teisipäev, 10. september 2024

Liinivõrgu muutmise koosolekud - Põhja-Tallinn & Nõmme

 

 
Eile ei olnud ma kindel, kas peale tulist ja seega ka väheasjalikku koosolekut veel osa võtta, aga täna otsustasin siiski. Seda enam, et ühe õhtuga kaks kärbest ühe hoobiga.
 
 
 
Põhja-Tallinna linnaosa vanem Külli Tammur. Vähe kokku puutunud ja veidike ehk liiga vähe osalemist suhtlusmeedias. Just asjalike ja oluliste asjade juures peaks siiski olema kaalukate sõnade ja info jagamist rohkem.


 
Rahvast tunduvalt vähem kui Pirital ja eks ka põhjus mõistetav. Siin ei ole olnud sellist apsakat nagu liiniga 8 ja "verd" nõutakse vähem! Tore oli aga üle pika aja kohtuda ka Manuela Pihlapiga.



 
Panen seekord ka rohkem fotosid slaidiprogrammist, mis sest, et linna kodulehel need olemas. Lihtsam jälgida kogu toimingut siin kui lisalinkidele klikata. 
Siinolev viimane punkt tegelikult annabki ühest olulisest asjast aimu - rohkem magistraale tuleb ÜT katta.

 
Punkt 2 - kohati on pikkade dubleerivate lõikude olemasolu mõttekas, aga murekoht kohati see siiski on. Ja võib kohe mainida, et 40 +51 kokkupanek suurendab seda veelgi. Jah, tasakaalukus intervallis (liinidega 66 ja 35) võib ju paraneda, kuid siiski kuskil teisal pole mingil peasuunal ühtegi bussi Pelguranna/Pelgulinna suunalt. Muide, korduvalt mainiti ka mitmete varem kokkupandud ehk pikkade liinide sõitjate arvu suurt kasvu. ja nii ongi, nii et see, mida pidasin loomulikuks ammu, aastaid tagasi, on taas õigeks osutunud. Ja samas on siiani efbees imelik lugeda, üsna sageli esinevaid arvamusi, et "see liitmine ei anna mitte midagi". Tule taevas appi! Minge Balti jaama või Virusse ja vaadake, kas liidetud liinide bussid jooksevad kesklinnas tühjaks? No ei jookse ju, vaat et suuremgi osa sõidavad edasi võrreldes mahatulijatega! 

40 tuleb mingi liiniga liita, aga mitte Reidi teed pidi, vaid kas Laagna teele 51 üle viia või liiniga 15. See, kas selles küsimuses suudab linn oma plaane muuta, näitab nende taset! Selline põhimõtteline küsimus.

Väga õige on aga punkt, et ümberistumisi tuleb vähendada ja kus see paratamatu, peab lühenema ümberistumiseks kuluv aeg.




 
Vaadates neid skeeme, saab ka selgeks, miks ei ole 40 liitmine 51-ga mõttekas, kui see ei kulge jupikese Tartu maanteel ja seejärel Laagna teed pidi või hoopis edasi liini 15 marsruuti pidi, Ülemiste jaama, linnakusse ja Sõjamäele. Tegelikult võiks isegi sõita peaaegu Lagedi viaduktini, kui arvestada, et seal peaks olema ehk ka linnalähirongide lisapeatus (ühendamaks Tapa suunda Jüri bussiliiklusega, sest Lagedil seda teha ei suudeta). Muidugi võinuks siinsamas, Ülemiste teejaoskonna haruteede asemel ka uus Tallinna haigla.





 
Omal ajal sai Keskerakond korduvalt hoiatatud, et kui ei hakata tegelikult rohelisemalt mõtlema ja sellega seoses ka tööd tegema ehk muudatusi, jäävad nad Tallinnas võimust ilma. Riigis see juba Ratase poolt mängiti maha. Kahjuks erakond pigem puistas sõnu kui tegi tegusid. Või kui midagigi tehti, siis poolikult.






 
Kuna ühest linnaosa valitsusest teise omasse bussiliini veel pole, siis õnneks sain küüti! Iseenesest seegi hea ka ses mõttes, et jõudis kiirelt ka mõnegi probleemkoha ära mainida ja "kõrvu pinisema" ehk jätta.


 
Kas see on üllatav, et efbees paljud sõnakad tegelased ei vaevu isegi koosolekule tulema? Vist ei ole tegelikult, sest see selekteerib mingis mõttes osaliselt taseme ära - vahulepeksjad ei võtagi asja tõsiselt ja soovivadki lihtsalt esineda. 
Mainiks aga ära sedagi, et olenemata sellest, kuivõrd midagi ettepanekutest arvesse võetakse ja kuivõrd on kaasamine reaalse kaasamise moodi (Eestis on see sageli vaid linnukese jaoks), tundub, et Järvani meeskond võtab asja siiski üsna tõsiselt. Ja eks nii peabki, sest ühistransporti kasutavad ikkagi valijad ehk maksumaksjad. Kes maksab, peab ka muusika tellima ja eeldamagi, et nende arvamusi väga tõsiselt võetakse. Olen veidi ka Järvani teadmiste suhtes paremal arvmusel kui varem. Kindlasti mainin sedagi, et sain ka ise veidi teadmisi juurde kogu süsteemist ning asjaajamisest. Ja kuigi linnaliiklust tunnen vähem kui maakonnaliine ja ronge, siis ometi suutsin teha mõnedki ettepanekud, mis muudaks asju paremaks ja samas võiks olla ka kompromissettepanekud.


 
Muidugi seondusid siinsed muudatused ka liiniga 24 ja see ka loomulik. Ning kuigi Mäepealset jt teisi kohti ähvardav liini kadu on siiani võimalik, siis ehk saab seda paari kompromiossi kaudu leevendada. Minu 2 mõtet olid, et esiteks, ehk jätaks kordamööda sõitma 24 ja 24A ehk siis üks teeb ära ikka ka plaanitud kaduva ringi Mäepealse-Rehe ja teine lõpetaks Kaja peatuses. Teiseks, mõnevõrra hõrendaks 24 graafikut, nii et 19 ja 20 liini saaks ikkagi tihendada 32 asemel 50-le korrale päevas. Raha ei tule tõesti seinast, kuigi isiklikult olen veendunud, et seda kulub liialt ka raiskamisele. Muide, asi on suuresti ka selle taga, et tulumaks on endiselt tõstmata vanale tasemele, nii et jälle on suurim süü reformierakonnal. Midagi ei ole parata, liiga maksumaksjavaese riigina me peame rohkem panustama

 


 
Probleemsete ristmike jm seondub ka see, et kui plaanitakse mingite peatuste asukohti muuta, siis arvestama peab ka vajadusega peatusi luua rohkem enne foore, mitte peale neid. Peatused peale foore toovad sageli kaasa lisapeatumisi ja sellega ka ajakao, keskkonnamõjust rääkimata - iga peatumine saastab õhku ja kasvatab kütusekulu. 
Mainisin ära muidugi ka selle, et siiani infotablood on justkui kellaaja kuvamiseks, mitte lisaks erineva info jagamiseks. Katkestusi ja infot eesolevate muudatuste kohta peavad tablood alati jagama.



 
Üldises mõttes on ka Sõpruse puiesteele lisanduv bussiliin igati hea!
Ahjaa, trollide ajutine kadu ja asendamine bussidega peaks samuti bussiliiklust paremaks muutma ehk et saab nii mõnegi bussi vähemalt Balti jaamast D-terminalinigi suunata ja ehk ka Kaubamajast kaugemale?






 
Statistika järgi saab aimu ka ühest suuremast probleemist piirkonnas ehk liiniga 24 eelkõige - osal trassist on ületyäituvus, osal aga selgelt vähem sõitjaid. Szolnoki piirkond, nagu ka mainiti, on üks suurima elanike arvuga piirkondi, järelikult oleks vaja siingi lisaliini. See aga tähendab loomulikult lisabusside muretsemist ja lahenduse leidmist bussijuhtide nappuse probleemile. (sh palga probleemile.)

Kui ikkagi oleks oluline ka tekitada tasuta sõit kõigile ning likvideerida validaatorid. Mis sest, et väidetavalt on nendega kaasnev kulu vaid murdosa saadavast piletitulust "võõrastelt ja turistidelt", olen ma selle väite suhtes üsna skeptiline. Lisaks veel kulu mupole, sest piletikontrolli asemel võiks jääpurikaid loendada jm sellist.




 



 
Koosolek oli igal juhul asine ja loodetavasti on seda ka edaspidised ning tehtud ettepanekuid ka tõsiselt võetakse. Tagasitee läks ka veidi hõlpsamalt, sest kui saad ikka millegagi Järvele, siis edasi on juba lihtne. Mõnusalt soe õhtu, väike suitsupaus ja tulebki rong!






 

 

 


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar