reede, 20. detsember 2024

Bussijaam muidugi Balti jaama, Elron kaotab?!

 


 Kaks lugu, omavahel seotud. Lux soovib õiget asja, aga nagu ikka, läbi vildaka kõverpeegli!

https://www.err.ee/1609554961/tallinn-ei-taha-anda-lux-expressi-kaugliinidele-lisapeatust-ravala-puiesteel

Lux Express soovib, et Tallinna linn annaks Tartu maanteelt Tallinna saabuvatele kaugliinidele lisapeatuse koha südalinnas. Linnavalitsus ei taha sinna peatust anda, sest see ei vastaks liiklusohutuse nõuetele.

Bussifirma Lux Express saatis suvel Tallinna linnale ettepaneku, et ettevõtte Tartu suunalt Tallinna saabuvad kaugliinibussid saaksid peatumisvõimaluse Tallinna südalinnas Rävala puiestee piirkonnas.

Lux Expressi juhatuse liige Ingmar Roos märkis, et tegemist on optimaalse asukohaga, kuna see tagab lühima liikumistee südalinna saabumisel ning pärast peatuse läbimist saavad bussid liikuda edasi Tallinna bussijaama.



Punnida vägisi ideed, et Ülemiste on Tallinna keskpunkt, on kasulik ehk ma ei teagi kellele. Veel vähem on oluline bussijaama praegune asukoht ja ka selle viimine Ülemistele. Lux on muidugi huvitatud, sest bussijaam nende omanduses ja neil ju oluline teenida teistelt bussifirmadelt! Aga see, kas ärimees teenib natuke rohkem või vähem on palju vähem olulisem reisijate mugavusest.

Rävala puiesteel on ka tramm ja troll sõitmas? Ei ole ju? Seega, linnasüdames on vaja peatust küll ja iseenesest oleks parim koht seal, kus peatuvad praegu tellimusreisid ja linnaekskursiooni kahekordsed bussid. Nii nagu Balti jaama platsi renoveerimisel ei tehtud midagi Rannamäe tee/Toompuiestee renoveerimisel bussipeatuste laiendamise heaks, nii ei mõeldud sellele ka Mere puiesteel. (Muide, ka sadama trammiliini paremaks kulgemiseks D-terminali ukse eest "unustati" varem trass broneerimata). 

On ka teine hea asukoht, Pärnu maanteel Viru ringist Draamateatrini. Ruumi on sel lõigul väga palju ja bussid saavad Balti jaamani sõita kahes suunas, nii et ka kõikide bussisuundade peatused oleks ühes kohas koos.

Kui bussijaam oleks Balti jaamas, saaks kesklinna peatuse planeerimisel vaadata asju mitut pidi. Oletame, et Pärnu ja Risti suuna bussid peatuks praeguses maakonnaliinide Viru peatuses ja Tartu suuna bussid Hobujaama kandis, siis on miinuseks see, et nende omavahelised ümberistumisvõimalused jäävad nadiks. Samas, neid ei olegi väga palju ja lõppude lõpuks peaks Tartust bussidega ikka otse saama Pärnusse, Kuressaarde ja Haapsallu. Hiiumaale saamiseks piisaks ka Rohukülani sõitmisest, bussid ei pegi praamile sõitma, sest Heltermaal on bussid olemas kahe suuna peale. Või vähemalt peaks olema...

Aga kui on ruumi (ja see sõltub enamasti tahtmisest) võiks kõik bussid ka Mere puiesteel peatuda. Trollid küll jäävad kaugele, aga trammidele saab ümber istuda.

"Tartu ja Kesk-Eesti elanikele bussiühenduste Tallinna südalinna pikendamine suurendab ühistranspordi konkurentsivõimet ning vähendab liikluskoormust, kuna südalinna suunduvatel reisijatel langeb ära vajadus liikuda bussijaamast edasi taksode või taksolaadset teenust osutavate autodega," kirjutas Roos.

Tallinn aga pole nõus ettevõtte soovile vastu tulema.

Abilinnapea Kristjan Järvan ütles ERR-ile, et kaugliinide toomine kesklinna suurendaks liikluskoormust. "Tallinna elanikkonna kasv toob kaasa täiendava liikluskoormuse tänavavõrgule, mistõttu on oluline leida viise liikluse hajutamiseks ja koormuse vähendamiseks. Tallinna saabuvate kaugliinibusside suunamine kesklinna tooks aga kaasa vastupidise efekti, mis suurendaks liikluskoormust. See on peamine põhjus, miks linn ei toeta seda ettepanekut," lausus ta.

Järvanile ei meeldi see pilt?


Õhusaaste Pariisis enne ja pärast seda kui Pariiisis loodi uued rattateed, vahendati autode kiirused 30km/h peale, istutati uusi puid ja eemaldati drastiliselt parkimiskohti

Imelik, et Järvan põhitõest aru ei saa? Busside eesmärk ongi ju tänavatel liikluskoormust vähendada ja siinkohal on kõige olulisem, et  autode semel valitaks ÜT. Seda aga ei saa, ilma et selleks ei pakuta häid võimalusi! Ja ummikuid tekitavad ikka autod, mitte bussid.

Ära peab mainima ka selle, et kui keegi soobvib väita, nagu poleks Balti jaamas ruumis, siis teeks nii, et valed jätaks ära! See on ju ka poliitikute suurim probleem - valetamine! Riiki veab ju lausa Valetajate Erakond!
Balti jaamas normaalse maakonnaliinide võrgustiku puhul kaoks enamus maakonnaliinide bussidest praeguses nn vaksali bussijaamas, sest osa saaks suunata läbi kesklinna (sh ümberistumine ka kaugliinidele!!!) ja osa ilma sellesse "bussijaama" sissepööramata panna peatuma praeguses linnaliinide peatuses. Hea tahtmise juures saab nii tekitada ka mõningase seisuplatsi kaugliini busside jaoks ja seda osaliselt isegi platsi laiendamise (trammitee poole) arvelt. Õnneks seda platsi veel ümber ei ehitatud.

Ja muidugi, Tallinna elanike arv kasvab sh Kalamajas ja Koplis. Ning eeldada, et needki tuhanded sõitasoovijad peaks sealt liikuma Rävala puiesteele vm mujale... kamoon?

Lux Expressi soovitud koht Rävala puiesteel ei vasta liiklusohutuse nõuetele ega ole kavandatud bussipeatusena, lisas abilinnapea. "Seal puudub sobiv teekate ja taristu busside peatumiseks," ütles Järvan.

Järvani sõnul asub bussijaam nagunii kesklinnas ning südalinnaga on sealt tagatud väga hea transpordiühendus nii trammi- kui ka bussiliinide näol.

"Samuti on olemas ühendus lennujaamaga, kus kaugliinibusside peatus ja trammipeatus on kokku viidud. Tõsi, praegu ei saa seda võimalust kasutada, kuna Rail Balticu terminali rajamise tõttu ei sõida trammid ajutiselt lennujaama, kuid olukord paraneb eeldatavasti 2025. aasta lõpus, kui trammiliiklus lennujaamani taastub," lausus ta.

Linnaliinide reformimise käigus pidanuks Järvan saama oluliselt paremini tuttavaks Tallinna linnaga, aga tundub, et siiski mitte, sest väita, et bussijaam asub kesklinnas!??  No ei asu ju?? Ja kuigi osaliselt on tal õigus, et praeguses bussijaamas on tagatud ühendused trammide ja busside abil, siis põhiloogika - võimalikult VÄHE ÜMBERISTUMISI  - see jääb talle arusaamatuks. Kui nii valede eelduste alusel asuda midagi reformima, on tulemuseks käkk. Kobarkäkk. Ja muide, Keila ja Saku suunalt näiteks pole ju üldse mingit ühendust bussijaamaga? Ah et kobigu Balti jaamas trammi peale? Rahvusliku polpulaarse kõneviisi kaudu võiks öelda, et kobigu ise....! Nali naljaks, aga mõtlemine peab olema analüütiline!

Lennujaamaga on ühendus Tartu suuna bussidel olemas ilma trammita, Harutee suunalt on see ka olemas, Hobujaama/Viru peatusest.

Järvani sõnul ei saa ka linn teha erandit ühele ettevõttele, sest siis sooviksid peatuskohta südalinnas ka teised kaugliine teenindavad ettevõtted.

"Seetõttu pole sellised lahendused mõeldavad. Seda enam, et kavandatav peatänava projekt muudab mootorsõidukite liikumisevõimalused kesklinnas veelgi kitsamaks," ütles abilinnapea.

Lux Express samas toonitas oma kirjas, et peatus südalinna just nimelt tagaks ettevõtjate võrdse kohtlemise, mõeldes selle all maakonnaliine, mille peatused asuvad Solarise keskuse juures. Järvani sõnul on aga needki peatused tõenäoliselt ajutised.

"Mis puudutab maakonnaliine, siis pikemas perspektiivis on mõistlik nende peatumisi südalinna piirkonnas samuti hajutada, et vähendada liikluskoormust," märkis ta.

Üldse tunduvd Järvani ja eks ka teiste "ekspertide" arusaamad kummalised! Nii väga räägitakse ümberistumiste olulisusest just ajavõidu ja mugavuse (aga ka liiklusohutuse) koha pealt, samal ajal tahetaks nii väga HAJUTADA ka maakonnaliinide kesklinna läbimist mitmesse-setmesse kanti? Solarisse busside suurpeatust kindlasti vaja polegi, sest ka praegu sealpeatuvad maakonnaliinid ei tohiks tulevikus alustada ega lõpetada, vaid valdavalt kesklinna läbima ja mõni tõesti ehk ka "hajutatult" hoopiski muud teed pidi 
(NB! Muidugi mitte linnaliini 8 sarnaselt, kus ühe asumi ainuke liin kesklinna ühendusest ära lõigatakse!)

Kelle kapsaaeda läheb siis aga kavandatav peatänava projekt, kus ÜT-ga ei arvestata? Seda on praegu parim hetk ümber teha, et mitte teha jälle parandamatuid lollusi!

ERANDIT aga kindlasti pole vaja teha, iga bussifirma peab saama õiguse kesklinnas peatuda. Absurdsus kuubis on peletada busse kesklinnast ja vaksalist eemale ja siin tuleb kemplejatel maha istuda ning otsida parimaid lahendusi. Tegelikult pakkusin need juba (ammu) välja, vaja on vaid detailides üle vaadata. Parimaid riigi, keskkonna ja inimese heaks!

Ja üks kord ma saan ka Ingmar Roosiga 100% nõustuda mingis asjas, sest:

Roos aga nimetas Tallinna toodud põhjuseid arusaamatuks ning lisas, et ettevõte plaanib alustada südalinnas peatumise teemal Tallinnaga uut diskussiooni, kuna vajadus ja võimalused selleks on veelgi kasvanud.

Küll aga pole asi Lastekodu tänavas. Meil on olemas Balti jaamas reisijate vaksal, Burger King ja Tallinki nänn ei pea seal kindlasti laiutama, nii et saab ka bussipiletite kassad (taas)luua.

"Märtsis algavate Lastekodu tänava rekonstrueerimistööde tõttu suletakse Odra tänav, mis muudab Tallinna bussijaamast edasiliikumise reisijate jaoks väga ebamugavaks. Reisijate kannatuste ja pahameele vältimiseks tuleb võimaldada neile peatust südalinnas. Teisalt on tekkinud ka mõned uued võimalused, kus ja mis tingimustel täpsemalt südalinna peatus olema saaks," lausus Roos.

Kõige olulisem ongi kassad ja kuna nende loomiseks aega sisuliselt ei kulukski, saab ka liiklust Balti jaamast kiiresti käivitada. Seda enam, et seal on praegu ka mittevajalik busside seisuplats, mis kõlbab ning mahutabki valdaval osal päevast kõik väljuvad bussid ära. Muus osas, ehk siis selle peatuse planeerimisel ning ka maakonnaliinide "ära"suunamisega tuleb aga kiiresti ja kompleksselt tegutseda.

Seda teemat on varemgi vaieldud ja mõnigi on öelnud, et "Balti jaamast oleks sõit Tartusse pikemaajalisem". See on üksjagu koomiline, sest kes käsib sealt siis bussile tulla? Kui kesklinna järel oleks nagunii järgmine peatus sii või sealpool Ülemiste sõlme, siis sealt ei muutuks ju sõit kellegi jaoks pikemaks?

Lux Expressi soov saada Tallinna südalinna peatus on seotud ka Kesk-Eestis Mäo ristis tehtavate ümberehitustöödega, mille järel hakkaksid ettevõtte Tartu-Tallinna bussid seal peatuma. Peatus südalinnas kompenseeriks ettevõtte hinnangul ajakulu, mis tekib lisapeatusega Mäos.

See jutt on muidugi mingis mõttes demagoogia, aga rõõmu (mulle) teeb see, et taas oli mul õigus - Mäo terminal on nurisünnitis ja peab kaduma! Või kui ka jääma, siis vajaduse korral busside seisuplatsina, nt bussijuhtide puhkeajaks. Saab Järvamaa ÜTK seal ka neile toitlustust pakkuda, oleks neist mingitki kasu! Oluline on see terminal siis seetõttu, et suur osa Järvamaa maakonnaliinidest peavad alustama ja lõpetama Paide bussijaama asemel Mäos. Seda just siis Paide - Türi - Särevere ja kõik muud läänesuuna liinid! Vajadus ka selle jaoks on ammu olemas, ainult et ÜTK jt loikamid ei vaevu sellega tegelema. 

"Mäo peatuses peatuma hakkavate Lux Expressi busside arv selgub peale seda, kui on selgunud võimalus Tartu-Tallinna bussidel peatuda Tallinna südalinnas. Kui Tartust saabuvatel bussidel tekib võimalus reisijaid südalinna tuua, siis oleme valmis lisama Mäo peatuse kõikidele meie täistunni väljumistele. Sellisel juhul oleks Tartu-Tallinna reisijatele Mäos peatumisega seotud ajakulu ja reisisujuvuse vähenemine tasakaalustatud võimalusega jõuda otse südalinna," lausus Roos.

Lisan siin veel ühe nüansi - Järvamaal on kaks eraldi liinigruppi ja seega ka hanget, aga seegi tõestab, et on vaja kiiresti RAS Eesti Bussiliine. Paraku on siingi riik nagu tripperis jänes ringi karelnud ja bussifirmadele soodsaid hankeid pikkadeks aastateks korraldanud!

Peatumine Mäos on aga otse loomulik ka väga oluline ka kohalike liinide puhul ehk siis just ühes kohas peavad kõik peatuma.

Üks meeldetuletus aga veel, mida ma ei väsi kordamast: Nüüd leidub neid, kes kangesti kriitikat teevad, kuid omal ajal ei saanud needsamad inimesed oma tööga hakkama. Mul mälus piisavalt sisult tühjasid kirjavastuseid jm, allkirjaga
Maanteeameti ühistranspordi osakonna juhataja Ingmar Roos...

https://www.err.ee/1609524676/elron-voib-tallinna-tartu-liinil-kaotada-reisijaid-bussifirmadele

Siiski on siin ka teine lugu, mis bussifirmasid puudutab. 

Reisijate arvu muutumist pikalt polegi vaja kommenteerida, sest põhjused on teada. Eelkõige asendusbussid ja ebamugavus, aga eks võib loobujate hulgas olla neidki, kes lihtsalt seismisest rongis tüdinenud.

"Tallinna-Tartu ja Tallinna-Tartu-Võru kogureisijate arv, mis sisaldab ka vahepeatuste vahel reisinud sõitjaid ja Võru suunal edasi liikunud sõitjaid, oli selle aasta kümnel esimesel kuul 734 000 ning aasta varem 626 000," ütles Lux Expressi juhatuse liige Ingmar Roos.

Küll on aga hoopis olulisem mõelda sellele, miks riik venitab Võru raudtee remondiga ning ei taha mingilgi moel lisada bussiliine liinile Tartu Jaam - Karilatsi - Ihamaru -Võru? Kuigi toosama Ingmar Roos on sageli süüdistanud riiki Elroni abil turu solkimises, siis pole siiani saanud vastust küsimusele, kus on bussid Tallinn - Tapa - Jõgeva Tartu liinil? Neid ju pole, seega pole Tartu rongide puhul ka solkimist?
Samamoodi pole varahommikusi ja hilisõhtuseid vajalikke bussiliine Tartu ja Võru vahel, pakutavas variandis saab aga lahenduse. Ja kui siin juba olulisematest puudustest rääkida, siis mitte üks ants ei taha muuta midagigi selles, et Koidulas üks rong päev läbi ei seisaks. Ka Põlva vajab tunduvalt paremaid ühendusi.

Ennast kiitmast me aga ei väsi 
tunda pole vaja ka mingit häbi...
Piret Hartman (SDE)

🚄Uuel aastal tihendatakse reisirongide sõiduplaane
👉Uute Škoda reisirongide liinile tulemisega 2025. aasta sügisel tihenevad alates septembrist kõikide Tartu, Narva, Viljandi, Rapla ja Aegviidu sõiduplaanid. Samuti käivitub tuleval aastal Tallinna–Tartu–Valga–Riia–Vilniuse rongiühendus, läänesuuna taktsõiduplaan ja Tartu–Riia otseliin.
„Rongiliiklus on ühistranspordi selgroog. Viimase kümne aasta jooksul on rongireisijate arv kahekordistunud ja tipptundidel on rongid üha rahvarohkemad. Mul on hea meel, et rongiliiklus muutub uuel aastal inimestele mugavamaks, sest tellitav veomaht kasvab märkimisväärselt,“ ütles regionaal- ja põllumajandusminister Piret Hartman. „Kui taristuremondid järgmise aasta sügiseks Tapa–Tartu vahel valmivad, saab suurendada väljumiste arvu Tartu, Narva, Rapla, Aegviidu ja Viljandi suundadel. Samuti väheneb Tartu suunal märkimisväärselt reisiaeg.“
Ministri sõnul on suur uuendus ka ühistranspordireformi käigus Eestis reisirongidel esimest korda käivituv taktsõiduplaan, mis toob läänesuunal (Tallinn–Keila/Turba/Paldiski/Kloogaranna) kaasa reisijatele märkimisväärselt parema sõiduplaani. „Taktsõiduplaan suurendab väljumiste arvu ja need toimuvad fikseeritud lühikese ajavahemiku tagant, et reisijad ei peaks oma päeva ühistranspordi väljumisaegade järgi sättima. See tõstab ka ühistranspordi konkurentsivõimet.“
Elroni juhatuse esimehe Lauri Betlemi sõnul on ettevõte valmistunud 2025. aastal toimuvateks muutusteks pikalt. “Väljumiste arv Eestis kasvab tuntavalt ja lisaks alustame rahvusvahelise reisiteenuse pakkumisega,” ütles ta.
“Uute Škoda rongide liinile toomisega tekivad meil senisest paremad võimalused reisijate vajadustele vastu tulemiseks. Pärast seda, kui AS Eesti Raudtee on elektrifitseerimise lõpetanud, saame seni Tartu–Tallinna liini teenindanud diiselronge kasutada teiste suundade sõiduplaanide tihendamiseks. Rohkem väljumisi tähendab rohkem istekohti – meie põhimure linnadevahelises liikluses peaks saama lõpuks leevendust. Arvestame, et remontide lõpp taristul toob ka olulise sõiduaegade lühenemise,“ rääkis Betlem.
6. jaanuarist käivitub koostöös Läti reisirongioperaatori Vivi ja Leedu reisirongioperaatori LTG Linkiga kahe ümberistumisega ühendus Tallinn–Tartu–Valga–Riia–Vilnius. 2025. aasta suvel käivitatakse plaanide järgi ka Tartu–Riia ekspressliin.

https://www.agri.ee/uudised/uuel-aastal-tihendatakse-reisirongide-soiduplaane

Ja muidugi ei ole Hartmanil ega teistelgi justkui õrna aimugi sõiduplaanide puudustest ja ega neid ei huvita kah! Ja selgelt on Hartmanil juba praegu tegu ka oma ametikoha õigustamise ning valimispropagandaga, tegelikulöt ei saa ta oma tööga hakkama. Ei mingeid olulisi muutusi paremuse pole kogu ÜT süsteemis. Vaat kui ta üle kogu Eesti oleks kasvõi 5%-gi ära teinud busside ja rongide ühendamise vajalikust osast, siis olnuks teda võimalik ka tõsiselt võtta. Aga ta pole mitte midagi teinud. Ka peatus.ee on sama s... seisus nagu oli.

Omajagu koomiline on ka lõik "...saab suurendada väljumiste arvu Tartu, Narva, Rapla, Aegviidu ja Viljandi suundadel...", sest sisuliselt Aegviidut kui eraldimainitavat "suunda" peagi enam ei eksisteeri. Nn linnalähi elektrirongid peaks hakkama sõitma ikka minimaalselt Tapani. Hartman pole sellest arugi saanud? Pigem peaks ehk tihedaimal hetkel mõni elektrirong hoopis Kehras otsa ümber pöörama.

Ingmar Roosi jutt aga on nagu on:

"Reisijate kogunumber eri ühistranspordiliikide võrdluses näitab, et pikematel vahemaadel liikumiseks eelistatakse aina enam bussi," sõnas Roos.

"Oleme aasta teises pooles soetanud ka täiendavaid busse ning bussiparki grupi siseselt ümber jaotanud, et tagada võimekus pakkuda igal nädalal Tallinna-Tartu liinil vähemalt 1000 täiendavat istekohta," lisas Roos.

Eks selleski jutus ole enesekiitmise  ja -reklaamimise hõngu tunda. Kui aga Shkoda rongid liinile saab ning mida paremaks tehakse sõiduplaan, seda rohkem hakkab kasvama rongireisijate arv! Ja asi ei sõltu mitte niivõrd kiirusest vaid ikka üleüldisest kõikides aspektides muutusest paremuse poole, sh ka oluliselt tihedamalt peatuvad rongid Tabiveres jm, uutest seni ehitamata peatustest, Põlva suuna normaalsest sõiduplaanist jne.

Reisijad, kes sõidavad rongiga Tallinnast Tartusse, peavad sõltuvalt rongi tüübist, maksma pileti eest kas sama palju või rohkem kui bussiga reisides.

Tavarongil, mis näiteks laupäeval, 23. novembril, sõidab Tallinnast Tartusse pisut üle kolme tunni, on tavaklassi piletihind 12,90 eurot rongist (12,26 eurot veebist). Esimese klassi pilet maksab 14,73 eurot. Sooduspilet maksab 8,55 eurot.

Elroni ekspressrongi, mille sõiduaeg vahepeal bussi ümberistumiseta on umbes kaks ja pool tundi, maksab tavaklassis 16,40 eurot (15,58 eurot veebist), esimeses klassis 18,53 eurot ja sooduspilet 10,93 eurot.

Tuues võrdluseks bussipiletite hinnad samal päeval liinil Tallinn-Tartu, siis Lux Expressi täishinnaga piletid maksavad 10-15 eurot sõltuvalt väljumise kellaajast. Buss sõidab umbes kaks ja pool tundi.

Samal ajal pakuvad väiksemad bussifirmad samal liinil veelgi odavamaid piletihindu: Taisto Liinid sõidab sõidab 5,5-eurose soodushinnaga ja MK Autobussil on kolm väljumist hinnaga 9-9,90 eurot.

Hartman, Betlem jt vaikivad siinkohal aga sellest, et perepileti puhul oleks just meie kõige tundlikumal reisijal ehk peredel, võimalik -50% perepileti puhul sõita bussistki odavamalt. Millegipärast aga ka pered poliiytikuid ei huvita, ammugi siis lisareisijad?

Artiklis juttu ka rongi sõiduajast Tartu liinil. Paraku remont tähendab ka praegu, et sõiduaeg pool tundi pikem, seega võib öelda, et kõrgem hind kehtib tegelikkuses bussist pool tundi kiirema sõiduaja puhul. 

Kas aga ajakirjanik ei võiks kirjutada sellestki, kuidas Lux Võrus ei suuda ega taha sõita äärelinnast kaugemale? Näitejaks Kubijani või Koseni, sest üks peatus kesklinna serval paljudele võrukatele kojujõudmist just kiireks ei tee!? Ingmar Roos vana Maanteeameti mehena peaks ju tegelikkuses midagigi asjast jagama?

Vähem möla, pikem samm!



 

 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar