laupäev, 20. november 2021

Vaatan peatus.ee portaali uut versiooni.

 

 
1. Sisestades näit Võru, ei tule esile esimese valikuna Võru Bussijaam - tegelikkuses peakski otsing lähtuma esimesena valikutes just bussijaamadest. Samas viskab ette mitteseonduvaid nagu Võrgu peatus (Arvestab võimalike kirjavigadega?). 
Pärnu puhul sama lugu. Peatuse nimena Kesklinn toob aga välja ka Keskturg.
Punkt kehtib kõikide linnade ja asulate kohta. Puudub vajadus sellist otsinguasukohtade nagu Tartu puhul lihtsalt Tartu, Tartu Linn, Tartu Linn, olgu see siis raudteejaamas, Emajõe laevasadamas vm


2. KOV-id ei ole muutnud bussipeatuste nimesid, nii peaks iga raudteejaamas asuv peatus kandma nime ... Jaam. Ka linnades nagu Jõgeva Jaam, Tartu Jaam jt. Jõhvi Vaksal veel ehk mõistetav. (Eeskujuks Saue valla muudatused, kus ühtlustati vastavalt reaalsusele nimed). Hetkel Viljandi, Rakvere jm kohanimede sisestamisel neid peatusi ei leia, kuna peatus lihtsalt Raudteejaam või isegi Jaama jm. See on otsingu mugavuse ja kiiruse suhtes äärmiselt oluline, rääkimata sellest, et annab koheselt ka otsijale lisainfot.

Teiste nt Orava puhul ei ava jaama nimega peatusenime enne kui Orava_tühik_R täht sisestatud.

Otsing JAAM aga ei too esile ühtegi bussipeatust, mille nimi koosneb kohanimi+JAAM. Ehk siis mingi sõna kaheosalises nimes ei tähenda selle leidmist. 
Sama osaliselt ka KESKUS jm puhul, toob välja näiteks Vao Keskus jm, aga mitte Äksi Keskus. Kui aga sarnaseid nimesid liiga palju, tekib mahuprobleem? Seega, veel üks punkt läbimõeldud peatuse nimede kasuks, kus maksimaalselt kasutatakse selliste ees kohanime. Kohanimi tooks välja selle koha nimega seotud peatused, ära jääks kõik mitteseonduvad read tabelis.

 

3. Sama käib teiste peatuste nagu Kool, Haigla, Turg, Bussijaam, Halduskeskus, Vallamaja, Keskus, Kiriku jne - nimede ees peaks olema kohanimi, nii et asulates ja linnades asuvad peatused oleks maksimaalselt leitavad kohanime otsinguga. Võimalusel ka teiste peatusenimede puhul. Tegelikkuses minnakse vastupidist teed, nt Viljandi vallas muudeti peatus Puiatu Erikool peatuseks Erikooli (Viljandimaa tasuta bussiliikluse vastu olevate poliitiliste jõudude sihilik tegevus?)

 Eriti oluline see võõraste inimeste jaoks, kes piirkonda nii hästi ei tunne. Kool, Kooli jm - otsingus omavalitsuse täpsusega ei anna aimu, mis kohaga tegu, sest see ei ole ju ilmtingimata omavalitsuse keskuses?. Seega (vt ka eelmine punkt) olulised just kõik nn stampväljendid, vaid ehk Tee või Tänav puhul peab otsija nägema emma-kumma otsingusse sisestamisel nägema mõlemaid valikuid, näit Pärnu Tänav või Pärnu Tee. Kolmas lisand MNT, on juba veidi liiast.

4. Pakutakse "kõnni", kui seadetes valida "välista kõndimist", siis see ei toimi. Ka siinkohal oluline peatuse nime konkreetsus, et välistada nn valeinfot. Üpris häiriv on kui otsing annab kohanime ja kellaaja ning infot avades selgub, et tuleb 13 või 27 minutit kõndida ehk et tegu ei ole sisuliselt transporivahendi väljumis- ja ka saabumisajaga.
Ei toimi ka "välista ümberistumisi".
 
5. Pannes otsingusse "homme" või mõne nädalapäeva, peaks pakutama mitte kasutaja portaali kasutamise hetke kellaaegadest lähtuvalt vaid päeva esimesest võimalusest
Ka ei tohiks selliste otsingutega päeva väljumisi otsides läbi "hiljem" lahtri otsing jõuda järgmisesse päeva ega "varem" eelmisse päeva ehk konkreetse päeva puhul näitama ainult selle päeva võimalusi. Ehk siis otsingu tulemused lõpevad sellega.

 
6. Portaalis puudub info eesseisvate muudatuste kohta. Kas plaanitakse seda võimalust maakondade kaupa või uuenevas järjekorras üldvaatena terve riigi kohta? Neid tuleb täna otsida ÜTK-de kodulehekülgedelt, aga nt Pärnumaa ÜTK sageli ei avaldagi infot oma kodulehel, vaid omavalitsuste kaudu või meedias, põhjendades seda justkui otstarbekaima valikuna. Võib olla nende arvates Pärnumaa kohta ei vaja infot keegi peale maakonna elanike, ei oska ma öelda.
Kui mingi olemasoleva liini kohta on info juba kuskil üleval, peaks sellesama liini otsingu puhul reisija nägema tärni vm märget, mis annaks teada, et muudatused on tulemas? On see kuidagi võimalik? Tärnile vm klikates jõuabki reisija muudatust infoni, seegi abiks?

7. Küllap minu viga, aga siiani pole ma suutnud leida nõudeliinide ja nõudepeatuste kohta märkeid ja ei saa siiani aru, kuidas tean, et mingis peatuses peab 24 h vm ette helistada tellimiseks?

Näit liin 641 Õngu - Kärdla. Liini infosse minnes näen, et buss sõidab üldjuhul vaid Nursteni. Kuigi suund on minu otsingul VASTUPIDINE, ei ole infos sõnagi sellest, et tegu nõudeliiniga,  kuidas ette tellida, mis telefonil jne?

 Oluline seegi, et kui on tegu nõudeliinilõigu või -peatusega, siis ENNE sinna sõitmist (sõitu planeerides) peaks ju kuidagi jõudma reisijani info, et tagasi saab vaid ettetellimisega? Ka siis kui see võimalus vaid ühe või mõne sealse bussiliini puhul. Ei kujuta küll selle mahtu ette ja kuidas seda teha....
Hoolimata oma rohketest kogemustest, sõites näiteks Elistvere Mõisa, ei osanud ma aimatagi, et vanas versioonis tookord osalise nõudeliini puhul peaksin uurima, kas mulle sobiv buss sealt tagasi kuidagi nõudeteenusega seotud. Vist peatuses selgus isegi, et ette tellima peaksin 48 tundi ehk ööbima seal loomapargis karu kaisus kaks ööpäeva?  Lõbus lugu oli.
 
8. Ülipikki (ka ajaliselt) mitmete ümberistumistega tulemusi kuvama ei peaks, kuni selleni välja, et näitab ööbimisi. Või nt Viljandi - Liiva - Vana-Pääsküla - Pärnu.
 
9. Otsingusse Kunda - Kunda Rand - näitab KÕNNI. Klikkan "varem", näitab aega paar minutit varem ja sama KÕNNI. Milleks?
 
10.  Raplamaal hommikul  liinil 13 Hageri - Kohila jätkab Kohilas sama buss sõitu liinina 10 Kohila - Järlepa - Rapla, otsingus Kohila raudteejaam - Järlepa seda ei näita vaid soovitab kõndida raudteejaamast bussijaama. Selliseid vigu kindlasti veel.
 
Veel üks tähelepanek sama suuna kohta. Ei näita mitte ühtegi ÕIGET ja lühimat võimalust otsinguga TALLINN (ka BALTI JAAM) - JÄRLEPA ehk nt rong 17.30 Kohilasse ja buss Kohila Raudteejaamast 18.25 ja seda ka teistel aegadel. Ka mitte rong Raplasse, linnaliin bussijaama ja sealt maakonnaliin.  Ehk siis busside ja rongide kokkusobitamine portaalis ei toimi, kasutatavate variantide asemel näitab keerulisemaid ja pikaajalisemaid. Seda siis mitte ainult Järlepa vaid ka Juuru jt kohtade puhul.

Balti Jaam - Keila-Joa ei näita ka Klooga Jaamas ümberistumistega, ainult Keilas, kuigi liini 127 ja 127A pikendamise põhieesmärk just see oligi. Alatskivi - Elva vm ei näita rongidele ümberistumise võimalusi, ammugi siis Tartust Võrru sõites Vana-Kuustes bussile istudes.

(Muide, bussiliikluse üks suurimaid negatiivse kuvandi põhjustajaid on töö- ja puhkepäevade erinevad väljumis- ja sõiduajad! Ka sellesama 127 liini puhul. Muuhulgas tähendab see sedagi, et kuskil saab tööpäeviti istuda ehk rongilt bussile, puhkepäevadel veidi teisel ajal sõitva bussi puhul vastupidi!?)

11. Portaalis kirjas peatuste numbrid, need peaks siis olema ka peatusesildil/-postil? Ja nii nagu bussipeatustes nii ka rongi- jt peatustes.


12.
Otsing Tartu - Varbuse Mõis (muide bussiga Maanteemuuseumi külastada ei saa, sest ühes suunas vist E-L, tagasi R ja P)
LIINI INFO.
*Ühel puhul näitab liini nimetust, teisel mitte?
* Mida tähendab "riigipühadel käigus vastavalt nädalapäevadele"? Millistele?
* Info lahtris peaks olema kirjas ka iga liini puhul, millistel nädalapäevadel see ON käigus!




13. Lisaks:
Muuta on vaja peatusesiltide kujundust väljaspool asulaid ja võimalusel ka asulates. Silt peab olema suure kirjaga, helendava pinnaga ja soovitavalt erineva värviahendusega tänastest liiklusmärkidest ning asetsema ooteperrooni  taga ja kõrgusel, kus eesolev ootaja "katkestab" kirja, tagamaks sellega tema parema nähtavuse bussijuhile. Sama ka siis kui olemas ootepaviljon. Sellel samal sildil siis oleks kirjas ka peatuse number vastavalt peatus.ee portaalis olevale.



14.
Otsides reise P Heltermaa Klubi - Käina, jõuan liinini 639. Klikkan avatuks, seejärel liini numbrile ja edasi SÕIDUPLAAN. Näitab nii! Arusaamatu... kuni selgub, et info hüppab automaatselt üle tänasele päevale. Ehk pean lisaklikkimisega muutma taas nädalapäeva?


15. Kuna ühe linna kohta on otsingus erinevaid valikuid, peaks need ometi andma sama asukoha puhul ühese tulemuse, ka koos linnaliini või jalgsikäiguga. 
Näiteks, reisijatel mure, et hiljuti muudetud liini 318 puhul sisestas otsingusse Tartu 7890026-1. Arvutis nii otsides leidsin liini, näitab, et kl 13.24 kõnni 29 min ehk 2 km, telefonis aga pakub , et kõnni 900 m, edasi buss 99J, sõida reolani ja oota 25 min.
Ning kui on olemas Tartu Bussijaam, siis miks selle koodi all on mingi punkt Tartu jaamas, nimega Tartu, Tartu linn, Tartu linn? Mitte Tartu Jaam? Muide, ka sealne bussipeatus peabki kandma nime Tartu Jaam, mitte lihtsalt nimetu Raudteejaam. Ja milleks sealsamas perroonil veel Vaksali otsinguna kasutusel?
Sest see kõik eksitab samuti tavakasutajat.

* Eelnevale punktile lisaks - sellised "anonüümsed" otsingutulemused n'itavad ju ka esmalt AJAKULU! Kui buss sõidab Lagujale bussijaamast 1 h 8 min, siis pakutav 1 h 38 min tekitab vaistliku mõtte seda mitte kasutada, sest sõiduaeg ju lühem ja kui käib peast läbi mõte, et "ah, see mingi ringiga, nii kaua...."

Teine variant samal liinil (liinid 323, 357) näitavad vaid bussi numbrit, pidevjoont ehk et ... otsebussi? Pilt lisatud.) annab aga ajaks juba 2 h 22 min, sest liini avades selgub, et tuleb kõmpida Ristimäelt Lagujale. Tulemuseks on, et inimene hakkab uurima võimalusi tuttavaga sõitmiseks vm.
Ma ei oska hetkel pakkuda lahendust - kas kaotada otsinguga etteviskav "sõiduaeg", muuta süsteemi nii, et näitab reaalsust ehk nt "Tartu Jaam - Ristimäe" mitte Tartu Bussijaam - lõpp nimetu või mis iganes teha. Eriti halb, kui mingite otsingutega näita 1 tunni asemel 3, 7 või isegi üle 10, ööbimisega!



Vähe ongi ümberistumisega sõiduvõimalusi rong + buss, kuigi neid on reaalsuses üpris palju! Muidugi, kriitikana öeldes, on täna tagatud ümberistumisi justkui arvuliselt palju, aga reaalselt võimalikest üle Eesti vist protsentuaalselt vaid 0,01%? Kui paljud Rapla - Märjamaa bussid alustavad või läbivad Rapla Jaama?


 
************************************************************
 
 

Kuna blogi päises näeb (oktoober) vaid osasid postitusi poolikute pealkirjadega ja oktoobrikuu "uputasin" teiste postituste siia kopeerimisega (VAREM EESTIMAA BLOGI 2 ja EESTIMAA LOODUSE BLOGI ning kogemata KUSTUTATUD POSTITUSTE FOTOMATERJAL), siis on vaja ka ülevaadet, mida ikkagi leida.
Nii palju siis sai postitusi ja proovisin tundide viisi nende linke postitada.... millegipärast aga suur osa sellestki tehtud tööst läks kaduma. Teie jaoks siin nüüd kerimist muidugi palju, aga see-eest kõik postituste pealkirjad olemas, neile klikates ka neid näete! Ja võin ette öelda, et suur osa tollaseid, aastatest 2012-2016 olnud kitsaskohti on samad ka täna, siis aktuaalsus pole kadunud. Ajalooks muutunud piltide mõjust rääkimata!

Südamest vabandused ja kohtumiseni!

  https://eestimaablogi.blogspot.com/2021/11/eestimaa-blogi-okt-2021-postituste.html




Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar