teisipäev, 14. juuni 2022

Mitme-setme ühistranspordiga Hiiumaalt koju.

 

 
Ühistranspordis pole mitmeid aastaid muutusi toimunud. Sisuliselt ja olulisi muutusi. Nii ka Hiiumaal. Tasuta bussid on õnneks alles, aga pikalt ma sellest siin vänderdada ei viitsi.
 
 
Selles postituses pikalt-laialt ja teisteski. Võib vaid öelda, et ei huvita tegelik busside liinivõrgu arendamine mitte ühtegi poliitikut Hiiumaal ega ka Toompeal! Ükskõiksus on üüratu ja nii lastakse vinduda asjadel, mis võiks olla hoopis paremad. Praegune rahakulutamine on sisuliselt raiskamine ja selles Eesti, eesotsas valitsusega, on kibe käpp!
 
 
Bussiga Hiiumaal praamile tulla pole mingiski mõttes keeruline ega ebamugav. Buss toob reisijad peaaegu "treppi", küsimus on vaid pileti ostmises, sest praamil olles enam piletit osta ei saa. Tegelikkuses peaks bussiga tulles olema seesama bussipilet ka n.ö. tasuta praamipiletiks või teisisõnu, laiemas laastus jalakäijana praamile tulija sõidabki tasuta. Nii soodustaks see vähjem autokasutust ja võimaldaks säästa.
Vaadates aga kasvõi Hiiumaa poliitikute sõnavõtte, siis ühistranspordiga tulija on justkui vaenlane, keda raevukalt püütakse olematuks muuta?
 
(Murekohaks on vast see, et kui ka auto puhul tuleb igal inimesel pilet osta, siis teoreetiliselt võivad autos kaasreisijad minna jala praamile ja muutuda "jänesteks"? Ehk peaks sõiduautode puhul olema piletiks vaid hind auto kohta, veidi kallimgi kui praegu, mis omakorda muudaks üksi sõitmise arvutuslikult kulukamaks?)
 
Heltermaal oli ka plaan korra ooteruumid üle vaadata, aga ei riskinud aega raisata. Mingil ajal muide räägiti ka reisiraamatukogust praamidel, tõeliselt tore asi. Aga minu teada pole sedasama kummaski sadamas. Ehk et on nagu miskit head tehtud, keksitakse selle valguses ja kõik, edasi sügaks mune? Samas vist mõnedki tublid hiidlased on ise viinud raamatuid oma küla bussipeatuste ootekodadesse? Tublid ju!

Praamid.ee:

Reisijapileteid on võimalik osta praamid.ee e-teenindusest ja sadamakassast.

Jalgsi reisija pileteid on võimalik osta veel ka mobiiliga helistades oma mobiiltelefoninumbrilt spetsiaalsele telefoninumbrile. Igas sadamas on oma telefoninumbrid, mille leiad sadamahoones olevalt tahvlilt. Helistades oma mobiiltelefoninumbrilt tahvlil kuvatud spetsiaalsele telefoninumbrile, saad osta nelja liiki pileteid (igat liiki pileti ostmiseks igast sadamast on eraldi telefoninumber ning see on kuvatud tahvlil): reisija täis-, sooduspilet, tasuta pilet, püsielaniku sooduspilet.

Kui tulla sadamasse bussiga ja see juhtub veidi hilinema, siis kas tormata OTSIMA kassat (võõra jaoks tiba keerulisem) või minna järgmise praamiga? Miks laeval ei saa piletit osta?



 
Suurt tunglemist ennelõunasele praamile polnud, tegu siis esmaspäevaga. Paistis küll vähemalt üks noortegrupp.

 
Kõrval käis usin puiduhakke laadimine. Ikka siit välja, mitte oma katlamajadesse. 
Kuidas Hiiumaal täna küttepuude hinnad?




 
Bussipiltidest ärge laske ennast petta, need sõidavad nagu kuuvarjutus! Veel olulisem, igal kellaajal ei olegi vaja busse, mis praamil kohti veelgi ära võtaks!

 
Mõni turist oli ka liikvel.

 
Söögiga praamidel on olukord üle keskmise. On valikut, on maitset, kuigi väga odav see muidugi pole. Aga on mingi valik ka Hiiumaa oma toodangut ja see on hea.





 
Kui vaatasin kodulehte, nägin seal vaid autopiletite hinda. See muidugi viimase aja kuum teema. Mõnigi kohalik aga ei kannata kriitikatki, poeb redusse...
 
 https://eestimaablogi.blogspot.com/2022/01/2022-aivar-viidik-demagoog-voi-populist.html
 
Nii marssisingi praamile ja mis selgus, pileti oleks pidanud ENNE ära ostma, praamil olles seda teha ei saagi! Mitte et ma oleks tahtnud teadlikult riiki lüpsta ja jänesena sõita. Võinuks ka kodulehelt vaadata, aga miks peaksin üldse eeldama, et ma ei saa ausa mehena praamil piletit osta? Muidugi, (tasuta) bussiga tulles peaks sõit olema jalamehel praamil üldse tasuta, nagu juba mainisin! (maini või 10 x, Viidik ikka räägib vaid autopiletitest). See oleks loogiline jätk, eriti kui arvestada tihti esinevat probleemi pikkade sabadega ehk et peakski soodustama alternatiivvõimalusi, mis võiks üksiti ka autode arvu praamidel. Aga see eeldaks taas poliitikutelt ja ametnikelt mõistust, tahet ning töötegemist. Sest kuigi Hiiumaalt on vahelduva eduga võimalik bussidega sadamasse saada, siis mandri pool läheb asi hullemaks, eriti nüüd, 1. juunist. See aga tähendab, et sisuliselt on kõik lastud vabavoolu  ehk allavoolu...



 
Reisides arvestage sellega, et kui ei taha ohviga sääskesid-parmusid naerutada, siis varuge kaasa midagi asjalikumat. Sest mõneski poes vm on, aga seda head kraami peab otsima, ohvid on aga eraldi riiulina esile toodud!


 
Hm, päästeparv puudu?

 
Muidugi pildistasin ka Rukkirahu.








 
Väga kaugel nägin täpikest, mis osutus oma paadiga podistajaks.






 
Omamoodi kurioosum on, et selle asemel, et bussiliiklust paremaks muuta, keeratakse käkke kokku.



 
Minu teada ei ole siiani kummaski sadamas ka joogiveekraane väljas, õnneks on siinse tualeti kraanid sellised, mis võimaldavad kasvõi väikestki pudelit täita.  Tegemata töö aga on see ikkagi.

 
Eriveos Hiiumaale. Kas ka seal selliste mustade putkade hullus?

 

Siinkandis, reisijate vähesusele viidates valiti "nupukas" tee - osa Rohuküla - Haapsalu busse likvideeriti ja osalt sõidab nüüd Rohukülast liin 1A. Tasuline ja ... nõudeliinina! Peatus.ee portaalis eristada nõudeliine tavaliinidest aga ei saa! Kuid tagasi sai ka Transpordiametis nõudeliinide tähistamisest räägitud, olukord aga ka ses osas ikka muutusteta. Seda, et tegu on nõudeliinina saad teada vaid siis kui tahad telefoni põhjalikult näppida. Mida TA ametnikud näpivad, ei tea...
Selle asemel, et liiniotsingu puhul koheselt oleks ekraanil ka Nõude või Osaliselt Nõude märge punasega, ei tasu lootagi! Pead korduvalt edasi surfama, et jõuda LIINIINFONI. ja kujutage ette, bussisoovist tuleb teada anda EELMISEL päeval. Nalja nabani. Ja seda turismipiirkonnas, kus oodata ka välisturistegi. Nii et oma riigi arendamise asemel visatakse hoopis kaikaid kodaratesse. Võib olla ainuke mure, millega püütakse silma paista, on soov palka kergitada?
Ma teadlikult ei tellinud, sest aega ju hetkel küllaga. Aga tuli välja, et tellijaid ehk sõitjaid oli üsna palju, seega ei pidanud ei pidanudki ma ootama mingit imelikku Go Busi kaugliini 257, mis küll sõidabki Tallinnast Rohukülla, aga mitte praami ajal. Ja sõidab pärast juba Haapsallu tagasi! 
Kusjuures, P helistada antud numbril (Tallinnas?) tähendab, et sa ei pruugigi ühendust saada. Milleks siis see KULUKAS teenus? Selleks, et ehk saab neist liinidest lahti? Muidugi ei osanud linnavalitsuse antsud ka midagi kommenteerida, kui pakkusin välja lahendusi Rohuküla - Turba Jaam bussiliinide kokkupanemiseks. Neist liinijupatsitest on ju siililegi selge, et tolku ei ole, aga näed, antsud ei taha aru saada, tõstku palka palju tahavad!? Miks kurrat ronitakse siis poliitikasse või tööle kui EI TAHA, EI OSKA, EI SUUDA, EI MÕISTA?

Muidugi oleks praeguse liinijupatsi 1A vähemalt see mõistetav, kui bussi saaks ette tellida tunni-kahese etteteatamisega. Milline keenjus eelmise päeva peale küll tuli. Tõenäoliselt selline, kes pole ise bussiga mööda Eestimaad sõitnud, sest enam ei tohiks ju küll olla nii nadide teadmistega?
 


 
 
Haapsalus kakerdasin jaama ümber tibakese ringi, sest selle asemel, et Rohukülast saabuv buss otse suuna Turbasse või kasvõi Ristilegi võtaks, ei ole. Nii et isegi Uuemõisani ei saa sellega. See pole oluline, et mul siin ja täna aega oli! Jutt ikka toimivast bussivõrgust ja kui toimivaid asju teha ei osata, pole ju ka palk välja teenitud? Parasiteerimine valija kulul, kellele enne nägugi täis valetatud? Mida edasi, seda kurjemaks selline asi teeb.



 
Vaatasin ka siin üle: veekraani õues ei ole, tasulises tualetis saab siiski ka siin väikese pudeliga vett võtta.  Veekraanide suhtes saab laias laastus Haapsalut siiski kiita, neid on linnas ikka olemas ja kaugelt rohkem kui üks. Aga see ei tähenda, et enam liigutada pole vaja.


 
Jagelemist on muidugi sellegagi, et jaamahoone lühikest aega vaid avatud, seda siis nii tualetti kui kohviautomaadi  silmas pidades. Kohalikud selle üle korduvalt nurisenud, aga viidatakse vaid linnavalitsuses või hoopis rongis olevale tualetile. Ups, parkimisplatsi omale ikka, sest linnavalitsus ju ka lühikest aega lahti ja ronge pole ligilähedalgi...


 
Rongini on aga nii palju aega, et nii kaua ma oodata ei saanud....







 
Huvi pärast läksingi kohalikule bussile, nii võimalus ka Taeblas korraks bussipeatuse ümbrus ära vaadata. Ja tasuta ka ju!

 
Praegu tuli muidugi linnas ring ära tiirutada, mööda väikseid tänavaid. Turba jaama bussile sellist ajakulu lisada ei tohiks.


 

Aga buss ju peatus, kuidas ma muidu saanuks pildi teha?




 
Taebla bussipeatuses muide sellist infotki üleval polnud. Ega vaevalt, et kuskil mujalgi, hea, et bussiski on.

 
Liin kulges läbi Herjava suvilarajooni.
 
 
Taeblas bussipeatuse plats üpris asjalik. Joogiveekraani muidugi pole, aga on mingigi ootekoda, on rattahoidla ja isegi söögikoht! Seega on olemas ka tualett.





 
Ups, kui just veeavarii ei ole....

 
Aga kohvi ostsin ikka, päeva alustuseks kasvõi lõuna ajal.





 
Küll aga on siin jõutud arengutes niikaugele, et info ootekojas.



 
Meil on asjadega ka nii, et pujäänlus on kõva. Kui otsustati Nigula rongipeatust mitte taastada, siis nii ongi. Mis sest, et siit kõige otsem Noarootsi suunduda, olgu siis rattaga või bussiga. Ja loomulikult lihtsaim ka auto P&S parklasse jätta, mitte tiirutada Vana-Taeblas või Paliveres. Ei peaks ju kõik rongid siin isegi peatuma, aga sõitjaid oleks ikkagi kordades rohkem kui mõneski muus peatuses mujal. Muide, siin külastatakse ka kalmistut ja see ei tähenda sugugi vaid paari reisijat aastas. Eriti vanematele inimestele see väga oluline.

 
Haapsalu maantee ääres on mitu söögikohta, aga autode arvu järgi vaadates pole eriti sööjaid?

 
Pildistasin ka seekord seda narrust - ootekoda tuleks pöörata nurga alla, valgusti paigaldada aga nii, et see aitaks bussijuhil reisijaid näha. Muide, nii Hiiumaal kui siin oli selgesti näha, kus rohkem kui korra bussijuht reisijat üsna hilja märkas. Ka selle vastu on rohtu, ainukesed, kes ei mõika, on ametnikud.
 
 

Täpselt ja läbimõeldult paigutatud bussipeatuse uut tüüpi silt on igas mõttes kasulik! Samamoodi saaks selle paigutada ka siis kui ootekoda olemas, "näoga" sõidusuunda asetsedes saaks helkurriba ka ootekotta "jätkata".







 
 
Asfalt aga sile, nii et sahises! Päris lust heal teel ikkagi sõita ja peale viimaseid remonte ning uut kihti aina parem. Nii mõnigi bussijuht aga arvab, et sellisel tekib kõige lihtsamini ka must jää. Eks ta ole, alati on heal asjal mõni mure küljes.

 
Päris pikalt uus asfalt, aga mitte ühtegi lisaruutmeetrit. Ei parkimiseks/ootamiseks, ammugi siis pikemaks seismiseks. Tegelikult üsna kitsuke isegi suure bussi peatumiseks, rääkimata aeglustus- ja kiirendusrajast. Mitte üheski peatuses. Tase on ikka häbematult nõrk! Küll aga ollakse valmis miljoneid kuupmeetreid mida iganes teisal raiskama.


 
Kahetasandilise ristumise vajadust põhjendatakse tänapäeval liiklussageduse ehk autode ja rongide arvu korrutisena. Üldiselt aga peaks olema juba selge, et tasemel ühistransport, kütusehindade kasv ja kunagi ehk toimima hakkav mõtlemisvõime vähendavad tulevikus autode arvu maanteel. Ning üleüldse, see korrutis on pigem põhjendus nõrkadele, kes ise ka sellest nõudest aru ei saa. Tegelikult on enamus ajast maantee üsna tühi, kui just pole "praamirong" või jäädud parajasti venima mõne korraliku, kiirust mitteületava juhi selja taga....
Ohutus? Paar pilti hiljem näeme, kuidas meil sellel mõeldakse. Korralik tõkkepuude süsteem koos rongijuhtide jaoks tõkkefooridega oleks piisav! Sellist asja meie parimaks Euroopas pürgiv EVR aga ei oska teha? Plaanitud loodusvarasid saaks aga kasutada mujal sadade oluliste asjade tegemiseks. Eesti deviis KÜMNE VÕI SAJA ASEMEL ÜKS! ruulib siingi.

 
Pargi auto, kuhu tahad, eks!


 
Elronil pole enam porgandite juubelgi kaugel! Aga kontoris töötavad ikka nunnukesed, selle aja jooksul pole lihtsaimatestki asjadest aru saadud. Üks hullemaid siin suunal on muidugi kiirrongide puudumine, aga piisavalt suurt probleemi tekitab ka ühe hommikuse rongi Turbasse mittesõitmine. See on üks halvimaid asju, sest just need 3 rongi on kõige olulisemad ja kui ühte pole tallinna sõiduks, siis vahe üle kahe tunni on täiesti ebanormaalne. Kas Elroni antsud lähevad ise 2 tundi varem tööle või?
 
Ka õhtuse aja probleem on kõrvaldamata. Küllaga on töökohti, kus töö lõpeb kell 22, seega on vaja sel ajal rongi. Lihtsaim asi oleks õhtune rong saata Turbast tagasi Keilasse, ööbima ja Keila oma pikendada Turbani. Oluliselt vähem lisakilomeetreid kui oleks rongi puhul Tallinnani. Praeguses plaanis näitena 589, kuigi Tallinnast võiks see väljuda veidi varem, ca 22.15.


 
Aga turbakad on tänulikud sellegi eest, et esimene samm Rohuküla raudtee taasatmisel tõi rongi nende ukseni. 

 
Riisiperes ohutu ülesõit? Eriti 140-ga läbikihutavate rongide puhul? Loomulikult mitte, on vaid Eesti Raudtee kõrgepalgaliste ja kaasaegseima ettevõtte, nagu nad ise ütlevad, käkerdis!


 
Õnneks aga edeneb päris hästi kogu raudtee kaheteeliseks muutmine Keilani.



 
Tallinna jaama juhtimiskeskus.

 
Millal saab Eesti omale asjatundlikud ametnikud ja targad poliitikud? 

18.06. Haapsalu LV pole FB teemat kuidagigi kommenteerinud. Puhas teadlik huvipuudus!

HEAD VAATAMIST!
 
Kuna blogi päises näeb (oktoober) vaid osasid postitusi poolikute pealkirjadega ja oktoobrikuu "uputasin" teiste postituste siia kopeerimisega (VAREM EESTIMAA BLOGI 2 ning 3 ja EESTIMAA LOODUSE BLOGI ning kogemata KUSTUTATUD POSTITUSTE FOTOMATERJAL), siis on vaja ka ülevaadet, mida ikkagi leida. Nii jätkasin veel novemrist 2021 - märtsini 2022

Kui avate 2021 oktoober kuni 2022 märtsikuu lehe, siis IGA KUU VIIMANE POSTITUS ON PEALKIRJAD LINKIDENA! Teie jaoks siin nüüd kerimist muidugi palju, aga see-eest kõik postituste pealkirjad olemas, neile klikates ka neid näete! Ja võin ette öelda, et suur osa tollaseid, aastatest 2012-2016 olnud kitsaskohti on samad ka täna, siis aktuaalsus pole kadunud. Ajalooks muutunud piltide mõjust rääkimata!

Teine variant on arvutiversioonis paremal küljel SILDID. Neid pidi, olgu siis kohanime, erakonna vm otsinguga avanevad postitused, alla kerides VANEMAD POSTITUSED klikates järgmine jne.
Küll aga on tohutult palju neis teemades ilusaid pilte ka Läänemaast ja Haapsalust. Kuidas siis teisiti - Eesti ilusaim linn ja Romantikapealinn! Aga ka kõikajlt mujalt ja kõigest muust postitusi.

Südamest vabandused ja kohtumiseni!




3 kommentaari:

  1. Asjalikumad kommentaarid püüan ka koguda kokku:

    VastaKustuta
  2. Komm:
    Väga huvitav kogemus oli hetkel. Helistasin antud numbril, et bussi homseks tellida Rohukülla. Esiteks ei olnud homseks bussi saada ja mind suunati Haapsalu takso numbrile. Helistasin selle bussi tellimise numbrile tagasi ja tuli välja, et ka see on takso number ja nemad ei tea sellest 2€ jutust midagi. Tuleb maksta tavapärast taksotariifi. Tõeline naljanumber. Nüüd hakkavad siis lapsed taksoga koolis käima

    VastaKustuta
  3. FB-s vaikib nii Haapsalu linnapea, kui teised ametiisikud. Ka need, kes enne valimisi kõvasti jõudu kribamisele kulutasid...

    Komm:
    Ei meeldi üldse!
    Asi on võimalikult ebamugavaks tehtud, et liinid üldse sõitjate puudumise pärast kaotada.

    pigem on asi selles, et alati ei tea enne eelmise päeva kella 18, et on vaja sõita ja Haapsalusse teatud ajaks jõuda. Eriti ebameeldiv oli, et selline asi tuli juunist, siis kui eksamite aeg ja Rohukülas vähemalt kaks last ei saanud Haapsalusse kui vaja. Sellel hetkel ei teadnud mina veel midagi tellimisest.
    Enne oleks nõus maksma tavapäraselt pileti eest ja saaks normaalse graafiku järgi sõita, kui see, et peab tellima ja pidevalt kuskile kõnesid tegema. Loodetavasti muutub septembrist asi jälle normaalseks.

    Reisijate vähesus, sest liinid olid hüpernõmedatel aegadel. Praamide ja busside ajad kuidagi ei sobitunud. Jõudsid bussiga sadamasse 5 min peale praami lahkumist või praamiga Rohukülla 5 min peale bussi lahkumist. Kes nendega sõitma pidi?

    just nii oligi ja ilmselgelt selleks, et oleks põhjust nuriseda klientide vähesuse pärast. Tänu sellele ka tänane olukord tekitatud 🤯
    Ikka palju on vaja olnud viia inimesi Haapsalusse autoga ja praamilt tulijad on pidanud takso kutsuma.

    VastaKustuta