Nagu
 eelnevas postituses kirjutasin, on siiakanti sõitmine keerukas ja 
(aja)kulukas. Ka rahakulukas, sest maakonnabussid tänu vallajuhtide 
vastuseisule ei ole tasuta ehk eeltasutud ja sõiduplaan on nii vale kui 
veel olla saab. Et aga hiljuti kuskil nägin, kuis vallavanem Einar 
Vallbaum kutsus külalisi Kunda randa, mis nüüd paremas korras, siis 
otsustasingi tulla. Olen mõelnud isegi sellele, et ehk tulla ööbima 
Kundasse või Aserisse! Vaiksem kant, vähem rahvast? Muidugi on siin 
majutusega kitsas käes, kohti eriti ei ole. On ajaloos olnud lausa 
suurem võõrastemaja vist, aga see hääbunud. Paari kohta näitab ka 
booking ja ime küll, ka Aseris on mingil määral hea hinnaga külaliskortereid! Usun 
küll, et Aseri võib reklaamida ennast, sellise privaatsema 
puhkamiskohana.
Ütlen
 kohe ette, et kindlasti on potentsiaali nii Kundal kui Aseril, vaja on 
lihtsalt tahtmist. Ja ka raha muidugi, aga arengutele ei aita kaasa 
mitte 4-realised, vaid kohad kui sellised. Ja nende rahade eest, mis läheks kahtlase 
väärtusega maanteedele, võiks ülikõvasti erinevates kantides asju muuta!
  
Kundas
 on Cell, selle peab algatuseks ära märkima, sest hais ei ole see, mis 
kutsuks puhkama. Ja haisu on, rohkem või vähem, aga kohalikud teavad 
seda paremini. Muidugi sõltub ka linna seisukord ettevõtlusest. Nordic 
Tsement sulges mullu osaliselt tootmise, klinkritootmine suure saaste 
tõttu siis lõppenud, kuid tsemenditootmine siiski jätkub. Aga väga 
kasulik ettevõtlus vallale siiski vist pole olnud (kui vaadata vaid 
linnale laekuva tulu koha pealt)? Sest kui elanikud peavad ka kaugemal 
tööl käima, siis nende maksuraha laekub ikkagi valda? Seega, pigem on 
maksumaksjaid vähe? Linna (valla) elanike arv väheneb, maksulaekumised 
vähenevad, piirkonna väärtus langeb, maksumaksjad lahkuvad veel 
rohkem...?
Muide,
 Kundast on ka väga viletsas seisus raudteelõik Rakverre, väidetavalt 
taheti seda lausa tasuta Eesti Raudteele anda? Teha see siiski vähegi 
korda ja tagada kohalik rööbasbuss päev läbi sõitma? Kindlasti nii seotuna Rakveres rongidega kui ka vahepealsetel kellaaegadel. Kas oleks sellest 
kasu? Minu arvates vägagi oleks, eriti kui tahaks külalisi meelitada ja rong+buss ju ei toimi! Eelkõige vallavanema vastutegutsemise tõttu?
 
Kas on loota, et asjad muutuks? Hooneid on müügis, aga huvilisi pole? Ehk tulevik on veel tumedam? 
 
Turismile
 loota on haisu jm tõttu keeruline, kuid kindlasti oleks ka mingeid 
võimalusi. Sellised kohad nagu Kunda ja Aseri oleks isegi spaa jaoks 
sobivad, just sellise, kus on rohkem teenuseid, aga samas ka privaatsust
 ja lähipiirkonnas rohkem tegevust. Näiteks noorte spordilaagrid? Või 
reisid lähipiirkonna ilusatesse kohtadesse? On ju ka Lahemaa pärlid 
käeulatuses? Muidugi ärimehed väga kergelt selliseid asju (koostöös) ei tee, 
omavalitsused aga ei suuda. 
Siin
 aga arvatakse kohati hoopis, et tuumajaama oleks siia vaja!? Sellist 
asja suudavad mõelda vaid need, keda kohalik elu ega keskkond ei huvita,
 aga nii on. Ei, ma ei naljata! Õnneks asub Aseri tektoonilise rikke 
asualal ja seega ehk see piirkond kuidagigi ei sobi. 
Aseris
 on hooldekodu ja eks vanurid ole teatud mõttes ka võimalus! Kui 
õnnestuks pakkuda pensionilejääjatele Tallinna asemel uut elamist? Müüd 
seal korteri maha, ostad või üürid uue siin ja ülejääva rahaga saad 
elada lahedamat elu, mille oled ära teeninud? Siinkohalgi peaks KOV 
üksjagu panustama, et võiks olla paradiisilaadne keskkond kasvõi nende jaoks.
 
Esmamulje
 on oluline ja ausalt öeldes oli üldine mulje kurvastav. Kunagisest 
õitsengust ei saagi kõik aegade muutumise tõttu alles jääda, ikka saab 
millegi aeg millalgi täis ja vana lammutamine on ka üpris kulukas, kuid 
tegelema sellega peaks. Ainult vallamaja ehitamisest ju ei piisa! 
 
Oli Kundas korda tehtud (kõnni)teid, oli ka lagunenuid. 
 
Üks
 peatänav oli väga heas korras. Õitses palju sireleid ja see haljastuse 
osa lihtsalt lummav, sest sirelite lõhna võib sügavalt nautida! Pole ju 
haljastus lihtsalt rohelus vaid ka värvid või teisest küljest hoopis 
varjulisus. Samas on suuri poste, aga kõnnitee ja sõidutee vahel pole mingeid puid. Võiks ju? 
 
Kerge
 lõuna võtsin plaani. Kundas vist isegi 4 söögikohta, see neist uuem. 
Palavaga oli janu, aga jook oli kaasas, ühtegi avalikku veekraani aga 
joogiveepudeli täitmiseks küll silma ei hakanud.
 
Et
 ma kuumust ei kannata, olen väga hea testija. Eemal algas allee, aga 
siin algusosas seda pole. Kuid võiks. Istutada maksimaalselt 
varjupakkuvaid liike, kasvõi poolkõrget haljastust ja see on igal pool 
ennast tõestanud kui inimestele väga oluline asi. 
  
Muidugi saavad ka kohalikud ise puid istutada, kruntide piirile jne. 
 
Palju
 korda tegemata või lagunevaid maju, kuid siiski ka ilusaid ja heas 
korras. Mis majaga aga pildil tegu? Ka märk kadunud hiilgusest?
 
Siin
 on nüüd hästi näha. Raha puuduse taha ei saa ka kõike ajada. Ehk on 
võimalus kogukonnaga kokku leppida, kellel kuskil mõni vahtra-, pärna vm
 taim kasvamas ja istutada siia needsamad? Või tohib kasutada ainult kalleid firmade pakkumisi?
Lisaks väga oluline on 
istepingid, sh just varjus. Siin neid näha ei ole. On küll suuri 
puidufirmasid, aga ju ei jätku ühtegi palgijuppi oma piirkonda pinkide 
tegemiseks?
 
Kõikidele
 tänavatele tänaseks asfaltkatet pole jätkunud, aga kui vaadata seda 
siledat teed, siis kas peabki? Tolmama kipub vast küll, kuid aeglaselt 
sõites vast mitte? 
 
Mõnus maja! Kas suudetakse ka vuntsida, sest ega sellisedki asjad odavad pole. Kuid mõelda vaid, kui kena, kui saaks paremaks! 
 
Kõrval kena ja korras maja. 
 
Äge vana paekivihoone! 
 
Palju tühjust! 
 
Puhkama
 tulles ei ole ma ninapidi telefonis ega otsi kaarte, vaid vaatlen ikka ümbruskonda. Tahtsin randa 
jõuda. Uus peatus.ee näitab Kunda - Kunda Rand otsinguga bussiliini 
asemel vaid võimalust KÕMPIDA 41 min ja seda siis üksõik mis ajal. 
Proovin kuvada "varasemaid" väljumisi, aga ikka sama pakkumine. Meri 
pole tõesti lähedal ja nagu kuulsin, siis mõned Rakvere bussid randa ka 
sõidavad. Peaks sõitma muidugi enamus. Ja ehk ma sõitnukski, kui .... 
Rakverest rongilt otse maakonnaliinile saanuks, aga ei saa ju!
Ühtegi
 piirkonna kaardiga stendi ma ka ei näinud ja läksin tunde järgi. See oli 
ka ainuke viit, aga vist on mõeldud vaid autoga sõitjatele? Nii ma siis 
ekslesingi.
 
Selle
 asemel, et vallavalitsus püüaks selgelt ja konkreetselt randa viiva tee
 viitadega varustada, armastatakse siin hoopis paigaldada teistsuguseid 
"viitasid" - jalakäijate liikumise keelumärgid! 
 
Ehk jääb selline asi ranna kanti? Siis olen vast õigel teel... 
 
Oletame,
 et siis maanteel ei tohigi kõndida ja ehk ongi hea. Kergteed siin vist 
ei olegi? On aga mingi rada, mida justkui kasutatakse. Ehk leiaks natuke
 sobivat materjali, puistaks sellisele rajale (asfalteeritud kergteed 
polegi tingimata vaja)?  Istutaks puid-põõsaid ka raja ja maantee 
vahele, et oleks varjulisem? Ehk püüaks tagada võimalusi liikuda 
looduses või muul moel?
Rattalaenutust muide Kundas ei ole, see 
peaks aga olema üks kindel tingimus, kui tahta siin puhkamist tekitada. 
Kuid laenutusel pole mõtet kui on rattasõitu keelavad märgid üleval?
Kui aga on liikumise keelumärgid ja ei ühtegi viita, siis on see vallavalitsuse tegemata töö?
 
Näha
 ka rekultiveerimist, võimalik, et tegu mingi vana jäätmealaga. Äkki 
saaks ka siinpool mändide vahele teerada tekitada? Oleks ju isegi põnev 
selliseid teid pidi liikuda, kus loodus taastumas? Või ei tohi ka teed 
ületada, sest suured autod ju aina sõidavad? 
 
Täiesti käidav tee, kui oleks ka haljastus teisel pool, raja ja maantee vahel? 
 
Paremalt? 
 
Läksin
 hoopis siiapoole, sest eeldasin, et sellisest kohast on kindlasti tee 
randa!? Praegu pilte postitades vaatan arvutist Regio kaarti ja sel on 
isegi kirjas suurendades Ranna jalgtee. Kõrvale, pildistamisalast välja 
jääb veel mingi ala, kas seesama ohtlike ainete ladestus, näitab mingit 
savikarjääri ehk looduslikult huvitavaid kooslusi.
 
Ohoh!? Saastav või lihtsalt piirkonna "valge mullastik"? 
 
Üks puhkevõimalus Kundas. Bookingu järgi on teine veel, poolteist km keskusest. 
 
Võtsin suuna mere poole. Taga paistab liiv? 
 
Päike kuumas.
Küll aga oli siinkandis näha heas korras maju. 
 
Krt, saepuru hunnik hoopis!? Ei, aega mul piisavalt pole, eriti seal lõpus puudub veel randa minekuvõimalus, ei tea ju!
Nii et kahjuks ei saanud vallavanema lahket kutset ära kasutada ja pöörasin ringi.
 
Teeärses lopsakuses õitses ka kuutõverohi. 
 
Kunda jõgi päris uhke. Turismi koha pealt oleks äge, kui selle kallastel matkarada oleks. 
 
Siin
 siis majutus olemas ja kuigi Booking küsis terve maja puhul üle kaheksa
 soti kahe öö eest (eksitav reklaam), siis tegelikult kodulehe andmeil 
saab ka ühe toa kaupa majutuda. Hind hetkel üksinda 34, kahekesi 50 euro
 ringis/öö. (Elektri)rattalaenutust ei ole. 
 
Tagasiteeks
 küsisin juhatus ja pidi saama ka siinse "taevatrepi" kaudu. 
Ettevaatust, see pole väga trepi moodi trepp, vaid trepi moodi asi. Aga 
üles sain, kuigi võttis hullult hingeldama. Minu jaoks üldse mitte hea, 
aga ega maanteed pidi teisiti poleks olnud, tõus jääb tõusuks. Laugem 
tähendab pikematki tõusu!
Eks see trepp oligi vast osa seikluspargist.
 
Kutse kutseks, külalisi siia küll ei oodata! 
 
Ka
 parkmetsa kasutamine oleks hea, peaaegu et piisaks ju niidetavatest 
metsaradadest risti-rästi läbi metsa?  Ka lihtsalt et minna varju istuma. Kui pinke oleks muidugi.
 Kuigi, keegi olla hiljuti isegi karu näinud! Ossaa!
 
Sinna KA EI TOHI MINNA? 
 
Lehtpuul "vaik"? 
 
Aga
 kindluse mõttes tagasi sama teed pidi. Mine tea, kus trahvi maanteel 
käimise eest kaela saad või hoopis ära eksid ja bussile ei jõuagi... 
 
Viru-Nigula vallamaja? See on ju mittetegijate jaoks hea variant küll, välja ei näe ja hea on oma palka teenida peidus nokitsedes! Kuigi kahtlemata saaks turismi teenistusse rakendada? Aga mida sa rakendad, kui turiste ei oodata?
 
Mina aga sööma.
 
Pirukad kohapeal tehtud, aga sööma pean vähekaupa, nii et jäid proovimata. 
 
Täiesti
 heamaitseline lõunasöök. Ehk vaid soola pisut raputada peale. Praad 4 
eurot, õunamahl küll kahjuks Poola oma, mitte kodumaine naturaalsus. 
 
Õiteilu aga palju. 
 
Kuskil
 on ka tsemendimuuseum, jõel pais koos mittetöötava kalatõstukiga, aga 
viitasid ei ole.... Ehk ongi tänapäeval ümbruskonnaga tutvumine mõeldud 
pool ajast ninapidi telefonis olles? Ja minusuguse jaoks elektriratta laenutuse puudumisel jääksid kõik need potentsiaalselt tõmbavad kohad külastamata.





  
Teede
 seisukord muidugi alati oluline. Hiljaaegu ka paar ekrelast raevukalt 
kaitsesid end mu kriitika vastu, et EKRE lubas teha kohalike jaoks kõikjal 
hea ühistranspordi. Ei saa aru helmed ega ka mitte need jüngrid (nii 
enamuses erakondadest), et KOGU RAHA tuleb tegelikult ühisest rahakotist
 ja sadade miljonite raiskamine suurteedele tähendab, et väiksemad 
jäävad tulevikus veel halvemasse olukorda! Ja mõni püüab isegi selgeks 
teha, et Lõuna-Eesti ääremaastumise vältimiseks on parim asi 4-realine 
maantee! Tulgu need koksatasaanud siia ja selgitagu, kuidas peaks 
4-realine aidata vältida selliseid olukordi?
Raha tuleb kordades enim
 suunata regioonidesse, vajalike muudatuste tegemiseks, mitte seda 
raisata. Ka Viru-Nigula vald vajab raha, aga seda kipub kogu aeg puudu 
olema. Kus see on?
 
Suund ökokatustele? Miks ma ei leia ajakirjandusest ega valla kodulehelt infot, mis projektiga tegu? 
 
Kuid
 puudustest hoolimata on Kundal oma võlu! Ja kahtlemata saab asju veelgi paremaks muuta, oleks vaid tahtmist ja vallal inimestest hooliv 
valitsus.
  
Enamus fotodest on muidugi kurvad, aga kahjuks on sellised lobudikud igas endises tööstuslinnas, ka pealinnas.
Vasta