teisipäev, 1. märts 2022

Valingu - Keila - Turba. Pitsat sööma. Juuni 2020.

 

Pühapäev, 7. juuni 2020

Valingu - Keila - Turba. Pitsat sööma.


Kes alles sõidab rongiga sööma, kes söönud, aga kes just alustab. Hea kui rongipeatustes ja ka bussipeatustes olemas mingidki võimalused. Balti jaamas isegi nii head, et vaksalit enam ei tekigi! Igasl juhul aga tegu olulise ja samas ka elementaarse võimalusega. Ning nagu teada, siis igati ka majanduslikult mõttekam, kui snäkiautomaat rongis vms.
Plaanisin see nv mitte kolada, aga Keila linna "uudis" pani kripeldama. Ning lisaks andis FB teada, et Turbas pakutakse kiviahju pitsat...
Ilm oligi kohati aga lämme ja ega see ka head tunnet ei tekitanud. Õnneks kolmes rongis neljast oli temperatuur mõnus, käimisrajad ka kohati varjus, nii et polnud viga.


Urdal pole sellist midagi, aga on vähemalt ühispeatuse alged juba mitu aastat. Tõsi, ÜTK/KOV ei suuda siin tagada sellist sõiduplaani nagu vaja, aga midagi ikka olemas juba.


Padula peatus tehti perspektiiviga, aga paraku siia veel pole tekkinud seda, mis võiks olla. IKEAgi millegipärast tehakse sinna, kuhu ostja vaid autoga ligi saab. Miks? Siia pidi mingi omaette keskus ilmuma, aga plats võsastub.
Teisel küljel siiski kaugel mingi elamurajoon ja olemas kergtee.


Enne Sauet ühel pool nagu polekski inimesi! Teisel pool aga on ja eks läänesuunal on vaja nii mõnigi peatus juurde ehitada. See aga tähendab, et kui raudtee Keilani saab kaheteeliseks, on siin vaja ka kiirrongiliiklust. Hea taseme puhul võib loota, et kiirrongid saaks sõitatavalistega kordamööda, üldise intervalliga ca 15 min. Tavarongid seega võivad osati ka hõredamaks muutuda kui täna, ca 25 - 30 min.





Ka Saue, nagu teised piirkonnad, aina paisuvad.



Kuna Eesti raudtee ei suutnud teha kogu remonti Keila jaamas korralikult ja korraga, siis tuli ka täna sõita bussiga. Õnneks vaid ühe peatuse vahe. Õnneks ka seetõttu, et Elron hoiab tugevasti oma tuntud taset, rongitäis rahvast pidi mahtuma ühele bussile. Hilisem buss, järgmisena, oli lausa puupüsti täis.
Elron ei pea paanitsema, sest märgin ära, et info ei ole siseinfo, vaid puhas välisinfo! Ise nägin ja reisijad rääkisid!



Siit on näha, kuidas jupike peale Valingut on siiani üheteeline. Hea vähemalt teada, et mitmeid kordi räägitud ja lubatud ka see, üks kahest lõigust siin, ehitada kaheteeliseks. Teisiti tulevikus enam ei saagi.
Huvitav, kas Keilas seekord linnapoolse pööranguterajooni vahetamise puhul arvestatakse ka tulevikuga? Küsin seepärast, et siiani on asjad toiminud pigem vastupidi. Kui kuskil miski ära tehtud, siis järgmise tegemise juures tuleb palju eelnevast ümber teha. Nüüd vist ka Keila jaamas, suur osa kallilt paigutatud kontaktvõrgu poste ümber tõsta jms?

Omaette teema tekib muidugi Keila juures sillaga. Väga kiiresti saaks valmis teha teise raja selleni, sillaga läheks kindlasti rohkem aega. samas ei sega see kuidagi teise tee valmis tegemist, nii et sellega mökutada on lubamatu!





Ohoh, Valingul isegi mingi mikroputka tehtud!?


Enne kui buss jõudis väljuda, asus rong manöövrit tegema, et jõuida teise perrooni juurde. Siinkohal tuleb meelde, kuidas Eesti raudtee teadmatusest likvideeris pöörangud Nõmmel. Kui siin saab kaherajaliseks tehtud, siis ei jää ühtegi pöörangut lausa Pääskülast Keilani??? Ma kardan küll, sest Eesti Raudtee puhul see imestama ei pane! Kuigi tahaksin väga, et mul poleks õigus! Tegelikult peaks pöörangud ehk jaamad sel lõigul toimima jääma isegi kahes kohas! Et vältida jamasid, pikki intervalle jm tehrikete, jooksvate remontide jm puhul.
Eks tulevik näitab.



Arvasin, et siin ammu jätkub mõnus kergtee Keilani? Või jätkubki kuskiltkaudu?


Ohoh, diisli hind lausa nii madal!? Tore!


Kasutasin võimalust varem väljuda, et vaadata ka ära, mis osas remont jaamas käib. Nimelt, Keila linn jagas FB-s infot, et remondi tõttu suletakse lähiajal ajutiselt kaks ülekäiku jaamas ja soovitas inimestel kõmpida km jagu lisaks.. Seda ei saa kindlasti normaalseks pidada. Kui jaama ühes otsas kaob igasugune võimalus raudteed ületada, siis tuleb leida maksimaalses läheduses teine võimalus. Eriti kui ajutine ülesõit Tuula tänaval jääb toimima. Tegu on ükskõiksuse ja hoolimatusega, selle asemel, et võimalus tagada ja vajadusel ka töö ajal keegi ohutust jälgima panna.
Kohapeal oligi aru saada, et parimaks lahenduseks oleks vastu ka linnavalitsuse (kes seda olukorda normaalseks peab) inimesed koos vanematega, lastevankritega liikujatega jt ringi suunata, igapäevaselt. Nii paar korda päevaski. Kuidas tundub?


Ka Keilas pole ootekojad just suurem asi, aga eks ruumi paraku ka vähe. Midagi paremaks annaks siiski teha. Eelkõige teha võimalikult tuulekindlaks ja putka sügavus suuremaks. 



Kohati ka Keilas aedlinna tunne ehk et rohelust on üksjagu palju, samuti lilleilu ja kõrghaljastust.


Siit vist ka linnavalitsus ei liigu? Ups, see polegi ju autode jaoks....
Tegelikult on pildil näha, et siin on ebaühtlane ääris. Huvitav, kas Keilas ei  tõstatagi lemmikteemat Eestis, puudega inimeste liikumisvõimaluste tagamine? Teisel pool sillakest oli padukas ära uhtunud ka osa teekattest. Aga eks tegu vist ajutise lahendusega, järgmise hankega millalgi võetakse asi käsile! Küllap seni linnavalitsus ka liikumisprobleemidega inimesi teavitab.


Keila jõgi ja natuke pilte taimestikust.








Aga samas tore seegi, et mingigi ülepääs olemas.


Keilaski aga vanu omapäraseid maju. Ilus!



Siiani ei tohiks Keila pöörangud ulatuda, seega peaks olema ka remondi ajal siin vaid üks rööpapaar. Seega ei tohiks olla ülepääsu lubamine siin suureks probleemiks? Muide, Keila linn võinuks tööde raames tellida ehk ka raudtee kõrvale teeradade võimaluse? Või on nõuded Eesti raudtee teabe põhjal nii bürokraatlikud, et neid ei saa kuidagi lubada? Tundus siin liikudes, et neid radu ja liikumisvõimalusi võiks olla!? Keilakad teavad muidugi paremini.
Rööbaste vahetuse ajal saakski ehk sadakond meetrit eemal ajutiselt ületada? Vahet pole, liiga kergekäeliselt pannakse meil läbipääse kinni ja see on paadunud autoliiklejate diktaat. Või kontoris istujate.


On näha ,kuidas siin raudtee kulgeb. Kas jääks teise raja lisamisel ruumi inimeste liikumiseks?
Muide, pildil nähtav foor on ajast-arust ja kuigi pilt pole hea nurga alt, siis selgelt näha, et selle valgus ei vasta ka nõuetele.


Muidugi, ohutusemõiste on suhteline....




Hm, tundub, et siinkohal on seekord arvestatud ka teise raja tekkimisega? Igatahes, killustik on maas! Aga postide asukohad ikka klapivad? Saab kontaktvõrgu neile riputada või vaja uus rida poste? Huvitav, vaatame mõne aja pärast....


Muidugi annavad sellised pildid aimu, et elektrifitseeritud raudtee on üpris kõvasti materjalimahukam, lisaks keerukamatele rongidele. Mitmed meie teadlaste ühendused teinud ettepaneku enne suuri elektrifitseerimisi üle Eesti mõelda tulevikutehnoloogiatele. Ehk tõesti? Muidugi kulub ka vesiniku tootmise tekitamiseks väga palju loodusvarasid ja materjale....


Mina siitkaudu vantsisingi. Ruumi tundus vägagi laialt!?


Ülesõidu tänava juures töö juba käib.


No vähemalt selles saab kindel olla, et ammu aegunud foorid vahetatakse välja.




Uued pöörangud kohati paigas.


Hm, vanasti oli siin linde igal sammul! Vabandust, ega Teie pole märganud?
Oi, väheks jäänud jah, vastasin mina...
(Iga kass püüab kinni aastas mõnikümmend lindu).


Kellegi aia taga kena haljastus - kirburohi!




Olen mõni kord kuulnud, kuidas kiidetakse Keila haljastusega tegelejaid. Jah, kiidaks ka ja vägagi! Ometi huvitav, ühed saavad oma tööga suurepäraselt hakkama, teised aga....?


Aga P&S kasutajaid siin palju ehk õigemini parkijaid üldse. Kas vaja laiendusi?
Meeldivaim asi siin aga on see, et ka parklas on mõeldud varjupakkuva haljastuse peale. Alati ei peagi need olema ju kõrghaljastusest. Ma ei hakkagi siin isegi arutlema, kas puid piisavalt või mitte, seda näitab eelkõige aeg. Kindlasti saanuks rohkemgi. Olulisim aga ongi just see, et planeerija on vaevunud MÕTLEMA!


Ja teedki siin vahvalt lahendatud.



Turg siin tasapisi areneb.


Aga näe, mingeid busse siin lausa kaks? Kas teemaks puhkeaeg vm või hoopis see, et Elron ei raatsi maksta?



No on ilus ju?


Linnavalitsuses aga siiski on neid, kes ei saa nii hästi tööga hakkama. Peatuse nimi RAUDTEEJAAM on siiani muutmata ja lisaks, sildil isegi polegi nime? Samal ajal näeb alumisel pildil, et siin asub mitte rongijaam vaid hoopis bussijaam? Lisaks tekib ka küsimus, mida arvab seda viita nägev reisija? Kas kõik teavad, et bussijaam on sama, mis oleks Keila Jaam bussipeatus? Või et viida järgi pole mõtet minna, kui tahad rongile või peatuses Keila JAAM peatuvatele bussidele?
Muide, keegi, kes siin bussist maha jäi, otsis ka marsa peatuskohta. Ei osanud ka mina kahjuks aidata. Keilas on aga muuseas vist mitu bussijaama? Siin, kiriku juures ja ehk veel kuskil? Ja kiriku juures ei ole peatus Kirik, vaid Keila Kirik! Lisaks on ka veel peatus JAAMA, mida otsingus nime Keila all kuidagi reisija ei leia! Selle asemel et oleks Keila Jaamatee? No aga mis sa teed ära, kui linnavalitsuses kõik ise teavad, mis ja kus on ja küllap nad teavad seda kogu Eesti kohta, sest teised teavad ju ka Keila kohta kõike? Mina küll sellisele tasemele ligilähedalegi ei küüni!

Kuidas aga on võimalik, et nii väikese asjaga ka AASTATE jooksul hakkama ei saada?




Põhja-Eesti ÜTK ei ole suutnud siia ühtegi maakonnaliini suunata? Tegelikult on, aga ma ei leidnud siin kuskil sõiduplaani, nt liini 110 kohta!? Põhimõtteliselt see pea ainuke maakonnaliin, mis siia sõidab. samas on väga imelik (kuid rõõmustav), et on olemas ka liin Keila - Keila Jaam - Haapsalu!? Seega, saab küll korrektset nime kasutada, lisada seda liinikirjeldusse?
Muide, ootekoda pole ka siin nagu vaja. Ja sõiduplaan ega muu info ei asu ka ootekojas sees.





Mõnda mooni siin aga veel näeb, vanadel teedel oli neid rohkesti. Kuigi raudtee ei tohigi rohtunud muidugi olla.


Siinpool on vaid poolik ülekäik, ühele poole jaama? Miks mõlemale poole ei saa? Ja miks siin pole ruumi ajutise ülekäigu jaoks? Võimalikult lähedal Ülesõidu tänavale?




Tore aga, et jaama lähedal ka lastele mängukoht.


Rattaparkla tehti uhkelt suur, seni täistopitult pole juhtunud seda nägema, aga hea kui perspektiivi on. Samas, kui palju siin rongijaama sõidetakse ratastega ja kui vähe, siis miks? Mingid põhjused peavad ju olema?


Üldiselt on aga jaama ja jaama ümbrus väga ilusad!



Siin aga on küll suudetud ajutisi abinõusid kasutada?






Oh, hea, sai natuke vilus olla!



Kuid kogu jaam pidanuks remonditama korraga. K.a. teine rada Valingult Keilani.


Oi, ilus!










Minunigi jõudnud kuuldused keskpargist ja purskkaevust.






Väga tore, et onisegi pakendite prügikast eraldi.


Ning tore seegi, et siin kõiki nurgataguseid ei niideta.



Igati ilus ja mõnus! Kui üldse, siis eeldaks küll, arvestades aja jooksul välja langevaid puid, ka mõnevõrra varem mõne uue puu istutamist. Vabu "nurki" paistis olevat.






Tore oli näha sedagi, et mõeldud tualeti vajadusele.


Ja vettki on! Kenas purskkaevus. Ringlev vesi?
Küll aga ei ole ka siin suudetud mõista olulist asja - joogivee vajadust! Sellises suuruses pargi kohta oleks vaja vähemalt kahte kaevu/kraani!





Igati mõnus park! Kui see üks suur puudus välja arvata.



Need ratturid said vist info kätte, et Elroni asendusbussile kahjuks ei saa.... Nael kummi!




Nonii! Turu tagaservas on konku, kus sees ka vesi olemas!? Ja ei tulnud pähegi, et seda vajaks ka teised? Hullem veel, küllap ka Keila linnavalitsus kutsub täna üles koroonaga ettevaatlik olema. Kas aga turulettideni vesi viidud? Et müüja saaks käsi vahepeal pesta või ka marju, mida maitsta pakub? Ühel ja teisel juhul ju soovitatakse pesta? Ning vesi peaks olemas olema ka jaamahoone taga platsil!
Minulgi oli veepudel kaasas ja tühjaks see sai. Ei saanud vett siit ega sealt.


Kiosk ka kinni!


Kohvik ka kinni!


Hea, et poodki lahti. Aga ma pidin nüüd ostma UUE, taastumatust loodusvarast pudeli! Kas iga pudeli puhul maksab linnavalitsus ka saastemaksu?
Väga äge oleks ju? Jäeti joogivee võimalus tegemata, lähedalasuvast poest vee ostmisel iga pudeli puhul käiks linnavalitsuses "kõlks" ja palgast "tilguks" maha!? Või kahasse keskkonnaministeeriumiga?


Õnneks rong varem ees. Sest vaevalt, et siin teavitatakse häälega või ekraanilt, milliselt teelt rong väljub? Aga hullem veel, et ekraani üldse NÄHA, tuleb teisele perroonile minna!


Küll aga saab siin kordki Elronit ka kiita. Harva küll, aga juhtub. Olemas isegi info, millises peatuses asendusbussid!



Eesti Raudtee taseme näitus! Kallis ekraan (kahasse Maanteeametiga?) ei tööta ja pidanuks olema ammu ümber tõstetud. Õigemini, ostetud uued, sobivad ja toimivad ekraanid! Stende ei tehtud (koostööd KOV-idega?), nüüd jookse ringi ja otsi infot!?
Ups, ametnikud ei teadnud? Teadsid ikka küll! Väga hästi teadsid, sest tuletasin seda kõike kõigile korduvalt meelde! Kui vastutust ei ole, ka rahade otstarbeka kasutamise koha pealt. Ükskõiksust ja ülbust on aga küll! Raha vähe? Siis pange trahvid peale neile sodijatele!?
Millal siis paigaldab Eesti raudtee siin õigesse kohta uued, sobilikud ekraanid? Millal hakatakse operatiivset infot nende kaudu jagama? Millal Keila linn hakkab vaatama, millisesse kohta see sobib koos korrektsete stendidega?





Rong ootab reisijaid.



Vasalemma jaamahoone olla omanikega nüüd ja loodetavasti saab sellest ka asja! Rongidega seotud bussiliiklust on siin aga veel vähe.


Laitse. Asustus on siin laiali veninud ja tõenäoliselt vajalik Laitse ja Jaanika vahele lisapeatust. Hea on see, et tegelikult vajaks see pikk Vasalemma - Riisipere jaamavahe ka lisajaama ehk rongide möödumisvõimalust. Kas sellele on mõeldud? Vajalik see tihedama ja sobiva sõiduplaaniga liikluse jaoks.




Ja juba ongi Riisipere!


Turba rong (nagu Rohuküla liin tervenisti) ei ole vajalik vaid kohalikele või piirkonnas töölesõitjatele. Näiteks MoMu, eraettevõtjate poolt tehtud vägev muuseum, saab sedapidi väga olulise osa oma külastajatest. Neid, kes tekitavat käivet (muuhulgas pidades muuseumis väikseid tähtpäevi jm) ja neid, kes samal ajal ka maanteedel liiklemata jätavad. Ning ärgem unustagem, lastega muuseumisse minnes on see topeltvedamine laste jaoks. Sest väga paljud neist armastavad rongisõitu! Vähe sellest, hea võimalus tulla ka ekskursiooniga!
Palju Õnne!


Parkla oli aga pühapäeva kohta üpris tühi.





Esimene jaamavahe, kus lubatud kiirus 140 km/h.


Äge!






Huvitav, rong sõitis minema? Riisiperesse? Ei soovita mürisevat rongi Turbasse seisma?




Üksjagu meil neid spetsialiste, kes arvasid, et siinsel rongiliiklusel pole mingit mõtet. Asulas, kus hulganisti suuri kortermaju?


Kõnniteed siin kohati kahjuks halvas seisukorras.



Hiljuti oli murekohaks taas ka kaupluse kõrval olev parkimisplats, kus müüjad kogu ruumi ära võtavad. Miks aga ei ole selline "turuplats", haljastuse, veevarustuse jm tehtud maantee äärsele alale? Ostjateks oleks ju ka möödasõitjad ja seega oleks see kohalikele väikeetevõtjatele täiendav tulu?


Ohoo, juba silt paistab!



Veevärgi tööde lõppetapp.
1. Kuhu tehti joogiveekohad? Turbaski ju olnud sageli veevarustuse häireid, ehk peaks olemas olema ka autonoomne toide?
2. Nagu ikka, kaevatakse üles ka tehtud teed ja tehakse uuesti?


Liiklusloendus? Kas seejärel hakkab Saue vald ja ka PEÜTK tegelema bussivõrgu kaasajastamisega? Seni on sellega väga nadid lood!


Hm, võsa kuskil võetud, aga samas võsa võtmata? Trassi ettevalmistuse tööd ikka veel ei käi?

Muide, väga paljud on rahulolematud, et raudtee tegemisel ei tehtud mingitki teed ratturitele, trennitegijatele jt Tervisetee kadumisel. Saue vald ei pidanud seda üldse vajalikuks, kuigi teha seda olnuks ülilihtne! Valijad ehk vallaelanikud aga pidasid vägagi! Ükskõiksus?



Kuna aga valitsusel on plaan venitada raudtee ehitamisega ja "kriisijärgse majanduse edendamise ehk taristuinvesteeringute jagamisega" eelistatakse isegi planeeringu 2030+ eiramisega maanteid, siis seni saab veel mitmelgi aastal siin jalutada, maasikaid ja põldmarju süüa ning liblikaid pildistada. Muide, ka liblikaid jääb meil aina kiiremini vähemaks muuhulgas seetõttu et suur osa väikseid kaasteelisi planeedil hukkub maanteedel.



Rong tulebki tagasi.


Aeg minna pitsale! Nii lilleline koht meeldib aga putukatele jt.


Elanikke vähe?



ja nagu  lipsti sain hea hinnaga väga maitsva pitsa kätte!



Neid, kes õnnelikud, et rong siin olemas, on palju, väga palju. Ja väga kannatamatult oodatakse ka rongiliikluse taastumist Haapsallu!





Turba ja Ellama vahel tundub tõsine turbatootmine käivat.


Mul aga jäi aega veel ringi jalutada.








Kerge viga tekstis.


Vähemalt nimedega sai selles vallas asjad korda. Tänud! Bussiliiklus aga, nagu öeldud, on heast kaugel.








Tagasiteel vähemalt sel korral kaks bussi. Ja nagu ikka, on alati sellistel retkedel tore kohata HRT sõpru!











Sauel aga rattaparkla ikka veel ümber viimata.






Igal juhul näeb paljude puuduste kõrval aga veel rohkem ilusat ja toredat. Ja mida mõnusam sõit, seda rohkem sõita tahaks. Ei ole meil kõik ju ka parima tervise juures, ometi, sõita on vaja? sellesama tervisegi huvides või toetamaks majandust.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar