laupäev, 30. oktoober 2021

Haapsalu olemus ja küsimas haapsallastelt raudtee kohta. 07. 2015

 

Wednesday, July 1, 2015

Aura ja Haapsalu 2.













































































































 
*************************************************************

Thursday, July 2, 2015

Küsimas inimestelt Haapsalu raudtee kohta.


Millest algab raudtee ja kuidas leida seoseid? Inimesi? Kuidas näha?
Raudteetamm on näha. Esimene järeldus, raudtee ehitamine siin on väga lihtne. Ei mingeid segavaid faktoreid, maa on riigi oma, võõrandamist praktiliselt pole vaja, trass on lauge ja....anna aga minna!


Jäneseid nähes on selge, et on ka piletiostjaid.


Teoreetiline variant - Palivere ja Taebla vahel on vajalik üks peatus. Nigula (Leediküla) on hea koha peal, kuna lähedal kool (veel on, aga praegu teadmata, kas uus kool sama koha peal), otsesuund matkajatele ja ka kohalikele Dirhami ning Noarootsi peale. Seega on selge, et peatust on vaja. Teisest küljest, ehk teha peatus hoopis Võntküla ülesõidu juurde? Lähemal on Turvalepa ja ka Võntkülast on ehk rohkem sõitjaid? Matkajate jaoks pole ka Dirhami teeots väga kaugel. Pealegi, Võntkülas on seltsimaja, ehk seega rohkem üritusi? Ehk ka keegi tahab turismi arendada? Siin on mõtteainet. Ühes nendest kohtadest peab aga peatus olema. Ja kummast peatusest on lähemal kalmistule minna omaste haudadele? Kummast lihtsam ja õigem teha jalgtee kalmistuni? Kas kuidagi seostub üks neist või mõlemat ka mõne kohaliku (tulevikus) bussiliiniga?
Nii on nüansse ääretult palju!



Läänbemaal on nüüd peatustes ka sõiduplaanid, on ka kohalikku infot ja ürituste reklaami.




Muide, vahel võib seoseid otsida ja leida ka hoopis ootamatutest kohtadest. Selline ootekoda on väga tore asi. Kas ka 100% praktiline? Peaaegu. Kuid, oletagem, et teedel liigub matkajaid. Ikka ja jälle on momente, kus matkaja tuleb vihma-või päikesevarju. Peab kerge eine. Ja palju muud. Alati pole vaja igas kohas laudu-pinke, mõnikord piisab ka vähemast. Aga üheks asjaks on meie bussipeatused ebamugavad. Puhkamiseks! Kui koja pink oleks laiem, saaks selle pausi muuta mugavamaks. Kui selja taga mitukümmend kilomeetrit, siis pole ju paha, kui saad võtta oma madratsi, laotada istmele ja natuke selga sirutada? Hädajuhul ehk isegi mõnes kohas ööbida, kui oled jäänud "plaanist maha" ha majutusse ei jõua!. Vihmaga aga ei taha ka telki üles panna! Selliseid erinevaid olukordi on väga palju, kõige peale ei tulegi. Ja mõelda vaid, et kui välismaine matkaja läheb koju ja ütleb: Küll seal on hea matkata, Isegi bussipeatustes saad.... (mida iganes)!? Isegi SEE on reklaam!




Haapsalus jaama olevas raudteemuuseumis saab ka jäätist ja janukustutust! Selle kohta peaks muidugi olema viide ka vaksali uksel, sest tegemist ikkagi jaamaga! Viide tähendab käivet ja inimeste paremat olemist.
















Ööviiul.
Haapsalu raudtee teemaga tegelemine ei sega ka loodust nautimast ja haruldusi otsimast, see aga ei sega ka teemaga tegelemast. Iga hetk selle teemaga tegeledes on tegelikult mõtlemine ja analüüs. Olgu siis tegu ratudtee trassiga või hoopiski sellega, kes tahaks sõita. Haapsalu, Läänemaa ja saared on kõik selle koha pealt olulised - ilus loodus meelitab kõikvõimalikke loodushuvilisi, ka välismaalt, need omakorda tähendavat majutust, söömist, muude objektide külastamist. Kui tuleb loodushuviline, siis vaevalt eta ju läheb mööda jaamast või Piiskopilinnusest või käsitööst! Mida rohkem selliseid seoseid mõista, seda selgem on pilt ja seda parema tulemuse toob iga asi, mida teha.
(Koolitusest poliitikutele ja ametnikele).


Mis on siin pildil õigesti? Üks asi on need postid. Ka SEE on ajalugu. Ja üldse mitte väheoluline! Kui sellised postid tõmbavad kindlasti kellegi tähelepanu ja tulevad asjale kasuks, siis näiteks vanalinnas jurakate valgustuspostide paigaldamine on selge karuteene! Aga proovi sa seda selgeks teha, eurorahad olid ju vaja huugama panna! Ja neid juba kulutada eraomanikele valgustuse rajamise kompenseerimiseks ei ole lubatud,. Nii tehaksegi midagi, mis miljöösse ei sobi, vähe sellest, on lausa ohtlikud!



Kes siia jäljed jätnud? Kiri näitab, et vedurijuht Revers, kellel tol hetkel oli 2. klassi kvalifikatsioon. Tegemist tegelikult legendaarse vedurijuhiga ja omaette legendiga üldse!


Taas, millest saaks nende piltide järgi mõelda?
Oluline ja hea kergliiklustee on mugav, turvaline, rahulik - igati kasuks! Needsamad pingid, mida ma soovin infostendide juured, on aga taas täitnud ühe otstarbe! Võimaluse pihata, einestada, plaane pidada! Katusealune nende kohal vaid puudu!


Ja lapsed ehk pered on lahutamatult rongiliiklusega seotud!



Taas suhtlesin veidike nii kohalikega, kui mujalt Eestist tulnutega, ka välismaalt! Praktiliselt kõik saavad aru rongiliikluse olulisusest. Peaaegu kõik omavad mingit sidet, samas ka mõtet ja ideed, kuidas asjad peaks toimima. Näevad mitmeid seoseid, miks seda kõike ei näe ega taipa aga rongiliikluse vastased? Ometi on ju võimalust ennast arendada? Küsida, kutsuda esinema, jälgida ja ÕPPIDA jälgima, mis mujal Eestis toimub rongidega ja turismiga, tööga ja kooliga ja paljude muude asjadega! ja ikkagi, miks ei nähta? Puudub võimekus areneda? Ei tea!




Mis viga tulla Haapsallu puhkama, kui oleks rongiühendus Pihkva-Haapsalu? Kui Pihkva inimene niigi õpib Tartu ülikoolis? Ja jutustab teistelegi, kui hea siin on? Kus on meie Pihkva rong? Kus on kõige elementaarsem, buss Petserist Koidulasse rongile? Kas te arvate, et nii ei liiguta seal? Siis olete järjekordne inimene, kes ei näe! Liigutakse küll ja mitte vähe ning rongi olemasolul liigutaks veel rohkem!



Iga uus asi on harjumatu. Ka kuursaalis. Nii mõnegi jaoks on maja ilus, aga lett jm sisemuses enam mitte nii väga. Mina ei oska kommenteerida! Kui tooraine aga praest moodustab suht väikse osa, siis praad võiks küll kobedam olla. Sest maitselt oli ikka imehea koha!



Mida ütleb siil? serviti? Õige. Aga mulle ütleb ka seda, et siin oli mingi sümpoosion, kahjuks ei jõudnud uurida, kelle täpsemalt! Aga taas läheb kohe mõte seminariturismile, sellega seonduvale Haapsalu tutvustamisele, majutusele, Peetrikesele (mis kahjuks ikka ei peatu Jahtas, kuigi vähemalt "välumiseks" võiks ametlik peatus olla, olgu siis või täispiletiga. Ja info selle kohta jaamas ning vanalinnas. Taas, iga detail mängib rolli!




Kui müüa jäätist varikatuse all, siis möödujad seda ei märka ja kaugemalt pole aimugi. seega on silt oluline ja see, et see kahepoolne ja nähtav ja seegi, et see tuulega alla ei kuku! Pisiasjad on vahel nii olulised, et nendest ei saa üle ega ümber!





Tuulise ilmaga sõitjaid ei olnud. Polnud ka laenutajaid, nii et ....sõitjad ei saanudki sõitma, kui tahtnuks!? Järelikult, et laenutajal oleks põhjust aega kulutada ja igaks juhuks oodata, tuleks teha mida? Siia, tee veerde, näiteks kiosk! Kuhu üksiti saaks soovi korral tulla ka Vasikaholmi rannalt. Joogid, snäkk, (mõni palgatud näkk ka), ja Viigi põhi siin katta osaliselt liivaga. Et ka ujumiseks sobiks ka see kallas, mitte ainult teine! ja küllap leiaks veel mida teha, midagi, mis polegi nii väga kallis, kuid ometi TAASKORD teeb üldise olemise mõnusamaks. Sestr vaid siis tullakse ikka ja jälle! Ja räägitakse teistelegi!

















Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar