kolmapäev, 15. november 2023

NEXPO`23

 

 
Kohutav, kui laiskus on kohutav! No ei tahtnud kohe kuidagi ennast välja ajada, aga kui selline asi on sisuliselt su ukse all, siis peab seda tegema igal juhul. Seda enam, et nõustun nendega, kelle arvates on üritus mingil määral pokazuhha ja raiskamine. Et aga veidikenegi kindlam olla, kuivõrd ta seda on, tuleb ise kohal käia!
Mnjahkui osutub õigeks 3-miljonilise eelarve jutt, siis ma tõesti ei näe, et asjal oleks väga mõtet. Kuid kindlasti ei ole ma esiteks inglise keele oskaja ja teiseks, ma ei saa ka kohapeal näha, kuivõrd on seal reaalset rohetehnoloogiat, Euroopa huvi asja vastu jm selliseid asju. Siiski jään veendumusele, et paljutki, mida sildistatakse rohepöörde nimega,sisaldab erinevaid asju - tõelist rohelust, aga ka aferistlikku äri ja raiskamist. Ometi olen rahul, et käisin.

Sama lugu on ka sellesama ajutise rajatise kütmisega diiselküttel - siin on nii tugevat raiskamist, kui arvatavasti siiski ka positiivseid külgi. Ega mõnegi suurema pinna üürimine pole kaugeltki odav lõbu ja praegu pole ka nii külmad ajad, et see ruumi kütmine ülisuur kulu oleks. Üldiselt oli vast isegi üleköetud, külma seal igatahes kartma ei pdanud. Kuivõrd ühtlane see kütte temperatuur oli, on iseasi. Nii ma ei plaanigi siin ei kiita ega kiruda, aga ehk saan kellelegi targemale aimu anda tehtud piltide abil, millega siis õieti oli tegu. Ja ise olen rahul sealt nii mõnegi asja nägemisega.

Ja üleüldse, olen sisimas väga roheline ja püüan hinnata ka neid lahendusi, mille valdkondi ma väga ei tunne, elu on aga sundinud olema skeptiline. On ju meil paljutki, kus rohelisusest pole juttugi, vaid asi räigelt ja kardinaalselt vastupidi. Olgu siis tegu kuritegeliku RB-ga või ka meretuuleparkide, maavarade hiidkaevandmaise plaanide ja muuga.
 
 
Miks ma kipun vahel skeptiline olema? Sest ma ju NÄEN! Kuna otsustasin trammiga need paar peatust sõita, siis nägin rohepealinna uut "parki" ja ka seda, kuidas endiselt bussiliiklus ei ole roheline, väitku kirjad bussidel ja poliitikute suud mida tahes! Bussijaamast Balti jaama taga väljus kohutav parv tühje busse! Ometi olen ma selgelt ja konkreetselt argumenteerinud, mida on vaja Tallinna ja Eesti bussinduses muuta, et see oleks reaalselt rohelisem!








 
Väike pluss siinkohal on aga kindlasti see, et kui juba kord selline materjali- ja energiamahukas asi ette võeti, siis vähemalt kestab see mitu päeva, ehk et asjast saab võtta viimast! Mingil määrel on see kulutuste efektiivseim kasutus.




 
Kindlasti ei tohi kunagi uskuda 100% ühtegi promo. Kuid muljetavaldav see on, kui väidetavalt on selliste päikesepaneelide garantii 25 aastat ja ka siis peaks olema nende efektiivsusest ligi 80% alles olema!? Muidugi pole päikeseenergia puhul paneelid üksi muud kui vaid üks lausa pisitilluke osa, sest vaja on salvestuseadmeid ja elektroonikat. Väga palju sõltub ka ikkagi ehitistest, nende soojapidavusest ja MÕTTEKUSEST, sest kui jätkata arutut ehitamist, siis nagunii lõpptulemuseks on kord kogu süsteemi kokkukukkumine. Nii nagu ei tohiks raisata põlevkivi jm, ei tohiks raisata ka ehitusmaterjale. Ehk on tõesti sellised energialahendused tulevik ja mitte ainult soojades maades vaid isegi meil?










 
Kindlasti ei usu ma sinisilmselt ka seda, nagu oleks elektriautod 100% keskkonnasõbralik. Ei, üheski asjas ei tohi minna äärmusesse ja ainuüksi tohutud ülekandevõimsused elektri puhul on küsitav investeering, mõnelgi pool on väike ja säästlik bensiini- ja diiselauto mõttekam, bussidest ning rongidest rääkimata. Sest kui juba vaadata neid laadimisseadmeid kaugeltki, saad aru, et vähe just loodusvarasid need ei sisalda. Kõige kaasaegse efektiivsus muidugi aja jooksul aina kasvab. Ja igal juhul on kõige olulisem hoopis ehitiste ja vedude arvu vähendamine, kardinaalselt!

 
Mõneti ulmeline ja igal juhul põnev oli aga siinne tehnika ja juba selliste asjade pärast tasub tulla. Kahjuks siinne inimene eesti keeles ei suhelnud, kuid juba põnevuse pärast püüdsin erinevate nurkade alt pildistada. samal ajal püüdsin poole kõrvaga kuulata eemalt kostnud loengut uuelaadsest kergkruusast, mille tootmiseks kasutatakse klaasijäätmeid. Mis sest, et ka ses vallas on vaja kardinaalset muutust, masstoodangu ehk õlled, limonaadid, hoidised jm peab saama tagasi korduvkasutusega klaaspakendi. Aga ka siis pole ju "muret", kes klaasijäätmeid kasutavad keskkonnasäästlikult, sest 100% kogu pakendisüsteemi ei saa kaugeltki klaastaarale üle viia, vähemalt korduvkasutusega mitte. Nii et jäätmed tekivad igal juhul.
Aga vaadake ise! Et siis sõidan rongiga Rohukülla rendin sellise ratta ja "sõuan" üle mere, seejärel jätkan matka mööda Hiiumaad? Isegi magamisvõimalus olemas! Üle mere sõit muidugi puhas lõõp (rattajubinad ei kannataks soolast vettki välja) ja ega ei kujutaks sedagi ette, et kuskil Eesti järvedel sellist aparaati vaja võiks minna. Lihtsalt matkamiseks võib aga olla üsna otstarbekas - ei mingeid majutuskulusid?



 






 
Vahepeal seadsin sammud edasi ja sattusin "innovatiivsete seente maailma".  Ja mainin ära, et äratulles ostsin siit üht-teist ka kaasa, shiitaketinktuuri ja energiajooki. No peab ju uskuma, et shiitake, lõvilakk, chaga t koos muude toimeainetega on naturaalsed ja tervisele kasulikud?





 
Püüdsin võimalikult palju pildistada, aga kahjuks ei jõudnud seal istuvast härrasmehest lähemalt pilti teha, soeng näis ülivinge! Kuna ta püsti tõusis ja lahkus, siis teavitasin ka teda pildistamisest ja vingest soengust! Ajas tedagi mõte naerma!










 
Vahepeal aga hiilisin tagasi lisapilte tegema. Nöör ümber ja põhja, igatahess....







 















 
Muidugi torkasid silma ka turvalised rattahoidjad. Eks meil ongi valikud, kas rohkem kulutada oma (kallite) jalgrataste turvalisele hoidmisele või kurjategijaid seina äärde panna! On ju igal juhul, mida lihtsam rattahoidla, sest suurem keskkonnahoid, aga elu liigub meil siiski vähe teises suunas, seega osaliselt on ka kulutused paratamatud ja põhjendatud?











 
 






 
Ampleri rattad on kahtlemata stiilsed ja samas ka soliidsed, ilma liigsete lisadeta. Liigsus on muidugi suhteline mõiste, tuled, tahavaatepeegel jm loomulikult vajalikud. Vahele aga suskan ammuse rohepöörde (küllap olin ka selles omast ajast ees) etaloni - parima matkavarustuse! Lihtne toota (Ampleri poolt) ja seega ka hea vahelt teenida. Kindel, 100% efektiivne ja roheline lahendus. Kauakestev veel pealegi. Ampler võiks sellist universaalset (sobiks enamusele rattamarkidele) varianti müüa ka välismaal ja massiliselt. Seda enam, et ei ole mina küll siiani ühtegi nii täiuslikku ja soliidset matkavarustust näinud mitte kuskil!
 
 










 
Kuna sööma peab, siis mõtlesin siinkohal ka pakutava ära proovida! Aga kahjuks panin täiega puusse - mõndagi asja ma ei saa süüa (paprika, mädarõigas jm), mõni pole ka mu lemmik (karri jm), nii oligi üsna raske valida. 
Otsustasin kana kasuks, kuna lisaks salatil ka punane peakapsas ja mais, sest mõlemad mulle meeldivad. Tegelikult oli minu jaoks peakapsas täiesti maitsetu (võrreldes koduse kapsa-õuna salatiga), lisaks kasutatud mingeid täiesti sobimatuid (ikka minu jaoks) maitseaineid. Ei saanudki aru, oli seal trühvleid, sinihallitusjuustu või mida, aga kahjuks ma kuigi palju seda süüa ei suutnud. Kas me sellist rohepööret tahtsime? Kaasaegsed cateringid võivad küll värvilisi ja ehk isegi välimuselt ahvatlevaid toite teha, aga andke andeks, toit see minu jaoks ei olnud!
Muide, kui siia oodati palju välismaalasi, miks me siis oma lihtsamaid ja rahvuslikumaid toite ei võinuks pakkuda? Osaliseltki? On ju Tallinnaski söögikohti, kus lihtne ja kodune toit paistab ka paljudele välismaalastele meeldivat? Miks peab riisi asemel just karriga või kurkumiga riisitoitu pakkuma? Vabandust, mul lihtsalt on teised eelistused ja ka arusaamad toidust. Hirmpopulaarne rukkola ja basiilik, kuigi neil on olemas sibul jm maitserohelised? Võinuks vist ikkagi veisefileed võtta, mädarõika saanuks ju kõrvale jätta. Loodetavasti siin ei olnud saepurust suhkruid jm "rohelist"? Toit peaks jääma ikka toitvaks ja maitsvaks, mitte populaarsete lisandite kuhjaks.
Oleme uhked, et saime endale NEXPO korraldamise, aga püüame ikka teisi ahvida ja teistele meeldida? Veiseliha ja kukeseen - väga vinge! Aga lõhe asemel säinast, siiga, koha, haugi, lesta? Borshi asemel ümarmudilast kalasuppi ja talupojasuppi või hoopis setu metsaseenesuppi? Igatahes olen ka cateringi puhul maitsvamaid toite saanud.









 
Sellised need muljed olid. Eks nüüd asun ssente energiajoogi kallale...

 

 

 

 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar