teisipäev, 1. märts 2022

Värska - Võru puhkepäevadel otseühenduseta. Juuli 2020.

 

Teisipäev, 21. juuli 2020

Värskast puhkepäeval otse Võrru ei saa!


Värska - Võru suunale on mõned bussid sõitma pandud. Tõsi, nv on selles mõttes eriti hale! Sisuliselt ei sobi ükski neist bussidest aga Värska ja Võru vahel sõitmiseks, kuna liiguvad suure ringiga! Muidugi on sellel ka hea külg, mingid piirkonnad saavad endale mingigi ühenduse! Samas ei tohi ühegi liini puhul unustada maksumaksja raha otstarbekat kasutamist, niisama busside sõidutamist. Eelmistes teemades mainitud 5 rongi puhul päevas (Põlvast kaugemale 4 rongi) peaks aga lisama nii Räpinast kui Värskast busse erinevaid, kuid võimalikult otseseid teid pidi, läbi Põlva, Veriora, Ilumetsa või ehk ka Orava. Ristümberistumistega loomulikult!
Minul polnud aga muud võimalust kui sõita ühe bussiga Räpinasse ja sealt juba teisega edasi. Väga aeganõudev ja eks üksjagu ka ebamugav! Samas pole mul kiiret, sest see on puhkus. Kel aga tööasjad vm, siis nende jaoks on see ilmselgelt vaid hädavariandiks, kui sedagi.



Vallajuhid on aga aastaid soovitanud hoida positiivset joont ehk hoida kriitika vaka all! Aasta 2009 oli üpris ammu, üsna pea aga algas uute perroonide projekteerimine. Kui Setomaa praegune vallavanem arvab, et ma tahan viriseda, halvustada, hämada jne, siis oleks huvitav teada, mida tol ajal arvati rongiliikluse kaasajastamisest? Rongipeatuste nihutamine olnuks ju selges seoses tulevikku vaatava visiooniga! Kuidas sa muidu ühistransporti saad kaasajastada? Kui tahad muidugi üldse! Oi, see oli põnev aeg! 


Ei mäleta, et tollal vallavanemad oleks siinkandis väga aktiivselt aidanud kaasa kaasajastamisele? Vastse-Kuustes sai lausa naljagi, sest vallavanem pani ikka pirne! Kahjuks tähendas see "naljalugu" seda, et Vastse-Kuustes ei saagi nüüd 20-30 aastat ümberistumisi planeerida! Vaat selline tase! Taseme puhul ei tasu unustada ka maavanemaid. Põlvamaal olid just Isamaa poliitikud maavanemateks ja nende ükskõiksus on siiani tunda. Kes olid Võrumaal eesotsas? Pole jälle midagi imestada, taas isamaalased. Eks juured peitugi 21. sajandi teises kümnendis...

Tausta pean aga natuke selgitama. Sest siis on lihtsam mõista minu emotsionaalset ja ehk ka ründavamat vaatenurka. Ei tohiks ju poliitikud ja riigivõim just nimelt lubada endale venitamist, ükskõiksust ja hoolimatust. Ei inimeste vastu ega ka mitte nende poolt antava maksuraha vastu.

Aga kõige sellega kaasnes minu poolt aastate jooksul väga põhjalik ja tihe kirjavahetus erinevate osapooltega, kus oma arvates piisavalt põhjalikult ka vajadused selgeks tegin. Kuid täna on näha, et ei ole siiani mõni tuhkagi aru saanud!
Ilumetsa puhul oli algselt hirm, et peatust ei tulegi ja kohalikud tegid aktiivset piirkonna tutvustamist. See oli aga siiski ajakirjanike apsakas. Ülal tõin lingi, kus esialgne analüüs peatuste kohta. Olnuks vallavanemad (nemad pidid ju ka kooskõlastamises osalema) aktiivsemad, võinuks ehk mõnigi viga saada parandatud!

Ja kui mõni külapoliitik ütleb, et ma virisen, siis oleks põhjust ehk peeglisse vaadata? Kus on Ruusal, Ilumetsas jm perrooni juures bussipeatused? Räpinaski nüüd vallavanem, kes tollal oli samal kohal vist Veriora vallas. Kui heaks on muutunud bussiliiklus Veriora jaamas? Miks siiani pole peatust Ruusa Jaam, Orava Jaam, Veriora Jaam? Ehk et mõnes kohas on peatus isegi olemas, aga peatused siiani ümber nimetamata!? On see positiivne joon töötegemises? Kui sellistest asjadest rääkida ligi kümme aastat, peaks see ju isegi külapoliitikutele kohale jõudma? Muidugi pole see vaid nende süü, kuid .....

Muidugi peaks täna hoopiski Põlva suunalt Koidulas saama rongiga edasi sõita. ja mitte Piusani vaid Valgani! Kui siin-seal sotsid ja rehvormarid kiruvad täna valitsust kuidas jaksavad, siis aastaid tagasi Urve Palo (SDE) keeldus isegi piirkonna arengukava allkirjastamast, kui sealt rongiliikluse punkti välja ei võeta! Ja Hanno Pevkur (RE) oli vait kui sukk sealsamas kõrval?

http://eestimaablogi2.blogspot.com/2015/04/urve-palo-oli-voru-rongijuht.html


Tundub, et vigu rohkem ikka neis, kes kuidagi neid tunnistada ei suuda?


Tee peal võis aga "asjalikke tegelasi" jalutamas näha!




Metsateema muidugi omaette teema. Kas meil metsa palju või vähe? Ja kui palju on see mets siis mets või millal saab päris metsaks?


Isu ajavad peale....



Iseenesest pole Värska ja Räpina vahel bussiliiklusel väga viga, kuid kaugemale saamiseks häid võimalusi pole.





Ohoo, Räpinas ka laat!






Paraku osta polnud siit suurt midagi. Enamuses vaid riiete müüjad.






Kui vallaametnikud peaks vahel ehk kohustuslikult ka ühistranspordiga sõitma, siis mõnikord tundub, et ka ratastooliga peaks oma valdustes panema neid olusid katsetama? Või on siingi hange alles väljatöötamisel? Omal ajal lõigati ehk lintegi, aga rohkem auto- või kabinetiaknast ei näe?






Hea Kodu Koht? Kas ikka on? Vallavanem ju tuntud ühistranspordi vastalise erakonna liige ja mitte mingisugustele kirjadele ei vasta, ehk et on "tasemel" nagu Isamaa ikka? Minu jaoks tähendab hea kodukoht siiski ka head liikumisvõimalust ja rohelist mõtlemist! Ja seda, et kriitikat võetakse tõsiselt ning püütakse lahendusi leida. Või vähemalt selgitada, millistel põhjustel miski venib vms.
Kuuldavasti pole paljud Räpinas sellise "heakoduvalitsemisega" rahul. Ju siis on ikka midagi väga mäda? Isamaa on aastatega üpris palju panustanud maaelu halvenemisse, nii maavanematena kui muul moel. Rohkem huvitab neid annetused erakonnale....


Väga lahedad männid tee kõrval!


Floksid mulle aga eluaeg ühed lemmikud olnud. Ka vanaema talus aiatee oli nendega palistatud.


Teel pikalt remont. Õnneks on bussi sõiduplaan enam-vähem ja pole karta, et Koidula rongile ei jõuaks, kui tahaks. Murekohti on siin aga siiski.


Nagu eelnevaltki korduvalt kirjutanud, siis läbi aastate on poliitikud ja ametnikud palju rääkinud "Pargi & Sõida" süsteemist. Kuid järjekordne teeremont, kus mitte ühegi bussipeatuse juurde ei tehta ühtegi parkimiskohta! Mitte üheski peatuses ei paigaldata asjalikke ootekodasid! Milles on asi? 


See käkerdis jääb ka uues peatuses alles?





Siin vist maarjakaske istutatud?


Ilus haljastus!



Ja jõudsimegi Veriora jaama. Bussipeatus ümber nimetamata. Vaatasin enne ka sõiduplaani, peatus.ee andis teada, et buss väljub siit 5 min enne rongi saabumist. Uus peatus.ee versioon aga näitab hoopis siiasaabumise aega, mitte väljumist. Ei tea, kuidas sellise taseme juures tulevikus reisijad hakkavad infot saama ümberistumisvõimaluste kohta? Kui on ristümberistumine, peaks see portaalis ka mõlema aja näitamisega selgelt arusaadav olema!

Õnneks selgus aga, et buss ootab siiski rongi ära. Tõsi, kasutajaid harva, sest kindlasti paljudeni pole teave sellise võimaluse kohta isegi jõudnud! Tõsi, Tallinna suunalt rongiga tulles peab Tartus ümber istuma, aga see on üpris hea variant, sest rongid peatuvad ühe perrooni ääres. Ja kahjuks pole bussiliini 161A ka tööpäeviti käigus, selle asemel haigutab Räpina - Võru bussiliikluses 7-tunnine auk!



Küll aga toimib siin P&S? Või mis? Performance?



Vaade Orava suunas.




Veriora vallavanema, vabandust, nüüd siis Räpina vallavanema tubli töö tulemus? Muidugi saab alati ÜTK kaela süüdistused lükata?
Arusaamatu küll seegi, kas 161A puhul väljuvad siit siis kaks bussi üksteise järel?
Muide, ka liinikirjeldustes puudub Veriora Jaam. See aga oleks see, mis annaks aimu, et ümberistumisvõimalused võivad olla. Igale reisijale. On ju selge, et maakonnaliinide puhul ei kujuta iga reisija ette kaarti silme ees, mõeldes, kus võib bussiliin raudteega ristuda. Või siiski pole see veel tänagi selge? Bussipeatuste nimede põhimõtet jm nii lihtsalt ei mõistetagi, on ju näiteid, kus ümbernimetamised hoopis halvendanud selgust ja arusaamist. Muidugi käib ka see jutt virisemise alla, mis sest, et välismaal ammu asjad läbi mõeldud. Tuleb aga hoida positiivset joont ja mitte märgata ümbritsevat!

Muide, T ja N on buss 24C Räpinast Verioral 3 min peale Tartu - Tallinn rongi väljumist! Ooteaega pole. Kuid peagi muutub ka rongide sõiduplaan ja siis saab ehk asjad paremini joonde.







Remonditud teelõigul näha, et mingeid asju küll tehakse. Aga ainult mitte bussipeatustes, mida vaja!




Või siiski? Uut tüüpi ootekodade paigutuslahendused?







Kuhu siin pargib auto see, kes bussile kellelgi vastugi tuli? Kas siinkohal on asfaldi kokkuhoid tõsiselt karm?




Hea aga kui maal on inimesi, kes tuntud "elumaalhoidva" kauplusteketi suletud poe tööle suutis jätta!










Võrru jõudes saab aga kohe järjekordselt aimu ühest suurest puudusest - Põlva ja Tartu suunalt ei saa enamasti bussiga kaugemale Võru bussijaamast. Kuigi võiks öelda, et iga teise bussiga vastassuunast sõites saab aimu, et teise linna otsa ja mitmesse vahepeatusesse peaks ka sealt poolt saama. See on nii elementaarne, aga mitte kuidagi selleni ei jõuta!
Buss, millega mina tulin, peatus aga kenasti Nöörimaa, Paju ja Kesklinna peatustes. (peaks olema nimega Võru Kesklinn).


Muidu aga võttis Võru vastu imeilusa kuuma ilmaga! Oeh, ohkasin natuke....



Võrus on veel maju, mis pintslit jm ammu pole näinud, aga on ka palju väga ilusaid ja säravaid maju!















Selliseid /tagant uksega suletavaid) müügikioskeid võiks aga üle Eestimaa palju olla. Nii teeäärsetes müügikohtades kuigi osalt ka sobivatel puhkudel bussipeatuste parklates.


Keskväljakul torkasid aga silma endiselt need "tankitõkked", mille vahele midagi istutatud endiselt ei ole. Eks Võru linnapea itsitab tihti pihku, kui rääkida millegi vajalikkusest, aga see on juba tema tase!

Üldiselt jättis aga keskväljak mahajäetud tunde. Siin on vaid üksik pitsakohvik, trööstitu lagedus ja lõõskav päike. Väga palju kulutati siis asjade peale ja tegelikult mulle see omapära meeldib! Need suurte ratastega vahvad asjad! Aga elu ei ole! On pingid ja on "letid", aga müügil pole midagi! Ja kes siin kõrvetava päikese all müüa tahabki? Või samamoodi siin siis midagi osta ja näkitseda? Või arvab linnapea endiselt, et kõik on parimas vinks-vonks korras?





Võru linnaliiklus nüüd ümber muudetud. Hästi või halvasti, ei oska ma kahjuks öelda. Nii palju tean, et bussijaama bussidele minekuks need ei sobi. Ja seda enam peaks maakonna- ning ka kaugliinid alustama kaugemalt linna seest või Koselt! Ega tulevikus nagunii bussijaamal kaob tänane funktsioon, sest bussid peavad olema siis seotud ka rongidega Võru linna uues peatuses!
Ahjaa, linnapea on ju samast erakonnast, kus Võru "piilupart" Urve Palogi! Tema ju pani põntsu igasugustele rongiootustele!?



See siin on muidugi suur ilu! Kuid mitte vari....


Sõiduplaani vaatamiseks aga suruge ennast julgesti siia vahele. Ongi hea bussi vastu toetada!










Puid on ja pink on. Aga varju ei ole?



Varju pole siiani ka bussipeatuse parklas, bussijuhidki peavad oma tööhobustega kõrvetava päikese all seisma! Ehk tasuks Võru linnal mõni asjalik haljastusspetsialist tööle võtta? Veel parem kui selline, kes autos ei istuks või kabinetis?



L ja P isegi bussijaam kinni?







Burks oli päris hea!



Majutuse hinnad Võrus just väga odavad ei ole. Kuskil keskusest eemal hostelis ehk küll, aga paraku eelistan kesklinnas olemist. Samas on ka nauding tähtis! Muide, all on pubi ja seal muusika õnneks vali ei olnud. Siiski on aga väga vaikses toas uinudes tunda kuskilt tulevat vaikset tümpsu! Nii tunnedki kuidas ei ole häiriv mitte muusika vaid tümakas!
Ometi olen majutusega rahul. Vaid kohvi-tee ja suhkur peaks küll hinna sees olema! Kohvipakk jäi aga minust järgmistele külalistele maha. Nii et mõneks ajaks on sellega hooleta.








Visuaalselt aga tundub, et bussiliiklus on Võrumaal tihe? Osa busse muidugi liiguvad tühjalt bussijaama. Samas on Võrumaal bussiliiklust arendada üpris keeruline, piltlikult öeldes vaja busse sajasse suunda. Ja kui erinevates kohtades on veel külateid väga tihedalt, siis eeldataksegi sageli, et igast külast peakski buss läbi sõitma. Ometi on see kahes mõttes halb variant, sest esiteks killustub liiklus niivõrd, et keegi ei võida. On ju busse minimaalselt vaja 3-4x päevas väikeses kohas, et asjal mingigi tulemus oleks. Kui aga suunata see erinevaid teid pidi, nii et kellelgi pole sisuliselt sõiduvõimalust, ongi asja tulemus halb. Teiseks mõjutab see ka busside sagedust nädalavahetusel ja seni ongi ju keskendutud pigem tööpäevadele. Puhkajad, kes siia tulevad, ei ole ju alati autoga turistid vaid pilt hoopis kirjum. Ja eks autogagi tulija võiks vahel ringi vaadata hoopis bussiga sõites?







Siin tundub hea kohvik olema.



tamula ääres on alati mõnus pilte teha, on palju valguse mänge.


Rand üpris hästi korda tehtud, on palju pinke, on lastele mänguvõimalusi jpm. samas oli selle kuumusega eriti tunda vajadust varjualuste järele. Jah, saab küll pargis istuda, kui aga ka ujuda vaja ja asju valvata, siis on keerulisem. Varjulised kohad oleks täiesti elementaarsed ja samas lihtsalt teostatavad. Praegu on ainuke võimalus bangalosse pugeda.
Teine probleem on joogivesi. Katariina alleel on selline kaev olemas, rannas aga mitte. Tualetist ehk hädapäraselt saab vett, aga see pole lahendus. Tegelikult peaks veevõtukohad olema selgelt leitavad ja tähistatud. Võib ju arvata küll, et juua saab osta. Kuid kas ikka on õige aina uusi ja uusi plastpudeleid soetada ja sellega toetada looduse hävitamist?
Huvitav on asja juures veel see, et AS Võru Vesi isegi avalikult ei vasta küsimusele, kus on linnas joogivee kraanid!? Strateegiline saladus või lihtsalt lollus?





Siinsamas skeemil puudubki tähistus.

Tore on aga, et puitpingid on üle immutatud ja peab lootma et edaspidigi neid ja terassilaudu jälgitakse ning hooldatakse. Kallid asja ju inimeste heaks tehtud ja seda enam peaks need pikalt kestma.




Suur pluss siin rannas on muruala ja see huvitavalt kujundatud. On näha, et läbimõeldult. Kuid just siin võinukski olla ka varjualused.


Selle koha otstarve aga mõistetamatu. Ei lase ju lastelgi ronida sellisesse vette? Muide, siin ka kraan olemas. Kindlasti aga mitte joogivee saamiseks?


Pole juhtunud nägema kordagi seda laeva sõitmas. Aga olen siin muidugi ka vähe olnud. Ehk oleks mõttekas ka mingeid päikeseloojangureisi korraldada?
Minult küsiti ka paadilaenutuse kohta, aga paraku ei osanud ma midagi vastata. Kuigi endalegi meeldib sõita, aga ehk olen laisaks muutunud.


Purskakevust peaks vesi jooksma järve? Nojah, seda võib ju ka vee raiskamiseks pidada, tasapisi ju suundume vee korduvkasutuse poole, aga sellised lahendused kallimad. Samas oleks see väikelastele ju väga põnev võimalus?


Lastele siin aga mõeldud on. Iga väiksemgi atraktsioon on neile põnev ja pakub tegevust pikalt.


Tamula hotelli ma seekord ei valinud siiski. Pean ju ka muud proovima ja eks ka hinnavahe ole mõjur.


Mõnus muru!


Jäätisekokteile saab siin ja bangalos. Kulus ära!




Palmi "varjus" saab muidugi olla?















Plaan oli esmaspäeval minna tuurile Rõugesse ja Haanjasse. Samas kuumus mõjutas otsustamist jätkuvalt ning nagu selgus, siis igal hetkel ei ole ka bussiliiklus kõige toetavam. Busse on, ses mõttes on võimalusi. Teisest küljest eeldasin, et Rõuges on kolm tundi kohalolemiseks ehk liiga palju, enne aga Haanjasse edasi ei saa. Ka vastupidiselt ei tahtnud ajad sobida. Nii mõtlesingi, mida ette võtta. Õnneks toimib veel ka vana.peatus.ee
seega saab ka mõistlikul moel plaane teha. Uus variant solgib selle võimaluse täiega ära!



Reform pidi ju kaasa tooma hordid töötuid apteekreid? Ja kes on Võrus see pr või hr proviisor, nimega Südameapteek? Ketid ruulivad endiselt ja aferistid, kes JOKK-skeemiga lepivad, on õnne tipul?












Väljak ka õhtul ilus, aga ikka inimtühi!







Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar