reede, 16. september 2011

RONGIGA KABLIST PIUSALE.

 
Sõit kokku maksis vist 7.50 + 2.30, = 9.80
Päris normaalne. Kahe lapsega perele oleks see kulu ligi 40 eurot. Ühes suunas. Kas see ei tundu perevaenulik suhtumine? Sõita bussiga paarsada km puhkama ja maksta selle eest edasi-tagasi vanas rahas ligi 1200 krooni????? Mõnele perele võib see olla ainus, mis peale makse söögiks alles jääb...

Aga edasi teemast. Ekspressbussist suurt jälgida ei jõudnud. Niipalju torkas silma, et Tallinnast väljudes oli Pärnu maanteel lai teeäär, hea rattaga sõitmiseks. Mida kaugemale, seda nadim see oli ja ka häid peatuskohti oli vähe. Rääkimata sellest, et paljuräägitud "aeglasem sõitja peaks selja taha kogunenud kolonni mööda laskma" (tuleb lause tuttav ette?) jaoks polegi võimalusi. Ja enamuses bussipeatuses pole võimalusi ka autoga peatumiseks kui tahad kellelegi bussi vastu minna. Rääkimata "pargi ja sõida" süsteemist. Mida rohkem Eestimaal ringi sõita, seda rohkem näed, kuidas sõnad ja teod lahku lähevad. Seda eriti just teeremontide ja -ehituste puhul. Aga ametnik ei oma vastutust ei liiklejate ega poliitikute sõnavõttude eest. Sest keegi pole süüdi  ju, kui "kõik on tehtud nõuete kohaselt". Sest nõuded on nõrgad, kellegi poliitiku kõlavad sõnad teemal "me tahame, et teedel oleks ohutum ja sõitjatel mugavam..." ei ole ju alus nõuete muutmiseks!?
Kas aga nõuetele LISAKS midagi teha on ka keelatud? Et lihtsalt natukenegi reaalselt mõelda ja kohapeal oludega tutvuda? Või proovida 70 km/h kiiruselt keerata bussitaskusse ja peatuda, et "kiiremad" mööda lasta?
Tihti küll on kiiremateks nii mõnigi poliitik, kes hiljem igatpidi end õigustada püüab! Üldse tundub, et õigustamine on vist lausa koolituse tulemus, vahel osatakse seda ülihästi! Muide, Savisaare puhul nimetatakse seda õigustusoskust demagoogiaks...

Üleval pildil on Rannametsa-Tolkuse matkaraja parkla. Ja ka järgmisel. Imehea võimalus peatuda, parkida ja muuks siit tulenevalt. Kuidas küll selline viga on tehtud? Ehk oleks aeg sellise asja tegija paljastada ja süüdi mõista? Karistuseks nõuda parkla likvideerimist ja igasuguste jälgede kaotamist, et teistel kunagi ei tekiks mõtetki midagi sarnast kuhugi mujale tahta, veel hullem, nõuda? Ja kes lubas sinna veel katusealused teha ning prügikasti panna? See on karjuv füüsiline vägivald!
Seni aga peatuvad seal ka ametnike autod, eriti kui kõrgetele külalistele meie loodust näidatakse. Ei tea, kuidas seda siis tehtaks, kui parklat poleks? Tullakse Häädemeestel jala? 
Vabandage iroonia pärast, aga ka jala tulek oleks päris ohtlik. Pole ju kuskil käia...


Seni aga peab peatuma teepeenral kui selline võimalus olemas. Vahel on. Aga talvele mõeldes ei taha selle peale mõeldagi. Isegi politseile osutuks siis autode peatamine ohtlikuks, takistab liiklust ja seab nende endi elu ohtu. Ehk ongi asja taga rullnokkadest ametnikud, kelle jaoks on vaja vaid maanteed? Ei politseid (ega kiirusepiiranguid), ei kaameraid, ei peatuseid, ei mingeid kihutamise takistusi?
Ometi on siiani alles nii kohalikud bussid, külad, marjametsad ja seepärast ka bussipeatused. Loomulikult pole kohta parkimiseks. Kui vahel ka räägitakse lisakuludest (nagu nõuaksid mõned parklad, katusealused, prügikastid, müügiletid jms), siis tundub uskumatuna, et nende ehitus tõstaks teeremondi või -ehituse hinnad kahe- või koguni kolmekordseks. Selline mulje jääb küll, kui raha põhjuseks tuuakse.
Kui palju maksaks tegelikult mõni parkimiskoht siin bussipeatuses?
ja kui eriti hoolikalt vaadata, siis on kellegi kuri käsi peale katusealuse isegi infotahvli paigaldanud!?

Kas see on peatumiseks kõige õigem, parem ja mugavam koht?

Mõnes kohas aga ometi on söögikohti, mis samuti ju parkimiseks head. Kahjuks pole ma seal söömas käinud, nii et menüüd ja hindu kommenteerida ei oska. Ehk keegi oskab?

Mida lähemale Pärnule, seda rohkem tekib makaroniisu. Sellepärast, et oma, eestimaise tanklaketi soov on ju makarone inimestele pakkuda ööpäev läbi..
Seni näen hoopiski päris ilusat ja puhast ootekoda.


Kuid palju pole enam jäänud! Mõni aasta tagasi pidi algama suure peatuskoha ehitus. Koos tanklaga nii rekkadele kui loomilikult ka väiksematele autodele. Bussijuhi sõnul seal ruumi terve ilm. Järelikult saaks ühtlasi teha gaasitankla ja elektriautode laadimiskoha, kui tulevikule mõelda. Ja Olerexi öise makaronipoe. Ja mida kõike veel...
Lähemale jõudes kasvab põnevus, kuid sealkohas näha vaid võsa ja suured mahajäetud hooned. Ehk vahetaks selle krundi Pärnu raudteejaama krundi vastu?


Siin oleks küll hea meelega ühe Jäägrishnitsli söönud, nüüd pole aga mitte makaronegi. Tahaks küll loota tanklaärimeeste kainele mõistusele, kuid kardan, et neil eesotsas Sid`i moodi mehed, kes mingit juttu ei kuule, sest kõrvus vaid rahakõlin. Kuigi suure peatuskoha puhul oleks ju kasumlikkus ehk suuremgi...  
Ümberistumine oli tasemel, Ikla bussilt maha tulles jäi kümmekond minutit aega rongi väljumiseni. Kuna minu ettepanek panna Pärnusse ronge käima rohkem (minimaalselt kaks piimarongi ja kaks kiirekat, baarvaguniga) läbi ei läinud kuigi see oli niiii ammuuuu...siis häda korral oleks ma jõudnud poestki läbi käia. muidugi mitte Puls`i järel, sest rongis ju alkoholi tarvitada ei tohi . Ja baarvagunit pole.
Muide, ega uute Stadlerite, mugavate, kiirete jne puhul, pole samuti kindel et igas rongis hea puhvet oleks. Heal juhul ehk mingi mõttetu kohvimasin, mitte nii nagu praegu rongipuhvetis on. Eriti oluline, et leti taga INIMENE.




Tee ääres on näha mingi koht, kus loomad-linnud ja mingid majad. Pole seal küll käinud, aga kindlasti käiakse. Autoga? Miks mitte bussiga? Vastan endale ise: seal pole vist ühtegi bussiliini. Seda poolt jõge, teisel pool küll on. muidugi ootaks, et ka seal saaks käia bussiga. Eriti kui arvestada, et selle bussi teenindada jääks ka endine suvilapiirkond ja Pulli peatus.

nii võib juhtuda, et ka Tallinna poolt äkki tuldaks kohale? Tänavu küll pole vist lootust Pulli parkla ja bussipeatuse valmimiseks. Vanasti oli meil ääretu kodumaa, nüüd aga ääretu venimine...

Midagi siiski kohati muutub. Eidaperes valmis katusealune ja natukenegi mugavam nüüd rongi oodata. See hea just praegusele vihmasele ajale mõeldes. Muidugi on pildilt näha suur lage ala. kuna Kehtna vallast pole kippu ega kõppu, siis pole mul aimugi, kas tehtud väike juurdepääsutee ja paganama ilus parkla osa kogu platsi planeeringust või selgub hiljem kui tahaks midagi juurde teha, et mingi asi segab või vales kohas? Või on lootust, et nii heas kohas tekib see, millest olen varemgi kirjutanud - kõik see, millest koosneb ühispeatus ja millest oleks inimestele kõvasti ka kasu.
Muide, viimasel ajal kui juttu korrarikkumistest ja vajadustest kaameraid paigutada, siis ka see pole vähetähtis, on ju hea, kui paljud asjad ühes kohas koos, nii ka rohkem silmapaare jälgimas ning kaamerate paigutamine odavam või hoopiski üldse mittevajalik.



ei tea, kas peaks lootma ka seda, et midagi võetakse ette poisikestega, kellel veel mõistust vähevõitu ning seda jätkub vaid keskmise sõrme näitamiseks. Rongile või reisijatele või kogu ilmale, ei tea! Kahjuks see viib mõtte selleni, et eriti ääremaadelt kasvamas meil peale põlvkond, kellel jääbki haridus või haritus liig madalaks, et neist ka midagi kasu oleks. Ja ei tea, kui paljud hoopiski oma võsukesi kaitsma asuvad nagu sahistatakse miski vallavanema kohta...
Ehk aitaks kui teeks mõne kampaania? Näiteks "Ära löö last, anna talle parem peksa..."?


Lelle jaam ilus, ootesaal avatud, jaama ees hoolitsetud lillepeenrad. Jaamahoone taga bussipeatus. Ja ka platvormi juures lage plats. Kus samuti võib ehk midagi mõnusat olla (nt nagu Kärus)!?

Kohilas õnneks valmis uus platvorm, aga väikese ebakõla pärast planeerimisel (ei arvestatud, et platvorm peaks laiem olema!) võeti sealt pingid ära. Pakuks siin ühe uudsuse  välja:
Igast platvormil olevast objektist peab ääreni olema 2 m. Teeks katusealuse ühe postidereaga, nagu on Tartus, postide ehk seina külge kinnitaks istmed, mis üldjuhul ooteasendis ehk püstiselt. Nagu linnabussides. Kui on istujad, lastakse istmed lihtsalt alla!?



Loodetavast peagi ka Kiisal alustatakse uue platvormi ehitamisega ning koos sellega ootesaal vähe värskema kuue saab. Muidugi koos bussipeatusega ülesõidu juures. Sest nagu paljud kohalikud tahavad, võiks Hageri-Kiisa-... buss tõesti olemas olla. Selle jaoks aga ümberistumisvõimalus väga oluline, et tagada ka hea bussi täituvus.


ja olengi Tallinn-Väikses. Siit vaid kukesamm Balti jaama, kust saaks siis Piusa kiirrongile istuda. Mida veel küll pole, aga küll ta ükskord ikka tuleb. Vaja vaid ilus nimi sellele leida. kas poisslapse nimi? Sest meil ju on Susanna ja Johanna. Kui ikka on. Pole eriti märgata...
Kunagi olid rongidel teised nimed. Berta ja Grete (kui jamama teel hakkas, oli kohe "kuradi Krõõt") ja Natasha ja Hannibal ja Otu ja ei mäletagi kõiki. Üks tubli mees hiljem disainis DR1A 251-e vist ja küljel oli kiri Pirita.
Nüüd aga kombeks vaid üks mall välisdisainil, mida halvimal juhul ilmestavad saastakunstnike shedöövrid.
Tallinn-Väikse jaamahoone ootab nukralt. ootab, millal taas hoones reisijad istuda saaksid ja millal ülekäigud inimlikumaks muutuvad ja, mine tea, äkki ootab isegi restoran Pärnut tagasi?

Teel veel palju jaamu ja inimesi ja ronge ja probleeme. Viimaseid võiks vähem olla ja see tähendaks rohkem reisijaid, piletitulu ning kohaliku elu arenemist. Mida rohkem oleks meil selle lihtsa tõe uskujaid, seda vähem oleks ükskõikseid ametnikke. Sest see ongi  see valem, millest kõik sõltub. Vähem ükskõikseid ametnikke = elu areng! Me võime rääkida raha vähesusest või suurtest plaanidest, kuni aga käsi külge ei pane ja ei hakka TAHTMA midagi muuta, midagi ei muutugi. Kui, siis vaid sitemaks. Nagu ütles Eino Baskin kuskil: Mitte sittagi pole muutunud.
Aga peab muutuma. Milleks me üldse seda elu elame?

Tamsalus tundub, et vallavalitsus üritab paljutki paremaks muuta. Edu neile, sest eeldused selleks olemas.Kasvõi see, et uus platvorm valmis, bussipeatus kõrval ja poed olemas. Plats ka, kuhu saab veel paljugi asjalikku ja head teha.


rakkes on muidugi nii nagu on. Tõenäoliselt tuleb see platvorm nii ebamugavasse kohta kui veel tulla saab. Muide, vaatasin Ülemiste uut platvormi, peaks ju olema teedevahelina!? Kohati väga kitsas. Kas tõesti ei saaks siis ka Rakkes lubada platvormi teedevahelisena veidi kitsamana, nii, et see oleks jaama ees ja algaks ülesõidult? Miks peab nõuetest nii jäigalt kinni pidama, et kaalutletud  muudatusi saaks vajadusel teha? või polegi taas tähtis?
Kui arvestada seda, et Rakkesse on vaja peatusi rongidele 0013 ja 0016, aga seda ei taheta teha, siis polegi mõtet taas eriti loota, et ühistransport ja inimesed tähtsad? Mitte sõnad ju loo usaldust vaid tegemised.

Tore, et vahel tehakse geniaalseid asju. Jõgeval pandi käiku uued foorid jaamas ja tehti seda nii,e t rong ei saa ühel teel sõita platvormi äärde enne kui teisele on rong saabunud. hilinegu see teine või pool tundi ja hilinemine teeremondi perioodil rohkem kui tavaline. Rong lihtsalt seisab, inimesed ootavad, millal saaks koju või tööle või bussile, aga jäävadki ootama. Pikalt. Nagu teised ootavad rongi pääsemist vihmas ja tuules. Ning jäärapäiselt võetakse Tartu poolt tulev rong just sinna teele, kus see kõik toimub. Pole mitte kellegi asi! Sest kui oleks kellegi asi, siis oleks kõik ammu juba korras! ja kuna pole senini korras, on tegemist räige reisijate mõnitamisega.


Eks Tartuski tule selline suhtumine pidevalt meelde. Kui näed, kuidas ülekäikude puudumine ajab paanikasse reisijaid, kes parimal juhul jooksevad tunnelit otsima või ukerdavad teedel. Aga mis see minugi asi on, kui pole kellegi teise asi.
Kaubapark pea tühi. Mõned rongid on vahel, kuigi võiksid ju seista Kärknas ja tasapisi võiks seal vähemalt midagi toimuma hakata.
Õnneks toimub väljaspool jaama areng ja algab platvormi ehitus. Lõpuks ometi! loodan, et see tõesti tänavu valmis saab ja tänagu kohalikud mõnda asjalikku meest-naist, kes ametnikena oma tööd hästi teinud ning inimlikku suhtumist veel omavad.

 Mina pole viltu. Viltu on post ja info taas - jupp siin, jupp seal.


Piusani veel aga jupp maad sõita.
Kuigi muserdatakse kohati teid päris usinasti, ärge laske ennast segada ja tulge sõitma. Piusani tuleb küll Koidulast vist kõmpida, sest pole kuulda, et bussipeatus oleks jõutud õige koha peale panna ja bussiliikluse ühildamisest ei tea ka veel midagi. Nii et jätame siin selle reisi poolelei. Pärnust vist lihtsam bussiga sõita Piusale? Prooviks?

2 kommentaari:

  1. Tere!

    Päris karm tekst! Kuid üldiselt ma nõus. Olen ka autoga rahulik kulgeja, mitte nüüd päris selline, kes ikka ja alati saba endale taha kogub. Kuid peatusi meeldib teha, isegi mõnus vahel suitsu teha just peatudes. Kusjuures handsfree mulle ka ei istu, parem räägin samuti peatudes. Kohti, kus seda teha, on tõesti vähe. Mõni metsavahe bussipeatus sobiks hästi. Ka metsapeatuseks, seega oleks hea kui oleks olemas ka välivets.
    Eks vaatan veel, mis siin põnevat.

    VastaKustuta
  2. Tänud, Kaarel!

    Ega siin muud üle jää, kui loota. Ja midagi ka ära püüda teha.
    Kasvõi kirjutada. Siia ja mujale.

    VastaKustuta