Kolmapäev, 7. august 2019
PEÜTK ei kasutanud võimalust?
ATKO ajastu mööda saamas, kohati juba uued firmad tulemas. Seda, et 
ATKO-saaga tõestab ühtse riikliku bussifirma vajadust, ei hakkagi 
seekord lahkama. Selge niigi.
MTÜ Põhja-Eesti Ühistranspordikeskus sõlmis riigihanke nr 203132 „Avaliku bussiliiniveo korraldamine Harju maakonna lääne 2 suuna bussiliinidel" tulemusel parima pakkujaga, AS SEBE, avaliku teenindamise lepingu. Leping jõustub 02.02.2020.
 Tulenevalt 
eelnevast lõpetatakse alates 01.02.2020 järgmiste liinide tellimine 
Harju maakonna läänesuuna avaliku teenindamise lepingu 2-8.1/25 (2012) 
alusel ATKO Liinid OÜ poolt:
• Liin 107 Tallinn - Harku - Keila - Vasalemma - Ämari - Munalaskme
• liin 119 Tallinn - Harutee - Riisipere - Turba - Lehetu
• liin 133 Keila - Harutee - Riisipere - Turba - Ellamaa – Lehetu
• liin 136 Tallinn - Harku - Keila - Ämari - Madise – Paldiski
• liin 145 Tallinn - Harku - Keila – Paldiski
• liin 148 Tallinn - Harku - Keila - Ämari – Rummu
• liin 149 Tallinn - Harku - Keila - Rummu - Audevälja - Harju-Risti
Alates 02.02.2020 alustatakse nimetatud liinide teenindamist Lääne2 suunal, SEBE AS-ga sõlmitud lepingu alusel.
• Liin 107 Tallinn - Harku - Keila - Vasalemma - Ämari - Munalaskme
• liin 119 Tallinn - Harutee - Riisipere - Turba - Lehetu
• liin 133 Keila - Harutee - Riisipere - Turba - Ellamaa – Lehetu
• liin 136 Tallinn - Harku - Keila - Ämari - Madise – Paldiski
• liin 145 Tallinn - Harku - Keila – Paldiski
• liin 148 Tallinn - Harku - Keila - Ämari – Rummu
• liin 149 Tallinn - Harku - Keila - Rummu - Audevälja - Harju-Risti
Alates 02.02.2020 alustatakse nimetatud liinide teenindamist Lääne2 suunal, SEBE AS-ga sõlmitud lepingu alusel.
Kuid PÜETK jättis ikkagi võimaluse kasutamata. Ometi, mida räägib, PEÜTK juht:
Põhja-Eesti ühistranspordikeskuse tegevdirektori Vello Jõgisoo sõnul 
Harjumaal napib raha juba tänavu. "Põhja-Eesti ÜTK on  algusest peale 
edastanud maanteeametile info, et 2019 aastaks planeeritud summast 
bussitranspordi rahastamiseks ei jätku. Meie poolt koostatud taotluste 
aluseks on nõudluse järsk kasv ning vajadus tagada avaliku teenuse 
kättesaadavus nii, et sõitjad ei peaks jääma bussidest maha," sõnas 
Jõgisoo.  
Räägib, aga laseb  mõisa köiel lohiseda? Ka teised räägivad RAHAST, kuid
 väga ei ole märgata muutusi? Täna on parim maakonnaliinide arendaja 
vast Ida-Virumaa ÜTK, teised on kõik teinud midagi, üks rohkem, teine 
vähem, aga säravat tulemust pole. Nagu Eesti spordiski sageli...
Mida aga vaadata Harjumaa osas? Kõigepealt torkab silma, et enamus 
Lääne2 liinidest kulgeb läbi Harku. Ehk siis PEÜTK surub piltlikult 
öeldes päevas lausa sadu busse Tallinna ummikutesse! Ja samas puudub 
paljudest kohtades mingigi võimalus sõita ka teisele suunale! Ometi on 
teada, et päeva igal hetkel ei ole kõik bussid täis ja ruumi on. Ei ole 
ka päevased läänesuuna rongidki täis. Muide, siinsega seostub taas ka 
üks vana probleem - Elroni rongidepoo vale asukoht, mis jätab Laagri, 
Urda jm kohad viletsamasse seisu kui võiks! Depoo ümberkolimine 
võimaldaks Keilani ja kui vaja, ka kaugemale, liiklust tihendada! Ja kui
 vaja, ka hilisõhtul lisada liinile Keila - Turba ronge, kasvatades 
sellega reisijate arvu Paldiski või Keila rongides Keilani ning andes 
samuti võimaluse ehk ka mõni lisarong panna. Samas ei pea sugugi iga 
rong hilisõhtul sõitma kogu liini.
Ütlen aga kohe ette ära, et mõistan väga hästi - ÜMBERISTUMISED EI OLE 
KÕIGE MUGAVAMAD ASJAD! Kuid samas, kui need on tasemel kavandatud, ei 
ole neis ka midagi hullu! Ning läänesuuna ümberistumiste jaoks on 
mitmeid erinevaid kohti - Vana-Pääsküla, Urda Jaam, Keila Jaam, 
Vasalemma Jaam, Klooga Jaam, Saue Jaam jm. Ning mitte ainult rongidele, 
vaid eelkõige Keilas saab ju istuda ka Harku suuna bussidele?. 
Keila puhul on siinkohal kaks olulist aspekti. Nimelt tuleb tagada 
peatuses Keila Jaam võimalused ümberistumisteks nii rongidele kui (Harku
 kaudu) sõitvatele bussidele. Teiseks, sh osa busse suunata Tallinna 
Tutermaa ja Saue kaudu Harku suunale. Seda enam, et osa busse (näit 
Paldiski - Tallinn) sõidaks ju sama teed pidi ja nii saaks mujalt 
tulevatelt bussidelt otse neile ümber istuda. Sauelt muide, pole mingit 
ühendust Harku suunaga!
Lisaks saaks liinid 14 ja 191 ühendamisel ning kaks korda tihedama 
graafikuga likvideerida ka liini lõpposas pooltühjad bussid ja needki 
annavad võimaluse Keilani sõites (läbi Tutermaa) lisavõimalused peatuses
 KEILA JAAM ümber istuda.
Esialgu võinuks ümberistumistel keskenduda aegadele väljaspool 
tipptunde, eriti hilisõhtusel ajal. Aegadel, kus nii bussid kui rongid 
on suhteliselt tühjad. Oluline on ka see, et bussid ääremaalt Tallinna  
igal liinil täituks võimalikult vara, mitte ei oleks maakohtadele 
lähimad otsad tühjad.
Vaatame esimesena vaid üks kord päevas sõitvat LEHETU - Tallinn bussi. 
Sellises mahus puudub liinil eriline mõte, eelkõige Lehetu piirkonna 
jaoks. Peaks olema täiesti optimaalne, kui ... jätta liinist alles vaid 
sisuliselt kümnendik, Riisipere Jaam peatuseni, kohati ka vaid Turbani, 
sest Turba rongiliiklus peagi käivitub (vajalik maht u 13 rongipaari 
ööpäevas + 3-4 kiirrongi). Aga jätkuvalt läbi Nissi? Isegi kui ühe bussi
 asemel panna liin käima 5-6 korda päevas, oleks rahaline võit olemas! 
Oluline mõtteaine - Riisiperest Urdani sisuliselt ei ole kohti, kuhu 
Lehetu suunalt sõidetaks? Ja kui sõidetakse, saab sinnasõiduks kasutada 
ka Riisiperest kommertsbusse?
Teine aspekt - nagunii on vajalik juurdevedu kaugemalt tagada. Rapla - 
Alu - Varbola - Nurme - Turba Jaam (Nissi ja Riisipereni) peaks liini 
järgi vajadus täiesti olemas olema (töökohad Varbolas, samalt suunalt 
ühenduste puudumine Tallinnaga jm). Seega, selle asemel, et suurel arvul
 liine dubleerida Tallinna lähedal, peaks keskenduma regionaalsetele 
vajadustele.
Muidugi on nüansse tohutult. Nagu see, et Lehetust Riisperesse on E-R 
siiski 3 bussi päevas. Ja kunagi ei tea, kui hästi õnnestub liine 
sobitada, Varbola, Lehetu jt vajavad erinevaid aegu jm. Unustada ei tohi
 aga sedagi, et ääremaa jaoks ei piisa 1-2 bussist, sest ei ole eesmärk 
inimestel sõita vaid terveks päevaks Tallinna, soovitakse ka päevaseid 
võimalusi ja lühemaid sõite. Vallakeskus kaasa arvatud. Seega, siinkohal
 saab kaaluda, kas 5-6 bussi Lehetust või ühe bussi asemel 3 bussi 
Varbola suunalt. Ja ärme unusta, osaliselt on liinid juba täna olemas, 
kilometraazhilt. Nagu Rapla - Varbola jm. Piisab vaid erinevate liinide 
ühendamisest.
Siin veel üks aspekt, miks maksumaksja raha kokkuhoiul oluline. Mida 
rohkem tagame reisijaid põhisuundadel, seda rohkem on lootust, et neist 
huvituvad KOMMERTSFIRMAD? Ehk et maksumaksja koormus langeks veelgi!? 
Või eksin? Näiteks Paldiski - Tallinn või mõni muu liin peaks neile 
olema sel juhul atraktiivne?
Liinid 136 ja 145 PALDISKIST arvatavasti võiks olla põhisuuna bussid? 
Või sobiks selleks hoopiski Rummu ja Harju-Risti suund? Paldiskist on ka
 rongiühendus, kuid oluline seegi, kui palju sellest LINNAST on 
sõitasoovijaid just Harku suunale? Nii tundubki, et mõttekam on OSA 
Rummu, Harju-Risti, Vihterpalu ja Nõva (pikendus Haapsalu - Dirhami - 
Peraküla) suuna bussidest suunata mitte Tallinnani vaid taas lähemale, 
peatustesse Vasalemma Jaam, Keila Jaam, Vana-Pääsküla Jaam? Nendelt 
suundadelt on erinevate alguspunktidega Keilani päeva jooksul käigus ca 
20 bussi. Tundub hea? Ei, võiks olla parem. Vaatame kaugemalt. Nõvalt on
 päevas vaid 3, Vihterpalust 4, Harju-Ristilt 6 bussi.
Kas nüüd tajute, kui heas seisus on 
lähipiirkond ja kui halvas ääremaa? MIKS SIIS IMESTADA, ET 
ÄÄREMAASTUMINE ON IGAS NÜANSIS AINA SÜVENEV!? Ei taha ju keegi elada 
pangaautomaadi vm-ta ja ei taha elada ka viletsa ühistranspordiga!? 
Lisaks kohad, kus peaaegu midagi ei ole, nagu Audevälja, Variku, Kuijõe 
jt. Loobuks egoismist ja annaks enda mugavuse arvelt midagi ka neile? 
Eriti, kui SAAME SEETÕTTU KA ISE SÕITA Nõvale, Perakülla, Dirhamisse jm?
Eelnev siis Harku suunda (V.a. Lehtu bussid) vaadates. Kaks liini aga 
sõidavad Harutee kaudu. Haruteelt sõidab Tallinna umbkaudu 40 bussi (osa
 neist kaugbussid ja nende puhul võib küsida, kus on lisapeatused Urdal,
 väljuval suunal Järvel, Hiiul ja ka Kanamal jm!?)! Kui palju on aga 
busse Haruteelt (Ääsmäelt) busse Keilasse? E-R kaks, puhkepäevadel, ei 
ühtegi! Muide, põnev oleks teada, kui paljud pakuvad õigesti, mitu Pärnu
 - Tallinn bussi päevas Haruteel peatub?
Siia lisandub tegelikult ebaotstarbekate liinide nimistu kaudu veel liin
 163, Haiba -Tallinn. Taas, miks kõik ühte teed pidi? Miks Kernu suunalt
 MITTE ÜKSKI BUSS EI SÕIDA VALLAKESKUSESSE? Tagades seal 
ümberistumisvõimalused Keila ja Tallinna suunale? KAHELE suunale 
minimaalselt?
Mõistan, et üliraske on hoomata, millised "päikesekiired" ehk needsamad 
SEBE kätte lähevad bussiliini ühes suunas uhavad. Aga võtke liinid 
peatus.ee kaardil järjest lahti ja vaadake!? Üliraske on ka tajuda, kui 
ebaotstarbekas see on! Ometi, PEÜTK kõrgelthinnatud asjatundjad peaks ju
 teadma, et lisaks liinivõrgu kujundamisele peaksid nad ka maksumaksja 
raha otstarbekalt kasutama?
*****************************************************************
Teisipäev, 27. august 2019
MKM-i kutse arutelule - s.o. kriminaalne pullikaka!
Olen teadlikult vältinud viimasel ajal RB teemal kirjutamast. Lihtsalt 
seepärast, et selline planeeritav raudtee on kuritegu riigi ja rahva 
vastu! Kuna aga selge, et selle taga jõud, keda huvitab vaid raha, siis 
oleks kirjutamine lihtsalt asjata energiakulu. Muudel teemadel võib 
vähemalt muutusi loota, siin paistab aga nüüd asi ikka päris 
kriminaalseks minevat!
Rail Balticu raudteele plaanitakse Pärnumaal viis peatust
Riik otsib kohalikele peatustele lisamiljoneid
Rail Balticu Eesti raudteekoridori 
põhiprojekteerimise käigus on majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi
 teatel oluline paika saada piirkondliku rongiliikluse peatuste asukoht,
 rääkida läbi taristu otstarbekus ja alustada arutelu selle rahastuse 
üle.
Nii ongi värskelt lausa kaks artiklit ilmunud. Esimeses siis kutsutakse 
üles aruteludele otstarbekuse, peatuste asukoha ja rahastuse üle. Võtame
 järjest. Trassi planeeringu puhul arutelu oli vaid linnukese pärast, 
ühtegi olulist viga ei parandatud. Siinkohal täna ei saa arutada 
rahastuse ega otstarbekuse üle, sest sellisel RB-l ise puudub 
otstarbekus! Seega ei tohi seda ka rahastada sest sellisel raudteel 
kohalik rongiliiklus on igasuguse loogika vastane! Seda peaks teadma une
 pealt igaüks, kes natukenegi valdkonnast jagab!
Miks ma üldse otsustasin seekord kirjutada? Sest üllatun ikka veel, et 
keegi peab RB otstarbekaks, aga veel üllatavam see, et ikka leidub 
neidki, kes arvavad, et kohalik liiklus sel mõttekas! Ning ükski viide 
ei mõika, ükski sõnastus ei pane süvenema!?
Kunagi ammu mindi kitsarööpmeliselt raudteelt üle laiarööpmelisele. See 
oli suur õppetund, mis näitas, et raudteeta jäänud asulad suuresti 
kängusid. Üks rohkem, teine vähem. On muidki tegureid, kuid see mõjutas 
kõiki asulaid, mis raudteest ilma jäid. Ja kui keegi toob põhjenduse RB 
kohalikule liiklusele, et "asustus, tööstus jm "tuleb uuele asukohale 
järele", lähemale ja suureneb nende ümber" on minu jaoks uskumatu ...., 
ma isegi ei tea öelda, mis see on! Kui aga arvata, et Raplast ja 
Kohilast näiteks kaugel asuvatel peatustel on mõte, siis üks 
põhireegleid unustatakse ära? Ma ei räägi sellest, et siin raudtee juba 
ühendamas, kuigi mitte parimal moel, tänu Rapla jaama asukohale. See on 
piisav! Tõsi, Pärnuga ühendus puudub, aga halvima stsenaariumi puhul 
saab siiski ka Rapla ja Pärnu vahel ekspressbussiliikluse käivitada. 
Praegugi Rapla jaama asukoht mõjutab negatiivselt reisijate arvu. 
Kui aga mõlemas kohas uued peatused kaugel, siis see mõjutab ju veel 
rohkem? Ehk et IGA TRASSI PUHUL TULEB VAADATA MITTE VAID PAARI LINNA, 
vaid ka VAHEPEALSETE PEATUSTEVAHELISE LIIKLEMISE MÕTTEKUST! See puudub 
RB-l aga praktiliselt üldse. Ja kui ollakse valmis kulutama 2 miljonit 
per peatus, siis saab selgeks, et absoluutselt mõttetu asja tarvis 
soovitakse kulutada pea 20 MILJONIT!? Kusjuures, et sellise vahemaa 
puhul, Ülemistel Iklani oleks kohalikul liiklusel mingigi mõte, peaks 
peatuste arv olema lausa 15-20. Seega, vähegi OTSTARBEKA kohaliku 
liikluse jaoks peaksime kulutama 40 miljonit! Lisame siia kulu nende 
rongide ostuks, hilisemad ekspluateerimiskulud jm, siis SELLEST RAHAST 
SAAKS EHITADA VALMIS ROHUKÜLA RAUDTEE! Mille OTSTARBEKUS on kordades 
suurem! Vähe sellest, tõenäoliselt jätkuks raha ka Võru raudteele!? 
Esimest planeeritakse, taevale tänu, aga Võrust isegi ei räägita!
Õppetunnikd peaks olema ka praeguse Pärnu raudtee saatus! Keegi võib 
arvata, et RB kiirus nii hea, et hoolimata asulatest kaugele jäämisele, 
tullakse sõitma, siis see on vaid osaliselt tõde! Sest Pärnu raudtee 
suletigi seetõttu, et sõitjaid vaid suvel ja mõnevõrra nädalavahetusel. 
See aga ei toida ja sellest peaks igaüks aru saama. Uue raudtee, Rail 
Balticu, kohaliku liikluse tulemus saab olema sama. Sest kuigi liiklust 
plaanitakse tihedamalt, saab sõitjaid rongide arvu ja kulutatud raha 
suhtes olema vähe! Raudtee on aga toimiv vaid masside puhul ja kui see 
pole eesmärgiks ega tulemuseks... Halvasti mõjub kindlasti veel kõrge 
piletihind, seega sõitjate sihtgrupid on sellised, kus igapäevane 
töölesõit jääb ära valdavalt ja "maale vanaema juurde" lapsi samuti 
saatma ei hakata!
Järgmisena võiks vaadata kohaliku rongi olukorda sealpool Pärnut. 
Häädemeeste vald arvudes 
Rahvaarv 4982 (01.01.2018 seisuga), pindala 493,74 km²
, volikogu liikmeid 19.  
Ühinesid Häädemeeste vald ja Tahkuranna vald. 
Volikogu esimees on Andrus Soopalu, vallavanem on Karel Tölp. 
Elanike arv 1 km2
 kohta on 10,09. 
Kui suur aga Häädemeeste aleviku elanike arv? Ometi soovitakse panna 
kohalikud rongid sõitma Häädemeesteni? Iseenesest selle piirkonna 
vaatevinklitest imetore mõte ja MÕISTUSPÄRASEL raudteel peakski nii 
olema. Peaks olema aga hulganisti rohkem peatusi, nagu Lottemaa (et 
sellega üldse pole arvestatud, näitab juba niigi otsustajate taseme 
ära!), Uulu, Tahkuranna, Võiste, Rannametsa, Häädemeeste, Penu, Kabli, 
Orajõe, Treimani.
 Peatustega kaasnevad rongide möödasõiduteed ja perroonid rajatakse Rail 
Balticu projekti kulu ja kirjadega, kinnitas Rail Baltic Estonia juht 
Riia Sillave. „Rail Balticu opereerimiskava ja liiklusgraafik näitasid, 
et esialgu mahub kavandatud 8 rahvusvahelise reisirongi ja kaubarongide 
kõrvale iga päev sellele trassile liikuma samuti 8 reigionaalset 
reieirongi,” lausus Sillave.
Selles Andres Reimeri naiivsevõitu loos siis juttu ka sellest, et iga 
peatus vajavat kõrvalteed, ehk siis muutub peatus jaamaks. SEE ongi see,
 mis taas ajab kulud ebamõistlikult suureks. Raudteel kiirusega kuni 160
 km/h, saaks aga perroone ka peatee äärde teha, kõrvalteed 
teivaspeatustes pole vajalikud. Need võivad olla üherajalisel teel vaid 
pikkade lõikudena möödasõidu hõlbustamiseks vastassuuna rongide puhul. 
Seega, SAMA RAHA eest saaks ehitada 2-3 korda rohkem peatusi 
normaalraudteel. See aga loomulikult Reimerit ei huvita.  
Kes kutsub üles kuritegelikule rahakulutamisele? Ministeerium! Ja 
minister aitab kuriteole kaasa? Meedia samuti? Siinkohal on veel teine 
ülioluline nüanss! Isegi kui eeldada, et asulates kõik hakkab liikuma 
nagu trifiidid, siis mis on selle HIND? Kõik minevikus tehtud kulutused 
muutuvad vähem või rohkem EBAOTSTARBEKAKS, sest kui ka tekivad uued 
elamud, ettevõtted jm uute peatuste juurde, siis mis saab 
olemasolevatest? Üpris paljud muutuvad kohalikus mõistes osaks 
ÄÄREMAAST! Ehk et me ääremaastame lisaks kõigele praegusele ääremaale 
veel midagi! Muudame rohkem või vähem mõttetuks kulutatud rahad ja 
materjalid jm? Aitame kaasa autostumise kasvule üheltpoolt, kuigi 
teiselt poolt justkui võitleme selle vastu?
On selge, et RB peaks olema vene laiusel, valdavalt üherajaline ja kuni 
160 km/h. Vaid siis on meil olemas OTSTARBEKUS ja me suudame seda ka 
üleval pidada. Kulud oleks sellisel puhul põhjendatud rohkemal või 
vähemal määral. Ning kogu raudteelähedane piirkond võiks võita nii kaug-
 kui lähirongidest. RB puhul ei ole võitjaid, muide! Peale 
ehitusfirmade! Pärnu suunalise raudtee jaoks on olemas vaid 3 võimalikku
 trassivarianti.. 
Riisipere - Märjamaa - Pärnu-Jaagupi - Pärnu - Reiu - Häädemeeste - Kabli - Ikla, 
või 
osaliselt Risti - Virtsu - Pärnu ... 
või 
Lelle - Vändra - Sindi - Pärnu ....
Veendun selles aina rohkem, sest tänu "asulate liikumise teooriale" saan
 veel rohkem aru, et koos VB-ga (millega koos ehitamine veelgi säästvam)
 kulgemisel võiks Märjamaa, Pärnu-Jaagupi ja veel mõned asulad 
tõepoolest selle teooria järgi arenema hakata! Elamupiirkonnad ühel, 
tööstus teisel pool RB+VB trassi! Keskkonnast olen juba varem 
kirjutanud. Ning sellise valiku puhul on tõesti nii, et ei kannata 
olemasolev raudtee oma taristuga ja areneb ka uus trass koos 
juurdekuuluvaga. Eriti tänu sellele, et mainitud kohtadele tekib KAKS 
HEAD ÜHENDUSVIISI! Ükskõik kes või mis soovib liikumist, siis just 
sellisel puhul on parimad võimalused!
Kas meil siis õppetunde liiga vähe olnud, et me ei näe ega suuda õppida?
 Siinkohal ma tooks veel ühe õppetunni välja, kuigi neid kümneid ja 
lausa sadu!
Mäo! 
Me solkisime ära kvaliteetsed ühendused Paide jaoks, sest sinna enam 
bussid praktiliselt ei sõida. Nüüd teeme sedasama Puhu Ristis Põltsamaa 
jaoks, kus ka praktiliselt ühendused puuduvad? Märjamaa on samuti 
muudetud põhimõtteliselt ääremaaks. Ja kuigi Põltsama ja Märjamaa jaoks 
hakkasid (nagu ka väiksemategi kohtade jaoks) mured maantee kaugelt 
MÖÖDA viimisega, siis taas lausa kuritegelikult kulutati raha Mäo jaoks!
 Sest see on neist TIPP! Ning seda kõike on tehtud riigi käsul ja 
mahitusel! Kellegi huvides muidugi. Nüüd siis RB näol sooritame tõelisel
 "tipptasemel" kuriteo riigi ehk rahva (maksumaksja) vastu? Me ei võta 
õppust sellest, et INIMESTEST mööda minnes me sedasama inimest 
peletamegi maalt minema? Sest halvendame igal võimalikul moel nende 
elukeskkonda!?
Muide, Puhu risti, Paide jt kohtade puhul ei tee riik tänaseni MITTE 
MIDAGI, et olukorda parandada (omi vigu), hoolimata sellest, et mingid 
võimalused on olemas? Üheski kohas pole kiiret juurdevedu. Et ühel pool 
räägime kiiresti kohalejõudmise olulisusest ja teisal liigume teosammul,
 solkides kogu mõtte? Kas me hoiame kedagi või midagi? Ei, hoopis tapame
 rahva ja looduse?
Kui see ei ole kuritegu, siis mis on kuritegu?
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar