Pühapäev, 15. detsember 2019
Tallinn - Ravila - Saula - Tallinn. 1. Ravila mõisani.
Busse sõidab palju või seisab palju? 
Juba ammu oli plaan teha üks tuur Kose suunal. Mitte ainult liikluse 
pärast vaid soovist ka Viikingite Küla ära näha. Ja üksiti muidugi ka 
imeilusad Saula siniallikad.
Pühapäeva hommikul loomulikult väga palju sõitjaid bussi eitulnud. 
Meeldiv oli aga näha, et linna sees üksjagu peatusi. Seega saab mitmelgi
 puhul n.ö. ukse ette või selle lähedale. Kuid kogu linna mõõtmes on asi
 heast olukorrast kaugel! Koselt (nagu üldse meie liikluses) saab 
bussidega nagu lõa otsas, ainult ühes suunas - kesklinna, sh Balti 
jaama! Mõnda aega tagasi ühes loos hr Jõgisoo, PEÜTK juht, kartis lita 
229 kadumist. Et siis tuleb hakata asendusliine tekitama. Kas ÜTK ja 
riigi tase ongi vaid vinduda? Või peaks siiski uuringute tulemuste järgi
 ka midagi ette võtma? Või tehakse neid vaid selleks, et raha ära 
kulutada ja linnuke kirja? Kuuldavasti ei saada ju tulemuste 
analüüsimisega hakkama?
Hmmm? 
Bussiradadest on juba natuke kasu, aga palju tuleb ühistranspordil siiski seista fooride taga. 
Tartu maanteed pidi sõites on ümberistumised muidugi võimalikud, aga 
need peaks olema väheste sõitjate jaoks, täna on juba oluline, et enamus
 ehk massid saaks ühe ühistranspordi "ühikuga" võimalikult kaugele ja 
sihtkohale lähedale! seega tõepoolest ei ole tänane lõa otsas sõitmine 
enam see, mis meelitaks ühistransporti. Ja oma roll on siis ikkagi ka 
piletihinnal, räägitagu, mida tahes! Kaudne automaks on vajalik, ehk et 
eeltasutud bussiliiklus peab tekkima kõikjal. Kaasa arvatud Tallinnas. 
Mitte "võõrastele" selle hinda veel tõstma! Et aga hoida võimalusel 
linnaliikluse arendamise kulusid madalamal, peakski arendama 
maakonnaliiklust ehk avalikku liinivõrku! Mis nagunii vajab arenguid, ja
 mille mõju oleks tuntavam. Seda nii maanteedel kui linnas, sest 
linnatranspordi arendamine muudab enim vaid linnas sees! 
Tartu maanteel:
1. Kose - Oru - Tuhala - Kiili - Kangru - Liiva - Nõmme - Haabersti? Või Laagri?
2. Kose - Jüri - Lagedi - Lasnamäe?
3. Kose - Balti Jaam - Haabersti?
Veel midagi?
Esialgu minimaalselt 8 x päevas! 3x hommikul ja õhtul, 2x päeval. 
Miinimum, mis mingigi adekvaatse pildi annab! Muidugi on vaja veel 
Tallinna ringtee bussiliine ja kiiresti! Maardu - Lagedi Jaam - Jüri - 
Luige - Saku - Saue Jaam - Keila.
Nagu seeni pärast vihma tekib sisuliselt ühes reas ettevõtteid suurte 
teede äärde. Töötajaid ettevõttes suhteliselt vähe, täna on see 
tavapärane. Seega on nii hõreda ettevõtete paiknemise puhul raske ka 
ühistranspordiga efektiivselt kedagi tööle vedada. Nüüd muidugi raske 
midagi muuta, aga autosid sellised töökohad teedele meelitavad üksjagu 
palju. Just põhisuundades, sest lõpuks jõutakse sinna ka kõrvalt. Ei saa
 ju näiteks Luigelt muidu Peetrisse kui vaid ühte teed pidi, seega 
satuvad kõik need autod lõigule Peetri - Ülemiste. Selliseid näiteid on 
küllaga. 
Hiigellaod Tallinna külje all, siia - laadime - sinna - laadime veel - tänna? 
Mingi putka siin tee ääres. 
Kuuldavasti on nüüd Maanteeameti antsud jälle käkiga hakkama saamas. Ma 
ei räägi siin asulaväravatest, see omaette teema. Vaid sellest, et 
Kose-Risti piirkonnas taas bussipeatused jäävad kuhugi sinna, kuhu 
bussid sisse pöörata ei taha!. Selle asemel on kellelgi tekkinud 
kenijaalne idee viia busside peatuskoht mitu km eemale, Kuivajõele! Kas 
tõesti mõeldakse Maanteeametis seedetraktiga kui viisakalt küsida? Selle
 asemel, et ka maanteedel seada prioriteediks ühistranspordi 
toimimine.... Oi b..., ma ei või!!!
Natuke pikemalt kui siin, sobiks? Sobiks ka ülihästi 1+1 eraldusribadega teedel kiiremate möödalaskmiseks? 
Liiga lopelt laseb kiiremaid mööda? 
Sellel liinil aga tajud ära, kui väga mõjutab ühistransporti sellised 
sissepõiked. Ehk täpsemini, maanteede möödaviimine kaugelt ja ka 
keeruliselt, asulatest! Üks-kaks pole ju vast nii hull, aga kui neid 
kohti rohkem? Jah, kohati ongi kõrvalpõigete puhul lõigud pikad ja ka 
bussipeatuseid rohkem. Eks see kohati ole ka paratamatu! Kuid kahtlemata
 mõjutab  "unessõudjatele" mõeldud maanteede tegemine ühistransporti 
väga paljuski halvemuse suunas, kuigi mõtlema peaks ju kõikidele 
sihtgruppidele! Kuidas see sobib kokku plaaniga tuua tulevikuks rohkem 
inimesi ühistransporti? Ja vähe sellest, ise teeme maanteid, millele 
kulub ropult raha ja materjale ning sellega suuname veel rohkem autoga 
sõitjaid nendele teedele? Ning kord nad jõuavad lõigule, kus pole veel 
2+2 ja ... saimegi põhjuse, et seda laia maanteed on jälle juurde  vaja?
Kose liinil on sõitjaid ja mitte vähe, aga kes on siis täpsemalt 
uurinud, miks ikkagi veel rohkem on autodes? Muide, käisin väga vinges 
Viikingite Külas ja seal sageli sünnipäevi ning muid üritusi. Või 
minnakse vaatama Saula Siniallikaid. Kui paljud sinna või ükskõik mis 
teise kohta Eestisse sellistel puhkudel tuleb kohale ühistranspordiga? 
Selliste kohtade arendamine üle Eesti on ääretult vajalik, aga ametnikud
 selleks palka saavadki, et natuke ajudega mõelda!? Tullaksegi ju 
kohale, aga miks nii vähe? Ning vihje, ükskõik kui kallis või odav on 
pilet, on ka see raha alati vähem või rohkem oluline!
Hiljuti kirjutasin bussipeatuste nähtavusest. Kas paremal pool on bussipeatus ees või ei ole? 
Kindlasti on aga igal pool mõttetud ja valetpidi paigutatud ootekojad. 
Bussipeatus? Keegi ootab? 
Ja kui on isegi ilusad vaated, siis peidame need ära.... 
Siia, Kuivajõele, tuleb siis Mäo 2? 
Mitmerealine maantee siiski? 8-realine? 
Magistraalilt kõrvale pöörates näeb, et siin elab inimesi ja mitte vähe.
 Kas Majandusministeerium peab ikka Tallinnas asuma? Ehk viiks selle 
Mäosse? Või Vändrasse või kuhugi? Ja tööl kohustaks käima 
ühistranspordiga? Huvitav, mitmesajatoaöine hotell siis kohapeale 
kerkiks? Või mis palka ametnikud küsiks?
Mis bussid siin seisavad??? 
Kalatrepp Kosel. Kõik, mis vaja, säilitatud ja loodus ei kannata? 
Hea kui bussid seal, kus elavad bussijuhid. Vähem tühisõite. 
Ohoh, mul polnud aimugi, et Kose sanatoorium on tuberkuloosihaigetele ja
 sellest on suuri probleeme. Või vähemalt oli. On täna ka? 
Samas on Ravilas asuvad hooned vägagi ägedad! Lisaks mõisahoonele alles 
ka mitmeid kõrvalhooneid, kus saab pidusid ja üritusi korraldada. 
Bussiliiklus siin nädalavahetusel aga hea ei ole. 
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar