pühapäev, 6. märts 2022

Kunda. Juuni 2021.

 

Esmaspäev, 7. juuni 2021

Kunda.

 

 
Nagu eelnevas postituses kirjutasin, on siiakanti sõitmine keerukas ja (aja)kulukas. Ka rahakulukas, sest maakonnabussid tänu vallajuhtide vastuseisule ei ole tasuta ehk eeltasutud ja sõiduplaan on nii vale kui veel olla saab. Et aga hiljuti kuskil nägin, kuis vallavanem Einar Vallbaum kutsus külalisi Kunda randa, mis nüüd paremas korras, siis otsustasingi tulla. Olen mõelnud isegi sellele, et ehk tulla ööbima Kundasse või Aserisse! Vaiksem kant, vähem rahvast? Muidugi on siin majutusega kitsas käes, kohti eriti ei ole. On ajaloos olnud lausa suurem võõrastemaja vist, aga see hääbunud. Paari kohta näitab ka booking ja ime küll, ka Aseris on mingil määral hea hinnaga külaliskortereid! Usun küll, et Aseri võib reklaamida ennast, sellise privaatsema puhkamiskohana.

Aga vaatame muuhulgas, kas vallavalitsus ka tegelikult külalisi ootab!?

Ütlen kohe ette, et kindlasti on potentsiaali nii Kundal kui Aseril, vaja on lihtsalt tahtmist. Ja ka raha muidugi, aga arengutele ei aita kaasa mitte 4-realised, vaid kohad kui sellised. Ja nende rahade eest, mis läheks kahtlase väärtusega maanteedele, võiks ülikõvasti erinevates kantides asju muuta!
 
 
Kundas on Cell, selle peab algatuseks ära märkima, sest hais ei ole see, mis kutsuks puhkama. Ja haisu on, rohkem või vähem, aga kohalikud teavad seda paremini. Muidugi sõltub ka linna seisukord ettevõtlusest. Nordic Tsement sulges mullu osaliselt tootmise, klinkritootmine suure saaste tõttu siis lõppenud, kuid tsemenditootmine siiski jätkub. Aga väga kasulik ettevõtlus vallale siiski vist pole olnud (kui vaadata vaid linnale laekuva tulu koha pealt)? Sest kui elanikud peavad ka kaugemal tööl käima, siis nende maksuraha laekub ikkagi valda? Seega, pigem on maksumaksjaid vähe? Linna (valla) elanike arv väheneb, maksulaekumised vähenevad, piirkonna väärtus langeb, maksumaksjad lahkuvad veel rohkem...?

Muide, Kundast on ka väga viletsas seisus raudteelõik Rakverre, väidetavalt taheti seda lausa tasuta Eesti Raudteele anda? Teha see siiski vähegi korda ja tagada kohalik rööbasbuss päev läbi sõitma? Kindlasti nii seotuna Rakveres rongidega kui ka vahepealsetel kellaaegadel. Kas oleks sellest kasu? Minu arvates vägagi oleks, eriti kui tahaks külalisi meelitada ja rong+buss ju ei toimi! Eelkõige vallavanema vastutegutsemise tõttu?

 
Kas on loota, et asjad muutuks? Hooneid on müügis, aga huvilisi pole? Ehk tulevik on veel tumedam? 
 
Turismile loota on haisu jm tõttu keeruline, kuid kindlasti oleks ka mingeid võimalusi. Sellised kohad nagu Kunda ja Aseri oleks isegi spaa jaoks sobivad, just sellise, kus on rohkem teenuseid, aga samas ka privaatsust ja lähipiirkonnas rohkem tegevust. Näiteks noorte spordilaagrid? Või reisid lähipiirkonna ilusatesse kohtadesse? On ju ka Lahemaa pärlid käeulatuses? Muidugi ärimehed väga kergelt selliseid asju (koostöös) ei tee, omavalitsused aga ei suuda.

Siin aga arvatakse kohati hoopis, et tuumajaama oleks siia vaja!? Sellist asja suudavad mõelda vaid need, keda kohalik elu ega keskkond ei huvita, aga nii on. Ei, ma ei naljata! Õnneks asub Aseri tektoonilise rikke asualal ja seega ehk see piirkond kuidagigi ei sobi. 

Aseris on hooldekodu ja eks vanurid ole teatud mõttes ka võimalus! Kui õnnestuks pakkuda pensionilejääjatele Tallinna asemel uut elamist? Müüd seal korteri maha, ostad või üürid uue siin ja ülejääva rahaga saad elada lahedamat elu, mille oled ära teeninud? Siinkohalgi peaks KOV üksjagu panustama, et võiks olla paradiisilaadne keskkond kasvõi nende jaoks.


 
Esmamulje on oluline ja ausalt öeldes oli üldine mulje kurvastav. Kunagisest õitsengust ei saagi kõik aegade muutumise tõttu alles jääda, ikka saab millegi aeg millalgi täis ja vana lammutamine on ka üpris kulukas, kuid tegelema sellega peaks. Ainult vallamaja ehitamisest ju ei piisa!

 
Oli Kundas korda tehtud (kõnni)teid, oli ka lagunenuid.

 
Üks peatänav oli väga heas korras. Õitses palju sireleid ja see haljastuse osa lihtsalt lummav, sest sirelite lõhna võib sügavalt nautida! Pole ju haljastus lihtsalt rohelus vaid ka värvid või teisest küljest hoopis varjulisus. Samas on suuri poste, aga kõnnitee ja sõidutee vahel pole mingeid puid. Võiks ju?

 
Kerge lõuna võtsin plaani. Kundas vist isegi 4 söögikohta, see neist uuem. Palavaga oli janu, aga jook oli kaasas, ühtegi avalikku veekraani aga joogiveepudeli täitmiseks küll silma ei hakanud.

 
Et ma kuumust ei kannata, olen väga hea testija. Eemal algas allee, aga siin algusosas seda pole. Kuid võiks. Istutada maksimaalselt varjupakkuvaid liike, kasvõi poolkõrget haljastust ja see on igal pool ennast tõestanud kui inimestele väga oluline asi. 

🌳 Viru-Nigula vallavalitsus istutab täna valda üle 1️⃣1️⃣4️⃣0️⃣ puu!
💪 Viru-Nigula vallavalitsuse meeskonnal on täna omamoodi tähendusrikas tööpäev. Nimelt istutavavad vallavalitsuse spetsialistid, ametnikud, valdkonna ja allasutuste juhid valda männi, kuuse ja kase taimi. Istutustööd võetakse ette koostöös RMK-ga puittaimestiku osakaalu suurendamiseks ja nelja aasta pikkuse meeskonnatöö sümboliseerimiseks.
🆒 Viru-Nigula vallavanema Einar Vallbaumi sõnul on puude istutamise aktsioonil lisaks elurikkuse suurendamisele ka tähenduslik eesmärk. „Oleme tulnud tugeva meeskonnaga läbi nelja aasta ja seega on igaühel võimalus jätta maha märk oma senise töö ja panuse eest ühinenud valla arengusse,“ selgitas Vallbaum.
🌱 Aseris täiendatakse istikutega olemas olevat parki, Viru-Nigulas spordihoone tagust platsi ja Kundas istutatakse väike metsatukk staadioni taha, mis peaks tulevikus sirguma kauniks pargiks. Kokku istutatakse valda üle 1140 männi, kuuse ja kase taime.
 
 
Loodetavasti neid istutatud taimi praeguse kuumaga kastetakse ka mõnda aega? Või vallavalitsus pistis vaid korraks nina õue?
Kunda "tunnusmärk" oli pikka aega hall värv. Ehk nüüd võiks pürgida eriliselt haljastatud paikkonna poole? Hea on teada, et algus tehtud tuleviku pargilegi. Kuid pargi jaoks neist kolmest liigist küll ei piisa. Park on midagi rohkemat!

 
Muidugi saavad ka kohalikud ise puid istutada, kruntide piirile jne.

 
Palju korda tegemata või lagunevaid maju, kuid siiski ka ilusaid ja heas korras. Mis majaga aga pildil tegu? Ka märk kadunud hiilgusest?



 
Siin on nüüd hästi näha. Raha puuduse taha ei saa ka kõike ajada. Ehk on võimalus kogukonnaga kokku leppida, kellel kuskil mõni vahtra-, pärna vm taim kasvamas ja istutada siia needsamad? Või tohib kasutada ainult kalleid firmade pakkumisi?
Lisaks väga oluline on istepingid, sh just varjus. Siin neid näha ei ole. On küll suuri puidufirmasid, aga ju ei jätku ühtegi palgijuppi oma piirkonda pinkide tegemiseks?


 
Kõikidele tänavatele tänaseks asfaltkatet pole jätkunud, aga kui vaadata seda siledat teed, siis kas peabki? Tolmama kipub vast küll, kuid aeglaselt sõites vast mitte?

 
Mõnus maja! Kas suudetakse ka vuntsida, sest ega sellisedki asjad odavad pole. Kuid mõelda vaid, kui kena, kui saaks paremaks!

 
Kõrval kena ja korras maja.




 
Äge vana paekivihoone!



 
Palju tühjust!



 
Puhkama tulles ei ole ma ninapidi telefonis ega otsi kaarte, vaid vaatlen ikka ümbruskonda. Tahtsin randa jõuda. Uus peatus.ee näitab Kunda - Kunda Rand otsinguga bussiliini asemel vaid võimalust KÕMPIDA 41 min ja seda siis üksõik mis ajal. Proovin kuvada "varasemaid" väljumisi, aga ikka sama pakkumine. Meri pole tõesti lähedal ja nagu kuulsin, siis mõned Rakvere bussid randa ka sõidavad. Peaks sõitma muidugi enamus. Ja ehk ma sõitnukski, kui .... Rakverest rongilt otse maakonnaliinile saanuks, aga ei saa ju!

Ühtegi piirkonna kaardiga stendi ma ka ei näinud ja läksin tunde järgi. See oli ka ainuke viit, aga vist on mõeldud vaid autoga sõitjatele? Nii ma siis ekslesingi.



 
Selle asemel, et vallavalitsus püüaks selgelt ja konkreetselt randa viiva tee viitadega varustada, armastatakse siin hoopis paigaldada teistsuguseid "viitasid" - jalakäijate liikumise keelumärgid!

 
Ehk jääb selline asi ranna kanti? Siis olen vast õigel teel...




 
Oletame, et siis maanteel ei tohigi kõndida ja ehk ongi hea. Kergteed siin vist ei olegi? On aga mingi rada, mida justkui kasutatakse. Ehk leiaks natuke sobivat materjali, puistaks sellisele rajale (asfalteeritud kergteed polegi tingimata vaja)?  Istutaks puid-põõsaid ka raja ja maantee vahele, et oleks varjulisem? Ehk püüaks tagada võimalusi liikuda looduses või muul moel?

Rattalaenutust muide Kundas ei ole, see peaks aga olema üks kindel tingimus, kui tahta siin puhkamist tekitada. Kuid laenutusel pole mõtet kui on rattasõitu keelavad märgid üleval?

Kui aga on liikumise keelumärgid ja ei ühtegi viita, siis on see vallavalitsuse tegemata töö?

 
Näha ka rekultiveerimist, võimalik, et tegu mingi vana jäätmealaga. Äkki saaks ka siinpool mändide vahele teerada tekitada? Oleks ju isegi põnev selliseid teid pidi liikuda, kus loodus taastumas? Või ei tohi ka teed ületada, sest suured autod ju aina sõidavad?


 
Täiesti käidav tee, kui oleks ka haljastus teisel pool, raja ja maantee vahel?



 
Paremalt?



 
Läksin hoopis siiapoole, sest eeldasin, et sellisest kohast on kindlasti tee randa!? Praegu pilte postitades vaatan arvutist Regio kaarti ja sel on isegi kirjas suurendades Ranna jalgtee. Kõrvale, pildistamisalast välja jääb veel mingi ala, kas seesama ohtlike ainete ladestus, näitab mingit savikarjääri ehk looduslikult huvitavaid kooslusi.


 
Ohoh!? Saastav või lihtsalt piirkonna "valge mullastik"?




 
Üks puhkevõimalus Kundas. Bookingu järgi on teine veel, poolteist km keskusest.







 
Võtsin suuna mere poole. Taga paistab liiv?



 
Päike kuumas.
Küll aga oli siinkandis näha heas korras maju.






 
Krt, saepuru hunnik hoopis!? Ei, aega mul piisavalt pole, eriti seal lõpus puudub veel randa minekuvõimalus, ei tea ju!
Nii et kahjuks ei saanud vallavanema lahket kutset ära kasutada ja pöörasin ringi.





 
Teeärses lopsakuses õitses ka kuutõverohi.

 
Kunda jõgi päris uhke. Turismi koha pealt oleks äge, kui selle kallastel matkarada oleks.

 
Siin siis majutus olemas ja kuigi Booking küsis terve maja puhul üle kaheksa soti kahe öö eest (eksitav reklaam), siis tegelikult kodulehe andmeil saab ka ühe toa kaupa majutuda. Hind hetkel üksinda 34, kahekesi 50 euro ringis/öö. (Elektri)rattalaenutust ei ole.







 
Tagasiteeks küsisin juhatus ja pidi saama ka siinse "taevatrepi" kaudu. Ettevaatust, see pole väga trepi moodi trepp, vaid trepi moodi asi. Aga üles sain, kuigi võttis hullult hingeldama. Minu jaoks üldse mitte hea, aga ega maanteed pidi teisiti poleks olnud, tõus jääb tõusuks. Laugem tähendab pikematki tõusu!
Eks see trepp oligi vast osa seikluspargist.





 
Kutse kutseks, külalisi siia küll ei oodata!




 
Ka parkmetsa kasutamine oleks hea, peaaegu et piisaks ju niidetavatest metsaradadest risti-rästi läbi metsa?  Ka lihtsalt et minna varju istuma. Kui pinke oleks muidugi. Kuigi, keegi olla hiljuti isegi karu näinud! Ossaa!

 
Sinna KA EI TOHI MINNA?







 
Lehtpuul "vaik"?



 
Aga kindluse mõttes tagasi sama teed pidi. Mine tea, kus trahvi maanteel käimise eest kaela saad või hoopis ära eksid ja bussile ei jõuagi...





 
Viru-Nigula vallamaja? See on ju mittetegijate jaoks hea variant küll, välja ei näe ja hea on oma palka teenida peidus nokitsedes! Kuigi kahtlemata saaks turismi teenistusse rakendada? Aga mida sa rakendad, kui turiste ei oodata?


 
Mina aga sööma.



 
Pirukad kohapeal tehtud, aga sööma pean vähekaupa, nii et jäid proovimata.


 
Täiesti heamaitseline lõunasöök. Ehk vaid soola pisut raputada peale. Praad 4 eurot, õunamahl küll kahjuks Poola oma, mitte kodumaine naturaalsus.




 
Õiteilu aga palju.














 
Kuskil on ka tsemendimuuseum, jõel pais koos mittetöötava kalatõstukiga, aga viitasid ei ole.... Ehk ongi tänapäeval ümbruskonnaga tutvumine mõeldud pool ajast ninapidi telefonis olles? Ja minusuguse jaoks elektriratta laenutuse puudumisel jääksid kõik need potentsiaalselt tõmbavad kohad külastamata.






 
Teede seisukord muidugi alati oluline. Hiljaaegu ka paar ekrelast raevukalt kaitsesid end mu kriitika vastu, et EKRE lubas teha kohalike jaoks kõikjal hea ühistranspordi. Ei saa aru helmed ega ka mitte need jüngrid (nii enamuses erakondadest), et KOGU RAHA tuleb tegelikult ühisest rahakotist ja sadade miljonite raiskamine suurteedele tähendab, et väiksemad jäävad tulevikus veel halvemasse olukorda! Ja mõni püüab isegi selgeks teha, et Lõuna-Eesti ääremaastumise vältimiseks on parim asi 4-realine maantee! Tulgu need koksatasaanud siia ja selgitagu, kuidas peaks 4-realine aidata vältida selliseid olukordi?
Raha tuleb kordades enim suunata regioonidesse, vajalike muudatuste tegemiseks, mitte seda raisata. Ka Viru-Nigula vald vajab raha, aga seda kipub kogu aeg puudu olema. Kus see on?






 
Suund ökokatustele? Miks ma ei leia ajakirjandusest ega valla kodulehelt infot, mis projektiga tegu?



 
Kuid puudustest hoolimata on Kundal oma võlu! Ja kahtlemata saab asju veelgi paremaks muuta, oleks vaid tahtmist ja vallal inimestest hooliv valitsus.

 

5 kommentaari:

  1. Enamus fotodest on muidugi kurvad, aga kahjuks on sellised lobudikud igas endises tööstuslinnas, ka pealinnas.

    Vasta
  2. Tänud!

    Natuke kurvad jah, kuigi mõnelgi puhul on see kui ajalugu ja küllap asjad ka muutuvad! Kahjuks on ka lammutamine üpris kulukas. Siiski on hea näha, et mõnigi asi muutub ilusamaks, kasvõi tasapisi. Pealinnast kaugel tähendab aga, et need "madalad majad2 jäävad märkamatuks, rohkem oleks keskustest eemal vaja ka rahastust.

    Vasta
  3. Ootan siiani vastukommentaare Viru-Nigula vallalt, aga eks vallavalitsus ole vallavanema nägu! Ja pole ma ainuke, kes samu küsimusi esitavad. Enamus löövad muidugi käega.
    Vallavalitsuse FB lehelt:

    Raili Vlasovski
    Viga ilmselt minus, aga kahjuks ei leia kuidagi seda randa üles Kundas - keeruta mööda tänavaid muudkui. Jube hea kui kuskil oleks silt "Randa " 😃
    · Vasta · 3 nädalat tagasi
    Rene Kundla
    sadama silti nägid?
    · Vasta · 3 nädalat tagasi
    Raili Vlasovski
    isegi sadama sirgele jõuan, aga seal keelusilt ees 😃 lubatud ilmselt kohalikele mingi salateed pidi 😃
    · Vasta · 3 nädalat tagasi · Muudetud
    Rene Kundla
    ei, seesama, mingi uudis isegi käis läbi, et keelusildid võeti maha.
    · Vasta · 3 nädalat tagasi
    Rene Kundla
    Einar Vallbaum?

    Vasta
  4. Nagu näha, ei looda vallavanem selliste tillukeste ja tähtsusetute asjade puhul häälesaaki parandada ja nii ei vastata valla poolt ühelegi küsimusele.

    Vasta
    Vastused
    1. Tänud!

      Nii on ja juhindutakse Isamaa erakonna suunistest. Bussifirmade omanikud kindlasti aitavad "koolitada".

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar