kolmapäev, 2. veebruar 2022

Veebr 2022 - Puhates klõpsutasin pilte Valga rongi aknast.

 

 
Kulukas sõit! Muidugi saanuks lihtsamini, deposiitmakse ja saadetis pakiautomaati! Mõtlesin hommikulgi, et kui oleks puldis vana tuttav, andnuks talle raha kaasa ja lasknuks paki üle anda. Aga igasuguseid netideposiite ma ei jaga, vana toi ja otsustasin, et sõidan ise.
Hiljuti oli FB-s vaidlus selle üle, kas tänane palk võiks tähendada ca 2 x kõrgemaid piletihindu rongides. Mõni inimene, kes ise rongiga ei sõida, aga "õpetab", arvas küll, et Tartusse võiks pilet ca 15 euro asemel 30 maksta. Selliseid on meil palju, kel puudub igasugune võime ennast, oma peret või üldse kedagi teist paigutada sellesse situatsiooni? Ei, ühistransport tuleb muuta veel odavamaks ja suuresti autoomaniku arvel! Ja kindlasti perepilet 50% soodustusega, mida ikka veel ei ole, hoolimata erakondade suurest "peresõbralikkusest"!

Oot, rongi veel pole, aga ikka ja jälle leidub keegi, kes arvab, et võib tuua inimese otse perroonile, sulgedes läbipääsu teistele ja takistades ka lumekoristajate tööd? Miks ei saa sellise trahvi, mis korvaks lumekoristajate tundidepikkuse töö ja/või piletidotatsiooni? Ma ei suudaks isegi deliiriumis tulla sellise "parkimise" peale? Oleks siis reisija vähemalt raske käimispuudega, aga ei, hoopis noor neiu või noormees! Enamasti neiu.
 
 
Siia saanuks ma paki lasta saata. Aga oli mingi kiiksuga tunne, et võtaks puhkepäeval sõidu ette. Testiks n.ö., kas tõesti on 6-tunnine sõit nii tappev ses porgandis? Väikese "suitsupausiga" Valgas.  Ja nii pika sõidu ajal sai palju mõtiskleda, tunnetada, mis tunded tekivad. Ütlen ette ära - hea kaaslane, hea raamat, mõtisklemine, jälgides aknast talvist Eestimaad - sõit läks ülikiiresti! Ei mingit vajadust rongi järele, mis viiks Tartusse paarkümmend minutit kiiremini paarisaja miljoni eest ajal, kui paljudes kohtades nadi ühistransport. Muidugi, teed remontides tasub alati mõni lihtsam kõver sirgeks õgvendada, sest miks raisata kütust (energiat) kiirenduste peale päevast päeva ja eriti kui boonuseks ka sõit mõne minuti võrra kiireneb? Aga mitte panna 10 miljonit hakkama 1 min ajavõidu jaoks, nagu üks Isamaa poliitik tahaks!
Aga tagasiteel sattusingi rongis FB sõbraga kokku ja nii oli see osa sõidust veelgi märkamatum Nii et (jutu)kaaslased tähendavad palju.

Ja kui taas ujub pinnale uudis, et lätlased juba nagu tahaks siitkaudu kiiret rongiühendust, siis eestlane ikka veel ei taha? Kas kardetakse, et hea ÜT tähendab suurt autode hulga langust maanteedel ja ei saa sinna enam kümneid ja sadu miljoneid matta? Tee-ehitajate lobikäed tunduvad tõesti pikalt olema maksumaksja taskus ja eriti hea on muidugi jagada eurorahasid!? Iseasi, kas hiljem neid keegi ülal pidada jõuab, täna ju näeme, kui keeruline on talihoole.

 
Krausberg oli platsis ja nagu pealelõunat selgus, oldi ka paarile libedale kohale kildu visatud. Tublid!

 
Valgast ja elvast ei ole rongiga eriti palju (kaugemale) sõitjaid? Kui piletihinnale mõelda....
 
Tegelikkuses nautisingi kuluka päeva puhul iga hetke sõidust. Oligi plaan nautida, mitte muretseda selle hetke kulutuste pärast. Ja kui aus olla, siis plaanitud ostuga loodan mingil ajahetkel kulutused ka kuhjaga tagasi teenida, aga eks näis. Ja vedas, otsustasin hoolimata kuludest valida I klassi ning oligi 4-vaguniline, seega ka I klass teises otsas ning üpris privaatne sõiduvõimalus. On ju selge, et kui vaadata asju just valgakate ja elvakate vaatenurgast, siis nii pikk sõit Tallinna vajabki rohkem mugavusi, samas ei tohi piletihinnad minna üle mõistuse. Ja kõige olulisem - peab olema perepilet, nagu juba mainisin. Kahtlemata tahetaks ka Valgast pealinna, loomaaeda ja kohvikusse sõita. Kui see eelarvesse suure augu sööb, jäetakse plaanid pigem katki. Paljudele poliitikutele, alates Jüri Ratasest, on seda korduvalt selgitatud, aga ükskõiksus on täielik!

 
Tapal oli tore näha, et mingi buss sõitis ette täpselt nii nagu tsiviliseeritud ühiskonnas norm. Sellised vaated näitavad ühte-teist, samas mitte kõike loomulikult. Sest mõnes kohas võib buss ka veidi hiljem saabuda jms. Kahjuks on endiselt igal pool üle Eesti busside sidumine rongidega madalseisus.

 
Vabandan piltide kõikuva kvaliteedi eest! Need on minu tunded ja emotsioonid sõidust, millest enamus küll välja ei tulnud ja üldse kohe ei sobinud. 
Nagu ikka - kaldus pildid, peegeldused ja keset pilti inimesed ning postid. Viimaseid saab kõige rohkem tabatud, nii naljakas kui see ka pole! Aga ometi palju klõpsides võib saada mingis mõttes ilusaid tabamusi ja sp vabandagegi, et "praakpilte" ka alles jätan. See on Eestimaa.

 
See kõik ongi teatud mõttes justkui oma lemmikute otsimine. Vesi, sh ojad ja kraavid, alati mu lemmikud ja kui midagi sellist õnnestub täpsemini tabada, jääbki minu jaoks alles. Äntu järvede pilt. Kohas, kus peaks olema ka kas rongipeatus või bussiliiklus Kiltsist. Rongipeatus oleks lihtsam, sest lähim tee on pea ilma asustuseta, aga samas siinne ülesõit jääb teistest järvedest veidi kaugemale. Ehk oleks ikkagi parem leida võimalus mõnede rongide aegadel busse käiki panna, nii et ka sõitjaid oleks piisavalt?
Kiltsi rongipeatus pole selleks tegelikult parim, sest kuidagi ei õnnestu sealtkaudu Äntu - Vägeva peale mõtestatut liini panna käima. Tõenäoliselt peaks selleks olema ikkagi Tamsalu - (Porkuni?) - Väike-Maarja - Äntu - Vägeva Jaam suunal ja edasi Vaimastverest siis Jõgevale. Saab ju kaetud, kuigi veidi pikema sõiduajaga, ka Tooma peatus ehk Endla raba kant. Seda enam, et hea õnne korral saab ehk liin ajaliselt sobitada Tamsalus, Vägeval või Jõgeval. Rakkegi ehk hädavariant, kuhu vajadusel plaanida sissepõige. Ja kui väga tahta, saab ehk liini siduda liinidega Rakverest, mille puhul siis Tamsalus mõningane seisuaeg oleks. Bussilt soovijad rongile, rongilt taas bussile ja Rakvere - Jõgevagi vaheline bussiliiklus muutuks paremaks?

Aga sellest ma sõidu ajal nii täpselt ei mõelnud. Vaatasin lihtsalt aknast välja.
 
Hommik oli muide maal külm ja nii tekkis ka mõnda aega hetki tõusva uduga. Omamoodi äge on näha elektriliini sellises kohas. Nõmme jõgi ja Veskijärv.

 
Ja mida ma alati naudin, on vaated. 120 km/h sõitvast rongist raske tabada midagi isegi teed, profiili ja võsa tundes, 160 veel raskem ja mingi 240 km/h Eestimaal.... 

Raudtee äär on sageli täis mingit võsa ja ma saan aru, et tuisuvaalude vastu midagi peakski olema. Aga üldjuhul näedki rongi aknast vaid võsa, ei midagi sellest ilust, mis paistab põldude tagant! Asi polegi ju hoonete ilus vaid selles, et näed elu olemasolu hajaasustusega Eestimaal ning vahelduvat loodust, mis me puhas rikkus ju!

 
Uduseim hetk oli Vägeva kandis ja nii vahva!

 
Sellise maja ma endale ostaks sellises kohas! Nii palju võimalusi, majutusest enda naudinguteni! Imeliselt ilus!

 
Jõgevamaa otsib visiooni, pingid on, aga külalisi ei oodata! Kus on bussid Äntu järvedele ja Toomale, Endla rappa? Sõitjaid ju neisse alati palju? Tänagi sõidetakse bussiga siia Tartust, eriti üliõpilaste poolt.

 
Himaalaja?







 
Ääremaa on suhteline mõiste, isegi Kesk-Eestis võib olla linna lähedal ääremaa, kus sisuliselt eeldatakse auto olemasolu. Sest hoolimata suhtelisest lähedusest on isegi need bussid, mis ukse alt mööda sõidavad, Jõgeva aleviku elanikele kättesaadavad vaid kilomeetrite kauguselt. Bussipeatust ei ole ikka veel!

 
Pildilt ei näe nii kaugelt hästi ka seda, kas Tähe bussipeatus on valmis.

 
Aga kiirrongiga siuh-viuh edasi.

 
Omamoodi on nii ilusad isegi Vorbuse daatshad. Miks ei võikski lubada selliseid kõikjal, mitte ainult Vorbusel, Ropkas vm? Las olla koos raudtee teenindusteega? Pealegi aitavad needki takistada lund tuisu ajal raudteele jõudmast, kenad haljastusega puhkealad ja puhas toit?

 
 
Peatust siin pole siiani, aga linna täisehitamise asemel peakski ääremaad arendama. Ka siin on linna ääremaa.


 
On vedanud, et Tartu jaama juures veel väikepood alles! 
Aga pole raudteel ülekäiku, et saaks rongilt otse parklasse, keegi tahab selle asemel sadu tuhandeid eurosid maa alla minekuks kulutada. Kahjuks ei küsi ka ajakirjanikud, miks ikkagi 7 000 euro asemel tahetakse kulutada 700 000? Eriti kui see ei muuda lühemaks ja kiiremaks ühegi reisija käimismaad?


 
Tartu linn muutis bussipeatuste nimesid, aga siin pole endiselt nimeks Aardla Jaam.


 
Siingi jätkasin majade ja vaadete pildistamist. Minu jaoks on neis omamoodi võlu! Hoolimata ka sellest, et tegu on ju vaid silmapilkudega.
Ja on ju ilus?






 
Ropka perroon väga puhtaks vuntsitud!

 
Daatshad muuhulgas tähendava ka rongides lisasõitjaid. Aga võib vaid ette kujutada, kui mõnus on siin kevadest sügiseni!





 
Üks kahest kohast, kus tänu hakkajatele kohalikele  jäi see alles. Ja hoitakse korras.





 
Ka siin mingi buss, aga see pigem sõidab Tartu poole tagasi?
 







 
Paluperas on ka siiani perrooni teise otsa käigurada ja ülekäik tegemata. Ometi oleks see ideaalne võimalus (Valgamaa arengukavaski sees, aga see teadaolevalt polegi muud kui eneseupitamiseks) tagada rongidelt bussiühendused Otepää, Kuutsemäe jt kohtadega. Talvepealinna poliitikud aga süüdimatud täiega!

 
Bussipeatuse koos ümberpööramisvõimalusega saaks siia väga hästi teha, ehk isegi teeäärse müügikoha või lausa väikepoe, mida siin ka oodatakse.












 
Sama lugu Mägistega. Hea oli, et selle peatuse säilimise eest koos kohalikega sai seistud ja bussiliinid siit Tõrva ning Võru suunas täiesti mõeldavad. Aga vaikus!


 
Toob kedagi rongile? Ei jõudnud siiski. Hoopis keegi rongilt bussile? Arvata võib, et ka ei jõudnud, sest bussipeatus kaugel!


 



 
Keeni perroon ehitati samuti valesse kohta ja põhjendused Eesti Raudtee poolt olid lapsikult naljakad....

 
Kas aga metsade puhul on ikka tegu raietega, kus vabalt jõuab uus mets kasvada peale, ilma et me mingil hetkel puiduta oleks?


 
Tsirguliina. Ka siin on bussipeatus õigesse kohta toomata. 

Miks kõike nii "negatiivselt" näen? Aga seepärast, et olen püüdnud aidata, otsida paremaid ja säästvamaid lahendusi regionaalpoliitikas ja iga piirkonna inimeste ning külaliste jaoks. Kümme aastat ja rohkemgi! Kas olid valed lahendused? Ei, hoopis kohtadel valed poliitikud!
Kas Mägiste peatus oleks alles, kui ma poleks sõdinud? Vaevalt küll! Kas Paluperas saanuks nii hästi bussipeatuse rajada, kui poleks korduvalt selgitanud, põhjendanud ja ametnikkegi kohale meelitanud? Ei oleks, sest plaan oli äraspidine. Ja nii on olnudki aastaid, lahendused olemas, huvi aga mitte! Ja kes kannatab? Piirkond ja elanikud! Sest ka külaliste suurem arv tuleks ju ainult kasuks!?


 
Aga vähemalt ajaloolisi hooneid on alles.



 
Valga pildid juba teises postituses ja ongi aeg tagasi sõita.
 



 
Oi kuidas tasuks ministeeriumid jm siia kolida! Milline positiivne areng regionaalpoliitikas ja maksumaksjate arvu kasv maapiirkondades! Rääkimata liikluse vähenemisest Tallinnas! 

„Tegemist ei ole avalikus linnaruumis kasutatava parklaga. Loomulikult oleks kena, kui autosid pargiks lossi ees võimalikult vähe ja loss on oleks hästi vaadeldav. Veelgi parem, kui plats oleks autovaba, kuid praegu puudub selleks tõsiselt võetav ja hinna poolest sobiv alternatiiv,” selgitas Kukemelk.

Uurisin ka, et kes ja kuidas peaks otsustama parkla ja selle võimaliku likvideerimisega seotut. „Alternatiivse parkimisvõimaluse olemasolu korral saaks parkla likvideerimine toimuda riigikogu kantselei ettepanekul, riigikogu juhatuse poolt, arvestades riigikogu liikmete arvamust,” vastas Kukemelk.


Seda enam, et SOODUSTUST võiks ametnike armeele maksta ainult ROHEPÖÖRDE eest! Näiteks ÜT kasutamise eest? Mis sest, et hinnad ju madalad ja siin-seal hoopis tasuta? Põhimõtteliselt, ei mingit autohüvitist ja muud sellist, ainult ÜT pileti kompenseerimine! Ja veelgi rohkem, te pole ju oma tööga hakkamagi saanud, just ÜT arendamisel ja regionaalpoliitikas!

Kod Vassiljevi soga muidugi eriti tähelepanuväärne!

Vassiljev kirjutas: „Rahvasaadik liigutaks ju hea meelega jalgu, kasvõi tervise mõttes, aga tema töö pole mitte ainult saalis istumine, vaid päeva jooksul on mitmes kohas käimist, ja ikka aja peale, ilma autota ei jõua kuskile. Vajalik tööriist, kuskil tuleb hoida, saali kaasa ei võta.

Parkla suurus ja selle pidamise kulu on kogu Toompea lossiga võrreldes küll üsna köömes. Kui juba kokku hoida, siis täiega. Milleks üldse seal riigikogus tuled säravad, kas nad ei tea, mis elekter maksab? Milleks küte huugab...” Kirjas järgnes pikk naljatlemine rohepöörde üle.


Vassiljev jätkas: „Maja arvuteid ja printereid täis, raisatud paberiks läheb hektarite viisi metsa, ökoloogiline jalajälg ei mahu linna ära. Toompea tühjaks tõsta, kasside varjupaik sinna teha, või supiköök.

Stenbocki majas ei toimu ka midagi loodussäästlikku. Ja siis ministeeriumid, ja veel maksuamet – kurja juur, sinna see rahva raha kaob.

Linna paneelmajad pole ka loodussõbralikud, nendegi esised autosid täis pargitud. Kõige rohelisem elu on keset metsa püstkojas, ilma elektri ja internetita, peeruvalgel telekat vahtides. Rohepööre missugune. Ja teie närite tühise parkla kallal.


Kassid võivad riigikogulased aga siia kaasa võtta ja seda varjupaika ka üleval pidada! Ja paneelmajadest saaks kõik Vassiljeviga eesotsas minema kolida, maale, rohelusse! Ning mis veel olulisem, oluliselt lühem maa oleks siit autodega sõita igasse eestimaa nurka. kui kohe kuidagi ilma ei saaks! Ja Riigikogu puhveti teeks jaamahoonesse, saaks ka rongiootajad midagi osta?

Paslik oleks hoopis Majesteeti tsiteerida: "7 hektarit, puhast muru..."

Pevkur kirjutas: „Mu meelest oleks väärikas, kui lossiesine oleks avalik ruum ilma parklata. Ideaalis võiks lahendada parkimise maa-aluse parklaga kas siis sealsamas kohas ja/või Kuberneri aia all. Selle eelduseks on aga muinsuskaitse luba ja loomulikult raha.

Sisuliselt tasuks see ette võtta, kui alustatakse lossi renoveerimisega, aga seda rahastamist pole senini võimalikuks peetud.

Ehk kokkuvõtvalt – hetkel kiiret lahendust ei paista, aga pikas perspektiivis tuleb lossi eest parkla kaotada.”



Pole kiiret lahendust, hr Pevkur? Ikka on, näe, siinsamas! Ja igati odavam, kui ajuvaba maa-aluse parkla ehitamine!












 
Ja saigi sõit tehtud! Kulukas, aga tegelikult hea aeg puhkamiseks! Mõelda, et on inimesi, kes valivad ka lihtsaima põhjuse puhul ikka autosõidu!
Muidugi, Riia rongiga, kus puhvet, olnuks sõit veelgi ägedam! Aga Keskerakond on nõrk ja Reformierakond vastu...

 
 
Aga ostsin selle. Minu arust on tegu originaaliga ja Robertsi maalid ei ole odavad. 

********************

Rongisõidust suur osa kulus lugemisele. Lugemist on ka siin või kui soovite, võite hoopis oma lugusid saata!


 


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar