reede, 14. juuni 2024

Vanu raudteekõveraid pidi veel Tartusse ja tagasi.

 

 
Sõit toimus mitmes etapis. Et tegu remondiperioodiga, siis kohati on sõiduaega üksjagu ja see võimaldab ka suitsupausi ära pidada. Aegu tagasi rääkisin korduvalt, et Tapal on vaja mõlemalt suuna perroonide äärest ristpöörangud tagada, aga nagu alati, ei peetud seda oluliseks. Nüüdseks see tehtud ja nagu ikka oli mul õigus, kuid samamoodi nagu alati, venitati vajaliku asjaga ilma igasuguse põhjuseta. Aga selline see Eesti Raudtee on! Needsamad kõverate õgvendused - juba aastaid tagasi võinuks mitmete jaamavahede (kap)remondi käigus osa neist ära teha, aga meil on kombeks teha ühes kohas mitu tööd alati eraldi. Küllap selleks, et rohkem maksta!?
 
 
Kuidas see manöövrivedur küll sappa sai???

 
Rõõmustav on, et Tapa jaama veetorn lõpuks viisaka väljanägemise saanud! Küll tahaks sellises tornis ööbida! Hea vaade ja rongide kolin aeg-ajalt akna taga! Ja on ikka vanaaja hoonetel ilu!


 
Usinasti tegeletakse aga elektrifitseerimisega. Muidugi ei saada taas kord aru, mida ja kuhu peaks tegema. Algul taheti hurraaga kõik raudtee elektrifitseerida, nüüd on tagasi tõmmatud. Samas, kas Tartu raudtee puhul ei peaks korraga ikka ka Tartu - Elva lõigu ära tegema? Elektrifitseerimine peaks tähendama ka linnalähitsooni teket ehk et väga tihedat rongiliiklust nendel lõikudel. Mis viga oleks saada Elvast Tartusse tihti ja 20 minutiga osadel juhtudel? On ju bussid sageli liigagi täis, seega reisijapotentsiaal on tohutu! Jälle läheb 10 või 20 aastat ja siis keegi kuldsuu tuleb välja samade ettepanekutega? Seniks aga nagu ikka venitatakse oluliste asjade tegemisega?

 
Une-Mati jt masinad täna aia taga puhkamas.



 
Väga äge maja! Loodetavasti ei plaanita lammutada vaid saab pigem uue kuue?


 
Praegune remont ja elektrifits toovad kaasa ka raudtee teenindusteede lõiguti parema katte saamise. Taasaksutusega muidugi. Eesti Raudtee on aga hoolimata enesekiitusest selline bürokraatiarumaluse ja stagnantluse pesa, et anna olla! Sellised teenindusteed peaks olema niisuguse kattega, et sobiksid pea kõikidel lõikudel matkateedena kasutada! See teeks muuhulgas ka korralike ootekodade rajamise veelgi mõttekamaks, sest matkajad saaks neis samuti peatuda, paraku on EVR nii räigelt innovatiivsete lahenduste vastu, et sõrad on juba vastupunnimisest paistes! Kulusid siin peaaegu pole, v.a. ehk õhukese peenkruusa kihiga katmine ning ka mõningate ojade puhul sillakeste ehitamine. Ärgem unustagem, need teed peaks tagama ka operatiiv- ja hädaabisõidukite juurdepääsu õnnetuste vm korral! Aga ka see ei morjenda, mingitel puhkudel ongi õnnetuste vm mokaotsast nenditud, et juurdepääs oli halb vms, aga salamisi lootes, et keegi seda teemat rohkem üles ei tõstaks!

Kasutajaid oleks selliste arvatavasti teede puhul igatahes rohkem kui 100-miljonilise Ülemiste reisiterminali puhul.... Väike liialdus, aga KASU oleks kahtlemata suurem, matkad muutuks nauditavamaks ja maksumaksjaid ei poodaks kah üles!



 
Maastik, olgu siis metsade vahel või avatud, pakuks ju samuti matkajatele suurt naudingut. Eestimaa on siiani looduslikult veel vägagi eriline. Kasvõi meil allesolevad metsatukad vm põldude vahel on need, mida suuresti Euroopas enam ei näe, aga loodusliku mitmekesisuse koha pealt ülimalt olulised. Nii olulised, et neid peaks veelgi rohkem olema, sest on meilgi tekkinud nn põllulaamasid, Eesti mõistes.



 
Nõmmküla jaam. Kunagi plaanis Eesti Raudtee ka siia perrooni, õnneks sain õigel ajal jaole. Ehk et sinna, kus reisijaid pole, taheti peatusi rajada, kuhu aga vaja, pole neid siiani tehtud.



 

 
Tamsalu uus pargiala on äärmiselt ilus koht, kuigi eks seal tuleb istutada veel ja veel. Ka neid väga nunnusid remmelgaid, mis pildil näha, on liiga hõredalt teeveeres.



 
Ja isegi see võsastunud koht Tamsalus on olulisem kui Rail Baltic. See oleks üks väga potentsiaalseid kohti kitsarööpmelise raudtee taastamiseks Järva-Jaanini, kus siis saaks ka mõni kaasaegne koosseis sõita. Oi kui vähe riiki huvitab juurdepääs muuseumitele ja pärandkultuurile laiemalt! Trassile saaks ehk muidki muuseume luua, Paemuuseumist milleni igatahes.

 
Kiltsi võiks aga muutuda nn majanduspealinnaks. Siin, teede ristumiskohas ootab esimene hoone juba ammu renoveerimist, et saaks Regionaal- ja Põllumajandusministeerium üle kolida. Raudteest eemale ei saaks ju seda kuhugi teha, sest nad ei oskaks rongijaamast sinna bussegi sõitma panna! Nali naljaks, aga see oleks tõesti ideaalne kant kogu valitsemissektori jaoks, ehk saaks siis riigiametnikud ka vähemate kulutustega maksumaksjate taskute arvelt vegeteerida ning maksaks suures osas oma tulumaksugi väljapoole Tallinnat? Täna ja ka tulevikus pole mingit põhjust Tallinna kesklinna paisutada, riigiasutuste väljaviimine igati mõttekas!
Selline "ametkondlik asula" mõjuks ümbruskonnale igas mõttes hästi, sest annaks tõuke kogu infra paremaks muutmiseks, tagaks maksulaekumiste kasvu suurele maapiirkonnale ja tooks töökohti. Ning kaoks ära suur osa ametnike jt sõitmisest Tartu ning Tallinna vahel, piisaks poole lühemast sõidust. Olgu tööle või asju ajama.


 
Äntu rongipeatuse asukoht. Peale Taevaskoja ja veel mõne koha on meil ka Äntu järved, Endla raba jt paiku, kuhu sõidaks ÜT olemasolul väga palju eestlasi loodust nautima. Eriti muidugi kui meil 4-päevane töönädal kehtiks. Aga nagu ammu oleme kogenud, siis mitte ühtegi kõige olulisematest asjadest ei ole ega ka tule!?
Muidugi võiks mõelda ka juurdeveobusside käivitamisest, siin on aga murekohaks, et neis kohtades inimasustust asulate vahel peaaegu pole, seega oleks bussid ainult puhkajate jaoks, aga see ennast ära ei tasuks. Parem panna 5-7 rongi päevas peatuma ja just nii palju on siin minimaalselt vaja mittekiirronge. On ju tänini Rakke jt kohtade jaoks liiklus liiga hõre, Tabiverest rääkimata, sest Eesti Raudtee jt osapooled lihtsalt jonnivad. Umbes 7-tunnine paus päevasel ajal on mitte enam naljakas vaid ebanormaalne!





 
Vägeva. Peagi saab ka siin väike majutuskoht valmis. Rongiga tulles paraku bussidega Tooma teeotsale ehk Endla rabale lähemale ei saa, sest ajad ei klapi ja eriti nädalavahetustel on bussiliiklus väga hõre..



 
Vana trass on käänuline tõesti ja kohati saab vana ja uue vahelise kaugusegi järgi aru, kui palju on õgvendada vajalik. Samas saab aru ka pildil olevate pinnasekuhjade järgi, kui lihtne oleks siin neidsamu teenindusteid matkaradade kõrvalfunktsiooniga rajada, teeehitusmaterjal suures osas kohapeal võtta! Ning jupiti jääb ju alles ka vana tamm?




 



 
Veel on alles ilus Kaarepere jaamahoone. Kui heas seisus, ei oska öelda. Mõelda, kui nii Vägeval kui siin saaks ka matkajad vajadusel ööbida?



 
Praegu on aga hea näha sedagi, kui palju loodusvarasid kulub isegi väikeste lõikude jaoks, kas suudate hoomata, kui palju aga mittevajaliku poomisnööri nimega Rail Baltic jaoks kulub? Sealhulgas ka sisseveetavaid sh graniitkillustik. Normaallaiuses raudtee jaoks Keilast Pärnuni ja Eesti piirini kuluks hoopis vähem ja üksiti saaks seal ühildada raudtee ja maantee projekteerimise, seega kulusid veelgi vähendada. Kuritegelik tegutsemine on aga tänapäeval nimetatud ümber majanduse edendamiseks Euroopa moodi! Kiida takka ja saad ka sooja koha Brüsselisse ning eluaegse ülalpidamise peale sealt tulemist?




 
Jõgeva - Elva linnalähitsoon tähendaks ka Vorbuse peatuse taastamist ning Tiksoja peatuse teket.



 
Kuigi Tartus on aja jooksul kaalutud bussijaama siia ületoomist ning on kostnud ka mõistlikke hääli, siis kas teate, miks seda siin ikka veel pole? Sest mitte ühtegi kõige olulisemat muudatust ei tehta!!!
Bussijaama siiatoomine ei tähenda, et Tartu kesklinnas enam bussidele ei saaks!

Ainuüksi siin ÜHES teemas olen taas välja toonud mitmeid kõige olulisemaid asju, aga pole märgatagi vähimatki liikumist ega muutust. Ka mitte poliitikute ja ametnike mõistuses. Ja võib üsna kindel olla, et ka Tartus Riia maantee ümberehitusel ei arvestata lisakohtade vajadusega kesklinnas maakonnaliinide peatuste jaoks selle tänava ääres.






 
 
Tartu naljaninad on siia isegi maakonnabusside peatuse teinud, kuigi suur plats on ka üle tee olemas. Aga mida pole, on maakonnabussid. Mulle meeldinuks tänagi minna siit Järvselja bussile, aga näed, mitte mingil moel asjad ei toimi!
 


 
Ohoo-tohoh! Tartus on piletiinfo lõpuks peatustes olemas ja saan ehk ka rohelisele kaardile raha laadida! Asi, millest rääkisin aastaid, sest info oli vaid bussides, aga piletiraha laeks ikka enne bussile minekut?







 
Tagasiteelgi jäädvustan mõned kohad.






 
Sordi peatuse asukoht Jõgeva alevikus. Ka seda peatust ei ole plaanis. Eesti Raudteel küll kiristatakse hambaid, kui lisapeatuste jm kohta küsimusi esitan, aga vastuseid ei tule. Tase ongi selline paraku.


 Home, sweet home! Muide, ka siin kõik need lahendused, mida olen varasemalt rääkinud, on osutunud õigeks ja vajalikuks. Sealhulgas teede suurem arv Balti jaamas, mille kohta mulle omal ajal vastati: "Meie arvestuse järgi vanadest piisab...". Tark õpib teiste, loll oma vigadest. Aga kes üldse ei õpi?

 
 
 

 



 

 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar