laupäev, 21. mai 2011

TEED. EESTIMAA KUI PADAORG 4

Ometi üks selgitav artikkel, mis sisaldab põhilisi andmeid ja rahade jagunemist ning teede ehituse põhimõtteid.

http://www.ohtuleht.ee/427744

Täiesti selge vähegi mõtlevale inimesele oli juba enne see, et mängitakse odavuse nimel piiri peal materjalide ja kvaliteediga.
Lisaks olen täheldanud ka ühte lisafaktorit. Ega meil eriti palju kapitaalseid teede ehitusi ja remonti ju ei toimu. Kes ütleks kui palju protsentuaalselt loodetakse kasumit? Igatahes teede remont ja ehitus venib vahel aastastki pikemaks. Kuna aga teefirma omanik soovib leiba lauale ja ka võid sellele, siis jookseb kasum talle kogu selle remondi aja. Nii on hinnamajandus juba paika pannud. Olen näinud kilomeetrite pikkuse tee remonti, kus päevas töötab põhimõtteliselt üks ekskavaator, üks sahk ja üks veoauto. Võib-olla kaks. Selline tehnika võrdub labidatööga taluniku põllul. Talunikul pole aga võimalik kümneid hektareid labidaga kaevata ja kõblaga kõblata. Teedeehitaja aga venitab! Selle asemel, et tehnikat rohkem tuua ja lühema ajaga tee valmis teha. Seda enam, et see võib tähendada ülejäänud osa aastast tellimusteta jäämist. Sest objekte lihtsalt ei jätku. Sest raha ei jätku.
Tohutud investeeringud lähevad ju manteede neljarealiseks ja eritasapinnaliste viaduktide ehitamiseks. See ei paranda olukorda! Sest kihutajatele on ikka vähe! Lugege artiklit ja ka plärasid:

http://www.postimees.ee/?id=444438

Küsitlustele vastajad ja plärajad näitavad, mis neil tähtsaim: KIIRUS! Ja jubedaim asi on liikluses koperdajad! Definitsioon! Koperdajad (ka töllerdajad, munajoodikud jt) - autojuhid, kes sõidavad lubatud kiirusest 5 km/h aeglasemalt. Sest nende taga on tegijad, kes sõidavad kiremini. 5, 15 või rohkemgi km/h. Ja pange tähele, juba häirivad kahes reas sõites ka need, kes koperdavad vasakul, õigetele meestele mõeldud rajal. Kui teha 10-realine maantee, siis vasakule kalduvad ikka õigemad ja õigemad mehed, ehk kõvemad tegijad kui teised kõvemad tegijad.

Iga auto (sh naastrehvid jm) kulutavad teed. Seega peaks rohkem tähelepanu pöörama ühistranspordile ja väiksemate teede remondile. Ja vähem autosid teel tähendab ohutumat liiklust, vähem möödasõite. Küll ka väiksemat kütusekulu ja seega ka aktsiisi, kuid ega kütus pole igavene loodusvara.

Neljarealiseks ejitamise rahade ja materjaliga saaks ehitada/remontida palju rohkem väiksemaid teid. Rääkimata parklatest ja taskutest, kus aeglasem saaks kiiremad mööda lasta. Milliseid aga praktiliselt ei ehitata. Odavuse nimel. Või mõtlematuse tõttu.

Ja ikkagi! Tulumaksu alandamine oli viga! Ilma maksmata ei saa midagi. Ja kuigi sõidan rattaga, poleks mul kahju kui mõni protsent ka minu palgast läheks kvaliteetsete teede ehituseks. Ning veidi rohkem ka kõrgepalgalistelt, kes ühistranspordiga nagunii ei sõida. Vaid on osa suurest autodevoolust.

*****************************'

Küsitluse teemadel mitmeid artikleid. Mina küsiks näiteks ka: MIKS?
http://www.postimees.ee/?id=444506

Kui aga politsei muudkui pöörab tähelepanu ka teistele rikkumistele, siis tekib hoopis uus küsimus: KUI KAUGELT?

Sest kui 2009 - 2010 ei ole raudteel käimise eest trahvitud (Balti Jaam- Lilleküla) ühtegi inimest...

Ega avatud ühtegi grillimiskohta Balti jaamas ega A Le Kooki staadioni kõrval teede kõrval muide kah! Aga piisavalt tihti ikka grillitakse või näksitakse midagi õlle-viina kõrvale. Ka Lilleküla platvormil. Ja Balti jaama platvormide otstes. Ja jaama ja turu vahel roheoaasides.
Nendes kohtades puuduvad ka käimlad (peldiku tüüpi)! Ometi ka ihuhädad saavad rahuldatud.

Nagu ütles vist hr Baskin: Mitte sittagi pole muutunud...

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar