reede, 3. detsember 2021

Tiit Reisidega Peipsimaale, Varnja laadal ja Kolkja muuseumis. Sept 2018

 Eestimaa Blogi 3. osast.

Pühapäev, 16. september 2018

Tiit Reisidega Peipsimaale 1. Sinnasõit.


Tiit Reiside buss alustas kahjuks sõitu mitte Balti jaamast vaid Vene Kultuurikeskuse eest! 
Trammiga sinna sõites aga mõtlesin, miks küll turistide eest varjatakse linnavaateid?




Meie buss polnud ainuke, minekuvalmis oli ka Paunvere Väljanäituse buss.


Kui hea ja asjalik giid oli kõik üle kontrollinud, läks sõit lahti. Et Peterburi teed pidi ma eriti sõitnud ei ole, siis oli hea, et sain ette istuda ja pilte teha. Nagu ikka ma Eesti teedel sõites teen. Et näha puudusi ja leida häid asju. Ning ka näidata kui ilus meil on!



Maardu raudteesild.


Ja Maardu jaam. Kas Maardu raudtee peaks olema reisiraudtee ja jätkuma piki põhjarannikut linnalähiraudteena?



Tallinna lähipiirkonnas mõistagi 4-realised teed mõttekad nagu ka viaduktid. Aga mida kaugemale, seda mõttetumaks need muutuvad. Ehk vaid Tartu ja Pärnu lähipiirkonnas võiks need olla. Rohkemast meie jõud ja maksuraha üle ei käi ja ka keskkonnakoormusena oleks seda igas mõttes liiga palju. Ning me ei pea kihutamise heaks mitte neid juurde ehitama vaid hoopis leidma võimalusi liikluse rahustamiseks. Täiskasvanud inimesed ju rooli taga, peaks oskama küll mõistusega asju võtta!? Lahenduseks on lõiguti möödasõidurajad, suundade eraldamine kummipostidega ning 1+1 maanteede ehitamine. Nende puhul peaks tee muidugi laiem olemagi, ratturite jaoks selline laiem perv nagu alumisel pildil näha. Nii et mõnegi tee puhul pole muud, kui praegune tee jätta ühe suuna jaoks ja ehitada kõrvale üks rida teise suuna jaoks.



Siin on hea,. et enamus bussipeatusi on ikkagi tee ääres, kuid aeglustusrada võiks olla pikem. Üksiti oleks  need tavamaanteel sel juhul ka võimaluseks aeglasematel kõrvale tõmmata. Ning enamus neid radu peakski olema bussipeatuste ja ristmike piirkonnas. Ehk siis selle mõttega, et rajatistel olekski mitu eesmärki. Teel nägin mitmel korral ka väikseid parklaid (allpool piltidel olemas), needki peaks olema võimalusel bussipeatustega ikkagi koos.
Bussiootekojad aga siingi mõttetu lahendusega, puuduvad enamasti ka parkimiskohad, samuti haljastus. Oleks ju kena kui oleks mõned puud või hoopiski sirelipõõsad!?



Rebala muuseum lähedal, tee ääres näide kivikalmetest.


Siin aga üpris hea näide, kuidas on kiirendusrada ja bussipeatus koos Küll aga pole parkimiskohti, kuigi mõnevõrra siiski ajutiselt peatuma mahub.
Kas aga kahe tee vahel võiks olla hekk, mis vähendaks pimestamise või täpsemalt siis häiringu võimalust?


Salajane elektrooniline infotabloo, mis igaks juhuks pimendatud?


Metsatuka taga olev parkla ehk metsakas. Needki võiks olla vähe suuremad ning muidugi vaja ka tualette. Kindlasti poleks paha ka mõneski sellises pumpkaev.



Nagu näha, on selliseid bussipeatusi üksjagu. Ja nagu malliga, ei ole parkimiskohti ega muud vajalikku. Kas projekteeriti sellistena seetõttu, et saab jälle linnukese kirja ja uhkustada, et hoolime?
Kuid tunnustama peab siingi seda, et tegu rajaga enne kõrvalteed. Ning et kõrvalteest piisavalt kaugel, nii et ei varja nähtavust.




"Lage" tankla. Söit siiani polnud kaua kestnud, aga plaan oli Rakveres teha "metsapeatus". Minul aga jääb mõistetamatuks, miks on nii suur maantee, kus ka suur liiklus, nii igav? Ei mingeid teeninduskohti, ei mingit kaubandust? Ometi VÕIKS ju riik toetada ettevõtjaid, kes kuskil siin tahaks avada väikese marketi? Söögikoha? Miks peab sõitma kuhugi kaugemale kõrvale, kui vajadus ja nõudlus selliste asjade järele ju on? Vahel on tahtmine ju midagi lihtsat süüa-juua osta. Ja kuna nagunii soovitakse peatuda, et mobiilikõne teha vm, siis oleks ju sellised asjad head!?
Marketeid kiputakse meil linnades mõttetult palju ehitama, samas jäetakse teedeäärsed piirkonnad ilma? Samas, Maanteeamet võiks ju rajada kokkuleppel ettvõtjaga algse taristu, s.t mahasõidu jm, vastutasuks aga tagab ettevõtja tulevikus "ridapeldiku" olemasolu? Sest oluline oleks, et neid oleks teeäärsetes kohtades mitu, muidu raiskab turismibuss ära suure osa olulisest sõiduajast!




Siin isegi tualetid olemas? Paistis ka laud ja pingid, aga mitte varjualust.





Kergliiklusteid siin muidugi pole, kuid ruumi ratturitele jagub.



Hea lahendus?


Kuid see "traktorite parkla" on küll totrus. Et sinna pidama saada, tuleb ikka kogu kolonni kiirus pea nulli viia? 
Siia oleks muidugi hea ka kergliiklusteed teha. Puudki olemas, mis mõnevõrra varjaks seda päikese eest!


Siingi tuleb pöörde sooritamiseks kolonn maha pidurdada? Või näen ma ikkagi asju valesti?





Vähemalt üks söögikohtki paistmas!


Mõnes kohas näeb siiski bussipeatustes ka mingeid puid kasvamas, aga varju nad ootekojas olles ei anna. Ja ootekojad ikka ja jälle, suht mõttetud!





Rakvere Põhjakleskus.












Rajusti suunas sõites oli siiski ka kergliiklusteed näha.









Ja oli ka parklaid näha.




Kuid bussipeatused siingi ilma parkimisvõimalusteta. Kui neid aina näed, siis mõtled, et ehk tehakse vihaga asju nii, et kellelegi parem poleks?



Sest ka remonditaval teelõigul ei paista ikka veel arusaamade muutust olema?






Ohjah, ei saa ka uued ootakojad inimlikumad olema...
Müstika tegelikult!





Kas see ümbersõidutee kujundatakse hiljem ümber parklaks või midagi?
 






Avinurme ristis aga siiski mingi söögikoht! Ja parkla.





Mustvee sissesõidust ühel pool müügikohad, aga nüüd nägin ära, et olemas ka teisel pool, Raja keskusesse sissepööramise koha juures. Tore!


Giid aga tahtis ikka paremat, nii sõitsimegi peateelt kõrvale, Peipsi äärt pidi veidi.






Alatskivilt läbi, et pärast tagasi tulla.



 Küll oleks sööma läinud...
 
*****************************
 
 

Pühapäev, 16. september 2018

Tiit Reisidega Peipsimaale 2. Varnja laadal ja Kolkja muuseumis.


Seekord sain siis Varnja Sibula- ja Jõhvikalaadale Tiit Reiside bussiga. Lisaks Kolkja Vanausuliste Muuseumi ja Alatskivi lossi külastamine ning lõuna Kolkja Kala- ja Sibula Restoranis.


Tagaplaanil paistab ka Mesi Tare reklaam.,

Kolkja laat on väikesel alal ja kompaktne. Rahvast küll palju, aga siiski on ruumi liikuda. Parkimisprobleemidega peaks siiski tegelema, mullu olevat olnud luba parkida vaid tee ühele servale. 

Küll aga ei leidnud ma googeldades infot, et laadale oleks tellimusreise piirkonnast tehtud!? Kuid võiks olla, nii nagu Kuremaale Küüslaugufestivalile võis sõita bussidega Jõgevalt, nii ka siia. Tabiverest oleks lähim, aga esiteks, seal enamus ronge ikka veel ei peatu ja teiseks, Tartust sõitmisel oleks ka tartlastel võimalus. Ning bussid peaks sõitma nii, et mõne tunni jooksul saaks laadalt edasi ka võimalikult paljude kohvikute juurde! Ei pea ju ometi vaid autodega kõike ummistama? Ja otse loomulikult alustaks need raudteejaamast nii et ka rongilt tulles saaks neile istuda. Ammu olen püüdnud ametnikel selgeks teha ka seda, et ka maakonnabussid peaks alustama raudteejaamast, kuid nii imelik kui see ka ei ole, siis selle olulisus nende peadeni ei jõua....

Hea oleks juba seegi, kui nv üldse sõidaks sinnapoole busse rohkem, seda enam, et kuuldavasti on Kallaste bussid praegu need, mis tihti täis! Kuid selliste ürituste puhul neist nagunii ei piisaks. Kuuldavasti ei tegeleta aga selliste probleemidega. Ka Paunvere Väljanäitusele peaks lisaks erinevatele tellimusreisidele (tullakse bussidega Saaremaalt jm) olema ikkagi prioriteediks bussidega vedu, suure tihedusega. Sh Kaarepere jaamast, kus siis neil päevil võiks peatuda ka Tartu kiirrongid. Tahtmises on kõik kinni, muud ei midagi!

Muidugi võiks ka reisibürood mõelda sellele, et Tallinnast tuldaks rongiga varahommikul Jõgevale, Tabiveresse, Tartusse vm ja sealt läheks siis bussid sõitu! Jääks pikk sõit maanteel olemata. Aga ka Tallinnast väljuvad bussid võiks enne Rahvusraamatukogu või Vene Kultuurikeskuse eest väljumist alustada Balti jaamast! Ka seekord oli bussis neid, kes tahtsid hiljem rongile jõuda!


Vaarikamorss läks igati asja ette!


Kala müügil ootaks siiski, et päike otse peale neile ei paistaks. Aga muidugi ei saa kalast mööda minna, tuleb ka osta!



Head ja paremat oli aga väga palju! Ning mõne tunniga vist suurem osa ka ära müüdud!







Küll aga ootaks, et ka toitlustusega tegijad vaevuks rohkem kalatoitudele rõhuma! Siin polnud sellest lõhnagi. Ning üldse jäi isegi kalasupp saamata! Õnneks võis siiski kohapeal leida ka võimalusi suitsukala süüa. Ja sai ka erinevaid sibulapirukaid. Samal ajal ju lisaks veel ka Sibulate kohvikute päev. Selle reisiga küll ei õnnestunud rohkemas kui ühes käia.




Puupahast saavad valmis imeilusad asjad!



Suitsukala juurde oleks võinud muidugi ka ühe hea koduõlle võtta!










Tundub, et Aivar Kokk tõepoolest tegeleb kõvasti kohaliku eluga.


Küll aga teevad kurvaks petised! Siinkohal ütlen otse, et mitte pettusemaik pole man, vaid tegu on tõeliste sigadega!
https://tartu.postimees.ee/4229143/peipsi-sibulana-kipub-letile-trugima-hoopis-poola-kaup
Kuuldavasti olevat ka tänavu Varnjas keegi kohalik võltssibulat müünud!? Sellised vajavad vist pimedal sügisõhtul ühte kõva keretäit? Usalduse petmine (selle alla kuuluvad ka kliendid) on üks hullemaid asju maailmas! Ja sellised pettused on väga suure mõjuga, puudutades paljut ja paljusid!




Üks asi, mis mulle mu oma "kiiksu" tõttu alati silma torkab, on aga tänavavalgustuse etema. Vald pani üüratu raha hakkama, et siia tänavavalgustus paigutada. Ometi on mitmelgi majal lambid olemas. ja et majad nii tee ääres, siis peaks leidma ka viisi, kuidas maksta kinnistuomanikele ost ja paigaldus välja ning tagada nõue, et lambid peavad valgustama nii- ja naamoodi ning olema hämaruseanduriga. Tohutu raha saaks kokku hoida ja panustada seega muudele väga olulistele asjadele.




Ühes puhvetis jõudsin siiski ära käia. Ja maitsta head sibulapirukat. Mis tõsi küll, väga paljude jaoks oli väga kallis. Seetõttu need ka tagasi pöördusid. Kui palju ostmata jäeti? Aga pole vist ka muret, sest nagunii ostetakse kõik ära?










Üldiselt oli liiklejad rahulikud. Ja kuigi meil hiljem bussiga oli üpris napikad läbipääsemised (väga proff bussijuht), tuli siiski paaril autol peeglit käänata. Ometi leidus mõni, kel tundus ikka väga kiire olevat! Kuid mõistmine on ju ikkagi  üldiselt tore.












Ostud tehtud, sõitsime Kolkjasse.





Aitäh, hea neiu! Paraku olid meil ostud tehtud ja seepärast peatuda ei saanud. Aegki surub ju takka!





Kuid nagu näha, oli müügikohti palju!







Kui aga korraks toppama jäime, siis õnneks sibula- ja tindipirukate leti juurde. Rabasin 15 pirukat, sest bussis juba isutati, ning müüsin siis bussis maha. Ei tea, kas ka maksumaet mulle nüüd kallale tuleb? Kuigi vahelt ma ei teeninud, aga vahendaja ju olen? Paraku muide neist ei jätkunud, oleks pidanud 3 korda rohkem rabama...






Aga igati ilus on siin puhata. Oleks väga tore, kui Peipsi äärde tekiks väiksemaid spaasid, rohkem kui üks. Rattalaenutuse ja paljude muude oluliste võimalustega. Sh tihe bussiliiklus.


Kolkjas muuseumi ees sai muidugi soodsamalt kui laadal sibulaid osta.

























Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar