http://www.epl.ee/news/arvamus/urmas-glase-kratt-pohjamaalaste-sahvris.d?id=50916155
Arvan, et seegi tasub siia otse kopeerida, et mugavam lugeda oleks.
URMAS GLASE: Kratt põhjamaalaste sahvris
(4)Olümpiamängude medalisära on pannud paljusid uskuma, et meie suusamehed passivad kõige paremini Eesti märgiks, mida kogu maailm vaimustusega tunnustab. Üldrahvalikus eufoorias kujutame endale liiga palju ette.
Eesti  Märki on tabamas Lennart Meri pakutud Eesti Nokia saatus – otsitakse  palavikuliselt just seda ainuõiget ja-võimalikku. Viimastel nädalatel  võtab maad usk, et muud kui suusatajaid pole Eesti riigi tutvustamiseks  laias ilmas vajagi. Ma ei kahtle Veerpalu ja Mae medalite väärtuses ja  tähtsuses eestlastele. Kuid uskuda, et maailma suhtumine Eestisse  kvalitatiivselt paranes, on naiivne. Eesti märgi leidmise üle  rõõmustanud Mart Siimanni kurvastuseks ei muutunud Eesti vähemalt  tavaliste skandinaavlaste seas populaarsemaks, pigem vastupidi. 
Naabrite valu ja kadedus. Vanad  suusamaad peavad murdmaasuusatamist oma valitsemisalaks, olümpiaeelsed  ootused olid kruvitud maksimumini. Meenutagem Elofssoni usku viide  kuldmedalisse ning Norra meeskonna vägevust olümpia eel. Selge, et iga  uus konkurent on kui varas sahvris. Ja kui keegi napsas rootslaste või  norralaste iidolite nina eest medali, tegi see fännid tigedaks. 
Rootsi, ja vähem Norra lehtedes  puhkenud hüsteeria näitas, et laiad rahvahulgad usuvad, mida nende  ebajumalad enda õigustuseks-vabanduseks suust ajavad ja jüngrid  kuulutavad. Sest ei saa ju jumalad eksida ega tunnistada oma nõrkust!  Lihtsam, kui kahelda omades, on uskuda, et vahest said eestlased  medaleid dopingut võttes. Üks Rootsis elav väliseestlane kurtis, et  suusatamisest rääkides on tal keeruline esineda eestlasena. Nii valusalt  elavad rootslased oma ebaedu ja naabri edu üle. 
Ent pole eestlasedki teisest puust.  Väljendasid ju meiegi tugitoolisportlased siirast rõõmu, kui Elofsson  järjekordselt medalita jäi. Kättemaksuks selle eest, et julges meie  sportlaste puhtuses kahelda. Keegi ei oleta, et ehk jäi meie  laskesuusataja võistlusrajal lätlasele ette. Niigi on selge, meie mehe  püss ummistus lumest lätlase süül. Või vihapursked itaallaste aadressil,  kui Di Centa astus puruks Mae kepi. Keegi ei haletsenud samas sõidus  Maelt jalustniitva matsu saanud Auklandi. Võistlustuhinas juhtub! 
Suusatajaid Eesti märgiks pakkunud on  eksinud fantaasiamaailma, kus ei juurelda, kas suusarahva maailm kattub  maailmaga selle laiemas mõistes. Paraku piirdub see eelkõige  Skandinaaviamaadega. 
Meie võõrsil elavad sportlased on  tõdenud, et ei saanud meie suusatajatele kaasa elada, sest kohalikud  telejaamad ei teinud ülekandeid. Kuigi Mühlegg korjas ühe, Hispaaniale  üliharuldase taliolümpiakulla teise järel, jäi Jane Salumäel nägemata,  kui hiilgavad suusamaad on Eesti või Hispaania. 
Ka Saksamaal mängival Gert Kullamäel ei  õnnestunud oma sportlastele teleri vahendusel kaasa elada. Ei teadnud  paljud sakslasedki Mühleggist kui suusatajast midagi, ja kui teadsid,  polnud kuulnud tema dopinguskandaalist. 
Miks me ikkagi usume, et meile  südamelähedane ala paneb südamed sama kiiresti põksuma maailma  kuklapoolel? Hea kui meid märgatigi. Kuid on rahvaid, keda huvitab  märksa rohkem slaalom, vigursuusatamine või bobisõit. Palju on meie seas  inimesi, kes teavad, mis on curling või skeleton? 
Riigi maine kujundamist isevooluteed  minna lastes ei kattu pilt, mida meie näeme, pildiga, mida näevad meist  meie naabrid. Pealegi, kes söandaks tagada, et meie sportlased kahe või  nelja aasta pärast sama edukad on? Kindlasti saab sportlaste edusamme  Eesti maine hüvanguks rakendada, kuid seda vaid ühe komponendina  paljudest. 
Mainekujundus kui imeloom? Selleks, et  üks riik ligi kahesajast maailma riigist silma paistaks, on vaja  järjekindlat ja sihiteadlikku tööd, mitte loota õnnelike juhuste  korrapäratule jadale. Mainekujunduse eesmärk pole luua võltsvirvendust,  vaid tuua esile kõike, mille üle meil on uhkust tunda ja aidata seda  teistel märgata. Et näiteks sakslased ja austerlased teaksid, et  eestlased ei varasta ainult nende autosid ega röövi panku ja rootslased  ei tunneks meid kupeldajatena. 
Kuidas nad saavad teada, et meil on  imeline loodus, toredad inimesed ning euroopalik kultuur ja  maailmakäsitlus? Tasakaaluks meist (kahjuks ka õigusega)  kirjutatavale-räägitavale negatiivsele, on riigi kohus seada kõrvale  positiivne. 
Me oleme unustanud, kelle asi on koera  saba kergitada. Seda teavad väga paljud riigid ja mainekujundus on riigi  muude tegemiste kõrval tunnustatud positsioonil. Kui väidetakse, et hea  asi tutvustab end ise, siis miks kulutab Coca-Cola või Mercedes enda  reklaamiks igal aastal hiigelsummasid? Pole Eestiski vaja jalgratast  leiutada.
Juba kaua enne kui ma sellest mõelnud ja Eestit maailmale tutvustada tahtnud, on eesrindlikud mõtted ajalehes kirjas olnud. Aga on`s meil see sati kanal? Mida näeksid Jane Salumäe ja eestivastased Brüsselis, eestlastest võõrtööjõud Euroopa riikides ja Bäckman (mitte Batmaniga segi ajada) Johan! Rääkimata meie looduse tutvustamisest potentsiaalsele külastajale...
Rootslaste kogemuse järgi nõuab turismireklaam ülisuuri kulutusi. Mina aga ei usu, et Estonian SatTv kulutused liiva jookseksid. Poliitilisest profiidist rääkimata!
Milline on tänapäeva aken euroopasse ja maailma?
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar