laupäev, 1. jaanuar 2022

Jõgeva - Mustvee - Kallaste - Mustvee. Apr 2019.

 Eestimaa Blogi 3. osast

Laupäev, 27. aprill 2019

Jõgevalt Mustveesse.


Minu jaoks alati üks ilusamaid vaateid! Taamal paistab Laiuse mägi. 
Tööpäevadel on bussiliiklus üpris talutav Jõgevamaal. Tõsi, rongilt tulles pidi bussi väljumist endiselt üpris pikalt ootama. Aga reisiraamatukogu olemas, bensukast saab kohvi vm, nii et pole viga! Igapäevasõitjate või üldse sagedamate sõitjate jaoks see siiski normaalne ei ole.
Oleks aga käigus olnud need bussiliinid, mille jaoks ma ammu sõiduplaanid tegin, oleks alustanud sõitu teisiti. Seekord siis aga Jõgeva - Pala - Mustvee. Ringiga. Pikk sõit ja üliaeglane sõiduplaan. Sõitjaid polnud palju, aga eks päevad ole erinevad. Kui me aga ei püüagi pakkuda reisijatele (sh külalistele) stabiilseid ja populaarsust koguvaid võimalusi, ei ole ka paranemist loota. Reisijate arvu osas.
Ja pildilt on hästi näha seegi, et ikka pole Jõgeva Aleviku Tee bussipeatust. Kas pandi sisse arengukavasse, selle asemel, et tööd teha? Võib olla peaks Jõgeva vallavalitsus ja ÜTK tegema väljas vallavolikogu istungi? Näiteks Jõgeva alevikus, Pedja jõe ääres, kuhu tee pealt ca paar km ja tingimusel, et sinna tullakse bussiga ning lähimast peatusest?


Kuremaa tuulik. Selliste vaadete puhul tajud, kui olulised on detailid, sh alleed. Eks oma võlu oleks ka sellel pildil ilma puudeta, aga kujutage ette, kumb tundub ilusam?


Meeldib mulle teel olles näha ka vaateid ja seda läbi aja, suvest talveni ja kevadest sügiseni.


Väga nauditavad ja väga erinevad vaated! Ja siia puhkekülla plaanin küll kord jõuda.





Taas Palamuse.


Kuigi Jõgeval pole suudetud vajalikke bussiliine käivitada, siis kas tahetakse öelda, et sõitjaid ei oleks? Seda isegi juhul kui ka tööpäevadel siia tullakse? Autoga muidugi....

Küllap on põhjuseks ikkagi ükskõiksus, sest raha puudumisele ei ole küll põhjust viidata. Pole ma näinud siiani ühegi Jõgevamaa poliitiku poolt elavat huvi, ei mingit ühendusevõtmist, ei mingit soovi arutada, mõelda, vaagida! Lihtsam on minna turismiseminaridele, natuke juttu puhuda, natuke esineda ja näidata kõigile, kui väga hoolitakse (kodukandi) arengust!? Sageli , just peale haldusreformi, polegi iga tegelane üldse kohalik!




Alati pole peatuses seisjad need, kes bussile tulevad. Küll aga seal, kus ootekoda, saab vahel ka halva ilmaga tsillida. Samas, seal, kus peatus asulast eemal ja kus matkajad tahaks "tsillida" pole sageli midagi. Siiani, kuigi aastaid ideid andnud, ei näe ma ühtegi kanti, kes võtaks käsile asja kaasajastamise just praktilisusega arvestades. Võib olla olen naiivne kui arvan, et iga tegu või tegemata jätmine jätab meist mingi mulje?


Küll aga on pingid Jõgevamaal vahvad! Ja Kudinal peaks olema ka mingi kodumajutus, mõisahoones?




Põnevaid kohti tundub siin aga väga palju olema! Küll aga torkab silma, et meil õpetatakse kohaletulekut autodega....
https://loodusegakoos.ee/kuhuminna/puhkealad/tartu-jogeva-puhkeala/1203

Ja Saare mõis!



Siutsukala müük isegi siin, kaugel järvest! Tore! Aga miks ei näe siin muu talukauba müüjaid? Või miks nad ei too oma kaupa kalamüüjate juurde? Miks peab head kaupa otsima mööda ilma? Mis siis ikkagi on takistuseks parema kaubavaliku juures?


Siin Kaiu järvestik, pildil Jõemõisa järv. Mitme puhkekohaga.


Kasu on ju isegi sellisest parklast!?


Tee ääres aga näeb juba metsast rohkem raiesmikke ja erinevas vanuses puistuid, mille METSAKS saamiseni läheb aastakümneid. Igal juhul kauem, kui allesjäänud tukkade mahavõtmiseks....







Mõni puukene peatuse juurde varju jätma? Kui muidugi lugeda metsaärikate lugusid, siis on selge, et see ei saagi pähe tulla! Isegi riigifirma RMK puhul vist, eraomanikest rääkimata.
Ajakirjas "Eesti Mets" oli intervjuu metsatööstur Jaak Niguliga. Paar korda mokaotsast mainitud "looduse tähtsusest" ei peta vähegi mõistvat inimest. Peamine on ainult raha, ei miskit muud. Kahju kui sama mentaliteet ka RMK-s! Võetavast palgist ei jätku lauajuppigi ootekoja ega sageli isegi mitte istepingi jaoks! Muidugi, oleks tore, kui igal pool puitoodete firmagi teeks mingi ootekoja koos enda reklaamiga!?















Super! Isegi suvitaks sellises. Kas kuskil majutuses selliseid ka pakutakse külalisele välja? Ootekojaks on sellist raske lota, aga mõnes RMK puhkekohas võiks küll olla? Kui palju meie turismi "arendajad" selliseid ära kasutavad? Jutumärgid võtan siis maha kui saan teada, et neid ongi turismi heaks riigi või KOV-ide poolt ära kasutatud!







Jõgevamaa otsib visiooni?











Peipsiveerel on vaja kasutada iga maatükki, tagamaks ligipääsu, head vaated, puhkamisvõimalused, kohvi ja kalasupi pakkumisvõimalused külalistele? Mis kasu on vaadetest, kus suvine pilliroog selle varjab?



Äge putka! Kas matkajate peatumise jaoks on siin puhtus majas?


Mõned poekesed siiski hingitsevad ka Peipsiveerel.


Piirivalve tornide jaoks raha leitud ja see oluline. Aga puhkajad?



Kuidas arendatakse KOV-i poolt Tänavateküla?


Krunt või avalik ala? Kui palju on ja kas piisavalt juurdepääse järve äärde möödasõitjatele?


Aga võrratu tee! On palju kordatehtud maju, aga kahjuks on ka kurvemaid pilte. Igal juhul jalutuskäik on siin nauditav! Ehk isegi pimedal ajal, aga sellise tänavavalgustuse asemel oleks vaja midagi hoopis erilist, samas kümmekond korda odavamat!? Siinkohalgi oleks võimalus leida mingeid väga erilisi lahendusi! Ma ei kahtlekski, et erilise puhkamiskohana Mustvee puhul nauditaks ka pikki jalutuskäike siin!



Omal ajal siinkandis nõuti ühel vallavalitsuselt kalleid valgustuslahendusi. Aga jalutage ringi ja vaadake, kui palju on neid kohalikke, kes vaevunud ühegi lambikese oma maja külge riputama? Pean vist ühe hilisöise jalutuskäigu tegema...
Ehk siis ollakse valmis ise elama pimedas, peaasi, et teised maksaks ja kallilt? No aga tõsiselt, vaadake pilte ja öelge, kui palju te näete teistele mõtlemist? Naabritele, sõpradele? Mina seda tõesti ei mõista, sest kuigi panin säästulambid ka ümber maja (ilus, tore), siis panin ka külatänavale. Ja peangi seda loomulikuks, sest kulule paaniliselt mõelda saab vaid ihnur ja hoolimatu inimene!





Aga plaan oli mitte päris Mustveeni sõita, vaid varem maha minna ja ringi vaadata.






Aga tööpäev on ju? Kus on tee-ehitajad? Mis toimub? Kas peremehetunne päris kadunud? Loobume riiklikust tee-ehitusest ja tellime kõik hangetega nii et töömehed puhkavad ja firmaomanikud puhkavad ka ... saartel?


Vabandan niisuguste piltide eest, kuid eks see ole siiski detail kohalikust elust ja kultuurist ning ilusad vaibad tõmbavad tähelepanu.



Jube traatide rägastik....



Väga ägedad punasest tellisest majad.



Nohjah. Kas just kõige ilusam taaskasutus, kuid teisest küljest siiski andekas töö!




Mõnegi maja puhul tunned, et on tahtmine, aga pole piisavalt vahendeid. Aga tahtmine ongi peamine, vaimusilmas võib näha, kui ilusaks siin kõik tulevikus võib muutuda!


Mis siin on? Ja mis saab olema?


Imeline! Hetkel veeseis vist madal, aga ilu on tajutav!




Meeldiv oli aga näha, et kohati võsa võetud avatud ka vaade järvele. Väga oluline.




Võib olla ersats, aga äge?





Busse vuras aga üksjagu! Tõsi, liinivõrk on ise ajast ja arust! Ja siis pole ka ime, kui vahel on bussid ikkagi tühjad!
Paar teemat hiljem kirjutan juba sellest, kuidas loobusin Alatskivile jm Sibulateel sõitmast. Kui tegu kalakohvikute päevaga, ei saa ühegi bussiga laupäeva hommikul Alatskivile. Ainult .... läbi Tartu!!! Varnjast ja Kolkjast rääkimata. Ja kui siis hiljem tahta sealtkandist taas Tallinna suunduda, siis loomulikult .... jälle läbi Tartu! Kas Jõgevamaa visionäärid peavad seda normaalseks?
Pühapäeval olid kalandusega seotud üritus ka Mustvees, aga sinnagi ei saa ümberkaudsetest kantidest pea keegi ühistranspordiga! Täiesti müstiline! Ikka meenub see, kuidas Jõgevamaa otsivat oma visiooni, aga inimestele liiklemisvõimalusi pakkuma ei vaevuta! Rääkimata keskkonnahoiust!

Tartust on enam-vähem talutav bussiühendus Alatskivi, Varnja ja Kallaste suundadel. MIKS AGA BUSSID EI SÕIDA EDASI MUSTVEE KAUDU NII JÕGEVALE KUI EHK KA JÕHVI VÕI RAKVERESSE? MILLE JÄRGI OTSUSTATAKSE, ET KADUNUD BUSSILIINIDE ASEMELE JA ÜLEÜLDSE POLEKS VAJA ROHKEM LIINE KALLASTE - RAKVERE JAAM? ALATSKIVI - JÕGEVA JAAM?

Seda lõike mitte ainult seepärast, et ka asulate-linnade lähedalt (Mustveest Kalmaküla poole vm) soovitakse kuhugi sõita vaid ka seepärast, et nii kaoks ära paljude ümberistumiste probleem - see, et ei suudeta ja polegi võimalik kõikide liinide puhul ümberistumise aegu sobitada!

Ning üle tuleb vaadata ka peatustevõrk. Näiteks Raja I ja Raja II vahelist maad ilma peatusteta peavad kohalikud liiga pikaks. Ning üksjagu on ka kohalikke liine nagu Mustvee - Omedu - Mustvee, aga kuidas need toimivad? Ja kindel, et neid vaja vaid tööpäeviti? Õpilaste jaoks siis? Peipsiääre nii sisukas piirkond, et selgelt on liinivõrk ajale jalgu jäänud.

Kindlasti on vaja liine juurdegi ja mitte ainult läbi Mustvee vaid ka Tartu - Varnja - Kallaste - Kääpa (sarnaseid liine ongi) ja edasi Kaarepere (või Tabivere) Jaama. Ning kui läbi Mustvee, siis Jõgevale edasi siiski kiiremini, ilma Sadalasse ja Laiusele sisse pööramata. Mõtteka ühistranspordi jaoks on ka siin sõiduaeg oluline, nii et osade liinide puhul tulebki sellega arvestada. Oluline siin seegi, et kommertsliine on kadunud ja inimesed vajavad ühendusi mitte ainult maakonnapiirideni, vaid ka kaugemale, Tallinnani välja!


Hea oli aga näha, et päris palju on Mustvee kandis ära tehtud. Teeremondist lihtsalt ilusate asjadeni. Kegliiklus- või kõnniteid pole siin kohati lihtne teha.



Mis busse siin nii palju vurab?


Siin kõrval võiks küll üks eriti äge vaatetorn olla, kuhu isegi söögid liftiga kohale tuuakse?


Vau!



Pole ei autosid, ega inimesi? Autode puudumise pärast ei muretse, aga inimesed tooks elu!?


Talvepuhkus?







Kohakala ja soodsat morssi kõrvale ma siiski sain!



 
 

Laupäev, 27. aprill 2019

Mustvee - Kallaste - Mustvee


Siingi torkab silma, et kohalike liidegi puhul on vahel väga aeglane sõiduplaan ja ajad ei ole kõige paremini paika pandud. Loogiline oleks pigem, et algul on sõit ehk kiirem, reisijate olemasolul jääb ehk buss ka paar minutit hiljaks ja just saabumise ees peaks ajad n.ö. iseenesest korrigeeruma? Mitte vastupidi, kus enne sihtpunkti hiljaks vahel jäädakse? Tore oli aga siiski näha, et on kohati bussiliine sobitatud ümberistumisteks.

Aga kas oleme lõplikult võõrdunud võimalusest ringi kolada bussidega?


Muidugi bussipeatused on meil sellised, kus ükski lisaruumeeter asfalti on lubamatu ja ei mingeid peatumisi, sõitkem ainult MÖÖDA....?


Muidugi on siin sõites näha ühte suurt murekohta. Piirkonnas on väga palju koduväravas toodete müümist ja see ka mõistetav, sest on ju nii aega ostjate vahel oma asjadega tegeleda, oma pitseri paneb ka vajadus asju külmikus hoida, kaupade vedu kuhugi kaugemale oleks liigne kulu jne jne.
Aga on veel üks nüanss - ohutus! Mõneski kohas ollakse oma müügiputkaga vm kohas, kus peatumine on keeruline, ohtlik ja samas ka mõttetu! Kas tõesti sellistes kohtades peatutakse piisavalt, et teenistus oleks hea?
Õnneks oli mitmeski kohas näha parklaid jm võimalusi paremaks ja tulusamaks kauplemiseks. Eriti kui käes aeg, et kaubavalik suurem ja nii on ühes kohas rohkem müüjaid ja erinevaid kaupu!? Igal juhul on tore näha muutusi.


Peipsiääre spaa?



Kui samovaride muuseumis pakutaks veel meie parimaid teesid? Pärnaõie, ivantshai, köömne-, nurmenukuteed?


Aga huvitav, kui otsisin sobivaid bussiliine, siis neid ei olnud!?


Tee peal nägin aga mingeid kraave....


... ja isegi metsasid!


Isegi midagi Noa laeva moodi oli! Kas selle künaga peamegi lahkuma?


Taastatav veski? Uhkeim kui....


.... pilbasaed?

Tee ääres näha, et uusi ehitisi tuleb aina juurde.




Mida aga ei ole, on kergliiklusteed. Suure tee ääres. Kas vallaametnikud sõidavad AINULT autoga?




Ümberistumisvõimalused olemas ja neid ka kasutatakse.











Olgu see kõnnitee või mis iganes nime all, kitsastes oludes on seegi piisav.








Mustvees torkas siiski silma, et osaliselt puudub tänavavalgustus.


Toidud tellitud, on aega mõned pildid teha.











Väga lahe ja populaarne mänguplats.













Kohvikul pole viga! Tõsi, väga ja väga ootaks kalatooteid! Mitte sellist kalaburksi, nagu tee ääres ühes kohas saab, aga midagi paremat ja kindlasti seljanka asemel kalasuppi!









Mustvees olemas juba ka jupike promenaadi, ja nui neljaks, seda on vaja pikendada! Lihtne see siin pole, aga see on oluline, eriti kui soovitakse pikemaajaliselt puhkavaid turiste. Lisaks muidugi vaatetornid on need, mida oleks vaja.







Kui siinne kraan sobib ka joogivee saamiseks, peaks see olema ka tähistatud ja eemaltki viitadega!







Ja nüüd Ankru hotelli. Oleks tore, kui poleks vaid toa hind, vaid ka üksinda tulles saaks soodsama majutuse. Kuigi selleks sobib tõenäoliselt ka Mustveel asuv Kalameestemaja!?
Võib olla oleks ka Kallastel ööbinud, aga seal kunagi nähtud kämpingumajad lähevad töösse alles juunis. Kahjuks.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar