Esmaspäev, 31. mai 2021
Priit Humala värskemaid mõtteid RB-st.
Huvitav kuulamine loodetavasti!
Priit
 Humal (Isamaa Erakond) on nüüdseks pikemat aega kodanikuliikumise 
Avalikult Rail Balticust eesotsas. Tehtud nende poolt on väga palju, 
kuid siiski selge suunitlusega - Pärnu suuna raudteeühenduse vastu! Loo 
alguses ta mainib, et ARB hakkas rääkima võimalustest kasutada 
"olemasolevat raudteed", mis väga paljude jaoks meeltmööda oli. Kuni 
selgus, et olemasoleva all peetakse silmas üldjuhul hoopis Tartu 
raudteed! Tegu seega teadliku petmise ja eksitamisega! Kuid ARB näeb õigustatult, et see projekt ei ole nii ilus 
kui algselt demonstreeriti, ometi pole ka ARB pakutav teistpidi nii 
ilus, kui nad püüavad näidata. Teisisõnu, siis "kellegi ebaausa tegevuse
 tagajärjel sündinud projekti vastu" on õige minna samasuguse sisuga 
asendusvariandiga? Pärnu kaudu raudteeühenduse rajamine ON otstarbekas. 
ja selle eesmärke on mitu, sh parimal juhul vältida ka 4-realisi 
maanteid täies ulatuses.
EL-i
 rahadest on tema sõnul väga väike osa, mis meile jääks tulemata, kui me
 ka leiaks teised, sobivamad asendusvariandid. Kõik teised riigid 
kasutavad seda raha ka RIIGISISESE osa arendamiseks, nt Pärnust Riiga. 
Tõsi, Pärnu vajaks ühendust Riiaga (ehk Lätiga).
 (Kuigi
 ka nt Toomas Kümmel püüdis väita, et meil on ühendused Pärnust Lätiga 
olemas. Tema arvates piisab maanteeühendustest, kuid koheselt oli ka aru
 saada, et tõsiseid põhjendusi ta anda ei oska.).
Pärnu
 - Ikla maakonnaplaneeringu lõik tühistati ning toimub kolme 
alternatiivi vahel Natura-hindamine. Kas Humal mainib ka seda, et ainult
 looduse järgi ei saa ju planeeringut normaalseks muuta? Kui asju ümber 
vaadatakse, siis TÄNA peaks olema selge nõue - vaadata on vaja looduse kõrval eelkõige 
inimeste vajadusi! Ja ka meie vajaduseks on 160 täiesti piisav, 
üherajalisest sel lõigul rääkimata. Ka Humal mainib siinkohal õigesti, 
et kiirused peaks suuremad olema seal, kus on rohkem elanikke, täpsemini
 sõitjaid! Nii piisaks meil Tallinnast (Keilast) Riiani kiirusest 160 
km/h. Kas sealt Kaunaseni on vajalik 200 või 240, on juba teine teema.
Leedus
 on rajatud 2 tänase laiusega ja üks eurolaiusega raudtee. Ning 
eurolaiusega lõik on väiksema kiirusega.  Kuid pangem tähele, Humala 
arvates oleks meil just Kaunaseni sõitmiseks vaja eurolaiusega, 1435 mm 
rööpavahega raudteed! See on paraku vastupidi, sellesuunalise raudtee 
põhieesmärgiks peaks olema Baltikumi-sisesed ühendused, mitte "sõit 
Euroopasse". Vene laiusega jätkamine tähendab  erinevaid võimalusi, sh 
rongiühendust Jurmalaga, Vilniusest kaugemale jms. Kaunases saab aga alati soovi korral ümber istuda, seda enam, et valdav osa reisijatest oleks Baltikumi sisesed, mitte Varssavisse!
Kui
 rääkida saastemõjust, siis asi pole ainult EURO 2 saastes vaid saaste 
peaks maanteedel vähenema ka tühisõitude kadumisel. See aga ei tundu 
üldse kellegi jaoks oluline, kuigi logistikas on palju puudusi, kuni 
pideva edasi-tagasi vedudeni paljude kaupade puhul. Seda siis nii 
transiitvedude kui ka kohalike vedude puhul. Ja ka see pole kõik, sest 
vaatama peaks ka sõiduautode arvu vähenemist teedel, mida saab tagada 
vaid hästi planeeritud ühistransport. RB pole hea planeering siin ka 
reisijateveod koha pealt. Humal küll muretseks justkui vaid veoautode 
vähenemise pärast teedel.
Esialgu
 aga siiski ei planeeritud mitte kiiret reisiraudteed vaid vastupidi, 
kaubaraudtee. Kaugrongid tulid "mängu" alles siis kui maavanemad Rootsis
 käisid, kohalikud rongid veel hiljem. Mõlemal puhul ma rääkisin vajadusest teha raudtee KÕIGI jaoks ammu enne. Hea on siin siiski see, et Humal 
põhjendab ära, miks isegi Hiina vedude jaoks oleks Murmanski suund 
mõttekam. Ikka sõltub palju sellest, kas taristu on olemas, Soomes pole 
midagi! EL-i Kontrollikoda peaks aga tõesti siin kohe pidurit tõmbama, 
ammu juba! Kui aga ka Juhan Parts (Isamaa Erakond) mokaotsast midagi 
pobiseb, siis polegi midagi loota!
RB
 on aga vajalik sellisena tõepoolest AINULT neile, KES SEDA EHITAVAD! 
Seega on ka selge, miks Pärnu ja Ülemiste terminalide projekteerimised 
kallinevad kordades! Muidugi ei tohi unustada ka sedagi, et tulevikus 
selle raudtee ülalpidamine on suuresti vaid meie maksumaksja kanda!
200
 miljoniga, mis esimesena küsitud, saanuks me aga valmis raudtee Keilast
 Pärnuni ja kaugemalegi! Ja seda hea tahtmise juures juba tänaseks! See 
variant aga ei sobi muidugi ka Humala ega üldse Isamaa jaoks? On ju 
senini näha, kuidas Isamaa seisab ja lausa tegutseb ÜT arengute vastu, 
iga nurga alt! Mingi rahade (ja keskkonna) surumine maanteevedude jaoks 
nii kaubavedude kui ka reisijateveo puhul on neile südameasjaks! Pole 
siis ime seegi, et eeltasutud avaliku bussivõrgu asemel tehakse kõik 
ridango-suguste firmade kasumisoovide täitmiseks. Muide, kui rääkida 
summast 200 miljonit, siis mis on mõttekam, kas sama raha eest taastada 
rongiühendus Pärnu suunal või tõsta Tartuni kiirus kõrgemaks?
Muidugi
 on loomulik, et Humal püüab suunata kuulaja mõtteid sellele, et TNT 
koridorid on Tartu (-Riia) raudtee ning Via Baltica. Kuid seda on ka 
Tallinn - Keila - Pärnu - Riia raudtee muus mõõdus ja trassil? Ehk siis 
Keila kaudu planeerides saanuks me ehk raha ka Rohuküla raudtee kui 
juurdeveoharu tarvis või veelgi rohkem, tulevikus Pärnu - Karksi-Nuia- 
Tartu suunale? Küsimus on soovides ja põhjendustes!?
Saatejuht
 küsis, et kui palju on sel teemal dialoogi. Humala sõnul pole selle 
jaoks konkreetset partnerit, kuid oma osa on siin ka selles, et ARB ei 
paku konkreetseid ja selgeid alternatiive välja. Tegutsemine käib vaid 
raudtee(ühenduse) kui sellise põhjalaskmise nimel, "dialoogi teine pool"
 aga ei püüagi vältida rahade raiskamist! Pada sõimab katelt?
Küll
 aga tasub meelde jätta üht-teist mainitust, nagu et RB kiirrongid ise 
oleks kordades kallimad kui porgandid, normaalse raudtee puhul oleks 
kõik aga odavam, ehitusest rongideni, ülalpidamisest rääkida. Ning kui 
ka Pärnu - Salacsgriva lõigul oleks ka hõre rongiliiklus, poleks isegi 
elektrifitseerimine sel lõigul ilmtingimata parim variant, kõik oleneb 
ikkagi Tallinn - Riia rongide sagedusest, Häädemeeste piirkond oleks 
siin üksi väiksema mõjuga.
Loomulikult võis arvata sedagi, et Humala arvates oleks VB 4-realisena ja Tartu raudtee 160 km/h mingi eriliselt suure mõjuga ääremaa jaoks, kuid siin ta vaikib sellest, et olulisim mõju oleks ka neil puhkudel õigustamatult kallid kulutused. Vaid Tartu raudtee puhul saab mööndusega nõustuda, et kui sealsete remontide käigus oleks aastaid tagasi kohe planeeritud ja ka tehtud mingeidki lõike suurematele kiirustele, oleks kulutused osaliselt mõttekamad.
Loomulikult võis arvata sedagi, et Humala arvates oleks VB 4-realisena ja Tartu raudtee 160 km/h mingi eriliselt suure mõjuga ääremaa jaoks, kuid siin ta vaikib sellest, et olulisim mõju oleks ka neil puhkudel õigustamatult kallid kulutused. Vaid Tartu raudtee puhul saab mööndusega nõustuda, et kui sealsete remontide käigus oleks aastaid tagasi kohe planeeritud ja ka tehtud mingeidki lõike suurematele kiirustele, oleks kulutused osaliselt mõttekamad.
RB käristab Eesti pooleks? Rohkem kui Humal seda püüab näidata. VB kõrvuti NRB-ga oleks igal juhul oluliselt väiksema mõjuga.
Loo
 lõpu poole räägib Humal aga taas olemasolevatest raudteedest, kuid siin
 püüab ta näidata ka Pärnut ühe võimaliku variandina. Mitte olulisima 
vaid ühe võimalikuna. Õige on aga see, et Pärnust edasi peaks raudtee 
kulgema maanteega koos. Siiski lisab ta ka seejärel, et Valga suuna 
saaks kohe toimima panna. Tõepoolest saaks ja peakski! Kuid Pärnu 
sellest ei võida!
Ja
 kõik põhiline ei saanud ses saates kaetud! Näiteks seesama praegu 
genereeritav kohalike peatuste teema! Aga ega paremat sellest loost 
oodata polnudki.
MIS ON HETKEL PEAMISED ÜLESANDED?
*Peatada
 RB ja lüüa see asjatundmatu punt laiali. Taotleda rahastust vajalikele 
lahendustele, kui seda on võimalik veel teha, andes võimaluse meie oma 
ettevõtetele raudteede projekteerimiseks ja ehitamiseks. 
*
 Sama rahastust taotleda kiirendatud korras ka Rohuküla kui 
juurdeveoraudtee rahastamiseks. Juurdepääs Haapsalule ja Hiiumaale on 
osa piiriülesest ühendusest Läti ja ka Leeduga
* Alustada Keila - Pärnu - Ikla raudtee ehitamist ning jõuda kokkuleppele lätlastega, kasutamaks senist raudteelaiust kuni Saulkrastini.
* Analüüsida võimalust ehitada sama rahastuse raames juurdeveoraudteed Viljandi - Karksi-Nuia ning Pärnu - Kilingi-Nõmme - Karksi-Nuia - Tõrva - Puka suunal. Lahendus, kus ei püüta jõuda otsemat teed pidi asustuseta piirkondades Pärnust Tartuni (jättes kõik muud kohad kõrvale) annab omad võimalused ülalmainitud kohtadele ning üksiti tähendab nii Valga kui Pärnu suunal Tartust tihedamat liiklust Palupera ja Pukani, mis muudaks oluliselt efektiivsemaks Elvani linnalähipiirkonna rongiliikluse
* Ehitada raudtee Iklani koos Via Baltica kaasajastamisega, valdavalt 1+1 ja osaliselt 4-realisena väheses ulatuses, maksimaalses läheduses piirkonna asustatud punktidega.
* Alustada Keila - Pärnu - Ikla raudtee ehitamist ning jõuda kokkuleppele lätlastega, kasutamaks senist raudteelaiust kuni Saulkrastini.
* Analüüsida võimalust ehitada sama rahastuse raames juurdeveoraudteed Viljandi - Karksi-Nuia ning Pärnu - Kilingi-Nõmme - Karksi-Nuia - Tõrva - Puka suunal. Lahendus, kus ei püüta jõuda otsemat teed pidi asustuseta piirkondades Pärnust Tartuni (jättes kõik muud kohad kõrvale) annab omad võimalused ülalmainitud kohtadele ning üksiti tähendab nii Valga kui Pärnu suunal Tartust tihedamat liiklust Palupera ja Pukani, mis muudaks oluliselt efektiivsemaks Elvani linnalähipiirkonna rongiliikluse
* Ehitada raudtee Iklani koos Via Baltica kaasajastamisega, valdavalt 1+1 ja osaliselt 4-realisena väheses ulatuses, maksimaalses läheduses piirkonna asustatud punktidega.
* Kiiresti leida võimalused Tallinn - Elva - Valmiera - Sigulda - Riia kiiretele raudteeühendustele vähemalt 4 x päevas.
*
 Elektrifitseerimise puhul maksimaalselt õgvendada kõveraid Tartu 
suunal, tagamaks lähitulevikus võimalusi sõidukiiruste tõstmiseks.
*
 Vältida maksimaalselt kahetasandiliste ristumiste ehitamist, asendades 
need kaasaegsete ja turvaliste ülesõidukohtadega ning vältida 
kahetasandilisi ka maanteedel.
Hetkel oleme mingis mõttes kui lõhkise küna ees! ARB võib olla oluline abimees, peatamaks Rail Balticut, kuid samas peatavad nad ka arengud. Isamaa erakond seda taotlebki?
Esmaspäev, 31. mai 2021
Leia pildilt reformierakondlane!
Kanäe,
 enne valimisi aktiviseeruvad igasugused "spetsialistid". Kas mitte RE 
üleskutse polnud, et kui ikka nemad võidavad, siis hakkavad ametnikud 
üks päev nädalas tööle sõitma autota!? Küsisin neilt küll korduvalt, aga
 nagu ka enne eelmisi valimisi, vastuseid ei saa! Nende poliitika on 
postitada ja vaikida. Rohkemaks pole ju suutelised? Või oskavad nad 
ikkagi öelda, millises piirkonnas, kus nad ammu võimul, selline praktika
 on kasutuses?
Riigikogu postitas:
Kristen
 Michal ütles, et see oli väga huvitav! Tea Danilov teatas, et põhiline 
tulemus ütles, et oleme autostumises esirinnas, aga Michali ju ei ütle, 
et see sai hoo sisse siis kui Reformierakond pikka aega võimul oli?
Danilovil muidugi õigus, et suurimaks soodustajaks on autokeskne liikuvuse planeerimine ja autokasutaja on inimene, kes kulutab isegi väiksema sissetuleku puhul liiga palju. Sageli pole tal teist võimalust. Aga kui asjalik see uuring on?
Danilovil muidugi õigus, et suurimaks soodustajaks on autokeskne liikuvuse planeerimine ja autokasutaja on inimene, kes kulutab isegi väiksema sissetuleku puhul liiga palju. Sageli pole tal teist võimalust. Aga kui asjalik see uuring on?
Michal
 muretses ka selle üle, kas keskkonnakomisjoni juht Yoko Alender süda 
tuksub rõõmsamalt! Huvitaval kombel alustas Alender sellest, et inimeste
 kulud on lausa kuni veerand sissetulekust eraautodele. Kompaktsemalt 
elamine ehk "15-min linn" kõlab aga naljakalt (sest 15 min rattasõidu 
kaugusel võib enamus teenuseid kättesaadavad olla, kuid teisalt ei tohi 
olla ka nii palju marketeid, apteeke jm kui täna on!). Ja "nii jätkata 
enam ei saa, peame tegema paremini". Michal rõõmsal meelel ka ütles, et 
tuul ja päike võitlesid sellest, kuidas inimesel mantel seljast kätte 
saada"....
Oh seda tarkust kapaga....
Aga vaatame raportit:
Uuring
 polnud kindlasti odav lõbu ja osalt on seda kahtlemata "vürtsitatud" 
tekstirohkusega, mida niisugusel määral pole baja. Elementaarsete tõde 
selgitamiseks peaks piisama vähemast.
Väga oluline on 
 Joonis 10. Liikuvuse kui teenuse (MaaS) pakutavad liikumisvalikud
Sest
 kui seda sisuliselt analüüsida, saab aru sellest, millest olen 
korduvalt rääkinud: Ümberistumisi nii palju kui võimalik ja nii vähe kui
 võimalik! Linnades tähendab see nii linna läbivaid maakonna- kui ka 
ekspressliine. Mõnes mõttes on need ühed ja samad ju? Teine oluline 
nüanss on rongide ja busside puhul võimalikult lühike ümberistumisaeg ja
 seda mitte ainult ooteaja mõttes vaid ka peatuste omavahelises 
kauguses. Iga minut on hinnas!
Siinkohal on aga eriti oluline sobivaim arv peatusi neil bussidel, sest liigne hõredus pikendab jalgsiliikumist jm ümberistumistega sõidu aega, liigne tihedus aga pikendab sellesama pika liini sõiduaega.
Siinkohal on aga eriti oluline sobivaim arv peatusi neil bussidel, sest liigne hõredus pikendab jalgsiliikumist jm ümberistumistega sõidu aega, liigne tihedus aga pikendab sellesama pika liini sõiduaega.
 Kui  lisaks  sellele  asendab  isejuhtiv  sõiduk  ühe   osa   inimeste   jaoks   ühistranspordiga   liiku-mise, suurendab isejuhtivate sõidukite laiem levik veelgi autokasutust, ummikuid linnades ja trans-pordi keskkonnamõju. Isejuhtivate   autode   positiivne   mõju   liikluskoor-muse vähenemisele ilmneb ainult sel juhul, kui ise-juhtivatel sõidukitel põhinevad nõudluspõhised la-hendused on kasutusel inimeste ühistranspordiga ühendamiseks ehk nn viimase miili lahendusena
Seega,
 rääkimise asemel peaks kiiremas korras arendama ühistransporti! Nii 
Einode, Svetlanade kui teiste jaoks. keskkonna jaoks. Riigikogu postitus
 ehk selline väga pealiskaudne "ekspertide" kommenteerimine näitab aga 
pigem, et asjast on endiselt nõrk ettekujutus.
Kas leidsite pildilt Michali?
Küll aga, kui vaadata uurimisssuuna juhtkomisjoni, siis on selliselt üldse midagi paremat loota? Tegelased, kes näevad vaid 4-realisi või ei näe üldse, ei paista mõtlema panevat ka terve uurimisrühm, olgu seal nii kõvad eksperdid kui tahes. Kusjuures selles ka EKRE esindaja. Ja kui EKRE täna ka kritiseerib olukorda, siis kus on nende endi asjalikud ettepanekud? Kai Rimmel suutis vaid RB-d asjalikumalt kritiseerida, kuid muus osas pigem ebakompetentsus.
Miks püüelda maksumaksjale lubadusi jagades kohale, kus peaksidki riigi ja sellesama maksumaksja hüvanguks tegutsema, kui seda ei suuda ega taha? Hepner, Saar, Juske, Rimmel, Võrklaev, Alender?
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar