat nihkunud mitmetel asjaoludel määramatusse tulevikku. Viljandi--Pärnu suunas toiminud liiklussageduse vähendamisse raudteel tuleks suhtuda kui teataval määral 'i. Mida tooks rahaliselt endaga kaasa liikluse hõrendamine ja ka kõige mustem variant, see oleks liikluse sulgemine, sellest ma võib-olla siinkohal ei räägiks. Kujunenud olukorrast väljapääsu leidmine seostub Kesk-Eestis otseselt nn väikeraudtee projekti realiseerimisega. Siinkohal tahaksin ma märkida, et kõige valulikumalt on reisiliikluse hõrendamisse Pärnu ja Viljandi suunal suhtunud Pärnu, Harju ja Viljandi maakonnad, kus autobussiliiklusele eraldatakse dotatsioone ühe elaniku kohta arvestatuna Eesti keskmisest rohkem. Seevastu Rapla- ja Järvamaa, kus olukord on vastupidine, on asjasse suhtunud märksa rahulikumalt. Teine küsimus: "Kas ja kuidas on Teede- ja Sideministeerium arvestanud sellisest reisijateveo ümberkorraldusest tulenevate uute kuludega (maanteede ehitamine ja korrashoid, uute bussiliinide avamine jm)? Kes ja millises mahus peab need kulutused katma?" Eelmisele küsimusele vastates viitasin ma Teede- ja Sideministeeriumis tehtud arvutustele. Neis nähakse ette vastavate summade leidmist riigieelarvest lähematel aastatel. Kes siis maksab? Küsimuse loogikast lähtudes vastan, et ega muud üle ei jää, kui et maksumaksja maksab. Kolmas küsimus: "Kes ja kuidas tagab inimestele hädavajaliku liikluse ajal, mil reisirongidega enam ei ole võimalik ja bussidega veel ei saa liigelda?" Reisiliikluseks suletud raudteelõikude osas on hädavajalik liiklus tagatud bussidega. Riisipere ja Haapsalu suunal on bussiliiklus raudteeliiklust kogu aeg dubleerinud. Neljas küsimus: "Kas ja kuidas on reisijateveo ümberkorralduste juures arvestatud transiitveoste korraldamisega?" Jah on. Nimelt käsitleme me reisiliiklust transiitsuundadel nii-öelda kaasneva nähtusena, kus raudtee infrastruktuuri hoiuga seotud kulud on võimalik jätta transiitvedude kanda. Viies küsimus: "Millistele andmetele tuginedes olete jõudnud seisukohale raudteetranspordi suurematest aastakahjudest, võrreldes autotranspordiga? Milliste juhtude kohta see väide käib? Meile teadaolevalt on paljudes Euroopa riikides jõutud vastupidisele järeldusele." Tõsi. Paljudes Euroopa riikides on jõutud sellisele järeldusele, aga seda oludes, kus autovedusid asendava raudteeliikluse sagedus on mõõdetav minutitega, mitte aga päevadega, nagu see on sageli omane kohalikele vedudele Eestis. Transpordisaaste küsimus on Eestis aktuaalne linnades, mitte aga hajaasustusega maapiirkondades, ja seda ka lähematel kümnenditel. Oleks lausa lootusetu vaev viia Eesti kohalikud veod üle raudteele. Eesti majanduse konkurentsivõime ei kannataks seda lihtsalt välja. Mis aga puutub arupärimises eeldatud raudteevedude ökoloogilisse puhtusesse, siis siin tahaksin ma öelda järgmist. Täna enimlevinud Riia diiselrongide kuuevaguniline koosseis kulutab umbes 350 liitrit kütust tunnis ehk teisiti öeldes, 20 kuni 25 korda rohkem kui 40--50-kohaline autobuss. Nii-öelda ökoloogilisest aspektist võiks raudteeliikluse puhul rääkida alles siis, kui selles 600 inimesele mõeldud kuuevagunilises rongikoosseisus oleks 800 kuni 1000, mitte aga 100 kuni 200 reisijat, nagu see täna keskeltläbi on. Kui arvestada veel seda, et õlikulu on mõõdetav umbes 5-6%-ga kütusekulust, ei jää muud üle, kui võrrelda neid Riia diiselronge keskkonna saastamisel lausa etaloniks olevate Trabantidega, mis Eesti teedel sõitvatena peaksid küsijatele paratamatult ihukarvad püsti ajama. Õnneks neid meie teedel ei ole. Asjalood on aga sedakorda nii, et Riias ehitatud kuuevaguniline diiselrongi koosseis on oma võimsuselt ja kütusekulult võrreldav 60 Trabandiga. Keskkonnavaenulikkuselt tõenäoliselt enamagagi. Siinkohal pean ma tõdema, et eriuuringuid raudteeökoloogia vallas pole minu teada Eestis tehtud, vähemalt seni mitte. Küll aga tahaksin ma lisada täiendavalt kaks momenti. Esiteks, tänaste diiselrongide heitgaasides sisalduv hõõguv tahm on äärmiselt tuleohtlik kuival aastaajal, ja teiseks, raudtee vilets tehniline seisund võib põhjustada õnnetusjuhtumite korral tõelisi ökoloogilisi katastroofe. Ammoniaagitsisterniga hiljuti Vägeva jaamas toimunu oli õnnelik õnnetus. Viletsas tehnilises seisundis oleval Eesti raudteel veetakse aga mitte üksnes ammoniaaki, vaid ka teisi ohtlikke ja mürgiseid aineid, nagu naftasaadused ja muudki keskkonnaohtlikku. Kuues küsimus: "Kas Haapsalu--Rohuküla raudtee ülesvõtmine ja vanarauaks müümine kuulub Eesti Raudtee normaalse majandustegevuse hulka?" Mõeldes avalikkusele ja oma poliitilisele prestiižile, peaksin ma kohe vastama, et ei. Antud juhul jätan ma sellele küsimusele vastamata, sest selliselt sõnastatud küsimusele pole otsest vastust võimalik anda. Küll aga tahaksin ma välja tuua mõningad mõtted. Esiteks, härra Andres Tarand, rääkides sinuga kui geograaf geograafiga, tahaksin ma tagashoidlikult mainida, et ülemaailmselt tunnustatud eesti geograaf Edgar Kant räägib juba oma 1935. aastal ilmunud tähtteoses "Bevölkerung und Lebensraum Estlands" Haapsalu--Rohuküla raudtee tähtsusetusest kaubaveo jaoks. Küll aga möönab ta selle olulisust reisijateveo seisukohalt. 1935. aasta aga oli aeg, millal autobussid alles hakkasid Läänemaale jõudma. Seda enam on täna lausa lootusetu leida põhjendust Haapsalu--Rohuküla raudtee majanduslikule vajadusele. Tegemist oli puhtalt militaarse raudteega, mille järele kadus vajadus koos Kiltsi--Ungru sõjaväelennuvälja kadumisega. Minu arusaamade järgi tuleks selle raudteelõigu saatust käsitleda ühtses kontekstis Kiltsi--Ungru sõjaväelennuvälja saatusega. Seetõttu adresseeriksin ma heameelega selle küsimuse esimestele taasiseseisvumise järgsetele kaitseministritele. Küll aga tahaksin öelda seda, et eelmise Riigikogu majanduskomisjon tundis selle probleemi vastu teravat ja tõsist huvi, tutvus selle probleemiga ka kohapeal ja sai lausa vapustuse osaliseks. Ma usun, et kõige värvikama ja kõige tõesema pildi sellest, mis Läänemaal metalli ümber on toimunud, suudab anda tõenäoliselt proua Liina Tõnisson. Aga seda tõenäoliselt juba kuluaarides. Parafraseerides Andres Tarandi ja Mihkel Pärnoja poolt mulle esitatud küsimust, võiksin ma ka kosta selliselt, et tänu Haapsalu--Rohuküla raudtee ülesvõtmisele ja vanarauaks müümisele on Haapsalul õnnestunud tõestada raudtee vajalikkust enda jaoks. Nimelt moodustasid 1995. aastal Haapsalus laaditud 215 vagunist 199 vanarauavagunid. Muud kaupa oli Haapsalul eelmisel aastal saata üksnes 16 vaguni jagu ehk teisiti öeldes kulus 23 päeva selleks, et saada kokku 1 vagunitäis kaupa, või siis võib ka nii öelda, et ühe täiemõõdulise kaubarongi formeerimiseks kuluks Haapsalul 3,5 aastat. See oli öeldud kõrvalepõikeks. Antud juhul polnud aga siiski tegemist Eesti Raudtee poolse rööbaste ülesvõtmisega, vaid omavolilise tegevusega, mida nimetatakse varguseks. Tänaseks on 7,6 kilomeetrist raudteest järele jäänud üksnes 1,1 kilomeetrit Haapsalu külje all, mis on osaliselt kasutusel. Minule esitatud materjalide alusel võib selle raudtee ülesvõtmise või varastamise loos eristada kolme etappi. Lõigud, mis on varastatud enne 1994. aasta maid, siis lõigud, mis on varastatud 1994. aasta maist 1995. aastani, ja edasi lõigud, mis on varastatud 1995. aasta aprillis. Eesti Raudtee on alustanud kohtuprotsesse selles osas, on ka kohtulikult karistatud inimesi, kuid ma olen sunnitud tõdema, et minu jaoks on siin endiselt väga palju lahtisi kohti, ja ma arvan, et ma tulen veel selle küsimuse juurde tagasi. Küsijatele esitan ma selles osas täpsema kirjaliku ülevaate. Seitsmes küsimus: "Kuivõrd oluliseks te peate ja arvestate liikluse korralduse regionaalseid aspekte? Kes peaks sellekohaseid kavasid välja töötama ja rakendama?" Ma pean neid väga oluliseks, ainult et siinkohal pean ma järjekordselt tõdema, et raudtee pole Eestis kaugeltki mitte esimene ja ainus regionaalse arengu tegur, küll on aga raudtee üks kõige kallimaid regionaalse arengu tegureid. Päris kindlasti peaks selles töös osalema Teede- ja Sideministeerium ja ta teeb ka seda. Töö koordineerimine peaks seevastu kuuluma regionaalministri kompetentsi. Lõpetuseks. Eesti siseriiklikus reisijateveos langes 1994. aastal raudtee osaks reisijaid arvestades 3,6%, autotranspordile seevastu 72,7%. Reisijakilomeetrit aluseks võttes oli suhe 14,3% ja 75,7%. Aitäh! | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Arvestades sulaselget valet kütusekulu koha pealt, kus kod Kukk valetab umbes 3-4 kordselt, ei saa ma uskuda enam ühtegi tema väidet! 350 l/h võib kuuevaguniline kulutada ehk peale õhkutõusmist... | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Esimees Suur tänu, härra minister! Kas arupärijatel on lisaküsimusi? Andres Tarand, palun! | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A. Tarand Aitäh! Kui me teeme niisuguse mehhaanilisevõitu arvutuse, siis võib väita, et Eesti kogu elanikkond mahub ära sõiduautodesse, mis on Eestis. See omakorda teeks enam-vähem tarbetuks autobussid, jne. Muidugi asi päris nii ei ole. Aga kindlasti on see kõva surve maanteedele ja on arvata, et n-ö riiklik teederemont ja -ehitus järele ei jõua. Elanikkond saab väga pahaseks, teed lähevad auklikumaks ja sellega seoses mõistagi ka kõik need saastanäitajad, mida te võrdlesite, kasvavad kõvasti. See on lähemate aastate perspektiiv. Mind huvitaks veidi pikem perspektiiv selles mõttes, et kunagi Laari valitsuse ajal oli vist Teede- ja Sideministeerium esimene, mis esitas sellise arenguplaani. Seal ei olnud raudteedele olulist osa antud ja puudusid ka kõik arvutused, mis pikema aja peale asja tõestaks. Kas te peate vajalikuks, ütleme, 20 aasta perspektiiviga arvutusi raudtee-, maanteetranspordi alal ja kas need oleksid ka väärt, et parlament neid käsitleks? | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
K. Kukk Aitäh! Me oleme teinud mõningaid arvutusi ja kui nüüd kas või täna likvideerida Eesti raudteel reisiliiklus, tähendaks see 10%-list täiendavat koormust Eesti teedele. Eesti teede nii-öelda kandevõime on täna selleks piisav. Mis aga puutub 15--20-aastasesse ja veelgi pikemasse perspektiivi, siis siin ma ütleksin nii, et täna ei ole me valmis taoliste projektide või programmide väljatöötamiseks. Meil lihtsalt puudub selleks vastav info. Ma ei välista, et kunagi saab Tallinnast alguse kaasaegne , mis kulgeb üle Tartu, Valga, Riia ja jõuab välja Kesk-Euroopasse. Aga see on tuleviku asi, see ei juhtu lähemal 10 aastal. Kui aga nüüd jälgida raudteede üldist arenguloogikat ja seda niinimetatud toote eluea kontekstis, siis enamik Eesti raudteid, st Eesti kohalikke raudteid, nagu Kesk-Eesti ja Lääne-Eesti liinid, jääksid sellel toote eluea kõveral oma kõige parempoolsemale servale. See tähendab seda, et selline raudtee, millest me tänases Eestis räägime, on oma elu lihtsalt ära elanud. See ei ole minu arvamus, see on arvamus, millega on välja tulnud mitmed teadlased Lääne-Euroopas. Võib-olla me oleme mõne aasta pärast targemad ja suudame Eesti raudteede osas vaadata juba kaugemale tulevikku. Aga eks seda näitab aeg. Täna me käsitleme Eesti raudteed kui kahest või kolmest süsteemi. Esiteks transiitliinid, teiseks n-ö Kesk-Eesti liinid ja kolmandaks Tallinna lähiraudteed, kus opereeritakse elektrirongidega. Aitäh! | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Muidugi peaks olema targemad! | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Esimees Tänan! Arupärija teine küsimus. Andres Tarand, palun! | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A. Tarand Aitäh! Mind huvitaks ka selline perspektiiv, et energiat, elektrit peaks ju meil nagu olema, kas ministeeriumis on tehtud mingid kavad näiteks Paldiskini raudtee elektrifitseerida või on need praegu kõik tegemata ja seisavad raha taga? Aitäh! | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
K. Kukk Aitäh! Paldiskisse peaks minu teada olema elektriraudtee. Kahesuunaline? Paldiskis on üldse raudteega väga rasked olud, nii et kui me räägime Paldiski sadamast, siis me peaksime väga tõsiselt mõtlema selle raudtee elektrifitseerimise vajalikkusele. Iseküsimus on see, kas Paldiski sadama järele on karjuv vajadus lähiaastatel või võime me selle juurde tagasi tulla, ütleme, viie aasta pärast. Mis puutub aga raudtee võimalikku elektrifitseerimisse, siis siin on paljud energeetikaeksperdid öelnud nii, et ärge jumala pärast hakake Eesti raudteed elektrifitseerima, vähemalt nii kaua, kui seda elektrit, mida rongid kasutavad, toodetakse Eestis põlevkivist. Muidugi, kui me leiame mingisuguse ökoloogiliselt puhtama elektritootmise võimaluse, siis miks ka mitte. Aga täna me ilmselt peame tõdema, et elektriraudtee on kaudselt keskkonda rohkem saastav kui näiteks diiselrongid. See on ekspertide hinnang. Aitäh! | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Esimees Tänan! Arupärijate kolmas küsimus. Mihkel Pärnoja, palun! | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
M. Pärnoja Aitäh, härra esimees! Austatud härra minister, reisijateveoga seonduv Eesti raudteel on inimeste huvide seisukohalt oluline mitmest aspektist. Esiteks, võimalus liigelda, ja teiseks, jõukohane võimalus liigelda. See tähendab seda, et paljudel inimestel ja eriti nendes piirkondades, kus praegu plaanitakse raudteeliiklust reisijateveo osas vähendada, on inimestel võime piletite eest maksta natukene nõrgem kui muudes piirkondades. Kas toimub praegu ja kui ei toimu, kas on siis Teede- ja Sideministeeriumil kavas juurutada liikluse, eriti reisijateveo diferentseeritud doteerimist? | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
K. Kukk Aitäh! Reisijateveo n-ö diferentseeritud doteerimine mingil määral ka ju täna toimub, sest õpilastele ja üliõpilastele kompenseeritakse osa nende poolt tehtud kulutustest. Kui meil õnnestub käivitada see nn väikeraudtee, siis ma arvan, et meil tekib reaalne võimalus tariifide ja vastavate riigieelarveliste dotatsioonide diferentseerimiseks. Ministeeriumis on tõsiselt kaalumisel olnud eristada Eesti raudteeliikluses need liinid, st eeskätt linnadevahelised kiirliinid, mida ei tuleks doteerida. See tähendaks seda, et oleks võimalik kanda need vähesed dotatsioonisummad, mis meil on, üle kohalikele liinidele, st nendele liinidele, mida riik peab vajalikuks doteerida. Mis aga puutub küsimuses esitatud väitesse, et raudteetransport on odav, siis jah, odav on ta olnud seetõttu, et keegi teine on selle kinni maksnud. Raudteetransport ei ole odavam kui bussitransport. Täna on raudteetransport Eestis igal juhul kallim, kui on seda bussitransport, ja seda seetõttu, et raudteetranspordiks vajalikud püsikulud, s.o kapitalikulud, on äärmiselt kõrged, kuid nende kapitalikulude kasutuse efektiivsus on väga madal. See tähendab seda, et reisijate liiklus Eesti raudteedel on nii hõre, et reisijatevedu raudteel on tegelikult kallim kui bussivedu. Meie arvutused näitavad, et ühe kilomeetri tariifne maksumus peaks olema täna tegelikult 55--57 senti kilomeeter. Aitäh! | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Esimees Suur tänu! Järgnevalt, austatud minister, palun teil vastata Riigikogu liikmete Ülo Peetsi ja Jüri Adamsi arupärimisele Tartu--Petseri ja Valga--Petseri raudteeliini ehitamiseks eraldatud raha kohta. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
K. Kukk Suur aitäh! Austatud Riigikogu liikmed! Mulle on esitatud härrade Jüri Adamsi ja Ülo Peetsi arupärimine nn Koidula ümbersõidutee teemal. Ma loen sellest arupärimisest ette kaks lõiku. Esiteks: 1994. aasta riigieelarve teises lisaeelarves nähti Tartu--Petseri ja Valga--Petseri raudteeliini otseühenduse ehitamiseks ette 5 miljonit krooni. Teiseks küsimus: "Härra minister! Palume teid välja selgitada ja Riigikogule teatada, mis tegelikult toimus, miks raudteeliini ei ehitatud, kas ja milleks kulutati kõnesolev summa ja millised ametnikud on süüdi seaduse täitmata jätmises?" 1993. aastal päevakorda tekkinud Tartu--Petseri ja Valga--Petseri raudteelõikude ühendamine tänasel Eesti jurisdiktsiooni all oleval territooriumil oli tol korral eeskätt puhtpoliitiline otsus. 1994. aasta teisest lisaeelarvest eraldati, nagu ka küsijad konstateerisid, Koidula ümbersõidutee ehitamiseks riigiettevõttele Eesti Raudtee viis miljonit krooni. Sellega polnud kogu projekt aga kaugeltki kaetud. Vastavalt kehtivale seadustikule korraldas Eesti Raudtee eespool nimetatud ehitustööle vähempakkumiskonkursi, mille võitjaks tunnistati soodsaima pakkumise teinud AS Teede REV-2. Esimeses etapis tehti järgmised tööd: ettevalmistus- ja mullatööd kokku maksumusega 1,8 miljonit krooni. Teiseks kümne kilovoldise elektri välisvõrkude rekonstrueerimine maksumusega 0,3 miljonit krooni ja kolmandaks, raudtee pealisehitise materjalide ostmine maksumusega 2,8 miljonit krooni. Nende 2,8 miljoni krooni eest on ostetud 2200 kuupmeetrit graniitkillustikku, 2200 puitliiprit ja 148 tonni rööpaid. Samuti ka pöörmed koos pöörmeprussidega. See raha on täna nende materjalide all kinni. Probleemi võib kokku võtta järgmiselt. Ehitusega alustati. Riigiettevõtte Eesti Raudtee ja AS Teede REV-2 vahel sõlmitud töövõtulepinguga määratletud esimese etapi tööd on tehtud. Raha on otsas. Ehituse lõpuleviimine eeldab vähemalt 15 miljonit krooni. Selle leidmine lähiaastail oleks üksnes puhtpoliitiline otsus. Majanduslikud, sotsiaalsed ja regionaalsed argumendid vajaliku raha eraldamise kasuks riigieelarvest jäävad paratamatult nõrgaks. See oleks minu lühike vastus teisele arupärimisele. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Esimees Tänan! Kas arupärijatel on lisaküsimusi? Jüri Adams, palun! | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
J. Adams Härra minister! Kas ma sain õigesti aru, et umbes 800-meetrise raudteelõigu ehitamise kogumaksumus on 20 miljonit krooni ja 1994. aastal vastavad arvestused teinud ja maksumusena 5 miljonit nimetanud ministeeriumiametnikud eksisid neljakordselt oma hinnangus? | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
K. Kukk Aitäh! Mis puudutab selle raudteeühenduse maksumust, siis siin tuleb ilmselt arvestada kahe momendiga. Esiteks, tol korral esitatud summade näol oli tegemist n-ö kitsa pakkumisega, see puudutas üksnes raudtee rööbasteed. Kuid raudteega kaasnevad paratamatult ka muud infrastruktuuri elemendid. Kohalike omavalitsuste poolt tuli surve jaamahoonete ehitamiseks ja nii edasi. Teiseks, tuleb ka tunnistada seda, et selle aja jooksul on väga järsult tõusnud raudteedel kasutatavate materjalide hind, kusjuures põhiline hinnatõus on toimunud just 1995. aastal. Pealegi pole antud juhul tegemist lihtsa sirgjoonelise raudteelõiguga, vaid küllaltki keerulise tehnilise rajatisega. Sellised on tänased hinnangud projekti maksumusele. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Esimees Tänan! Kolleeg Ülo Peets, palun! | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ü. Peets Tänan, härra juhataja! Lugupeetud minister Kalev Kukk! Te ütlesite, et see otsus oli poliitiline, et ei olnud plaanis ehitada seda raudteelõiku. Aga ma tuleksin korraks tagasi teie tänase sõnavõtu juurde, milles te ütlesite, et raudtee ei ole üks esimesi regionaalobjekte. Mina mõtlen natuke teisiti, et raudteeliin on, eriti seal Kagu-Eesti kandis, üks elu tuiksooni. Aga see selleks. Kui see tol korral oli poliitiline otsus ja ei kavatsetudki ehitada, siis miks seda raha üldse kulutati? See on riigi raha raiskamine. Tänan! | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
K. Kukk Aitäh! See raha oli eraldatud riigieelarvest. Millisel põhjendusel otsustati ehitada see kahte raudteelõiku ühendav kaar, sellele ei oska ma täna vastata. Mis aga puutub raudteesse kui regionaalse arengu tegurisse, siis ma juba oma esimeses vastuses ütlesin, et raudtee ei ole mitte ainus ja ka mitte kõige tähtsam regionaalse arengu tegur. Nagu ma olen varemgi öelnud, muutub raudtee regionaalse arengu teguriks üksnes siis, kui sellele raudteele on tagatud piisavalt suur hulk tarbijaid. Kas need kaks raudteelõiku peavad täna omavahel ühendatud olema? Kui nad oleksid ühendatud, oleks see igal juhul omamoodi pluss, aga samal ajal tuleb väga tõsiselt siiski kaaluda seda, kas antud kulude juures poleks mõttekam see otsus võib-olla mõned aastad edasi lükata, sest selle raudteekaare kasutamine kujuneb küllaltki väheintensiivseks. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Esimees Tänan! Arupärija kolmas küsimus. Jüri Adams, palun! | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
J. Adams Härra minister, te olite vastamisel väga napisõnaline. Ilmselt me peame oma arupärimist kordama detailiseerimise suunas, kuna teie vastusest tekkis rohkem probleeme, kui me tegelikult algselt oletasime. Minu arvates poliitiline argument seisnes ju selles, et kui kaks raudteeliini on omavahel 800-meetrise vahega, siis on mõttekas nad ühendada, et ei toimuks näiteks mitmesaja kilomeetriseid ringsõite. Kas te suudaksite praegu vastata vähemalt sellele, mida väidavad kohalikud elanikud ja ka otseselt raudteel töötajad, et plaani põhinurjaja oli Siseministeerium oma nõudmistega kulutada see raha mitte raudteelõigu ühendamisele, vaid tollikontrollijaama ehitamisele, et see raha kulutati hoopis sellel otstarbel? | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
K. Kukk Suur aitäh! See argument on minu jaoks praegu uus. Nagu ma mainisin, on raha kulutatud siiski ära selle raudteelõigu ehitamiseks. Antud juhul ei ole lihtsalt tegemist pelgalt 800-meetrise raudteelõiguga, vaid märgatavalt tõsisema asjaga. Mis aga puutub täiendavasse arupärimisse, siis loomulikult olen ma nõus sellele vastama ja loomulikult jään ma ootama järjekordseid raudteeteemalisi arupärimisi, kas või selsamal teemal. Ja muidugi ka eeskätt Riigikogu liikmelt härra Ülo Uluotsalt, arutamaks siis teemal, kas Eesti Raudtee on äriettevõte või mittetulundusühing. Aitäh! Ja ma vabandan, et mul vahepeal hääl ära läks. Nauditav. http://www.riigikogu.ee/?op=steno&stcommand=stenogramm&date=816253260
|
Wednesday, February 20, 2013
Rongiradadel...
Küllap tuleb rong varsti...
12 comments:
- AnonymousFebruary 21, 2013 at 8:26 AM
"Rongiradadel" algab Tallinna bussijaama piltidega Odra tänavalt.
ReplyDelete
Väga asjakohane. Ma just mõne päeva eest tegingi jalutuskäigu rongiradadel.
Käisin nimelt läbi Odra tänava ristilt alates Türnpu ja Vesivärava tänavad Narva maanteeni.
Kes mäletab, kus täpselt asub Tallinn-Sadama jaam? Puumajad Narva maantee lõunaküljel on vanad, sealt vahelt peab raudtee läbi minema, aga teisel pool Narva maanteed?
Ah jaa, teemades "Euroopa uued rongid" ja "Risti-rästi läbi Eestimaa" on ka vaikust kuulda olnud. - AnonymousFebruary 23, 2013 at 11:59 PM
Siin kohapealsel teemal - mis nüüd täpsemalt on kaugus Balti jaamast Haapsallu? Olen kuulnud numbrit 94,4 km. See on vist sarnane Tallinn-Tamsalu kaugusega 92,6 km?
ReplyDelete - AnonymousFebruary 25, 2013 at 3:27 AM
Et siis umbes sama palju kui Rakverre ja Kiltsi?
ReplyDelete
Teemast "Tallinn, Euroopa uued rongid" vastuseta jäänud kiirenduse teemal:
Kiirrongid, 1 peatusega, sõidavad Tallinn-Aegviidu 41 minutit.
Piimarongid teevad pisut eri peatusi:
Valga rong 5 (Ülemiste, Lagedi, Aruküla, Raasiku, Kehra), 52 minutit
Tartu rong samad 5, 54 minutit
Narva rong teeb 4 (Lagedi jätab vahele), 54 minutit
Rakvere rong 6 (Vesse veel lisaks), 54 minutit
Elektri kiirrongil on ka 6 peatust (tema Vesses ei peatu, küll aga Kitsekülas) - ja aeg 48 minutit.
Kas see 6 minutit vahet tuleb ER2 suurema kiirenduse arvelt? - AnonymousFebruary 27, 2013 at 2:36 AM
Teise koha avastasin ka.
ReplyDelete
Rakvere rong teeb 2 30 sekundist peatust (Vesse ja Aruküla) - teised on 60 sekundit.
Elektrirong teeb kõik 6 30 sekundiga ära.
Nii et seisuajalt hoiab 2 minutit kokku... aga kas on õige nii teha?
Ma ei saa sõiduplaanist aru - mis aluse ja loogikaga on paika määratud mis peatused on 30 sekundit ja millised 60? Jaamad enamasti minut ja teivaspeatused pool minutit. See on mingi arvestuslike sõiduaegade tagaajamine, kuigi on mõttetu. Sest vahel jääb pool või minut jaamavahel just puudu. Ja ega ikka tuleb seista nii kaua kuni reisijad peale-maha. Mõnes peatuses, Roobukal näiteks, vanuritest suvilaomanikud kulutavad palju aega. Talvised pidurdamised, rikked jne.
ReplyDelete
Tegelikult tavaolukorras tihtipeale seisame 2-3 korda "kiiremini", vahel aga igast peatusest korjab sekundeid juurde ja proovi siis plaanis sõita.- AnonymousFebruary 28, 2013 at 1:20 AM
Teemas Risti-rästi läbi Eestimaa kirjutasin, puhtalt maastiku loogika alusel, et võiks olla raudtee Vändrast Viluvere sõlmjaama.
ReplyDelete
Loen ajalugu - ja mis ma näen! Ongi Viluvere sõlmjaam ja Viluvere-Vändra raudtee ehitatud!
Mida sellega teha? - AnonymousMarch 5, 2013 at 5:37 AM
Vastavalt raudteede ehitamise seadusele tuleb ehitada raudtee Vändra-Võhma-Põltsamaa.
ReplyDelete No kui juba seadus...
Ja nii ongi. Allakäigu spiraal. Kurb, aga pidulik
ReplyDeleteTeatud mõttes küll. Kuigi tänapäeval imetatakse seda KINDLALT EDASI!